غدیر و حکومت اسلامى
آرشیو
چکیده
متن
شیفتگان مکتب ولایت از روزگاران کهن این روز را پاس داشته و درطى قرون متمادى در حفظ آن تلاش نمودند. اینک غدیر رمز تشیع استو هر حکومتى که به گرامیداشت آن اقدام کند، به شیعه بودنمشهور مىشود و یکى از شاخصهاى شناختحکومتهاى شیعى شمردهمىشود. آنگونه که وقتى استاد علامه محمد حسین مظفر به جستجوىحکومتهاى شیعه در بستر تاریخ مىنشیند، بزرگداشت این روز را ازنشانهاى دولتشیعى مىشمارد، آنسان که مراسم عزادارى روزعاشورا نشان تشیع دارد. ایشان غدیر در عصر آل بویه را اینگونهتوصیف مىکند:
«آل بویه در روز غدیر یعنى هجدهم ذى حجهروزى که رسول خدا(ص) على(ع) را به عنوان امام و راهبر و مولىو سرور هر مرد و زن با ایمان منصوب نمود مراسمى را اجراءمىکردند که درهیچ عید دیگرى این مراسم را اجراء نمىنمودند. دراین روز اظهار شادى و سرور مىکردند و درفشهاى زینتبرمىافراشتند و غذاها و خوراکیهاى مطبوع و لذیذى فراهم مىنمودندو آنها را میان همه مردم تقسیم مىکردند و جامههاى فاخر در برمىکردند و با دست گشادهاى به انفاق و بخشش روى مىآوردندوکارهاى دیگرى انجام مىدادند که حاکى از بزرگداشت آنها نسبتبهچنین روزى بوده است.
شیعیان بغداد و سایر بلاد عراق و نیزفاطمیون در مصر از این راه و رسم پیروى مىکردند. در نتیجه روزدهم محرم روز گریه و ناله و عزادارى بود و روز هجدهم ذیحجهروز سرور و جشن و شادمانى. (1)
وى در اشاره به حکومت فاطمیان مصرنیز این مساله را یاد آور شده است و سابقه عید غدیر در آلبویه را پیش از فاطمیان مصر مىداند. (2)
علامه مظفر پس از بر شمردنمراکز شیعه نشینى چون عراق، حجاز، یمن، سوریه، جبل عامل وایران از حکومتهاى شیعى معاصرى در هند یاد مىکند که روز غدیررا از اعیاد دینى و حکومتى شمرده و آن را گرامى مىدارند. (3)
عیدغدیر از زمانیکه حکومتهاى محلى شیعى در ایران بوجود آمد،جایگاه ویژهاى در میان اعیاد اسلامى یافت. و این سنت مقدس درزمان حکومتهاى علویان، مرعشیان، صفویان و در دورههاى متاءخرتا زمان قاجار معمول بود.
عبدالحسین خان سپهر مورخ بنام دوره قاجارى در «مرآه الوقایعمظفرى» که وقایع سالهاى1313 تا1316 را تحریر نموده، حیاتاجتماعى این دوره را به صورت فشرده ترسیم کرده است. وى اعیادمرسوم در ایران عصر قاجار را به دو قسم عمده دولتى و ملتىتقسیم نموده مىگوید:
«ملت و دولت ایران را چند قسم عید است: اعیاد میلادى حضرتختمىمرتبت و سایر ائمه(علیهم السلام) را ملت و ولتشریکاند،لکن فقط چند عید میلادى را جشن مىگیرند. عید فطر و عید قربانرا تمام مسلمانان عید مىگیرند. عید نوروز را نیز ملت و دولتشرکت دارند. عید میلاد همایونى مخصوص دولت است که در آن روز ودر عید نوروز جمشیدى وزراى مختار به خاکپاى همایونى تشرفمىجویند. عیدهاى معمولى ایرانیان که جشن مىگیرند:
- عید میلاد حضرت ختمى مرتبت، دولت و ملتشرکت دارند.
- عید غدیر خم هردو شرکت دارند، عید میلاد حضرت مرتضوى، بهشراکت.
- میلاد مبارک خامس آل عبا(ع)، از ایجادات اعلیحضرت شهریارى،ملت و دولت هردو.
- عید میلاد حضرت حجت الله (عج) به شراکت ملت و دولت.
- عید فطر، به شراکت ملت و دولت.
- عید قربان، به شراکت هردو.
- عید میلاد اعلیحضرت! مخصوص دولت است.
- عید نوروز به شراکت هردو تا سیزده روز به پا دارند.» (4)
وى پساز ذکر اعیادرسمى ایران در زمان قاجار به برگزارى مراسمى در میلاد مرتضوىو... (5) اشاره مىکند، آنگاه در گزارشى مراسم عید غدیرخم گوید:
روز سه شنبه هجدهم ذى حجهالحرام (1315 ه) که عید سعید غدیرخم بود، در حضور همایونى مراسم عید و سلام به عمل آمد.
اعلیحضرت شاهنشاهى در تالار برلیان به سلام عام جلوس کرد. تمامطبقات حضور داشتند. محمد حسن صنیع الدوله فرزند حاجى علىخانحاجبالدوله که بعدها ملقب به «اعتماد السطلتنه» شد نیز درروزنامه خاطرات خود به برگزارى عید غدیر خم اشاره کرده است. (6)
ویا در 18 ذى حجه1296 هجرى قمرى میرزا حسین خان سپهسالار عیدغدیر را به ولیعهد تبریک گفته است. (7)
با استقرار رژیم پهلوى وفاصله گرفتن آن از دین و مذهب و اصول اسلامى خشم روحانیان وعالمان دینى و مردم مسلمان ایران فراهم آمد. لذا براىفرونشاندن خشم انقلابى امت اسلامى، شاه نیز در برههاى از تاریخاین عید را تبریک گفت. (8)
همانگونه که غدیر روز «ولایت» است روز«ولایت فقیه» نیز هست و در این روز مبارک، خشم مقدس انقلابیانبا فضاى عطر آگین عید غدیر پیوند خورد وروزهاى خدایى راپدیدار ساخت که زمینه تاسیس حکومت اسلامى و ظهور جلوههایى ازعدل على(ع) را فراهم آورد.
عید غدیر با نخستین جرقههاى انقلاب و مخالفتبا اصلاحات ارضى ورفراندم لوایح شش گانه یکى از روزهاى انقلاب نیز محسوب شد و17ذیحجه سال (1382 ه ق) برابر با 21 اردیبهشت (1342 ش) شب عیدغدیر، «به مناسبت فاجعه مدرسه فیضیه قم، مجلس یاد بود وبزرگداشتى در مسجد ارک تهران، از سوى آیهالله حکیم برگزارشد.» (9) و 18 ذیحجه روز عید غدیر «آیهالله سید محمود شاهرودىطى تلگرافى براى حضرات آیات خمینى، گلپایگانى و... از مبارزاتروحانیت ایران اعلام پشتیبانى کرد. (10) هر روز بر اوج مبارزاتافزوده شد و مبلغان دینى و مدافعان شریعت و پرچمداران نهضتهریک در شهرها و مناطق مختلف به افشاى رژیم منحوس پهلوىپرداختند.
مسجد امام موسى بن جعفر(ع) که از سوى آیهالله سعیدى به پایگاهانقلاب در مرکز ایران تبدیل شده بود، در طى برنامههاى منظمخود، به پشتیبانى از نهضت امام خمینى پرداخت و16 ذیحجه سال(1385 ه ق) برابر با19 فروردین (1345 ه ش) روز آغازبرنامههاى عید غدیر یکى از آن روزهاى خدایى بود.» (11)
شکوهمندتراز همه طرح حکومت اسلامى یا ولایت فقیه از سوى امام خمینى(ره)بود که مبانى نظرى و عملى سیاست دینى شیعه امامیه را تفسیر وتبیین نمود.
امام خمینى در روز چهارشبنه اول بهمن ماه 1348 (13 ذیقعده1389) بحثحکومت اسلامى را تحت عنوان «ولایت فقیه» در مسجدشیخ انصارى، در بازار «حویش» نجف آغاز کرد و به اثبات اصلقضیه همت گمارد. (12) و با وجود فشارها و کنترلهاى ساواک جزوههاىحکومت اسلامى و نوارهاى سخنرانى امام درباره آن به وسیلهزائران خانه خدا و از راههاى دیگر، به ایران رسید و در حدگستردهاى توزیع شد. (13) به احتمال زیاد روز پخش جزوات، روز عیدغدیر (1389 ه ق) برابر6 اسفند (1348 ه ش) استکه7 اسفند، در پى پخش جزوات درس ولایت فقیه، رئیس ساواک طىبخشنامهاى به کلیه ادارات تابعه خود از آنان خواست تا درجمعآورى و شناسایى عاملین انتشار آن تلاش کنند. (14)
بدین ترتیبغدیر انقلاب اسلامى با غدیر عصر رسالت پیوند خورد و اصول سیاسىاسلام از سوى فقیهى سترگ در حوزه کهن نجف اشرف که سابقه آن بههزار و اندى سال مىرسید، مطرح گردید و رابطه ناگسستنى دین وسیاست تبیین شد و موضع اسلام در مقابل استعمار، صهیونیسم ورژیمهاى وابسته مشخص گردید.
همچنین عید غدیر1397 ه ق /1356 ه ش مصادف با بزرگداشتشهادت حاج آقا سید مصطفى خمینى است. (15) و در عید غدیر 1398 ه ق/1357 ه ش حضرت امام مىفرماید:«ما در پى جلب حمایت روسها نیستیم. به علاوه ما حمایت مظنونآمریکا را نیز رد مىکنیم.» (16)
این ایام پر شورترین روزهاىانقلاب، روزهاى خون و حماسه است، مبارزات مردمى به اوج خودرسیده و در فاصله چند ماه انقلاب به پیروزى رسید. و 12 فروردین1358 با همه پرسى رژیم شاهنشاهى به نظام جمهورى اسلامى تغییر وامت اسلام با فرزند على(ع) بیعت نموده و غدیر انقلاب اسلامى رامىآفریدند. با تکرار حماسه غدیر آرمان الهى هزار و چهار صدساله شیعه تحقق یافت و جهانیان با اسلام ناب محمدى و حکومت عدلعلوى آشنا گردیدند.
نظام حکومتىما، راستى گفتار الهى را در مورد رهبرى جامعهاسلامى گواهى داد که با تحقق آن آئین اسلام کامل شده و نعمت واحسان بر بندگان مومن و مخلص نازل مىشود.
پىنوشتها:
1- تاریخ شیعه، ص 155، 294 و 297.
2- همان، ص 275.
3- همان، ص 339.
4- مرآت الوقایع مظفرى، ص 112.
5- همان، ص 111، 149، 150، 206، 213، 219، 235، 236، 332، 334 و 335.
6- روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه، ص 58.
7- تلگراف عصر سپهسالار ص 601.
8- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامى، ج 1، ص 60، 187.
9- همان، ص 143.
10- همان، ص 144.
11- همان، ص 260.
12- نهضت امام خمینى، ج 2، ص 494.
13- همان، ص 518.
14- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامى.
15- همان، ج 2، ص 744.
16- همان، ص 1002.
«آل بویه در روز غدیر یعنى هجدهم ذى حجهروزى که رسول خدا(ص) على(ع) را به عنوان امام و راهبر و مولىو سرور هر مرد و زن با ایمان منصوب نمود مراسمى را اجراءمىکردند که درهیچ عید دیگرى این مراسم را اجراء نمىنمودند. دراین روز اظهار شادى و سرور مىکردند و درفشهاى زینتبرمىافراشتند و غذاها و خوراکیهاى مطبوع و لذیذى فراهم مىنمودندو آنها را میان همه مردم تقسیم مىکردند و جامههاى فاخر در برمىکردند و با دست گشادهاى به انفاق و بخشش روى مىآوردندوکارهاى دیگرى انجام مىدادند که حاکى از بزرگداشت آنها نسبتبهچنین روزى بوده است.
شیعیان بغداد و سایر بلاد عراق و نیزفاطمیون در مصر از این راه و رسم پیروى مىکردند. در نتیجه روزدهم محرم روز گریه و ناله و عزادارى بود و روز هجدهم ذیحجهروز سرور و جشن و شادمانى. (1)
وى در اشاره به حکومت فاطمیان مصرنیز این مساله را یاد آور شده است و سابقه عید غدیر در آلبویه را پیش از فاطمیان مصر مىداند. (2)
علامه مظفر پس از بر شمردنمراکز شیعه نشینى چون عراق، حجاز، یمن، سوریه، جبل عامل وایران از حکومتهاى شیعى معاصرى در هند یاد مىکند که روز غدیررا از اعیاد دینى و حکومتى شمرده و آن را گرامى مىدارند. (3)
عیدغدیر از زمانیکه حکومتهاى محلى شیعى در ایران بوجود آمد،جایگاه ویژهاى در میان اعیاد اسلامى یافت. و این سنت مقدس درزمان حکومتهاى علویان، مرعشیان، صفویان و در دورههاى متاءخرتا زمان قاجار معمول بود.
عبدالحسین خان سپهر مورخ بنام دوره قاجارى در «مرآه الوقایعمظفرى» که وقایع سالهاى1313 تا1316 را تحریر نموده، حیاتاجتماعى این دوره را به صورت فشرده ترسیم کرده است. وى اعیادمرسوم در ایران عصر قاجار را به دو قسم عمده دولتى و ملتىتقسیم نموده مىگوید:
«ملت و دولت ایران را چند قسم عید است: اعیاد میلادى حضرتختمىمرتبت و سایر ائمه(علیهم السلام) را ملت و ولتشریکاند،لکن فقط چند عید میلادى را جشن مىگیرند. عید فطر و عید قربانرا تمام مسلمانان عید مىگیرند. عید نوروز را نیز ملت و دولتشرکت دارند. عید میلاد همایونى مخصوص دولت است که در آن روز ودر عید نوروز جمشیدى وزراى مختار به خاکپاى همایونى تشرفمىجویند. عیدهاى معمولى ایرانیان که جشن مىگیرند:
- عید میلاد حضرت ختمى مرتبت، دولت و ملتشرکت دارند.
- عید غدیر خم هردو شرکت دارند، عید میلاد حضرت مرتضوى، بهشراکت.
- میلاد مبارک خامس آل عبا(ع)، از ایجادات اعلیحضرت شهریارى،ملت و دولت هردو.
- عید میلاد حضرت حجت الله (عج) به شراکت ملت و دولت.
- عید فطر، به شراکت ملت و دولت.
- عید قربان، به شراکت هردو.
- عید میلاد اعلیحضرت! مخصوص دولت است.
- عید نوروز به شراکت هردو تا سیزده روز به پا دارند.» (4)
وى پساز ذکر اعیادرسمى ایران در زمان قاجار به برگزارى مراسمى در میلاد مرتضوىو... (5) اشاره مىکند، آنگاه در گزارشى مراسم عید غدیرخم گوید:
روز سه شنبه هجدهم ذى حجهالحرام (1315 ه) که عید سعید غدیرخم بود، در حضور همایونى مراسم عید و سلام به عمل آمد.
اعلیحضرت شاهنشاهى در تالار برلیان به سلام عام جلوس کرد. تمامطبقات حضور داشتند. محمد حسن صنیع الدوله فرزند حاجى علىخانحاجبالدوله که بعدها ملقب به «اعتماد السطلتنه» شد نیز درروزنامه خاطرات خود به برگزارى عید غدیر خم اشاره کرده است. (6)
ویا در 18 ذى حجه1296 هجرى قمرى میرزا حسین خان سپهسالار عیدغدیر را به ولیعهد تبریک گفته است. (7)
با استقرار رژیم پهلوى وفاصله گرفتن آن از دین و مذهب و اصول اسلامى خشم روحانیان وعالمان دینى و مردم مسلمان ایران فراهم آمد. لذا براىفرونشاندن خشم انقلابى امت اسلامى، شاه نیز در برههاى از تاریخاین عید را تبریک گفت. (8)
همانگونه که غدیر روز «ولایت» است روز«ولایت فقیه» نیز هست و در این روز مبارک، خشم مقدس انقلابیانبا فضاى عطر آگین عید غدیر پیوند خورد وروزهاى خدایى راپدیدار ساخت که زمینه تاسیس حکومت اسلامى و ظهور جلوههایى ازعدل على(ع) را فراهم آورد.
عید غدیر با نخستین جرقههاى انقلاب و مخالفتبا اصلاحات ارضى ورفراندم لوایح شش گانه یکى از روزهاى انقلاب نیز محسوب شد و17ذیحجه سال (1382 ه ق) برابر با 21 اردیبهشت (1342 ش) شب عیدغدیر، «به مناسبت فاجعه مدرسه فیضیه قم، مجلس یاد بود وبزرگداشتى در مسجد ارک تهران، از سوى آیهالله حکیم برگزارشد.» (9) و 18 ذیحجه روز عید غدیر «آیهالله سید محمود شاهرودىطى تلگرافى براى حضرات آیات خمینى، گلپایگانى و... از مبارزاتروحانیت ایران اعلام پشتیبانى کرد. (10) هر روز بر اوج مبارزاتافزوده شد و مبلغان دینى و مدافعان شریعت و پرچمداران نهضتهریک در شهرها و مناطق مختلف به افشاى رژیم منحوس پهلوىپرداختند.
مسجد امام موسى بن جعفر(ع) که از سوى آیهالله سعیدى به پایگاهانقلاب در مرکز ایران تبدیل شده بود، در طى برنامههاى منظمخود، به پشتیبانى از نهضت امام خمینى پرداخت و16 ذیحجه سال(1385 ه ق) برابر با19 فروردین (1345 ه ش) روز آغازبرنامههاى عید غدیر یکى از آن روزهاى خدایى بود.» (11)
شکوهمندتراز همه طرح حکومت اسلامى یا ولایت فقیه از سوى امام خمینى(ره)بود که مبانى نظرى و عملى سیاست دینى شیعه امامیه را تفسیر وتبیین نمود.
امام خمینى در روز چهارشبنه اول بهمن ماه 1348 (13 ذیقعده1389) بحثحکومت اسلامى را تحت عنوان «ولایت فقیه» در مسجدشیخ انصارى، در بازار «حویش» نجف آغاز کرد و به اثبات اصلقضیه همت گمارد. (12) و با وجود فشارها و کنترلهاى ساواک جزوههاىحکومت اسلامى و نوارهاى سخنرانى امام درباره آن به وسیلهزائران خانه خدا و از راههاى دیگر، به ایران رسید و در حدگستردهاى توزیع شد. (13) به احتمال زیاد روز پخش جزوات، روز عیدغدیر (1389 ه ق) برابر6 اسفند (1348 ه ش) استکه7 اسفند، در پى پخش جزوات درس ولایت فقیه، رئیس ساواک طىبخشنامهاى به کلیه ادارات تابعه خود از آنان خواست تا درجمعآورى و شناسایى عاملین انتشار آن تلاش کنند. (14)
بدین ترتیبغدیر انقلاب اسلامى با غدیر عصر رسالت پیوند خورد و اصول سیاسىاسلام از سوى فقیهى سترگ در حوزه کهن نجف اشرف که سابقه آن بههزار و اندى سال مىرسید، مطرح گردید و رابطه ناگسستنى دین وسیاست تبیین شد و موضع اسلام در مقابل استعمار، صهیونیسم ورژیمهاى وابسته مشخص گردید.
همچنین عید غدیر1397 ه ق /1356 ه ش مصادف با بزرگداشتشهادت حاج آقا سید مصطفى خمینى است. (15) و در عید غدیر 1398 ه ق/1357 ه ش حضرت امام مىفرماید:«ما در پى جلب حمایت روسها نیستیم. به علاوه ما حمایت مظنونآمریکا را نیز رد مىکنیم.» (16)
این ایام پر شورترین روزهاىانقلاب، روزهاى خون و حماسه است، مبارزات مردمى به اوج خودرسیده و در فاصله چند ماه انقلاب به پیروزى رسید. و 12 فروردین1358 با همه پرسى رژیم شاهنشاهى به نظام جمهورى اسلامى تغییر وامت اسلام با فرزند على(ع) بیعت نموده و غدیر انقلاب اسلامى رامىآفریدند. با تکرار حماسه غدیر آرمان الهى هزار و چهار صدساله شیعه تحقق یافت و جهانیان با اسلام ناب محمدى و حکومت عدلعلوى آشنا گردیدند.
نظام حکومتىما، راستى گفتار الهى را در مورد رهبرى جامعهاسلامى گواهى داد که با تحقق آن آئین اسلام کامل شده و نعمت واحسان بر بندگان مومن و مخلص نازل مىشود.
پىنوشتها:
1- تاریخ شیعه، ص 155، 294 و 297.
2- همان، ص 275.
3- همان، ص 339.
4- مرآت الوقایع مظفرى، ص 112.
5- همان، ص 111، 149، 150، 206، 213، 219، 235، 236، 332، 334 و 335.
6- روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه، ص 58.
7- تلگراف عصر سپهسالار ص 601.
8- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامى، ج 1، ص 60، 187.
9- همان، ص 143.
10- همان، ص 144.
11- همان، ص 260.
12- نهضت امام خمینى، ج 2، ص 494.
13- همان، ص 518.
14- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامى.
15- همان، ج 2، ص 744.
16- همان، ص 1002.