فهرست حُمَید در آینه فهرست شیخ طوسی
آرشیو
چکیده
یکی از راه های پی بردن به میزان اعتبار اطلاعات موجود در کتب رجالی، کشف منابع این کتب و خصوصیات آن است. از این دریچه می توان اطلاعات را به شکل صحیح گردآوری نمود، و به جای تفسیرهایِ غلطِ برگرفته از مباحث غیر رجالی، به دور از هرگونه ظاهر نگری، به تفسیری صحیح از آن دست یافت. یکی از منابع مهم رجالی، فهرست شیخ طوسی است که اطلاعات بسیاری از منابع پیشین خود را گزارش داده است. اهمیت این اثر از آن جهت است که انتقال دهنده میراث فهرستی قبل از خود، بدون دخل و تصرفات اجتهادی است. از منابعی که شیخ در این کتاب از آن بسیار بهره برده، کتابی است که اطلاعات فهرست حُمَید در آن منعکس شده است. در نگاه اول به نظر این منقولات از فهرست حُمَید بن زیاد متخذ است، اما بررسی مطرح شده در نوشته حاضر، نشان می دهد کتاب فهرست حُمَید در دسترس شیخ نبوده، یا لااقل در هنگام تألیف فهرست از آن بهره نبرده است؛ بلکه ایشان در نقل این اطلاعات از کتاب دیگری استفاده کرده، که فهرستِ فهرستِ حُمَید بوده است. ترتیب قرار گیری عناوین و ارسال های هدفمند فراوانی که در ناحیه مشایخِ مشایخِ حُمَید مشاهده می شود، مهم ترین شاهد بر این مدعا است. با توجه به این نظریه، استفاده از طرق موجود در این کتاب، برای بحث های رجالی، از جمله تمییز مشترکات و توحید مختلفات با مشکل مواجه می شود.فهرست الشیخ الطوسی، حُمَید بن زیاد، الإرسال.
إحدى طُرُق معرفه اعتبار المعلومات الوارده فی الکُتب الرجالیه هو کشفُ المصادر المذکوره فی هذه الکُتب و معرفه خصائصها. من خلال هکذا بحث، یمکن الإهتداء إلی معلوماتٍ تفیدنا فی الفهم الصحیح، بدلاً من أن نأخذ التفسیرات الخاطئه من المطالب الغیر رجالیه أو التفسیر المبتنی علی الجمود اللفظی. ومن المصادر الرجالیه المهمه کتاب «فهرست الشیخ الطوسی» الذی یحتوی على معلومات کثیره جمعها الشیخ الطوسی من مصادر سابقه علیه. سبب أهمیه هذا الکتاب یرجع إلى أن الشیخ الطوسی ینقل التراث الفهرستی الذی سبقه دون تدخّل اجتهاده و رأیه. ومن المصادر التی استخدمها الشیخ کثیراً فی کتابه هو الکتاب الفهرستی الذی انعکست فیه معلومات کتاب «فهرست حُمَید بن زیاد». یبدو للوهله الأولى، أنّ هذه المعلومات مأخوذه من کتاب فهرست حُمَید بن زیاد، لکن هذه الدراسه أثبتت أنّ کتاب فهرست حُمَید بن زیاد لم یکن عند الشیخ الطوسی، أو على الأقل عندما کَتَب کتابه الفهرستی، و استفاد من کتابٍ آخر اقتبس معلومات فهرست حُمَید منه و یمکن تسمیته بکتاب «فهرست فهرست حُمَید بن زیاد» و أهم شاهد علی هذا المدعی هو أنّ فی فهرست حُمَید قد یجد القارئ فی ترتیب العناوین، إرسال مقصود فی مشایخ شیوخ حُمَید. و لذا لا یمکن الاستفاده من هذا الفهرست فی تمییز المشترکات و توحید الأسماء المختلفه.