آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

بازریابی کشاورزی از برنامه ریزی برای تولید محصول آغاز و تا آخرین مرحله پس از برداشت یا همان فروش محصول و کسب رضایت مصرف کننده ادامه می یابد. مطالعه حاضر با توجه به تخصصی شدن کشت تنباکو در دهستان بقمچ شهرستان چناران، شناسایی مؤلفه های پیش برنده بازاریابی تنباکو است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری تنباکوکاران و فعالان بازار تنباکو در دهستان بقمچ بودند که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. در این تحقیق به کمک مطالعات گسترده اسنادی و میدانی 29 عامل پیش برنده بازاریابی تنباکو در دهستان بقمچ شناسایی و در طیف لیکرت پنج گزینه ای (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی گردید. عوامل شناسایی شده به کمک تحلیل عاملی اکتشافی ذیل 9 مؤلفه اصلی با 5/72 درصد مجموع واریانس قرار گرفت. این مؤلفه ها به ترتیب شامل؛ توانمندی بالای تنباکوکاران با 6/14، خروج از انحصار شرکت دخانیات با 8/11، تخصصی شدن کشت، تولید و فرآوری تنباکو با 9/10، وجود بازار خارجی مناسب برای تنباکو با 5/8، وجود بازار داخلی مناسب برای تنباکو با 5/6، فراوری تنباکو در مبداء با 8/5، کنشگری نسبی تنباکوکاران در بازار با 5/5، نظارت دولت بر بازار تنباکو با 7/4 و وجود ظرفیت لازم جهت گسترش فعالیت در زمینه تنباکو با 7/3 درصد واریانس است. نتایج حاصل از مدل تحلیل خاکستری GRA نشان داد روستای بقمچ در زمینه بازاریابی تنباکو در سطح شهرستان چناران و استان خراسان رضوی کانون تولید تنباکو محسوب گردیده و نقطه شروع بازاریابی تنباکو در استان به شمار می رود. با توجه به تولید حدود 80 درصد تنباکوی استان خراسان رضوی در دهستان بقمچ و تخصصی شدن کشت، برنامه ریزی مناسب جهت بازاریابی بهتر محصول در داخل و خارج کشور با تکیه بر عوامل پیش برنده شناسایی شده پیشنهاد می گردد.

Factors Developing Tobacco Marketing from the Perspective of Tobacco Producers: A Case Study of Boghmach Rural District in Chenaran County

Agricultural marketing starts from production planning and continues to the last step after harvest, i.e. selling and gaining customer satisfaction. The purpose of this study was to identify factors developing tobacco marketing, considering the specialization of tobacco cultivation in Boghmach Rural District, Chenaran County. The research is a descriptive-analytical one. The statistical population of the study were tobacco producers and market agents in Boghmach. Based on Cochran’s Formula, 110 people were selected as the sample. Through extensive documentary and field studies, 29 factors were identified as promoting tobacco marketing in Boghmach and then surveyed using a five-point Likert scale questionnaire. The identified factors were categorized under 9 main components (with 72.5% of the total variance), using exploratory factor analysis. These components include, respectively, high capability of tobacco producers (14.6% of the variance), ending the monopoly of tobacco company (11.8% of the variance), specialization in cultivation, production and processing of tobacco (10.9% of the variance), existence of foreign market suitable for tobacco (8.5% of the variance), existence of domestic market suitable for tobacco (6.5% of the variance), tobacco processing at the origin (5.8% of the variance), relative agency of tobacco producers in the market (5.5% of the variance), government supervision over tobacco market (4.7% of the variance), and the capacity required to expand tobacco activity (3.7% of the variance). The results of Grey Relational Analysis (GRA) showed that, in terms of tobacco marketing, Boghmach is the main center for tobacco production in Chenaran and Razavi Khorasan Province, and it is the starting point of tobacco marketing in the province. Considering the production of 80% of Razavi Khorasan tobacco in Boghmach and the specialization of cultivation, it is suggested that appropriate planning be done for better marketing in the country and abroad based on the factors identified. 

تبلیغات