آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

بحران هویت به عنوان یکی از پیامدهای پدیده جهانی شدن به ویژه در شهرهای جدید مشهود است و یکی از موانع جذب جمعیت این شهرهای بی روح است. این شهرها در بهترین حالت خوابگاهی هستند که باعث ایجاد حس تعلق و هویت در ساکنان نمی شود. این موضوع را می توان در اصول اولیه طراحی این شهرها که شامل شکل گیری به صورت نقشه های تفکیکی و به توجهی خصوصیات تاریخی و اقلیمی محیط و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افرادی است که قرار است در آن ساکن شوند، مشاهده نمود. با ایجاد ویژگی های مکانی و هویتی می توان حس تعلق فرد به مکان یا شهر را ایجاد و تقویت نمود. بر این اساس این پژوهش با هدف تحلیل ابعاد هویت شهری و اثرگذاری آن ها بر حس تعلق شهروندان سپاهان شهر انجام شده و در پی پاسخ به این پرسش است که چه شاخص هایی بر هویت بخشی به شهرک های جدید مؤثر است؟ و این شاخص ها تا چه حد بر افزایش حس تعلق شهروندان اثرگذار است؟ روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی است و تحلیل داده های به دست آمده از توزیع پرسشنامه در بین 150 نفر از ساکنان سپاهان شهر، نیز با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار آموس گرافیک انجام شده است. نتایج نشان می دهد که شاخص های اجتماعی و عملکردی  به ترتیب با بار عاملی 0/683 و 0/430 به صورت مستقیم بر احساس تعلق ساکنان سپاهان شهر و شاخص طبیعی- محیطی با بار عاملی 0/386 بر شاخص عملکردی و شاخص های کالبدی- فضایی و تاریخی- فرهنگی به ترتیب با بار عاملی 0/256 و  0/232بر متغیر اجتماعی و از آن طریق بر احساس تعلق شهروندان اثرگذار هستند.

Analysis of the Identity Dimensions of New Towns and their impacts on Citizens’ Sense of Belonging (Case Study: Sepahanshahr, Isfahan)

Identity crisis as one of the consequences of globalization is so clear in society especially in new cities. The crisis is one of the obstacles that impede attracting the population to the dead cities. The cities can be considered at best dormitories that are not able to arouse the sense belonging and identity in its citizens. This problem can be traced back to the basic principles of designing the cities, among of which are the formation of separate maps and paying attention to the historical and climatic features of the environment as well as socio-cultural and economic conditions of people who want to live in the cities. We may create and strengthen the sense of belonging to a place or city through creating spatial and identity characteristics. Accordingly, this study aimed to analyze various dimensions of urban identity and their impacts on the sense of belonging among the citizens of Sepahanshahr. The questions answered in this study are: What indicators are effective in giving identity to a new town? To what extent do the indicators impact upon citizens’ sense of belonging? The descriptive-analytical research used questionnaire to collect the data. Moreover, Amos Graphic software was used for analyzing the data. The results showed that the social and functional indicators with a load factor of 0.683 and 0.430, respectively, directly affected the sense of belonging of citizens of Sepahanshahr and the natural-environmental indicator with a load factor of 0.386 affected the functional indicator. Moreover, the physical-spatial and historical-cultural indicators with load factors of 0.256 and 0.232, respectively, affected the social variable and then the sense of belonging of the citizens.

تبلیغات