ارزیابی اکولوژیک کنارآب شهری، پژوهش موردی: کنارآب رودخانه زهره در شهر هندیجان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اکولوژیک کنار آب رودخانه زهره، به بررسی دو کیلومتر از محدوده کنارآب که بیش ترین ارتباط با محیط شهری پیرامون دارد، اجرا گردید. روش تحقیق بر اساس ماهیت و روش، توصیفی و تحلیلی است. در این تحقیق نمونه های موفق کنارآب اکولوژیک بررسی شده و پس از استخراج معیارهای ارزیابی اکولوژیک کنارآب، امتیازدهی محدوده با استفاده از برداشت میدانی انجام شده است و فرآیند وزن دهی معیارها به شاخص هایی کمی در قالب مدل وزنی AHP و با استفاده از نرم افزارExpert Choice، انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داد که از میان سه معیار زیست محیطی، خدمات حمل ونقل و محیط کالبدی، مؤلفه زیست محیطی با 40 درصد، وضعیت مطلوب تری نسبت به دو عامل دیگر داشته و مؤلفه خدمات حمل ونقل، با 13 درصد کم ترین امتیاز ارزیابی اکولوژیکی را به خود اختصاص داده است با این وجود کسب امتیازاتی پایین تر از پنجاه درصد نشان از ضعف جامع اکولوژیکی این کنارآب دارد. نوآوری تحقیق حاضر، شناسایی معیارهای توسعه اکولوژیکی در محدوده های کنارآب شهری با بررسی نمونه های موفق در این زمینه و ارائه معیارهایی جهت ارزیابی و بهبود کیفیت اکولوژیکی این نواحی است.Ecological Evaluation of Urban Waterfront, Case study: Zohre Riverfront in Hendijan City
The current research was carried out with the aim of ecological evaluation of the waterbrims of the Zahra river, by examining 2 Km of the waterside area, which has the most connection with the surrounding urban environment. The research method is descriptive and analytical based on its nature and method. In this research, the successful examples of ecological waterbrims have been examined and after extracting the criteria of ecological evaluation, the scoring of the area has been done using field sampling, and the process of weighting the criteria into quantitative indicators in the form of AHP weighting model and using Expert Choice software. The results of the research showed that among the three environmental criteria, transportation services and physical environment, the environmental component with 40% has a more favorable situation than the other two factors, and the transportation service component has the lowest ecological evaluation score with 13%. However, obtaining scores lower than 50% shows the overall ecological weakness of this waterbrim. The innovation of this research is to identify the ecological development criteria in urban waterbrim areas by examining successful samples in this field and providing criteria to evaluate and improve the ecological quality of these areas.