The Effect of BBC News Lessons on High School EFL Learners’ Vocabulary Learning (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
Foreign language vocabulary learning is challenging and requires using an appropriate method. To this end, this study aimed to investigate the effect of listening and viewing BBC News lessons as a teaching and learning tool on high school EFL learners’ vocabulary learning. This quasi-experimental research was carried out in the twelfth grade of Shohada high school in Kalybar city in East-Azarbijan, Iran. Forty two high school EFL learners were chosen as participants from two intact classes. The homogeneity of the classes was checked through a KET test. Then, they were randomly assigned into the experimental (n=19) and control (n=23) groups. Target words were selected from the eight BBC News lessons for both groups. The unfamiliarity of these words to the learners was found through the Vocabulary Knowledge Scale. The experimental group experienced vocabulary learning through watching and listening to the BBC News lessons; while, the control group received the same target words through the traditional method. A vocabulary-based post-test was administrated after the treatment. The result of Independent-Samples t-test on the post-test scores of both groups revealed the significant outperformance of the experimental group compared to the control group. Practical implications are presented to teachers, researchers, and learners.تاثیر درس های خبری بی بی سی بر یادگیری واژگان زبان آموزان دبیرستانی
یادگیری واژگان زبان خارجی چالش برانگیز است و نیازمند استفاده از روش مناسب است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر گوش دادن و مشاهده کردن درس های خبری بی بی سی به عنوان ابزار آموزشی و یادگیری بر یادگیری واژگان زبان آموزان دبیرستانی انجام شد. این تحقیق شبه تجربی در پایه دوازدهم دبیرستان شهدای شهر کلیبر در آذربایجان شرقی انجام شد. 42 زبان آموز دبیرستانی به عنوان شرکت کننده از دو کلاس انتخاب شدند. همگنی کلاس ها از طریق آزمون کت بررسی شد. سپس بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی با 19 و شاهد با 23 نفر قرار گرفتند. واژگان هدف از هشت درس خبری بی بی سی برای استفاده در هر دو گروه انتخاب شدند. ناآشنا بودن این کلمات برای زبان آموزان از طریق مقیاس دانش واژگان مشخص شد. گروه آزمایشی یادگیری واژگان را از طریق تماشا کردن و گوش دادن به درس های خبری بی بی سی تجربه کردند. در مقابل، گروه شاهد همان واژگان هدف را از طریق روش مرسوم آموزش دیدند. یک پس آزمون مبتنی بر واژگان بعد از آموزش انجام شد. نتایج آزمون تی نمونه های مستقل بر روی نمرات پس آزمون هر دو گروه نشان داد گروه آزمایشی به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه شاهد بهتر عمل کردند. کاربردهای عملی برای معلمان، پژوهشگران، و فراگیران ارائه شده است.