حافظان غیرت دینى در عصر پهلوى (1)
آرشیو
چکیده
متن
کوثر: با تشکر از حضرتعالى که وقتشریفتان را در اختیار مجله قرار دادید لطفادر ابتدا، شمهاى از زندگى علمى خود را بیان نمایید و اینکه از چه زمانى بهقم آمدهاید؟
بنده در سال 1345ه .ق مطابق 1305 شمسى در شهر تبریز به دنیا آمدم. پدرممرحوم حاج میرزا علىاکبر تجلیل مردى عابد، زاهد و مستجاب الدعوه بود. در سال1365ه .ق براى ادامه تحصیل از تبریز به قم آمدم و در سال1367 پس از اتمام سطحبراى شرکت در درس خارج فقه و اصول به درس حضرت آیتالله العظمى بروجردى(قده) وآیتالله العظمى حجت(ره) حاضر شدم که تا آخر عمر این دو بزرگوار ادامه داشت. وهمچنین از مرحوم آیتالله العظمى علامه طباطبایى(ره) سطح و خارج مکاسب را فراگرفتم. و در فلسفه نیز منظومه و اسفار را خدمت ایشان و حضرت امام خمینى تلمذنمودم. از سال 1380 تا کنون به تدریس و تالیف اشتغال داشتهام.
کوثر: اگر ممکن است قدرى در باره تالیفاتتان توضیح دهید.
نخستین تالیف فقهى من تقریرات اصول و فقه اساتیدم بود و نخستین اثرى کهچاپ شد تقریرات بیع مرحوم آیتالله العظمى حجت است که با تعلیقات استدلالیه من ونیز رساله «حجیه الشهره» در سال1373ه .ق به چاپ رسید. یکى از تقریرات فقهآیتالله حجت کتاب صلواه مسافر است که با خط شریف خود در سال1369 قمرى بر آنتقریط نوشتهاند. به لطف الهى مجموع تقریرات و تالیفاتم بیش از 40 اثر مىشود کهبیشتر آنها چاپ شده است و برخى از آنها چاپ مکرر شده است. برخى از این آثار بهزبان فارسى و برخى به زبان عربى است.
کوثر: لطفا در اهمیت زیارت و بخصوص زیارت حضرت معصومه(س) مطالبى بفرمایید.
زیارت اظهار ارادت و وابستگى به اهل بیت(ع) است هر امامزادهاى در هر گوشهاىاز عالم نماینده اهل بیت پیامبر است و زیارت او اظهار علاقه به خاندان پیامبر(ص)و حضرت معصومه(س) در قم نماینده اهل بیت(ع) است افزون بر آنکه خود قم هم مطابقبرخى روایات حرم اهل بیت است و اما در خصوص زیارت حضرت فاطمه(س) معروف بهمعصومه شیخ صدوق در کتاب «عیون الاخبار» و نیز در کتاب «ثواب الاعمال» با سندصحیح از حضرت رضا(ع) روایت کرده که آن حضرت فرموده است: «من زارها فله الجنه»
ابن قولویه نیز در کتاب «کامل الزیارات» همین حدیث را با همین سند از امامرضا(ع) نقل مىکند.
روایت دیگرى در همین کتاب از امام جواد(ع) نقل مىکند که فرمود: «من زار عمتىبقم فله الجنه» در تاریخ قم هم روایتى از امام صادق(ع) نقل شده که صدور آن پیشاز تولد حضرت معصومه(س) بوده است در آن روایت امام صادق(ع) مىفرماید:
ان الله حرما و هو مکه و لرسوله حرما و هو مدینه و لامیرالمؤمنین حرما و هوکوفه و لنا حرم و هو قم و ستدفن فیه امراءه من ولدى من زارها وجبت له الجنه;مکه حرم خداست مدینه حرم پیامبر(ص) است کوفه حرم امیرالمؤمنین(ع) و قم حرم مااهل بیت است در آینده بانویى از فرزندان من در آن مدفون مىشود هر که او رازیارت کند بهشتبراى اوست.
بنابراین از سه امام در باره زیارت حضرت معصومه روایت نقل شده است که صرف نظراز شهداى کربلا در باره هیچ یک از امامزادگان این همه تاکید و اهتمام را نداریم.
ناگفته نماند این که در روایت آمده است ثواب زیارت حضرت معصومه(س) بهشت است ویا براى برخى اعمال دیگر در روایات بهشت پاداش آن قرار گرفته است همه اینها بهعنوان مقتضى استیعنى تمام ثوابهایى که براى اعمال ذکر شده این چنین استیعنىمقتضاى زیارت حضرت معصومه(س) رفتن به بهشت است نه اینکه به طور حتم و مسلم، اگرکسى یک بار به زیارت حضرت معصومه(س) رفتبهشتى خواهد بود و اگر بنده یک مرتبهبه زیارت حضرت معصومه(س) بروم دیگر بهشتبر من واجب است و هر کارى که مىخواهمانجام دهم مسلم چنین نیست. معناى این گونه روایات این است که این عمل اقتضاء وشایستگى آن را دارد که کسى را سزاوار بهشت نماید ولى هر مقتضى ممکن است موانعىداشته باشد و یا اینکه براى مثمر ثمر بودن نیاز به شرایطى داشته باشد. وخوانندگان محترم مىدانند که اینگونه روایات هرگز تشویق و تضمینى براى انجامگناه نیست.
کوثر: هر یک از بزرگان نوعا خاطرهاى از عنایات حضرت معصومه(س) و کرامتهاى آنکریمه دارند جنابعالى چنانچه در این خصوص خاطرهاى دارید بفرمایید.
در طول اقامتم در قم دو مرتبه براى خود من پیش آمد که مورد عنایت و توجهحضرت واقع شدهام یکى این که:
در زمان آیهالله بروجردى بود روزى در بین راه منزل طلبهاى مضطرب پیش من آمد.
نسخهاى در دست داشت گفت مریض هستم دکتر رفتهام. براى پول نسخه که حدود هفتتومان مىشد، ماندهام. از من کمک خواست چون برایم مقدور نبود معذرتخواهى کردم.
بعد از آنکه از او جدا شدم به شدت پشیمان شدم که چرا او را به کس دیگرى کهبتواند نیازش را برطرف سازد معرفى نکردم این کار که از من ساخته بود. فورا بهدنبال او به راه افتادم و همه جا گشتم ولى او را نیافتم، وجدانم آزارم مىداد کهچرا یک طلبه مریض نیازمند را اینگونه از خودم دور کردهام هر چه زمان مىگذشت واز پیدا کردن او نا امیدتر مىشدم بیشتر ناراحت مىشدم و چنان شده بود که دائمفکر مرا به خود مشغول کرده بود. تا آن که شبى بعد از پایان جلسه استفتاءآیهالله مرعشى به هنگام مراجعتبه منزل وارد صحن مطهر که شدم مقابل ایوان آینهایستادم عرضه داشتم بىبى من این گمشده را از تو مىخواهم همین امشب هم باید اورا پیدا کنم من خیلى در رنجم. مشکل دیگرى که داشتم این بود که آن آقا را من یکبار بیشتر ندیده بودم چه بسا اگر هم مىدیدم شناختش برایم مشکل بود.
در هر صورت به سمت منزل به راه افتادم اول خیابان دارالشفاء که رسیدم بااینکه مسیر اصلى من نبود مثل اینکه به من الهام شد امشب از این مسیر بروم وسطخیابان که رسیدم طلبهاى را دیدم جلوى مسافرخانهاى ایستاده استبا او احوالپرسىکردم معلوم شد این مسافرخانه را آیهالله بروجردى به خاطر کمبود جا براى سکونتطلبهها اجاره کرده بودند به عنوان دیدن، وارد مسافرخانه شدم. از اولین اتاق کهدر آن باز بود ناگهان چشمم به طلبهاى افتاد که وسط اتاق نشسته بود تا او رادیدم یقین کردم همان گم شده من است جلو رفتم و او را در آغوش گرفتم و از آننگرانى و ناراحتى چند روزه به این سرعت رهایى یافتم و این نبود جز همان توسلىکه به آن حضرت پیدا کردم.
دیگر اینکه در سال1339 زمینى تهیه کرده بودم و چونخانهاى به طور مجانى در اختیار داشتم خود را مستطیع حساب کرده در صدد فروش آنبراى تشرف به حجبرآمدم ولى مشترى نداشت، یکى از رفقا پیشنهاد کرد براى حل مشکلختم زیارت عاشورا (چهل روز خوانده مىشود توام با تهجد در شبها) انجام دهم،بنده حدود ده روزى بود که زیارت عاشورا را خوانده بودم، در خواب دیدم که حرمرسول اکرم(ص) بالاى حرم حضرت معصومه(س) قرار گرفته است. از خواب بیدار شدم چنینتعبیر کردم که من چون در قم هستم متوسل به اهل بیت(ع) شدهام بدون ارتباط باحضرت معصومه.
با آنکه او نماینده اهل بیت علیهم السلام این شهر است و معمول چنین است کسى کهبا تشکیلاتى کار دارد به نماینده آن که در محل خود اوست مراجعه مىکند و من ازحضرت معصومه(س) غفلت کردهام. فردا زیارت عاشورا را در زیر آسمان خواندم ولىبراى خواندن صد بار لعن و سلام، به حرم رفته پیش روى ضریح حضرت معصومه نشستم وخواندم چون تمام کردم از حرم که بیرون آمدم فورا حاجت من برآورده شد، یک نفر بهمن رسید و گفتشنیدهام شما زمینى دارید آیا مىفروشید؟ گفتم بلى همانجا با اومعامله کردیم فردا وجه آن را به منزل آورد و وسیله تشرف به حج و زیارت رسولاکرم(ص) فراهم شد.
کوثر: جهت رشد علاقهمندى مردم بویژه جوانان به اهل بیت(ع) چه پیشنهادى دارید؟
آشناسازى مردم با زندگى و سیره ائمه(ع) و احادیث و روایات آنان، مىتواندیکى از راههاى سودمند باشد چنانچه در روایت داریم مىفرمایند احادیث ما را بهمردم بگویید و آنها را با معارف ما آشنا سازید به ما علاقهمند مىشوند که البتهنیاز به تبیین درست و تقریر و بیان مردمفهم دارد باید با زبانى باشد که مردم وبه خصوص جوانهاى ما را جذب نماید. آشنا کردن مردم با دعاهاى رسیده از اهلبیت(ع)و بیان آن معارف بلند به زبان ساده نیز مىتواند در هر چه نزدیکتر شدن مردم بهاهلبیت(ع) و معرفى آنان مؤثر باشد.
کوثر: حضرت عالى در زمینه معرفى اهل بیت(ع) و آشنایى مردم با معارف اینبزرگان چه آثارى نگاشتهاید؟
کتابى در خصوص امام زمان(عج) نوشتهام به نام «من هو المهدى» که چندینمرتبه چاپ شده است کتابى هم بعد از انقلاب نوشتهام به نام «براهین المعارفالالهیه...» که آن را موسسه آل البیت چاپ کرده است و اخیرا هم دانشگاه آن راترجمه و مىخواهد چاپ کند که به نظر مىرسد کتاب مفیدى باشد که بر اساس آیات وروایات اهل بیت(ع) و دلائل علمى به اثبات توحید و نبوت مىپردازد و بر اساس آیاتو روایات اهل سنتبه اثبات امامت و بخشى از معارف ائمه(ع) را تبیین مىنماید.
کار دیگر، دائره المعارفى است که به کمک جمعى آن را انجام مىدهیم حدود ده سالاستبه تالیف آن اشتغال داریم این دائره المعارف که «المحاسن و المساوى فىالاسلام» نام دارد تمامى چیزهایى که در اسلام مورد ستایش و نکوهش واقع شده است رادر بر دارد از اخلاق و آداب و عادات شخصى و اجتماعى و ... به ترتیب حروف تهجىتنظیم شده است که تنها حرف الف آن حدود پانصد موضوع شده است و پیشبینى مىشوداین دائرهالمعارف به چندین جلد برسد که البته جلد اول آن را جامعه مدرسین چاپکردهاند. این دائره المعارف که از کتابهاى حدیث و اخبار و رجال و تاریخ گرفتهشده است جاىجاى آن مشتمل بر گفتار و رفتار اهل بیت(ع) است که مىتواند نقش خوبىدر آشنایى مردم به زندگى و معارف اهل بیت(ع) داشته باشد.
کوثر: براى تقویتحالت معنوى و روحى افراد چه پیشنهادى دارید؟
انس با قرآن، تلاوت قرآن، مطالعه قرآن و تفکر و تدبر در قرآن کریم. شماببینید امام حسین(ع) در آن شرایط بحرانى و آن ساعتهاى آخر عمر از دشمن فرصتمىخواهد تا قرآن بخواند این نشان دهنده عظمت قرآن و تاثیرى است که این گوهرگرانبها بر جان و روان آدمى دارد.
کوثر: از سیره بزرگان در باره اهتمام به زیارت و توسل به ائمه(ع) چنانچهخاطرهاى دارید بفرمایید.
در سابق بزرگانى مانند آیهالله حائرى و بروجردى سعى داشتند درس روزانه خودرا در حرم حضرت معصومه(س) بیان کنند تا هر چه بیشتر خود را روحا و جسما به اینبزرگان نزدیک سازند. حضرت آیهالله مرعشى هم همیشه پیش از اذان صبح به زیارتحضرت معصومه(س) مشرف مىشدند گاهى هم اول به قبرستان شیخان مىرفتند و بعد به حرممطهر مىآمدند یادم هستیک بار مىخواستم مشرف شوم به مکه مکرمه قبل از اذان صبحباید مىرفتم به تهران آن شب با اینکه هوا بسیار سرد بود پیش از اذان صبح بوددیدم آیهالله مرعشى عبا به سر انداخته به قبرستان شیخان و سپس به حرم مطهربرگشتند. آیهالله گلپایگانى هم پیش از اذان صبح به زیارت مىرفتند.
علامه طباطبایى هم که خیلى به اهلبیت(ع) و حضرت معصومه(س) اظهار ارادت و اخلاصمىنمودند و در خصوص زیارت حضرت رضا(ع) که گاه تابستانها به مشهد مشرف مىشدند ازایشان سؤال کردم چه زیارتى را بخوانیم.
فرمود: زیارت امینالله از همه معتبرتر است زیارت امینالله همان زیارت جامعهاست اما کوتاه و مختصر.
کوثر: در آداب زیارت چنانچه توصیهاى براى خوانندگان مجله دارید بفرمایید.
نکته اول اینکه زائر باید همواره خدا را در نظر داشته باشد و بداند کهائمه(ع) و اولیاء خدا وسیلهاند آن کس که حاجت را برآورده مىکند خداست اینانشفیعان ما هستند در درگاه خدا و شفاعتشان هم به اذن پروردگار است «لا یشفعون الالمن ارتضى» این است که زائر باید از اول تا آخر زیارت تمام توجه و اخلاصش بهخداوند باشد و خدا را در نظر بگیرد و بداند که امامان و اولیاء خدا کارى رابدون اذن و اجازه انجام نمىدهند.
نکته دیگر رعایت کردن ادب در حضور اهلبیت است و باید از سر و صدا کردن و دادو فریاد زدن خوددارى کند قرآن از داد زدن در حضور پیامبر(ص) نهى کرده است.
فرموده است «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبى» این ادب هم در حیات و هم درممات باید رعایتشود. نکته دیگر: اهتمام به نماز استبه هنگام زیارت اگر بههنگام زیارت وقت نماز فرا رسد، باید زیارت را قطع کردو نماز این فریضه مهم الهىرا انجام داد.
مبادا که به بهانه زیارت به نماز بىتوجهى شود که این اهانتبه نماز است.
متاسفانه این چنین مشهود شده که ما شیعیان به نماز اهمیت نمىدهیم بخصوص بهنماز جماعت لذا توصیه من این است که نماز را بر هر چیز مقدم بدارند به خصوصزائران خانه خدا و قبر پیامبر(ص) که در بین برادران اهل سنت قرار مىگیرند حتمابه نماز جماعت اهمیتبیشترى بدهند و دستور هست که پشتسر آنها نماز بخوانیم وثوابش بقدرى است که پشتسر پیامبر(ص) نماز بخوانیم.
و دیگر اینکه به هنگام زیارت بخصوص در وقت ازدحام جمعیت از کارى که موجب آزارو اذیت دیگران شود پرهیز شود.
و آخرین نکته که بیشتر نظر به مجاوران است آنکه براى زیارت هم باید برنامهداشته باشیم. در هفته روز خاصى و اعتخاصى که نشانه اهتمام به زیارت است نهاینکه هر وقتشد و کارى نداشتیم به زیارت برویم. بهتر آن است که زیارت را همجزء برنامه زندگى قرار دهیم.
کوثر: با توجه به آن که در آستانه عید باستانى نوروز هستیم چنانچه در اینخصوص مطلبى دارید بفرمایید.
عید نوروز یعنى روز اول بهار که فصل تازه شدن طبیعت مىباشد، و چون خداوندمتعال در این فصل زمین را زنده و شاداب مىسازد عید طبیعت است. مرحوم محدثقمى(ره) حدیثى در فضیلت عید نوروز روایت کرده که امام صادق(ع) به معلى بنخنیسدستور داد که در عید نوروز بدن خود را شستشو کن و پاکیزهترین لباسهاى خود رابپوش و با بهترین عطرها خود را معطر نما و نیز دستور داده که در عید نوروز روزهبگیر و پس از نماز بازپسین چهار رکعت (با کیفیتخاصى که تعلیم فرمود) نمازبگذار سپس سجده شکر بجاى آور و دعایى تعلیم فرمود که در سجده بخواند که ترجمهبرخى از فقرات آن چنین است: بر ما مبارک گردان در این روز که آن را فضیلت دادىو تکریم نموده و با آن شرافت داده و اهمیت آن را بزرگ نمودى. پروردگارا بر منمبارک گردان در آنچه به من انعام فرمودى تا جز تو را شکر و ثنا ننمایم.
کوثر: از این که مصدع اوقات شریف شدیم پوزش مىطلبیم.
بنده در سال 1345ه .ق مطابق 1305 شمسى در شهر تبریز به دنیا آمدم. پدرممرحوم حاج میرزا علىاکبر تجلیل مردى عابد، زاهد و مستجاب الدعوه بود. در سال1365ه .ق براى ادامه تحصیل از تبریز به قم آمدم و در سال1367 پس از اتمام سطحبراى شرکت در درس خارج فقه و اصول به درس حضرت آیتالله العظمى بروجردى(قده) وآیتالله العظمى حجت(ره) حاضر شدم که تا آخر عمر این دو بزرگوار ادامه داشت. وهمچنین از مرحوم آیتالله العظمى علامه طباطبایى(ره) سطح و خارج مکاسب را فراگرفتم. و در فلسفه نیز منظومه و اسفار را خدمت ایشان و حضرت امام خمینى تلمذنمودم. از سال 1380 تا کنون به تدریس و تالیف اشتغال داشتهام.
کوثر: اگر ممکن است قدرى در باره تالیفاتتان توضیح دهید.
نخستین تالیف فقهى من تقریرات اصول و فقه اساتیدم بود و نخستین اثرى کهچاپ شد تقریرات بیع مرحوم آیتالله العظمى حجت است که با تعلیقات استدلالیه من ونیز رساله «حجیه الشهره» در سال1373ه .ق به چاپ رسید. یکى از تقریرات فقهآیتالله حجت کتاب صلواه مسافر است که با خط شریف خود در سال1369 قمرى بر آنتقریط نوشتهاند. به لطف الهى مجموع تقریرات و تالیفاتم بیش از 40 اثر مىشود کهبیشتر آنها چاپ شده است و برخى از آنها چاپ مکرر شده است. برخى از این آثار بهزبان فارسى و برخى به زبان عربى است.
کوثر: لطفا در اهمیت زیارت و بخصوص زیارت حضرت معصومه(س) مطالبى بفرمایید.
زیارت اظهار ارادت و وابستگى به اهل بیت(ع) است هر امامزادهاى در هر گوشهاىاز عالم نماینده اهل بیت پیامبر است و زیارت او اظهار علاقه به خاندان پیامبر(ص)و حضرت معصومه(س) در قم نماینده اهل بیت(ع) است افزون بر آنکه خود قم هم مطابقبرخى روایات حرم اهل بیت است و اما در خصوص زیارت حضرت فاطمه(س) معروف بهمعصومه شیخ صدوق در کتاب «عیون الاخبار» و نیز در کتاب «ثواب الاعمال» با سندصحیح از حضرت رضا(ع) روایت کرده که آن حضرت فرموده است: «من زارها فله الجنه»
ابن قولویه نیز در کتاب «کامل الزیارات» همین حدیث را با همین سند از امامرضا(ع) نقل مىکند.
روایت دیگرى در همین کتاب از امام جواد(ع) نقل مىکند که فرمود: «من زار عمتىبقم فله الجنه» در تاریخ قم هم روایتى از امام صادق(ع) نقل شده که صدور آن پیشاز تولد حضرت معصومه(س) بوده است در آن روایت امام صادق(ع) مىفرماید:
ان الله حرما و هو مکه و لرسوله حرما و هو مدینه و لامیرالمؤمنین حرما و هوکوفه و لنا حرم و هو قم و ستدفن فیه امراءه من ولدى من زارها وجبت له الجنه;مکه حرم خداست مدینه حرم پیامبر(ص) است کوفه حرم امیرالمؤمنین(ع) و قم حرم مااهل بیت است در آینده بانویى از فرزندان من در آن مدفون مىشود هر که او رازیارت کند بهشتبراى اوست.
بنابراین از سه امام در باره زیارت حضرت معصومه روایت نقل شده است که صرف نظراز شهداى کربلا در باره هیچ یک از امامزادگان این همه تاکید و اهتمام را نداریم.
ناگفته نماند این که در روایت آمده است ثواب زیارت حضرت معصومه(س) بهشت است ویا براى برخى اعمال دیگر در روایات بهشت پاداش آن قرار گرفته است همه اینها بهعنوان مقتضى استیعنى تمام ثوابهایى که براى اعمال ذکر شده این چنین استیعنىمقتضاى زیارت حضرت معصومه(س) رفتن به بهشت است نه اینکه به طور حتم و مسلم، اگرکسى یک بار به زیارت حضرت معصومه(س) رفتبهشتى خواهد بود و اگر بنده یک مرتبهبه زیارت حضرت معصومه(س) بروم دیگر بهشتبر من واجب است و هر کارى که مىخواهمانجام دهم مسلم چنین نیست. معناى این گونه روایات این است که این عمل اقتضاء وشایستگى آن را دارد که کسى را سزاوار بهشت نماید ولى هر مقتضى ممکن است موانعىداشته باشد و یا اینکه براى مثمر ثمر بودن نیاز به شرایطى داشته باشد. وخوانندگان محترم مىدانند که اینگونه روایات هرگز تشویق و تضمینى براى انجامگناه نیست.
کوثر: هر یک از بزرگان نوعا خاطرهاى از عنایات حضرت معصومه(س) و کرامتهاى آنکریمه دارند جنابعالى چنانچه در این خصوص خاطرهاى دارید بفرمایید.
در طول اقامتم در قم دو مرتبه براى خود من پیش آمد که مورد عنایت و توجهحضرت واقع شدهام یکى این که:
در زمان آیهالله بروجردى بود روزى در بین راه منزل طلبهاى مضطرب پیش من آمد.
نسخهاى در دست داشت گفت مریض هستم دکتر رفتهام. براى پول نسخه که حدود هفتتومان مىشد، ماندهام. از من کمک خواست چون برایم مقدور نبود معذرتخواهى کردم.
بعد از آنکه از او جدا شدم به شدت پشیمان شدم که چرا او را به کس دیگرى کهبتواند نیازش را برطرف سازد معرفى نکردم این کار که از من ساخته بود. فورا بهدنبال او به راه افتادم و همه جا گشتم ولى او را نیافتم، وجدانم آزارم مىداد کهچرا یک طلبه مریض نیازمند را اینگونه از خودم دور کردهام هر چه زمان مىگذشت واز پیدا کردن او نا امیدتر مىشدم بیشتر ناراحت مىشدم و چنان شده بود که دائمفکر مرا به خود مشغول کرده بود. تا آن که شبى بعد از پایان جلسه استفتاءآیهالله مرعشى به هنگام مراجعتبه منزل وارد صحن مطهر که شدم مقابل ایوان آینهایستادم عرضه داشتم بىبى من این گمشده را از تو مىخواهم همین امشب هم باید اورا پیدا کنم من خیلى در رنجم. مشکل دیگرى که داشتم این بود که آن آقا را من یکبار بیشتر ندیده بودم چه بسا اگر هم مىدیدم شناختش برایم مشکل بود.
در هر صورت به سمت منزل به راه افتادم اول خیابان دارالشفاء که رسیدم بااینکه مسیر اصلى من نبود مثل اینکه به من الهام شد امشب از این مسیر بروم وسطخیابان که رسیدم طلبهاى را دیدم جلوى مسافرخانهاى ایستاده استبا او احوالپرسىکردم معلوم شد این مسافرخانه را آیهالله بروجردى به خاطر کمبود جا براى سکونتطلبهها اجاره کرده بودند به عنوان دیدن، وارد مسافرخانه شدم. از اولین اتاق کهدر آن باز بود ناگهان چشمم به طلبهاى افتاد که وسط اتاق نشسته بود تا او رادیدم یقین کردم همان گم شده من است جلو رفتم و او را در آغوش گرفتم و از آننگرانى و ناراحتى چند روزه به این سرعت رهایى یافتم و این نبود جز همان توسلىکه به آن حضرت پیدا کردم.
دیگر اینکه در سال1339 زمینى تهیه کرده بودم و چونخانهاى به طور مجانى در اختیار داشتم خود را مستطیع حساب کرده در صدد فروش آنبراى تشرف به حجبرآمدم ولى مشترى نداشت، یکى از رفقا پیشنهاد کرد براى حل مشکلختم زیارت عاشورا (چهل روز خوانده مىشود توام با تهجد در شبها) انجام دهم،بنده حدود ده روزى بود که زیارت عاشورا را خوانده بودم، در خواب دیدم که حرمرسول اکرم(ص) بالاى حرم حضرت معصومه(س) قرار گرفته است. از خواب بیدار شدم چنینتعبیر کردم که من چون در قم هستم متوسل به اهل بیت(ع) شدهام بدون ارتباط باحضرت معصومه.
با آنکه او نماینده اهل بیت علیهم السلام این شهر است و معمول چنین است کسى کهبا تشکیلاتى کار دارد به نماینده آن که در محل خود اوست مراجعه مىکند و من ازحضرت معصومه(س) غفلت کردهام. فردا زیارت عاشورا را در زیر آسمان خواندم ولىبراى خواندن صد بار لعن و سلام، به حرم رفته پیش روى ضریح حضرت معصومه نشستم وخواندم چون تمام کردم از حرم که بیرون آمدم فورا حاجت من برآورده شد، یک نفر بهمن رسید و گفتشنیدهام شما زمینى دارید آیا مىفروشید؟ گفتم بلى همانجا با اومعامله کردیم فردا وجه آن را به منزل آورد و وسیله تشرف به حج و زیارت رسولاکرم(ص) فراهم شد.
کوثر: جهت رشد علاقهمندى مردم بویژه جوانان به اهل بیت(ع) چه پیشنهادى دارید؟
آشناسازى مردم با زندگى و سیره ائمه(ع) و احادیث و روایات آنان، مىتواندیکى از راههاى سودمند باشد چنانچه در روایت داریم مىفرمایند احادیث ما را بهمردم بگویید و آنها را با معارف ما آشنا سازید به ما علاقهمند مىشوند که البتهنیاز به تبیین درست و تقریر و بیان مردمفهم دارد باید با زبانى باشد که مردم وبه خصوص جوانهاى ما را جذب نماید. آشنا کردن مردم با دعاهاى رسیده از اهلبیت(ع)و بیان آن معارف بلند به زبان ساده نیز مىتواند در هر چه نزدیکتر شدن مردم بهاهلبیت(ع) و معرفى آنان مؤثر باشد.
کوثر: حضرت عالى در زمینه معرفى اهل بیت(ع) و آشنایى مردم با معارف اینبزرگان چه آثارى نگاشتهاید؟
کتابى در خصوص امام زمان(عج) نوشتهام به نام «من هو المهدى» که چندینمرتبه چاپ شده است کتابى هم بعد از انقلاب نوشتهام به نام «براهین المعارفالالهیه...» که آن را موسسه آل البیت چاپ کرده است و اخیرا هم دانشگاه آن راترجمه و مىخواهد چاپ کند که به نظر مىرسد کتاب مفیدى باشد که بر اساس آیات وروایات اهل بیت(ع) و دلائل علمى به اثبات توحید و نبوت مىپردازد و بر اساس آیاتو روایات اهل سنتبه اثبات امامت و بخشى از معارف ائمه(ع) را تبیین مىنماید.
کار دیگر، دائره المعارفى است که به کمک جمعى آن را انجام مىدهیم حدود ده سالاستبه تالیف آن اشتغال داریم این دائره المعارف که «المحاسن و المساوى فىالاسلام» نام دارد تمامى چیزهایى که در اسلام مورد ستایش و نکوهش واقع شده است رادر بر دارد از اخلاق و آداب و عادات شخصى و اجتماعى و ... به ترتیب حروف تهجىتنظیم شده است که تنها حرف الف آن حدود پانصد موضوع شده است و پیشبینى مىشوداین دائرهالمعارف به چندین جلد برسد که البته جلد اول آن را جامعه مدرسین چاپکردهاند. این دائره المعارف که از کتابهاى حدیث و اخبار و رجال و تاریخ گرفتهشده است جاىجاى آن مشتمل بر گفتار و رفتار اهل بیت(ع) است که مىتواند نقش خوبىدر آشنایى مردم به زندگى و معارف اهل بیت(ع) داشته باشد.
کوثر: براى تقویتحالت معنوى و روحى افراد چه پیشنهادى دارید؟
انس با قرآن، تلاوت قرآن، مطالعه قرآن و تفکر و تدبر در قرآن کریم. شماببینید امام حسین(ع) در آن شرایط بحرانى و آن ساعتهاى آخر عمر از دشمن فرصتمىخواهد تا قرآن بخواند این نشان دهنده عظمت قرآن و تاثیرى است که این گوهرگرانبها بر جان و روان آدمى دارد.
کوثر: از سیره بزرگان در باره اهتمام به زیارت و توسل به ائمه(ع) چنانچهخاطرهاى دارید بفرمایید.
در سابق بزرگانى مانند آیهالله حائرى و بروجردى سعى داشتند درس روزانه خودرا در حرم حضرت معصومه(س) بیان کنند تا هر چه بیشتر خود را روحا و جسما به اینبزرگان نزدیک سازند. حضرت آیهالله مرعشى هم همیشه پیش از اذان صبح به زیارتحضرت معصومه(س) مشرف مىشدند گاهى هم اول به قبرستان شیخان مىرفتند و بعد به حرممطهر مىآمدند یادم هستیک بار مىخواستم مشرف شوم به مکه مکرمه قبل از اذان صبحباید مىرفتم به تهران آن شب با اینکه هوا بسیار سرد بود پیش از اذان صبح بوددیدم آیهالله مرعشى عبا به سر انداخته به قبرستان شیخان و سپس به حرم مطهربرگشتند. آیهالله گلپایگانى هم پیش از اذان صبح به زیارت مىرفتند.
علامه طباطبایى هم که خیلى به اهلبیت(ع) و حضرت معصومه(س) اظهار ارادت و اخلاصمىنمودند و در خصوص زیارت حضرت رضا(ع) که گاه تابستانها به مشهد مشرف مىشدند ازایشان سؤال کردم چه زیارتى را بخوانیم.
فرمود: زیارت امینالله از همه معتبرتر است زیارت امینالله همان زیارت جامعهاست اما کوتاه و مختصر.
کوثر: در آداب زیارت چنانچه توصیهاى براى خوانندگان مجله دارید بفرمایید.
نکته اول اینکه زائر باید همواره خدا را در نظر داشته باشد و بداند کهائمه(ع) و اولیاء خدا وسیلهاند آن کس که حاجت را برآورده مىکند خداست اینانشفیعان ما هستند در درگاه خدا و شفاعتشان هم به اذن پروردگار است «لا یشفعون الالمن ارتضى» این است که زائر باید از اول تا آخر زیارت تمام توجه و اخلاصش بهخداوند باشد و خدا را در نظر بگیرد و بداند که امامان و اولیاء خدا کارى رابدون اذن و اجازه انجام نمىدهند.
نکته دیگر رعایت کردن ادب در حضور اهلبیت است و باید از سر و صدا کردن و دادو فریاد زدن خوددارى کند قرآن از داد زدن در حضور پیامبر(ص) نهى کرده است.
فرموده است «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبى» این ادب هم در حیات و هم درممات باید رعایتشود. نکته دیگر: اهتمام به نماز استبه هنگام زیارت اگر بههنگام زیارت وقت نماز فرا رسد، باید زیارت را قطع کردو نماز این فریضه مهم الهىرا انجام داد.
مبادا که به بهانه زیارت به نماز بىتوجهى شود که این اهانتبه نماز است.
متاسفانه این چنین مشهود شده که ما شیعیان به نماز اهمیت نمىدهیم بخصوص بهنماز جماعت لذا توصیه من این است که نماز را بر هر چیز مقدم بدارند به خصوصزائران خانه خدا و قبر پیامبر(ص) که در بین برادران اهل سنت قرار مىگیرند حتمابه نماز جماعت اهمیتبیشترى بدهند و دستور هست که پشتسر آنها نماز بخوانیم وثوابش بقدرى است که پشتسر پیامبر(ص) نماز بخوانیم.
و دیگر اینکه به هنگام زیارت بخصوص در وقت ازدحام جمعیت از کارى که موجب آزارو اذیت دیگران شود پرهیز شود.
و آخرین نکته که بیشتر نظر به مجاوران است آنکه براى زیارت هم باید برنامهداشته باشیم. در هفته روز خاصى و اعتخاصى که نشانه اهتمام به زیارت است نهاینکه هر وقتشد و کارى نداشتیم به زیارت برویم. بهتر آن است که زیارت را همجزء برنامه زندگى قرار دهیم.
کوثر: با توجه به آن که در آستانه عید باستانى نوروز هستیم چنانچه در اینخصوص مطلبى دارید بفرمایید.
عید نوروز یعنى روز اول بهار که فصل تازه شدن طبیعت مىباشد، و چون خداوندمتعال در این فصل زمین را زنده و شاداب مىسازد عید طبیعت است. مرحوم محدثقمى(ره) حدیثى در فضیلت عید نوروز روایت کرده که امام صادق(ع) به معلى بنخنیسدستور داد که در عید نوروز بدن خود را شستشو کن و پاکیزهترین لباسهاى خود رابپوش و با بهترین عطرها خود را معطر نما و نیز دستور داده که در عید نوروز روزهبگیر و پس از نماز بازپسین چهار رکعت (با کیفیتخاصى که تعلیم فرمود) نمازبگذار سپس سجده شکر بجاى آور و دعایى تعلیم فرمود که در سجده بخواند که ترجمهبرخى از فقرات آن چنین است: بر ما مبارک گردان در این روز که آن را فضیلت دادىو تکریم نموده و با آن شرافت داده و اهمیت آن را بزرگ نمودى. پروردگارا بر منمبارک گردان در آنچه به من انعام فرمودى تا جز تو را شکر و ثنا ننمایم.
کوثر: از این که مصدع اوقات شریف شدیم پوزش مىطلبیم.