فقه مسجد (2)
آرشیو
چکیده
متن
17- آمادگى روحى براى حضور در مسجد
مادیتبا همهرنگهاى دلفریبش بر سفره زمین نقش بسته استبادهاى غرور و غفلت هر دم بر آدمىوزیدن مىگیرند و آتش تمایل او را به ماندنى ابدى در زمین شعلهورتر مىکنند. مسجدقطعهاى آسمانى در زمین است قطعهاى از ملکوت خدا نقطهاى براى برخاستن.
محلى براى بخود آمدن و اوج گرفتن. از هیچ و پوچ رستن و به ابدیت پیوستن.
اما هر کسى نمىتواند این بهره را از مسجد برگیرد آنان که بىمقدمه و از سرعادت پا به مسجد مىگذارند چه بسا در این نقطه نیز زمینى باقى بمانند بجاى آنکهبه بالا بنگرند چشمها را همچنان به پایین مىسپارند بجاى عروج، میل به ماندن رادر خویش تقویت مىکنند پس باید خویش را آماده کرد و آگاهانه پاى به مسجد گذاشت.
اسلام در این خصوص دستوراتى به قرار زیر صادر کرده است:
1. خانهتکانى دل بر در مسجد
امام صادق(ع) فرمود: دلت را بر در مسجد از هرچه به خود مشغول مىسازد و میان تو و پروردگارت پرده مىافکند تهى ساز که او تنهاپاکترین و خالصترین را مىپذیرد. (1)
2. توجه به جایگاه رفیع مسجد
امام صادق(ع) فرمود:
آنگاه که بر در مسجد قرارگرفتى بدان که بر درگاه ملک بزرگ هستى که تنها پاکان بر آن گام مىنهند و تنهادوستان در مجلس او گرد مىآیند. (2)
3. توجه به هدف و فلسفه رفتن به مسجد
امام صادق(ع) فرمود:
تو آمدهاى که عبادت کنى و با او انس گیرى. (3)
براى خدمتبه ملک پا پیش گذار که اگر غافل از هیبت او باشى، خطرى بزرگ تو رافرا مىگیرد. (4)
4. ایجاد حالات روحى
کسى که بر درگاه مسجد قرار گرفته باید در خویش این حالاترا ایجاد کند:
الف: اعتراف به ناتوانى
امام صادق(ع) فرمود:
بر درگاه مسجد که رسیدى به ناتوانى، تقصیر و نیاز خود در پیشگاهش اعتراف کن. (5)
تو همچون فقیرترین بندگانش باش. (6)
ب. احساس لذت نسبتبه عبادت
امام صادق(ع) فرمود:
اگر شیرینى مناجات و لذت همسخنى با او را در خویش مىیابى به مسجد وارد شو کهتو در امن و امانى و گرنه بر در مسجد. بمان ماندن مضطرى که دستش از چارههاکوتاه شده است.
خداوند هر گاه صداقت تو را در پناه بردن به او ببیند به چشم رحمت و مهربانىبه تو مىنگرد و تو را به آنچه مىخواهد و بدان خرسند است موفق مىدارد آن کریم.
کرامت را براى بندگان مضطرى که بر درگاهش مىسوزند دوست مىدارد (7) .
18- بهداشت مسجد
پاکیزگى شوق مىآورد و شوق راهى استبه سوى کرانههاى معنویت.
مسجد پاکیزه چمن سبزى است که کبوتر روح آدمى از آن به آسمان الهى پرمىگشاید.
طهارت ظاهرى، طهارت باطنى را نوید مىدهد و ظاهر پاکیزه باطن طاهر را تداعىمىکند آدمى در محیط پاکیزه قدرت و زیبایى الهى را نیکوتر مىبیند و روح خویش راراحتتر به زلال طهارت باطنى مىسپارد.
اسلام براى حفظ پیوند ناگسستنى طهارت ظاهر و باطن به بهداشت مسجد توصیه کرده واحکامى در این خصوص صادر کرده است:
1- وارسى کردن کفش بر در مسجد;
مستحب است کسى که مىخواهد وارد مسجد گردد کفشو مانند آن را وارسى کند تا از پاکیزه بودن آن اطمینان حاصل نماید. (8)
2- غبارروبى مسجد;
در این زمینه تاکید فراوان به عمل آمده تا آنجا که درحدیث مىخوانیم کسى که از مسجد، غبار به اندازهاى که به چشم فرو مىرود بیرونآورد خداوند او را مىبخشد. (9)
3- قرار دادن دستشویى بیرون مسجد;
مستحب است دستشویى و وضوخانه بیرون مسجدقرار داده شود. (10)
19- توجه به تهیدستان در مسجد
مسلمانان در مسجد با صفوفى به هم پیوسته در پىفتح سرزمین معنویتند باید این انسجام را پاس بدارند تا به اهداف بلند خویش دستیابند.
تهیدستى آفتى است که این انسجام را از درون متلاشى مىکند فقر گاهى چهرهاىمخدوش از مومنانى که با آن دستبه گریبانند، به تصویر مىکشد این امر ممکن استبر جایگاه و نقش آنان تاثیر منفى باقى بگذارد و رفته رفته آنها را از ادامهحضورى فعال و سازنده باز دارد.
در صدر اسلام توجهى همهجانبه به تهیدستان در مسجد به عمل مىآمد که باید الگوىمساجد در این عصر قرار گیرد این توجه عبارت بود از:
الف. کمک مالى
مسجد تنها محل خواندن نماز نبود بلکه جایگاهى براى دادن صدقه وکمک به مستمندان نیز به شمار مىآمد.
داستان معروف و تاریخى على(ع) که در حال رکوع انگشتر خویش را به مستمندىبخشید، در مسجد به وقوع پیوست.
مسجدیان باید فقر را از میان خویش برچینند با این همه، مساجد امروز سنگینىاین رسالت را کمتر بر دوش خود حس مىکنند در مساجد کمک به تهیدستان فراموش شدهاستیا دست کم به سمت و سوى نادرستى کشیده شده است تهیدستانى که نقاب تعفف برچهره زدهاند و در هالهاى از شرم و نجابت، فقر را بىنیازى جلوه مىدهند مستحقانواقعى کمکها در مساجد هستند اما ایستادن و سرافکندگى و ذلت را روبروى جمعیتتمرین کردن کارى ناشایست است که متاسفانه امروزه رواج پیدا کرده و با مرام اهلمسجد و حرمتخانه خدا سازگار نیست.
و نیز در روایت آمده که پیامبر(ص) در مسجد با تهیدستان همغذا مىشد و با آنانافطار مىکرد. (10)
ب. اسکان مستمندان
اهل صفه گروهى از مهاجرین و انصار بودند که از تهیدستى،منزل و سرپناه نداشتند پیامبر(ص) اینان را در صفه مسجدالنبى(ص) (سایبانى در آنمسجد) جاى داد.
20- تلاوت قرآن در مسجد
مسجد خانه خدا، مسلمان میهمان خدا و قرآن کلام خداستباید میهمان با میزبان همکلام گردد سخنش را بشنود و سخن با او بگوید تلاوت قرآنشنیدن سخن روحفزاى پروردگار است و دعا کردن سخن گفتن با آن ذات پاک است.
رابطه مسجد و قرآن در دو حدیث زیر به خوبى منعکس شده است:
الف. رسول خدا(ص) فرمود:
انما نصبت المساجد للقرآن (12) مساجد براى قرآن قرار داده شدهاند.
ب. من احب القرآن فلیحب المساجد (13) کسى که قرآن را دوست مىدارد مساجد را نیزدوستبدارد.
21- دعا کردن در مسجد
در حدیث آمده که اکثروا فیها من الدعا (14) در مساجد دعابسیار کنید.
22- ذکر خدا در مسجد
مسجد، همه را به ذکر و یاد خدا فرا مىخواند مسجدرستاخیز ذکر است. در و دیوار، منبر، محراب، ... همه غرق آواى دلکش ذکرند مردمانرا مىبینى که در درگاه خداوندى سجده بر خاک مىنهند و زبان به تسبیح و تقدیس آنذات پاک مىگشایند. در اندرون دلت فریادى بیداد مىکند تا تو نیز دل را به زورقذکر بسپارى و به ساحل اطمینان و رضا ستیابى. طبق روایت ذکر گفتن در مسجد حضورانسان را از بیهودگى مىرهاند. (15)
23- زینت کردن جهتحضور در مسجد
زینت کردن خویش جهت مسجد عملى مستحب استقرآن مجید به این امر توصیه کرده است: «خذوا زینتکم عند کل مسجد» (16) زینتخود رادر هر مسجد برگیرید. طبق احادیث و کتابهاى تفسیرى مقصود از زینت در آیه شریفه،پوشیدن لباس پاکیزه و فاخر، شانه زدن موى، در دست کردن انگشتر فاخر، عطر زدن و ...است (17)
زینت کردن مسجد
در رساله توضیح المسائل امام(ره) آمده است:
بنا بر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و همچنین نباید صورتچیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند و نقاشى چیزهایى کهروح ندارد مثل گل و بوته مکروه است.
بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره) اصولا تزیین مساجد به نحوى که حالت اشرافى بهمسجد بدهد عملى مرغوب نیست امام مىفرمایند: پیامبر اسلام(ص) نیاز به مساجداشرافى و منارههاى تزییناتى ندارد.
24- سلام کردن به اهل مسجد
امام باقر(ع) فرمود:
هرگاه به مسجد وارد شدىچنانچه مردم را در حال نماز یافتى سلام نکن ... و اگر آنان را در حال سخن گفتنیافتى سلام کن. (20)
25- سیاست در مسجد
مسجد خاستگاه سیاست اسلامى است پیوند سیاست و مسجد، اندیشهناب اسلامى است جامعه اسلامى چندین بار این اندیشه را به محک تجربه زده و هر باربه نتایجشگرفت و شیرینى دستیازیده است. در این میان تحولاتى که از دو تجربهصدر اسلام و انقلاب اسلامى به ظهور رسیده تحولاتى بنیادین، استثنایى و تاریخساز بهشمار مىروند.
از دیدگاه اسلام، سیاستباید در مسجد و از مسجد باشد یعنى علاوه بر اینکه سیاستدر مسجد طرح بشود مسجدى نیز باید باشد و به دیگر سخن، هم سیاست در مسجد ضرورىاست و هم مسجدى کردن سیاست ضرورت دارد.
اگر در مسجد، سیاست مسجدى طرح نشود اسلامى نیست. بنىامیه و بنىعباس بسیارى ازسیاستهاى شیطانى خود را در مساجد طراحى مىکردند و یا به آن جامه عمل مىپوشاندند.
سیاست مسجدى ویژگىهاى بسیارى دارد که از آن جمله است:
1- آمیختگى با عبادت.
اگر دم به دم ریههاى سیاست را از هواى معنویت پر نکنیمسیاست اسلامى مىمیرد و به تبع خود جامعه را نیز مىمیراند.
2- وحدت آفرینى.
مسجد تجلیگاه همبستگى است. سیاست آن نیز ابرى است که بر همهمىبارد نباید با بادهاى تفرقه، سیاست «رحماء بینهم» را از کنار رکوع و سجوددور ساخت اتخاذ سیاستهاى فرقهاى و گروهى خنجر زدن به اهداف مسجد است.
3- امام محورى.
جماعت مسجد بر محور امامت مىچرخد سیاست مسجدى نیز چنین استیعنى با محوریت امامتشکل و معنى در جامعه، به خود مىگیرد.
امامت و رهبرى سیاسى جامعه در حقیقت عهدهدار تامین دو ویژگى اول است.
امام خمینى(ره) معمار بزرگ انقلاب، طراح اندیشه سیاست در مسجد در قرن حاضر استدر زیر فرازهایى از سخنان نغز او را در این زمینه ذکر مىکنیم:
... مساجد چنین وضعى داشتند که اجتماعات وسیلهاى بودند براى رفع گرفتارىهاىمسلمین در مقابله با دشمنان اسلام شما اگر خطبههاى آن زمان را مطالعه کنیدمىبینید که چقدر آنها پرمحتوا بودند. (21)
معاللاسف در دنبال تبلیغات از صدر اسلام یعنى بعد از یک مدتى تا زمان مامساجد یک مساجدى شده بود که اسلام در آنجا محکوم مىشد محکوم کردن اسلام به ایننیست که یک کسى بگوید من اسلام را محکوم مىکنم محکوم کردن اسلام به این است که آنچیزى که اسلام مىخواهد در مسجد زیر پا گذاشته شود اسلام مىخواهد که مردم آگاهانهبراى مصالح خودشان براى مصالح مسلمین در آنجا فعالیتبکنند (22) .
این مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم(ص) مرکز جنگها و مرکز سیاستها ومرکز امور اجتماعى و سیاسى بوده ... مسائل سیاسىاش بیشتر بوده است. (23)
عالمان و فرهیختگان جامعه باید «اندیشه سیاست در مسجد و از مسجد» را جدىبگیرند و نشانهها و ویژگىهاى آن را هر چه بیشتر باز کنند.
26- شعر گفتن در مسجد
شعر بخش نادیده و پنهان روح را فتح مىکند و با مخاطب«سخن آشنا» باز مىگوید. شعر، مخاطب را به هر کجا که بخواهد مىبرد حرکت را بهسکون و سکون را به حرکت وا مىدارد مىتواند زورق نجات باشد و مىتواند سبب غرقشدن. مىتواند ویرانگر باشد و یا سازنده.
قرآن که در اوج ادبیات نشسته محمل معانى بلند است و نه فقط ترکیبى بىهمتا.
شعر مسوول از سر انگشتان سحرآمیز خود مدد مىگیرد و آدمى را به هدفهاى عالىرهنمون مىشود.
اسلام توصیه مىکند که در مساجد به هر شعرى زبان مگشایید. (24) تنها اشعارى رابسرایید و یا بازگو کنید که اهداف بلند را تبلیغ کنند. آرى شعر نبایدافسارگسیخته از هر باب سخن برآورد و در نهایت روح مسجد را بیازارد و مخاطبانمسجد را گرفتار انگیزهها و اندیشههاى پست گرداند این مسجد است که راه شعر رانشان مىدهد و ابتداى حرکت را مشخص مىکند. سیره پیامبر(ص) و على(ع) نشان مىدهدکه از ویژگیهاى منحصر به فرد شعر در جذب یاران بیشتر و تقویتبنیههاى فکرى واخلاقى مدد مىگرفتند.پیامبر(ص) در حضورش شعر خوانده مىشد و على(ع) در خطبههایش به شعر استنادمىکرد. (26) و کوتاه سخن اینکه شعر براى مسجد است و نه مسجد براى شعر.
27- عبور و مرور از مسجد
پیامبر(ص) فرمود: مساجد را راههاى عبور و مرور قرارندهید مگر اینکه در آن دو رکعت نماز تحیتبخوانید. (27)
28- عریان کردن بدن در مسجد
بر اساس روایتباید از عریان کردن ران، زانو وناف در مسجد اجتناب کرد زیرا این موارد در مسجد جزء عورت محسوب مىشوند. (28)
مسجد رستاخیز ذکر است.
مسجد تجلیگاه همبستگى است.
29- نشستن در مسجد
پیامبر(ص) فرمود:
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است (29) .
این نشستن در دو مورد اهمیتبیشترى پیدا مىکند:
الف. نشستن به هنگام سحر
در روایت آمده که پیامبر(ص) سحر به مسجد مىرفت و بعداز خواندن دو رکعت نماز فجر، به انتظار دمیدن صبح مىنشست و نماز صبح را مىخواند. (30)
ب. نشستن در مابین طلوعین
امام صادق(ع) از على(ع) روایت مىکند که فرمود: رزقبا نشستن در مسجد از طلوع فجر تا طلوع خورشید سریعتر به دست مىآید تا گشتن درروى زمین. (31)
پىنوشتها:
1- بحار، ج83، ص373.
2- همان.
3- همان.
4- همان.
5- همان.
6- همان.
7- همان.
8- بحارالانوار، ج83، ص367.
9- وسائل الشیعه، ج 5، ص 238.
10- مستدرک الوسائل ج3، ص 38; بحارالانوار، ج 80، ص 350.
11- بحارالانوار، ج16، ص219.
12- سفینه البحار، ج 1، ص 600.
13- مستدرک الوسائل، ج3، ص 385.
14- بحارالانوار، ج83، ص 384.
15- سفینه البحار، ج 1، ص 600.
16- قرآن مجید سوره اعراف، ج 31.
17- وسائل الشیعه، ج 1، ص426; تفسیر اطیب البیان، ج 5، ص306.
18- رساله توضیح المسائل حضرت امام(ره).
19- صحیفه نور، ج 20، ص227.
20- بحارالانوار، ج76، ص7.
21- صحیفه نور، ج17، ص53.
22- همان، ج 18، ص 64 به بعد.
23- همان، ج 18، ص66.
24- ر.ک بحارالانوار، ج 80، ص 364; رساله حضرت امام.
25- همان.
26- همان.
27- وسائل الشیعه، ج 5، ص293.
28- همان، ج 244.
29- مستدرک الوسائل، ج 2، ص99; سفینه البحار، ج 1، ص 600.
30- مستدرک الوسائل، ج3، ص156.
31- بحارالانوار، ج 10، ص 90.
مادیتبا همهرنگهاى دلفریبش بر سفره زمین نقش بسته استبادهاى غرور و غفلت هر دم بر آدمىوزیدن مىگیرند و آتش تمایل او را به ماندنى ابدى در زمین شعلهورتر مىکنند. مسجدقطعهاى آسمانى در زمین است قطعهاى از ملکوت خدا نقطهاى براى برخاستن.
محلى براى بخود آمدن و اوج گرفتن. از هیچ و پوچ رستن و به ابدیت پیوستن.
اما هر کسى نمىتواند این بهره را از مسجد برگیرد آنان که بىمقدمه و از سرعادت پا به مسجد مىگذارند چه بسا در این نقطه نیز زمینى باقى بمانند بجاى آنکهبه بالا بنگرند چشمها را همچنان به پایین مىسپارند بجاى عروج، میل به ماندن رادر خویش تقویت مىکنند پس باید خویش را آماده کرد و آگاهانه پاى به مسجد گذاشت.
اسلام در این خصوص دستوراتى به قرار زیر صادر کرده است:
1. خانهتکانى دل بر در مسجد
امام صادق(ع) فرمود: دلت را بر در مسجد از هرچه به خود مشغول مىسازد و میان تو و پروردگارت پرده مىافکند تهى ساز که او تنهاپاکترین و خالصترین را مىپذیرد. (1)
2. توجه به جایگاه رفیع مسجد
امام صادق(ع) فرمود:
آنگاه که بر در مسجد قرارگرفتى بدان که بر درگاه ملک بزرگ هستى که تنها پاکان بر آن گام مىنهند و تنهادوستان در مجلس او گرد مىآیند. (2)
3. توجه به هدف و فلسفه رفتن به مسجد
امام صادق(ع) فرمود:
تو آمدهاى که عبادت کنى و با او انس گیرى. (3)
براى خدمتبه ملک پا پیش گذار که اگر غافل از هیبت او باشى، خطرى بزرگ تو رافرا مىگیرد. (4)
4. ایجاد حالات روحى
کسى که بر درگاه مسجد قرار گرفته باید در خویش این حالاترا ایجاد کند:
الف: اعتراف به ناتوانى
امام صادق(ع) فرمود:
بر درگاه مسجد که رسیدى به ناتوانى، تقصیر و نیاز خود در پیشگاهش اعتراف کن. (5)
تو همچون فقیرترین بندگانش باش. (6)
ب. احساس لذت نسبتبه عبادت
امام صادق(ع) فرمود:
اگر شیرینى مناجات و لذت همسخنى با او را در خویش مىیابى به مسجد وارد شو کهتو در امن و امانى و گرنه بر در مسجد. بمان ماندن مضطرى که دستش از چارههاکوتاه شده است.
خداوند هر گاه صداقت تو را در پناه بردن به او ببیند به چشم رحمت و مهربانىبه تو مىنگرد و تو را به آنچه مىخواهد و بدان خرسند است موفق مىدارد آن کریم.
کرامت را براى بندگان مضطرى که بر درگاهش مىسوزند دوست مىدارد (7) .
18- بهداشت مسجد
پاکیزگى شوق مىآورد و شوق راهى استبه سوى کرانههاى معنویت.
مسجد پاکیزه چمن سبزى است که کبوتر روح آدمى از آن به آسمان الهى پرمىگشاید.
طهارت ظاهرى، طهارت باطنى را نوید مىدهد و ظاهر پاکیزه باطن طاهر را تداعىمىکند آدمى در محیط پاکیزه قدرت و زیبایى الهى را نیکوتر مىبیند و روح خویش راراحتتر به زلال طهارت باطنى مىسپارد.
اسلام براى حفظ پیوند ناگسستنى طهارت ظاهر و باطن به بهداشت مسجد توصیه کرده واحکامى در این خصوص صادر کرده است:
1- وارسى کردن کفش بر در مسجد;
مستحب است کسى که مىخواهد وارد مسجد گردد کفشو مانند آن را وارسى کند تا از پاکیزه بودن آن اطمینان حاصل نماید. (8)
2- غبارروبى مسجد;
در این زمینه تاکید فراوان به عمل آمده تا آنجا که درحدیث مىخوانیم کسى که از مسجد، غبار به اندازهاى که به چشم فرو مىرود بیرونآورد خداوند او را مىبخشد. (9)
3- قرار دادن دستشویى بیرون مسجد;
مستحب است دستشویى و وضوخانه بیرون مسجدقرار داده شود. (10)
19- توجه به تهیدستان در مسجد
مسلمانان در مسجد با صفوفى به هم پیوسته در پىفتح سرزمین معنویتند باید این انسجام را پاس بدارند تا به اهداف بلند خویش دستیابند.
تهیدستى آفتى است که این انسجام را از درون متلاشى مىکند فقر گاهى چهرهاىمخدوش از مومنانى که با آن دستبه گریبانند، به تصویر مىکشد این امر ممکن استبر جایگاه و نقش آنان تاثیر منفى باقى بگذارد و رفته رفته آنها را از ادامهحضورى فعال و سازنده باز دارد.
در صدر اسلام توجهى همهجانبه به تهیدستان در مسجد به عمل مىآمد که باید الگوىمساجد در این عصر قرار گیرد این توجه عبارت بود از:
الف. کمک مالى
مسجد تنها محل خواندن نماز نبود بلکه جایگاهى براى دادن صدقه وکمک به مستمندان نیز به شمار مىآمد.
داستان معروف و تاریخى على(ع) که در حال رکوع انگشتر خویش را به مستمندىبخشید، در مسجد به وقوع پیوست.
مسجدیان باید فقر را از میان خویش برچینند با این همه، مساجد امروز سنگینىاین رسالت را کمتر بر دوش خود حس مىکنند در مساجد کمک به تهیدستان فراموش شدهاستیا دست کم به سمت و سوى نادرستى کشیده شده است تهیدستانى که نقاب تعفف برچهره زدهاند و در هالهاى از شرم و نجابت، فقر را بىنیازى جلوه مىدهند مستحقانواقعى کمکها در مساجد هستند اما ایستادن و سرافکندگى و ذلت را روبروى جمعیتتمرین کردن کارى ناشایست است که متاسفانه امروزه رواج پیدا کرده و با مرام اهلمسجد و حرمتخانه خدا سازگار نیست.
و نیز در روایت آمده که پیامبر(ص) در مسجد با تهیدستان همغذا مىشد و با آنانافطار مىکرد. (10)
ب. اسکان مستمندان
اهل صفه گروهى از مهاجرین و انصار بودند که از تهیدستى،منزل و سرپناه نداشتند پیامبر(ص) اینان را در صفه مسجدالنبى(ص) (سایبانى در آنمسجد) جاى داد.
20- تلاوت قرآن در مسجد
مسجد خانه خدا، مسلمان میهمان خدا و قرآن کلام خداستباید میهمان با میزبان همکلام گردد سخنش را بشنود و سخن با او بگوید تلاوت قرآنشنیدن سخن روحفزاى پروردگار است و دعا کردن سخن گفتن با آن ذات پاک است.
رابطه مسجد و قرآن در دو حدیث زیر به خوبى منعکس شده است:
الف. رسول خدا(ص) فرمود:
انما نصبت المساجد للقرآن (12) مساجد براى قرآن قرار داده شدهاند.
ب. من احب القرآن فلیحب المساجد (13) کسى که قرآن را دوست مىدارد مساجد را نیزدوستبدارد.
21- دعا کردن در مسجد
در حدیث آمده که اکثروا فیها من الدعا (14) در مساجد دعابسیار کنید.
22- ذکر خدا در مسجد
مسجد، همه را به ذکر و یاد خدا فرا مىخواند مسجدرستاخیز ذکر است. در و دیوار، منبر، محراب، ... همه غرق آواى دلکش ذکرند مردمانرا مىبینى که در درگاه خداوندى سجده بر خاک مىنهند و زبان به تسبیح و تقدیس آنذات پاک مىگشایند. در اندرون دلت فریادى بیداد مىکند تا تو نیز دل را به زورقذکر بسپارى و به ساحل اطمینان و رضا ستیابى. طبق روایت ذکر گفتن در مسجد حضورانسان را از بیهودگى مىرهاند. (15)
23- زینت کردن جهتحضور در مسجد
زینت کردن خویش جهت مسجد عملى مستحب استقرآن مجید به این امر توصیه کرده است: «خذوا زینتکم عند کل مسجد» (16) زینتخود رادر هر مسجد برگیرید. طبق احادیث و کتابهاى تفسیرى مقصود از زینت در آیه شریفه،پوشیدن لباس پاکیزه و فاخر، شانه زدن موى، در دست کردن انگشتر فاخر، عطر زدن و ...است (17)
زینت کردن مسجد
در رساله توضیح المسائل امام(ره) آمده است:
بنا بر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و همچنین نباید صورتچیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند و نقاشى چیزهایى کهروح ندارد مثل گل و بوته مکروه است.
بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره) اصولا تزیین مساجد به نحوى که حالت اشرافى بهمسجد بدهد عملى مرغوب نیست امام مىفرمایند: پیامبر اسلام(ص) نیاز به مساجداشرافى و منارههاى تزییناتى ندارد.
24- سلام کردن به اهل مسجد
امام باقر(ع) فرمود:
هرگاه به مسجد وارد شدىچنانچه مردم را در حال نماز یافتى سلام نکن ... و اگر آنان را در حال سخن گفتنیافتى سلام کن. (20)
25- سیاست در مسجد
مسجد خاستگاه سیاست اسلامى است پیوند سیاست و مسجد، اندیشهناب اسلامى است جامعه اسلامى چندین بار این اندیشه را به محک تجربه زده و هر باربه نتایجشگرفت و شیرینى دستیازیده است. در این میان تحولاتى که از دو تجربهصدر اسلام و انقلاب اسلامى به ظهور رسیده تحولاتى بنیادین، استثنایى و تاریخساز بهشمار مىروند.
از دیدگاه اسلام، سیاستباید در مسجد و از مسجد باشد یعنى علاوه بر اینکه سیاستدر مسجد طرح بشود مسجدى نیز باید باشد و به دیگر سخن، هم سیاست در مسجد ضرورىاست و هم مسجدى کردن سیاست ضرورت دارد.
اگر در مسجد، سیاست مسجدى طرح نشود اسلامى نیست. بنىامیه و بنىعباس بسیارى ازسیاستهاى شیطانى خود را در مساجد طراحى مىکردند و یا به آن جامه عمل مىپوشاندند.
سیاست مسجدى ویژگىهاى بسیارى دارد که از آن جمله است:
1- آمیختگى با عبادت.
اگر دم به دم ریههاى سیاست را از هواى معنویت پر نکنیمسیاست اسلامى مىمیرد و به تبع خود جامعه را نیز مىمیراند.
2- وحدت آفرینى.
مسجد تجلیگاه همبستگى است. سیاست آن نیز ابرى است که بر همهمىبارد نباید با بادهاى تفرقه، سیاست «رحماء بینهم» را از کنار رکوع و سجوددور ساخت اتخاذ سیاستهاى فرقهاى و گروهى خنجر زدن به اهداف مسجد است.
3- امام محورى.
جماعت مسجد بر محور امامت مىچرخد سیاست مسجدى نیز چنین استیعنى با محوریت امامتشکل و معنى در جامعه، به خود مىگیرد.
امامت و رهبرى سیاسى جامعه در حقیقت عهدهدار تامین دو ویژگى اول است.
امام خمینى(ره) معمار بزرگ انقلاب، طراح اندیشه سیاست در مسجد در قرن حاضر استدر زیر فرازهایى از سخنان نغز او را در این زمینه ذکر مىکنیم:
... مساجد چنین وضعى داشتند که اجتماعات وسیلهاى بودند براى رفع گرفتارىهاىمسلمین در مقابله با دشمنان اسلام شما اگر خطبههاى آن زمان را مطالعه کنیدمىبینید که چقدر آنها پرمحتوا بودند. (21)
معاللاسف در دنبال تبلیغات از صدر اسلام یعنى بعد از یک مدتى تا زمان مامساجد یک مساجدى شده بود که اسلام در آنجا محکوم مىشد محکوم کردن اسلام به ایننیست که یک کسى بگوید من اسلام را محکوم مىکنم محکوم کردن اسلام به این است که آنچیزى که اسلام مىخواهد در مسجد زیر پا گذاشته شود اسلام مىخواهد که مردم آگاهانهبراى مصالح خودشان براى مصالح مسلمین در آنجا فعالیتبکنند (22) .
این مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم(ص) مرکز جنگها و مرکز سیاستها ومرکز امور اجتماعى و سیاسى بوده ... مسائل سیاسىاش بیشتر بوده است. (23)
عالمان و فرهیختگان جامعه باید «اندیشه سیاست در مسجد و از مسجد» را جدىبگیرند و نشانهها و ویژگىهاى آن را هر چه بیشتر باز کنند.
26- شعر گفتن در مسجد
شعر بخش نادیده و پنهان روح را فتح مىکند و با مخاطب«سخن آشنا» باز مىگوید. شعر، مخاطب را به هر کجا که بخواهد مىبرد حرکت را بهسکون و سکون را به حرکت وا مىدارد مىتواند زورق نجات باشد و مىتواند سبب غرقشدن. مىتواند ویرانگر باشد و یا سازنده.
قرآن که در اوج ادبیات نشسته محمل معانى بلند است و نه فقط ترکیبى بىهمتا.
شعر مسوول از سر انگشتان سحرآمیز خود مدد مىگیرد و آدمى را به هدفهاى عالىرهنمون مىشود.
اسلام توصیه مىکند که در مساجد به هر شعرى زبان مگشایید. (24) تنها اشعارى رابسرایید و یا بازگو کنید که اهداف بلند را تبلیغ کنند. آرى شعر نبایدافسارگسیخته از هر باب سخن برآورد و در نهایت روح مسجد را بیازارد و مخاطبانمسجد را گرفتار انگیزهها و اندیشههاى پست گرداند این مسجد است که راه شعر رانشان مىدهد و ابتداى حرکت را مشخص مىکند. سیره پیامبر(ص) و على(ع) نشان مىدهدکه از ویژگیهاى منحصر به فرد شعر در جذب یاران بیشتر و تقویتبنیههاى فکرى واخلاقى مدد مىگرفتند.پیامبر(ص) در حضورش شعر خوانده مىشد و على(ع) در خطبههایش به شعر استنادمىکرد. (26) و کوتاه سخن اینکه شعر براى مسجد است و نه مسجد براى شعر.
27- عبور و مرور از مسجد
پیامبر(ص) فرمود: مساجد را راههاى عبور و مرور قرارندهید مگر اینکه در آن دو رکعت نماز تحیتبخوانید. (27)
28- عریان کردن بدن در مسجد
بر اساس روایتباید از عریان کردن ران، زانو وناف در مسجد اجتناب کرد زیرا این موارد در مسجد جزء عورت محسوب مىشوند. (28)
مسجد رستاخیز ذکر است.
مسجد تجلیگاه همبستگى است.
29- نشستن در مسجد
پیامبر(ص) فرمود:
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است (29) .
این نشستن در دو مورد اهمیتبیشترى پیدا مىکند:
الف. نشستن به هنگام سحر
در روایت آمده که پیامبر(ص) سحر به مسجد مىرفت و بعداز خواندن دو رکعت نماز فجر، به انتظار دمیدن صبح مىنشست و نماز صبح را مىخواند. (30)
ب. نشستن در مابین طلوعین
امام صادق(ع) از على(ع) روایت مىکند که فرمود: رزقبا نشستن در مسجد از طلوع فجر تا طلوع خورشید سریعتر به دست مىآید تا گشتن درروى زمین. (31)
پىنوشتها:
1- بحار، ج83، ص373.
2- همان.
3- همان.
4- همان.
5- همان.
6- همان.
7- همان.
8- بحارالانوار، ج83، ص367.
9- وسائل الشیعه، ج 5، ص 238.
10- مستدرک الوسائل ج3، ص 38; بحارالانوار، ج 80، ص 350.
11- بحارالانوار، ج16، ص219.
12- سفینه البحار، ج 1، ص 600.
13- مستدرک الوسائل، ج3، ص 385.
14- بحارالانوار، ج83، ص 384.
15- سفینه البحار، ج 1، ص 600.
16- قرآن مجید سوره اعراف، ج 31.
17- وسائل الشیعه، ج 1، ص426; تفسیر اطیب البیان، ج 5، ص306.
18- رساله توضیح المسائل حضرت امام(ره).
19- صحیفه نور، ج 20، ص227.
20- بحارالانوار، ج76، ص7.
21- صحیفه نور، ج17، ص53.
22- همان، ج 18، ص 64 به بعد.
23- همان، ج 18، ص66.
24- ر.ک بحارالانوار، ج 80، ص 364; رساله حضرت امام.
25- همان.
26- همان.
27- وسائل الشیعه، ج 5، ص293.
28- همان، ج 244.
29- مستدرک الوسائل، ج 2، ص99; سفینه البحار، ج 1، ص 600.
30- مستدرک الوسائل، ج3، ص156.
31- بحارالانوار، ج 10، ص 90.