فقه مسجد قسمت اول
آرشیو
چکیده
متن
از بلنداى منارههاى لاجوردین، صداى رساى اذان، همهرا به سوى خدا فرا مىخواند زن و مرد چون رود روان به سوى خانه خدا سرازیرمىگردند همهمهها و نجواها با فریاد الله اکبر فرو مىنشیند اکنون همه رو به سوىکعبه دل و پشتبه زر و زیور مادى، نداى توحید را زیر لب تکرار مىکنند آرى اینجامسجد است مظهر شکوه اسلام; همانجا که چون یاقوت بر نگین شهرها نشسته، همانجا کهزندگى را رنگ و بوى معنویت مىدهد همانجا که تو را مىخواند تا به سرآغاز خویشنظر افکنى و انسان بودن خود را مرور کنى تا وجود خود را ارزش خود را و رسالتخود را بهتر بشناسى.
مسجد نقطه به هم رسیدن انسان و خویشتن استخویشتنى که زیر بار هوسها دفن شدهپیر و برنا، توانگر و ناتوان و مرد و زن چون به مسجد آیند از عناوین تهى مىشوند.
آنان اینک میهمان خدا هستند نه چیز دیگر.
نجواى دستهجمعى نمازگزاران در قنوت ترنم دلکشى است که دل را به جهانى دیگرسوق مىدهد مسجد، محرابش، کارزار با شیطان و شیطانصفتان را، صفوفش همبستگى را،منارههایش سرافرازى را، رکوع و سجودش عرفان را و منبرش فرهنگ وتمدن را مىآموزد.
از سخنان امام(ع) بدست مىآید که راه توحید از مسجد مىگذرد چشمههاى دانش ازمسجد نشات مىگیرند بذر همبستگى در مسجد پاشیده مىشود و رحمتخداوند از مسجدتابیدن مىگیرد.
مروارید سخنى که انسان را به ساحل نجات مىرساند و از در هلاکت مىرهاند در مسجدشنیده مىشود و دورى از گناه ز روى شرم یا از بیم عذاب خداوند با پاى نهادن بهسبزهزار معنویت مسجد میسر مىگردد.
اما تنها زمانى از مسجد بهرهمند خواهیم شد که فرهنگ بهرهگیرى از مسجد را بدستبیاوریم. اگر فرهنگ استفاده از مسجد را بکار ببندیم مساجد پایگاههاى فرهنگىخواهند شد. مساجد زمانى نور فقه را بر جامعه مىتاباند که فقه مسجد را بیاموزیم.
دریغا که ما با فقه مسجد بیگانهایم. اکنون مساجد از ایفاى بسیارى از رسالتهاىخود بازمانده است و این از آن روست که در زنجیرههاى جهل و رکود برخى از مسجدیانقرار گرفته است. بىگمان شناختن و بکار بستن فقه مسجد وظیفه جوانان است.
چرا که با تابش فروغ مسجد در قلب جوان جامعه سرشار از امید، صداقت و حرکتخواهد شد.
1 اعتکاف در مسجد
اعتکاف یک سنتبزرگ و انسانساز اسلامى است. این سنت رامىتوان در مسجدالحرام، مسجدالنبى(ص)، مسجد کوفه و مسجد بصره انجام داد. در مسجدجامع هر شهر نیز مىتوان اعتکاف کرد. (البته با قصد رجاء)
2 اعلام گمشده درمسجد
کسى که چیزى پیدا مىکند در صورتى که داراى نشانه باشد و قیمت آن به6/12نخود نقره سکهدار برسد باید به مردم آن را اعلان کند این اعلان هر چند باید درمجامع عمومى انجام بگیرد ولى انجام آن در مسجد مکروه است.
3 اقامه حدود الهى در مسجد
بر پایه روایات، اقامه حدود در مسجد مکروه استشکى نیست که اجراى حدود الهى، خون حیات را در رگهاى جامعه گرم نگه مىدارد ولىبا این وصف انجام آن در مسجد کراهت دارد. شاید یکى از فلسفههاى این حکم آن استکه مسجد را باید از هر چه ترس و رنجش در مردمان مىآورد دور ساخت و از آن محلىامن براى همگان قرار داد تا با رغبت کامل به مسجد بیایند و پیامهاى دین رادریافت کنند. حدود الهى یقینا در روحیه افراد تاثیر مىگذارد ولى حاکم اسلامىناگزیر از تزریق چنین ترسى در شریان اجتماع است اما سخن این است که مرکز اینترس سازنده نباید مسجد قرار گیرد تا در نتیجه احساس تعلق عمومى به مسجد آسیببخورد و همگان به مسجد بیایند به سخن دیگر مسجد بتواند پا به پاى حدود الهى، رسالت فرهنگى خود را در احیا و اصلاح جامعه بدرستى ایفا کند.
موید این مطلب، احکام دیگرى است که نسبتبه مسجد وارد شده، مانند:
کراهت نصب شمشیر در قبله مسجد کراهت قضاوت در مسجد کراهت دعوا و نزاعدر مسجد
4 امام راتب مسجد
براى امامت جماعت در یک مسجد اولویتبا امام راتبمسجد است امام راتب به امام ثابت مسجد گفته مىشود که نماز جماعت در مسجد رابرپا مىدارد.
5 اموال مسجد
الف) نباید اموال مسجد را بیرون برد.
ب) نباید در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد را فروخت و اگر مسجد خراب شود بایداینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه بدرد آن مسجد نخورد باید در مسجددیگر مصرف شود ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد مىتوانند آن را بفروشند وپول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.
ج) جلوگیرى کردن از مردم در استفاده از آنچه به مسجد تعلق دارد غصب حق آنانبحساب مىآید.
6 برافروختن چراغ در مسجد
پیامبر(ص) فرمود: کسى که چراغى در مسجد برافروزدتا زمانى که نورى از این چراغ در مسجد وجود دارد همواره ملائکه و حاملان عرش براىاو استغفار مىکنند.
7 بنا کردن مسجد
امام صادق(ع) فرمود: کسى که مسجدى بنا کند خداوند براى اوخانهاى در بهشتبنا کند.
8 تعظیم مسجد
امام صادق(ع) فرمود: ملعون است (دو بار این جمله را تکرارکرد) کسى که مسجد را بزرگ و گرامى نشمرد.
9 تعلیم و تعلم در مسجد
تعلیم و تعلم یک وظیفه همگانى اسلامى است پرداختن بهتعلیم و تعلم در مساجد، عملى مستحب محسوب مىشود. طبق حدیث، یکى از مواردى کهحضور انسان را در مسجد از بیهودگى مىرهاند طرح پرسشهاى علمى است در صدر اسلاممساجد مناظرههاى دقیق، بحثهاى تخصصى را در خود بسیار مىدید خطبههاى ژرف وبىنظیر امیرالمؤمنین(ع) نیز در مسجد ایراد شده است. تعدادى از روایات دستیابىبه نکتههاى بدیع علمى را از جمله فوائد ارتباط مداوم با مسجد مىخوانند.
10 چرت زدن در مسجد
پیامبر(ص) فرمود: کسى که در مسجد دچار حالت چرتزدگى شدهجاى خویش را در مسجد عوض کند.
11 خروج از مسجد
احکام زیر در مورد خروج از مسجد وارد شده است:
1. داشتن قصد بازگشتبه مسجد
پیامبر(ص) فرمود: هفت نفر در روزى که سایهاى جزسایه خداوند نیست در پناه سایه ذات اقدسش جاى دارند یکى از آنان، کسى است کهقلب او به مسجد تعلق دارد تا آنجا که از مسجد خارج نمىشود مگر اینکه قصد بازگشتبه آن را دارد.
2. خارج نشدن از مسجد بعد از شنیدن اذان
در روایت آمده خروج از مسجد بعد ازشنیدن اذان کراهت دارد مگر اینکه یا نماز بخواند یا قصد بازگشتبه آن را داشتهباشد.
در روایت دیگرى مىخوانیم که پیامبر(ص) فرمود: کسى که نداء را در مسجد بشنود وبدون علتخارج شود منافق است مگر اینکه قصد برگشت داشته باشد.
3. تاخیر در خروج از مسجد
پیامبر(ص) فرمود: بهترین نقطههاى زمین مساجد هستندمحبوبترین فرد نزد خدا کسى است که قبل از همه به مسجد درآید و دیرتر از همه،خارج شود.
4. صلوات به هنگام خروج
بر اساس روایت امام صادق(ع) مستحب استبه هنگام خروجصلوات بفرستیم.
5. دعاى خروج از مسجد
امام صادق(ع) فرمود: انسان بعد از اینکه نماز واجب رادر مسجد خواند به هنگام خروج از مسجد کنار درب آن بایستد و بگوید: اللهم دعوتنىفاجبت دعوتک و صلیت مکتوبتک و انتشرت فى ارضک کما امرتنى فاسئلک من فضلک العملبطاعتک و اجتناب سخطک و الکفاف من الرزق برحمتک.
پیامبر هنگام خروج از مسجد مىگفت: اللهم افتح لى ابواب رزقک6. خروج با پاىچپ مستحب است کسى که مىخواهد از مسجد خارج شود ابتداء پاى چپ را جلو بنهد.
12 خوابیدن در مسجد
خوابیدن در مسجد، هر چند جایز نیست ولى عملى مکروهبحساب مىآید.
13 داد و ستد در مسجد
مسجد را نباید به چهرههاى کریه دنیایى آلود. مسجدنقطهاى از بهشت در دنیا استبوى رضوان الهى را در گوشه گوشه زندگى مىافشاند.
روا نیست لحظههاى دلکش و معنوى مسجد را با آهنگهاى آز و طمع پر نماییم. سزاوارنیست عطر دلانگیز مسجد را در میان بوى ناخوشایند داد و ستد گم کنیم.
از این روى اسلام داد و ستد و صنعتگرى را در مسجد مکروه شمرده است.
امام صادق(ع) فرمود: از خرید و فروش در مساجد بپرهیزید.
على(ع) کسى را دید که به پیشه اصلاح سر و صورت مردمان در مسجد دست زده است.
حضرت(ع) او را بزد و از مسجد بیرون راند.
14 دلزده کردن مردم در مسجد
اسلام هر آنچه که در مسجد مردم را دلزده کندناروا شمرده است. برخى از احکام مسجد بر این اساس شکل گرفته است:
الف) اجتناب از انداختن آب دهان در مسجد امیرمومنان(ع) فرمود: انداختن آبدهان در مسجد یک خطاء است.
در روایات بشدت از انداختن اخلاط در مسجد منع شده است. پیامبر(ص) کسى را کهچنین کارى کرده بود ملعون خواند.
ب) اجتناب سیرخورده از رفتن به مسجد پیامبر(ص) فرمود: هر کس از این گیاه بدبوسیر خورده استبه مساجد ما نزدیک نشود.
در روایتى آمده که اذیتشدن مسلمان در مسجد با بوى بد سیر باعث آزار ملائکهمىشود.
15 دور داشتن دیوانگان از مسجد
بر اساس روایت امام صادق(ع) باید از رورددیوانگان به مسجد جلوگیرى نمود.
16 رفتن به مسجد
رفتن به مسجد از مستحبات موکد است در روایت آمده کسى که بهسمت مسجدى از مساجد خداوند گام بردارد براى او در مقابل هر گامى که بر مىداردتا وقتى که به خانهاش برمىگردد حسناتى نوشته مىشود که باعث مىشود از او ده سیئهقلم گرفته شود و در مقابل ده درجه پیدا کند.
احکام زیر در مورد رفتن به مسجد وارد شده است:
1. داشتن طهارت
از امام صادق(ع) روایتشده که خداوند در تورات فرموده مساجدخانههاى من در زمین هستند خوشا به حال کسى که در خانه خود طهارت پیدا کند و سپسمرا در خانهام زیارت کند. بر زیارتشونده است که زیارتکننده را گرامى بدارد.
2. پوشیدن لباس فاخر و پاکیزه
مستحب است کسى که مىخواهد به مسجد برود لباسفاخر و پاکیزه بپوشد.
3. خوشبو کردن خویش
مستحب است کسى که به مسجد مىرود خویش را خوشبو کند.
4. داشتن وقار در هنگام راه رفتن
مستحب است کسى که به مسجد مىرود باوقار گامبردارد.
5. پیشى گرفتن بر دیگران در رفتن به مسجد
در روایت آمده که بهترین مردم کسىاست که قبل از همه به مسجد برود و دیرتر از همه خارج بشود.
6. صلوات فرستادن به هنگام ورود
در روایت آمده که به هنگام ورود به مسجد ونیز خروج از آن صلوات بفرست.
7. ورود به مسجد با پاى راست
مستحب است کسى که مىخواهد داخل مسجد شود پاىراست را جلو بنهد و وارد شود.
8. مداومت داشتن بر رفتن
برخى تصور مىکنند که اگر هر از چند گاهى به مسجدرفتند رسالتخویش را در ارتباط با مسجد انجام دادهاند از روایات بخوبى بدستمىآید که باید با مسجد، سر و کارى مداوم و طولانى داشت. چنین ارتباطى است کهمىتواند بستر لازم براى بهرهمندى انسان از برکات و آثار سازنده مسجد فراهمبیاورد در روایتى از امام حسن(ع) چنین مىخوانیم:
من ادام الاختلاف الى المسجد اصاب احدى ثمان:آیه محکمه و اخا مستفادا و علمامستطرفا و رحمه منتطره و کلمه تدله على الهدى او لترده عن ردى و ترک الذنوبحیاء و خشیه هر کس پیوسته به مسجد برود به یکى از هشت فائده دست پیدا کند.
نشانهاى محکم برادرى که از او استفاده کند دانشى تازه رحمتى موردانتظار سخنى که به راه راستش کشد و یا از هلاکتش برهاند ترک گناهان از شرممردم و ترس خدا(ص). پیامبر(ص) هر گاه که مىخواست داخل مسجد شود عرض مىکرد: اللهمافتح لى ابواب رحمتک و على(ع) هر گاه به مسجد وارد مىشد مىگفتبسم الله و باللهالسلام علیک ایها النبى و رحمه الله و برکاته
10. مسواک زدن
پیامبر(ص) در سحرقبل از رفتن به مسجد مسواک مىزد.
مسجد نقطه به هم رسیدن انسان و خویشتن استخویشتنى که زیر بار هوسها دفن شدهپیر و برنا، توانگر و ناتوان و مرد و زن چون به مسجد آیند از عناوین تهى مىشوند.
آنان اینک میهمان خدا هستند نه چیز دیگر.
نجواى دستهجمعى نمازگزاران در قنوت ترنم دلکشى است که دل را به جهانى دیگرسوق مىدهد مسجد، محرابش، کارزار با شیطان و شیطانصفتان را، صفوفش همبستگى را،منارههایش سرافرازى را، رکوع و سجودش عرفان را و منبرش فرهنگ وتمدن را مىآموزد.
از سخنان امام(ع) بدست مىآید که راه توحید از مسجد مىگذرد چشمههاى دانش ازمسجد نشات مىگیرند بذر همبستگى در مسجد پاشیده مىشود و رحمتخداوند از مسجدتابیدن مىگیرد.
مروارید سخنى که انسان را به ساحل نجات مىرساند و از در هلاکت مىرهاند در مسجدشنیده مىشود و دورى از گناه ز روى شرم یا از بیم عذاب خداوند با پاى نهادن بهسبزهزار معنویت مسجد میسر مىگردد.
اما تنها زمانى از مسجد بهرهمند خواهیم شد که فرهنگ بهرهگیرى از مسجد را بدستبیاوریم. اگر فرهنگ استفاده از مسجد را بکار ببندیم مساجد پایگاههاى فرهنگىخواهند شد. مساجد زمانى نور فقه را بر جامعه مىتاباند که فقه مسجد را بیاموزیم.
دریغا که ما با فقه مسجد بیگانهایم. اکنون مساجد از ایفاى بسیارى از رسالتهاىخود بازمانده است و این از آن روست که در زنجیرههاى جهل و رکود برخى از مسجدیانقرار گرفته است. بىگمان شناختن و بکار بستن فقه مسجد وظیفه جوانان است.
چرا که با تابش فروغ مسجد در قلب جوان جامعه سرشار از امید، صداقت و حرکتخواهد شد.
1 اعتکاف در مسجد
اعتکاف یک سنتبزرگ و انسانساز اسلامى است. این سنت رامىتوان در مسجدالحرام، مسجدالنبى(ص)، مسجد کوفه و مسجد بصره انجام داد. در مسجدجامع هر شهر نیز مىتوان اعتکاف کرد. (البته با قصد رجاء)
2 اعلام گمشده درمسجد
کسى که چیزى پیدا مىکند در صورتى که داراى نشانه باشد و قیمت آن به6/12نخود نقره سکهدار برسد باید به مردم آن را اعلان کند این اعلان هر چند باید درمجامع عمومى انجام بگیرد ولى انجام آن در مسجد مکروه است.
3 اقامه حدود الهى در مسجد
بر پایه روایات، اقامه حدود در مسجد مکروه استشکى نیست که اجراى حدود الهى، خون حیات را در رگهاى جامعه گرم نگه مىدارد ولىبا این وصف انجام آن در مسجد کراهت دارد. شاید یکى از فلسفههاى این حکم آن استکه مسجد را باید از هر چه ترس و رنجش در مردمان مىآورد دور ساخت و از آن محلىامن براى همگان قرار داد تا با رغبت کامل به مسجد بیایند و پیامهاى دین رادریافت کنند. حدود الهى یقینا در روحیه افراد تاثیر مىگذارد ولى حاکم اسلامىناگزیر از تزریق چنین ترسى در شریان اجتماع است اما سخن این است که مرکز اینترس سازنده نباید مسجد قرار گیرد تا در نتیجه احساس تعلق عمومى به مسجد آسیببخورد و همگان به مسجد بیایند به سخن دیگر مسجد بتواند پا به پاى حدود الهى، رسالت فرهنگى خود را در احیا و اصلاح جامعه بدرستى ایفا کند.
موید این مطلب، احکام دیگرى است که نسبتبه مسجد وارد شده، مانند:
کراهت نصب شمشیر در قبله مسجد کراهت قضاوت در مسجد کراهت دعوا و نزاعدر مسجد
4 امام راتب مسجد
براى امامت جماعت در یک مسجد اولویتبا امام راتبمسجد است امام راتب به امام ثابت مسجد گفته مىشود که نماز جماعت در مسجد رابرپا مىدارد.
5 اموال مسجد
الف) نباید اموال مسجد را بیرون برد.
ب) نباید در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد را فروخت و اگر مسجد خراب شود بایداینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه بدرد آن مسجد نخورد باید در مسجددیگر مصرف شود ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد مىتوانند آن را بفروشند وپول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.
ج) جلوگیرى کردن از مردم در استفاده از آنچه به مسجد تعلق دارد غصب حق آنانبحساب مىآید.
6 برافروختن چراغ در مسجد
پیامبر(ص) فرمود: کسى که چراغى در مسجد برافروزدتا زمانى که نورى از این چراغ در مسجد وجود دارد همواره ملائکه و حاملان عرش براىاو استغفار مىکنند.
7 بنا کردن مسجد
امام صادق(ع) فرمود: کسى که مسجدى بنا کند خداوند براى اوخانهاى در بهشتبنا کند.
8 تعظیم مسجد
امام صادق(ع) فرمود: ملعون است (دو بار این جمله را تکرارکرد) کسى که مسجد را بزرگ و گرامى نشمرد.
9 تعلیم و تعلم در مسجد
تعلیم و تعلم یک وظیفه همگانى اسلامى است پرداختن بهتعلیم و تعلم در مساجد، عملى مستحب محسوب مىشود. طبق حدیث، یکى از مواردى کهحضور انسان را در مسجد از بیهودگى مىرهاند طرح پرسشهاى علمى است در صدر اسلاممساجد مناظرههاى دقیق، بحثهاى تخصصى را در خود بسیار مىدید خطبههاى ژرف وبىنظیر امیرالمؤمنین(ع) نیز در مسجد ایراد شده است. تعدادى از روایات دستیابىبه نکتههاى بدیع علمى را از جمله فوائد ارتباط مداوم با مسجد مىخوانند.
10 چرت زدن در مسجد
پیامبر(ص) فرمود: کسى که در مسجد دچار حالت چرتزدگى شدهجاى خویش را در مسجد عوض کند.
11 خروج از مسجد
احکام زیر در مورد خروج از مسجد وارد شده است:
1. داشتن قصد بازگشتبه مسجد
پیامبر(ص) فرمود: هفت نفر در روزى که سایهاى جزسایه خداوند نیست در پناه سایه ذات اقدسش جاى دارند یکى از آنان، کسى است کهقلب او به مسجد تعلق دارد تا آنجا که از مسجد خارج نمىشود مگر اینکه قصد بازگشتبه آن را دارد.
2. خارج نشدن از مسجد بعد از شنیدن اذان
در روایت آمده خروج از مسجد بعد ازشنیدن اذان کراهت دارد مگر اینکه یا نماز بخواند یا قصد بازگشتبه آن را داشتهباشد.
در روایت دیگرى مىخوانیم که پیامبر(ص) فرمود: کسى که نداء را در مسجد بشنود وبدون علتخارج شود منافق است مگر اینکه قصد برگشت داشته باشد.
3. تاخیر در خروج از مسجد
پیامبر(ص) فرمود: بهترین نقطههاى زمین مساجد هستندمحبوبترین فرد نزد خدا کسى است که قبل از همه به مسجد درآید و دیرتر از همه،خارج شود.
4. صلوات به هنگام خروج
بر اساس روایت امام صادق(ع) مستحب استبه هنگام خروجصلوات بفرستیم.
5. دعاى خروج از مسجد
امام صادق(ع) فرمود: انسان بعد از اینکه نماز واجب رادر مسجد خواند به هنگام خروج از مسجد کنار درب آن بایستد و بگوید: اللهم دعوتنىفاجبت دعوتک و صلیت مکتوبتک و انتشرت فى ارضک کما امرتنى فاسئلک من فضلک العملبطاعتک و اجتناب سخطک و الکفاف من الرزق برحمتک.
پیامبر هنگام خروج از مسجد مىگفت: اللهم افتح لى ابواب رزقک6. خروج با پاىچپ مستحب است کسى که مىخواهد از مسجد خارج شود ابتداء پاى چپ را جلو بنهد.
12 خوابیدن در مسجد
خوابیدن در مسجد، هر چند جایز نیست ولى عملى مکروهبحساب مىآید.
13 داد و ستد در مسجد
مسجد را نباید به چهرههاى کریه دنیایى آلود. مسجدنقطهاى از بهشت در دنیا استبوى رضوان الهى را در گوشه گوشه زندگى مىافشاند.
روا نیست لحظههاى دلکش و معنوى مسجد را با آهنگهاى آز و طمع پر نماییم. سزاوارنیست عطر دلانگیز مسجد را در میان بوى ناخوشایند داد و ستد گم کنیم.
از این روى اسلام داد و ستد و صنعتگرى را در مسجد مکروه شمرده است.
امام صادق(ع) فرمود: از خرید و فروش در مساجد بپرهیزید.
على(ع) کسى را دید که به پیشه اصلاح سر و صورت مردمان در مسجد دست زده است.
حضرت(ع) او را بزد و از مسجد بیرون راند.
14 دلزده کردن مردم در مسجد
اسلام هر آنچه که در مسجد مردم را دلزده کندناروا شمرده است. برخى از احکام مسجد بر این اساس شکل گرفته است:
الف) اجتناب از انداختن آب دهان در مسجد امیرمومنان(ع) فرمود: انداختن آبدهان در مسجد یک خطاء است.
در روایات بشدت از انداختن اخلاط در مسجد منع شده است. پیامبر(ص) کسى را کهچنین کارى کرده بود ملعون خواند.
ب) اجتناب سیرخورده از رفتن به مسجد پیامبر(ص) فرمود: هر کس از این گیاه بدبوسیر خورده استبه مساجد ما نزدیک نشود.
در روایتى آمده که اذیتشدن مسلمان در مسجد با بوى بد سیر باعث آزار ملائکهمىشود.
15 دور داشتن دیوانگان از مسجد
بر اساس روایت امام صادق(ع) باید از رورددیوانگان به مسجد جلوگیرى نمود.
16 رفتن به مسجد
رفتن به مسجد از مستحبات موکد است در روایت آمده کسى که بهسمت مسجدى از مساجد خداوند گام بردارد براى او در مقابل هر گامى که بر مىداردتا وقتى که به خانهاش برمىگردد حسناتى نوشته مىشود که باعث مىشود از او ده سیئهقلم گرفته شود و در مقابل ده درجه پیدا کند.
احکام زیر در مورد رفتن به مسجد وارد شده است:
1. داشتن طهارت
از امام صادق(ع) روایتشده که خداوند در تورات فرموده مساجدخانههاى من در زمین هستند خوشا به حال کسى که در خانه خود طهارت پیدا کند و سپسمرا در خانهام زیارت کند. بر زیارتشونده است که زیارتکننده را گرامى بدارد.
2. پوشیدن لباس فاخر و پاکیزه
مستحب است کسى که مىخواهد به مسجد برود لباسفاخر و پاکیزه بپوشد.
3. خوشبو کردن خویش
مستحب است کسى که به مسجد مىرود خویش را خوشبو کند.
4. داشتن وقار در هنگام راه رفتن
مستحب است کسى که به مسجد مىرود باوقار گامبردارد.
5. پیشى گرفتن بر دیگران در رفتن به مسجد
در روایت آمده که بهترین مردم کسىاست که قبل از همه به مسجد برود و دیرتر از همه خارج بشود.
6. صلوات فرستادن به هنگام ورود
در روایت آمده که به هنگام ورود به مسجد ونیز خروج از آن صلوات بفرست.
7. ورود به مسجد با پاى راست
مستحب است کسى که مىخواهد داخل مسجد شود پاىراست را جلو بنهد و وارد شود.
8. مداومت داشتن بر رفتن
برخى تصور مىکنند که اگر هر از چند گاهى به مسجدرفتند رسالتخویش را در ارتباط با مسجد انجام دادهاند از روایات بخوبى بدستمىآید که باید با مسجد، سر و کارى مداوم و طولانى داشت. چنین ارتباطى است کهمىتواند بستر لازم براى بهرهمندى انسان از برکات و آثار سازنده مسجد فراهمبیاورد در روایتى از امام حسن(ع) چنین مىخوانیم:
من ادام الاختلاف الى المسجد اصاب احدى ثمان:آیه محکمه و اخا مستفادا و علمامستطرفا و رحمه منتطره و کلمه تدله على الهدى او لترده عن ردى و ترک الذنوبحیاء و خشیه هر کس پیوسته به مسجد برود به یکى از هشت فائده دست پیدا کند.
نشانهاى محکم برادرى که از او استفاده کند دانشى تازه رحمتى موردانتظار سخنى که به راه راستش کشد و یا از هلاکتش برهاند ترک گناهان از شرممردم و ترس خدا(ص). پیامبر(ص) هر گاه که مىخواست داخل مسجد شود عرض مىکرد: اللهمافتح لى ابواب رحمتک و على(ع) هر گاه به مسجد وارد مىشد مىگفتبسم الله و باللهالسلام علیک ایها النبى و رحمه الله و برکاته
10. مسواک زدن
پیامبر(ص) در سحرقبل از رفتن به مسجد مسواک مىزد.