آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

زبان فارسی در حال توسعه در بین علاقه مندان خویش است و بسیاری از افراد غیرفارسی زبان با اهداف ویژه از جمله اهداف دانشگاهی به یادگیری این زبان می پرداز ند. این فراگیران که زبان اولشان فارسی نیست جهت تحقیق و یا تحصیل در رشته های مورد علاقه خود به مراکزی مانند جامعه المصطفی و دیگر مراکز علمی دانشگاهی روی می آورند و نیازمند کسب مهارت در دو بخش زبان و دانش خاص مورد نظرشان هستند. پاسخ مناسب و سنجیده به این اقبال یک ضرورت انکارناپذیر است. به همین خاطر بایسته است رویکردی علمی و برخوردار از پشتوانه پژوهشی جهت تدوین منابع درسی، طراحی برنامه درسی و تدریس اتخاذ شود تا علاوه بر افزایش انگیزه در زبان آموزان و مدرسان و افزایش کیفیت یادگیری زبان، به کاهش مصرف منابع مالی منجر شود و از اتلاف وقت جلوگیری کند. در این مقاله با روش توصیفی و براساس مطالعات کتابخانه ای به مرور اجمالی روش ها و رویکردهای آموزش زبان با تأکید بر آموزش زبان برای اهداف ویژه دانشگاهی و دو طرح درسی «محتوا محور» و «موقعیت محور» پرداخته شده است. همچنین این نوشتار به اهداف و رسالت جامعه المصطفی العالمیه، تعریف زبان برای اهداف ویژه دانشگاهی، تعریف رویکرد، روش، طرح درسی و رویه، انواع زبان برای اهداف ویژه دانشگاهی، تعریف طرح درسی موقعیت محور و محتوا محور و میزان همبستگی بین زبان برای اهداف ویژه دانشگاهی و رویکرد محتوا محور پرداخته است. با توجه به این تحقیق، پیشنهاد می شود از ترکیب طرح درسی موقعیت محور در سطح ابتدایی و طرح درسی محتوا محور در سطوح بالاتر استفاده گردد.

Proposing an Approach for Developing Content and Teaching Persian in Accordance with the Educational System of Jameh Al-Mustafa (PBUH) Al-Alamiyah

Persian language is developing among its enthusiasts, especially people who learn this language with special goals, including academic goals. These learners, whose first language is not Persian, turn to centers such as Jameh Al-Mustafa and other academic centers for research or study in their fields of interest and require skills in both language and specific knowledge. A proper and thoughtful response to this demand is an undeniable necessity. Therefore, a scientific approach with a research-based foundation should be adopted for curriculum development, syllabus design, and teaching to not only increase motivation in language learners and educators but also improve the quality of language learning while reducing financial resources consumption and preventing time waste. This article provides a descriptive method based on library studies that briefly reviews language teaching methods with an emphasis on teaching languages for specific academic purposes and two syllabus designs: "content-based" and "task-based". By collecting data on the task of Jameh Al-Mustafa Al-Alamiya, defining language for specific academic purposes, defining approach, method, syllabus design, types of languages for specific academic purposes, defining task-based and content-based syllabus designs, and measuring the correlation between languages for specific academic purposes and content-based approaches, it is suggested that a combination of task-based syllabus design at the elementary level with content-based syllabus design at higher levels be used.

تبلیغات