آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

آزمون ها ابزار مهمی جهت ارزیابی یادگیری و توانمندی فارسی آموزان هستند. روایی آزمون یکی از مهم ترین عواملی است که در ارزشیابی آزمون باید به آن توجه کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی روایی محتوایی و ظاهری آزمون درک خواندن سطح تکمیلی فارسی آموزان غیرایرانی است. فرضیه این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون از روایی ظاهری نامطلوب و روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. پرسش شوندگان این پژوهش ۱۰ مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و ۲۴ نفر از فارسی آموزان دختر و پسر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره ) با ملیت های گوناگون در بازه سنی۳۰- ۲۰ است. در این پژوهش برای بررسی روایی آزمون ها از دو پرسشنامه آزمون های وابسته به ملاک ویرسما وجورس و نیز افزودن شاخص های تکمیلی، طبق مدل ساموئلز و نظریه سالیوا هاگیس استفاده شده است. دو مشخصه روایی محتوایی و ظاهری هر دو آزمون اندازه گیری شدند. نتایج آماری نشان دهنده این موضوع بوده اند که این دو آزمون، از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردارند اما روایی ظاهری مطلوبی ندارند.

Validity of non-Iranian Students' Reading Comprehension Test: An Analysis Based on the Principles of Testology

Tests are an important tool to evaluate the learning and ability of Persian learners. The validity of the test is one of the most important factors that should be considered in the evaluation of the test. The main purpose of this research is to investigate the content and face validity of the supplementary level reading comprehension test of non-Iranian Farsi learners. The hypothesis of this research is based on the principle that this test has unfavorable face validity and favorable content validity. The respondents of this research are 10 teachers of Persian language teaching to non-Persian speakers and 24 male and female Persian learners of the Persian Language Center of Imam Khomeini International University with different nationalities in the age range of 20-30. In this research, to check the validity of the tests, two questionnaires of the tests related to Wiersma and Jours criteria and also adding additional indicators, according to Samuels model and Saliva-Haggis theory, were used. The content and face validity characteristics of both tests were measured. Statistical results have shown that these two tests have acceptable content validity, but they do not have good face validity.

تبلیغات