چکیده

مقدمه و هدف: یکی از مهم ترین و اساسی ترین عنصرهای انتقال پیام های آموزشی در زمینه تعلیم و تربیت، کتاب های درسی هستند. از جمله مهم ترین ویژگی های کتاب های درسی، سازگاری محتوای آن با وضعیت رشد شناختی مخاطبین پایه خاص خود است. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی است. روش شناسی پژوهش: در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روش های عینی - کمی و از روش «آنتروپی شانون» برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، متن هایی که بر اساس روش های مک لافلین و گانینگ فوگ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه ششم ابتدایی قرار دارند؛ همچنین یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص فصل چهارم(269/0) و کمترین آن ها مربوط به شاخص فصل اول(233/0) است. نتیجه گیری: از این روی؛ جهت بهبود کارایی و اثربخشی کتاب های درسی و دستیابی به هدف های آموزشی، باید محتوای آن را مورد ارزیابی و سنجش قرار داد.

An Investigation into Readability of Thinking and Research Textbook for Sixth-Grade Elementary Students Using Shannon’s Entropy Method

Introduction and goal: Textbooks are among the most fundamental ways of transmitting educational messages. An important characteristic of textbooks is that their content should be commensurate with the cognitive development level of their intended audience. This study aimed to investigate the readability of the Thinking and Research textbook for sixth-grade elementary students using Shannon’s entropy method. The statistical population in this applied study consisted of the content of the Thinking and Research textbook for sixth-grade elementary students. Research methodology: This study employed content analysis, objective-quantitative methods, and Shannon’s entropy method for data analysis. Findings: The study findings showed that the texts analyzed by methods proposed by McLaughlin and Gunning Fog were higher than the average abilities and cognition of sixth-grade elementary students. The results also demonstrated that the highest and lowest coefficients of importance in the studied textbook were related to Chapter Four (0.269) and Chapter One (0.233), respectively. Conclusion: Based on the study findings, it can be concluded that the content of textbooks should be regularly evaluated and measured in order to improve their efficiency and effectiveness and achieve educational goals.

تبلیغات