آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

متن


آقای علی عسکری، نماینده مجلس شورای اسلامی از شهرستان مشهد و کلات و نایب رئیس کمیسیون اصل نود و عضو کمیسیون اصل 144 قانون اساسی است. ایشان به عنوان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در عملیات مختلف از جمله عملیات مرصاد و بیت‌المقدس حضور داشته است.
آقای عسکری که دارای تحصیلات حوزوی است در دانشگاه آزاد مشهد، حوزه علمیه و دانشگاه علوم اسلامی رضوی سابقه فعالیت و تدریس دارند. ایشان قریب به 40 مقاله در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به رشته تحریر درآورده‌اند که اکثراً در روزنامه قدس به چاپ رسیده است. مصاحبه حضور را با ایشان در پی می‌خوانید.
* * *
حضور: ضمن تشکر از جنابعالی با توجه به اینکه سال 1385 به نام سال پیامبر اکرم(ص) نامگذاری شده است و جنابعالی در خصوص شباهت سیره و روش زندگی فردی و اجتماعی امام خمینی با پیامبر اکرم(ص) بررسی و تحقیق کرده‌اید در ابتدا خلاصه‌ای از این تحقیق خود را بیان بفرمایید.
آقای علی عسکری: اگر بخواهیم زندگی امام را با پیامبر مطابقت دهیم از آنجا که از نظر علمای اسلامی بعثت می‌تواند فردی، اجتماعی، درونی یا برونی باشد امام خمینی، هم در بعثت فردی و هم در بعثت درونی خودشان از پیامبر اکرم الگو گرفته‌اند. چرا که امام سعی کرده معرفت حصولی خود را از راه عشق خدادادی به حضور تبدیل کند. ما دارای یک معرفت حضوری و یک معرفت حصولی هستیم. معرفت حضوری بالاترین معرفت است زیرا منظور این معرفت حاضر بودن پیش معشوق است. پیامبر این معرفت حضوری را تا آنجا اوج داد که به معراج رسید و در نتیجه پیامبر اعظم شناخته شد. امام معرفت حصولی خودش را در ساز و کار عرفان و سلوک اوج داد و در تأسی به نبی اسلام(ص) توانست به عنوان فردی که در شخصیت او عشق به خدا موج‌آفرین بود، عالم را محضر خدا ببیند.
در معرفت حضوری و حصولی می‌توان گفت که امام از نمونه‌های شاخص جهان معاصر است و به عنوان پیر مراد شناخته شده است. در زمینة بهشت برونی، پیامبر اکرم(ص) نیروهای خود را در جامعه شناسایی کرد و امام هم همین کار را کرد. پیامبر سعی کرد که نیروهای شناسایی شده را تحت شمول فکری خود قرار دهد و آنها را با کانال وحی الهی آشنا کند که امام نیز همین کار را کرد. امام شاگردانی را تربیت کرد که در مجموعة سلسله روحانیت و مرجعیت شیعه نمونه‌ای مانند آنها نداریم که می‌توان به شهدای محراب، جامعه مدرسین، مرحوم مطهری، مرحوم بهشتی و هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. پیامبر سعی کرد که از کادر تربیت شده خود استفاده کند و آنها را سازماندهی کند و از آنها استفاده بهینه کند امام هم کادر تربیت شده خود را سازماندهی کرد. اگر به دقت نگاه کنید می‌بینید که امام در هر استانی نیروی تربیت شده خودش را دارد و از این افراد هم استفاده بهینه کرده است. پیامبر از کادر تربیت شده خودش برای سنت‌شکنی استفاده کرد مانند مخالفت با زنده به گور کردن دختران، امام هم از کادر خودش برای سنت‌شکنی استفاده کرد مانند نفی سنت‌های طاغوت، مخالفت با ماجرای کاپیتولاسیون و... که با اقتدار جلو آنها ایستاد.
امام از راه مثبت سنت الهی را تبلیغ کرد. پیامبر در بن‌بست مقطعی پیش آمده هجرت کرد. امام هم در شرایط سخت هجرت کرد ابتدا به کویت، سپس به عراق و بعد به نوفل‌لوشاتو در پاریس رفت. پیامبر در دوران هجرت دیپلماسی فعالی داشت و امام هم همین‌طور بود. پیامبر با
امام خمینی شاگردانی را تربیت کرد که در مجموعه سلسله روحانیت و مرجعیت نمونه‌ای مانند آنها را نداریم
صلح امام خمینی (پذیرش قطعنامه 598) در نوع خودش فتح‌الفتوحی برای انقلاب اسلامی شد
استفاده از دیپلماسی فعال خود در دوران هجرت اعلام حکومت کرد و امام هم در پاریس شورای انقلاب را تشکیل داد و دستور تأسیس حکومت را صادر کرد. پیامبر در شروع کار رسالت و پیامبری خود در مقابل جنگ ناخواسته قرار گرفت و جنگ‌های تدافعی زیادی نزدیک به 80 غزوه برای دفاع از حکومت پشت سر گذاشت. امام هم از یک طرف با گروههای مخالف داخلی و از طرفی 8 سال با صدام و حامیان وی جنگ کرد که این جنگ‌ها ناخواسته بود و امام فقط برای دفاع از ایران مجبور بود روبروی آنها بایستد. بعد از شرایط جنگی پیامبر صلح کرد که به صلح حدیبیه و فتح‌الفتوح مکه مشهور است. امام هم در زمان مناسبت خودش قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفت و صلح کرد. امام با این صلح برآیند کار را برای خودش مثبت کرد. صلح امام در نوع خودش فتح‌الفتوحی برای انقلاب شد. پیامبر بعد از صلح کردن با دشمنان و تثبیت حکومت برای خودش جانشین معرفی کرد و بعثت را به غدیر منجر کرد و گفت من کنت مولاه فهذا علی مولاه. امام هم در شرایط پس از جنگ و صلح سعی کرد که برای خودش جانشین تعیین کند. به اعتقاد من رهبر کنونی در واقع مرهون آینده‌نگری و ژرف‌اندیشی امام بود. امام با تأیید آیت‌الله خامنه‌ای و اشارات خود به مجلس خبرگان کار را برای تعیین رهبری آسان کرد. پیامبر بعد از تعیین جانشین اقدام به وصیت کرد و مردم را به عترت و قرآن سفارش کرد. امام هم در وصیت خود همان وصیت پیامبر اکرم را ملاک قرار داد و در عین حال بر ولایت فقیه تأکید کرد و گفت که ولایت فقیه شعبه‌ای از ولایت معصوم و رسول است. به نظر امام خمینی خلاصة زندگی پیامبر در قرآن و عترت خلاصه شده است. امام در سرلوحة وصیت خود حدیث ثقلین را آورده که یک دنیا حرف درون آن نهفته است و این حدیث تا قیام قیامت اثرگذار خواهد بود. پیامبر در این حدیث گفته که عترت و قرآن از هم جدا نمی‌شوند تا حوض کوثر. هر کس که یکی از اینها را بگیرد و دیگری را رها کند به بی‌راهه رفته است. از این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که امام بهترین تأسی و اقتدا را از پیامبر اکرم داشته است. امام در جایی فرموده‌اند که انقلاب اسلامی ایران در راستای بعثت نبی اکرم(ص) و نهضت عاشورا می‌باشد. به اعتقاد من در جامعة کنونی هیچ‌کس به اندازه امام در رفتار پیامبر نیاندیشیده و هیچ‌کس مانند امام نتوانسته شبیه پیامبر حرکت کند. در واقع امام مجموع رفتارهای فردی، اجتماعی و سیره سیاسی خودش را به مکتب سیاسی، اجتماعی و فردی پیامبر اکرم(ص) پیوند زده است.
حضور: با توجه به تأکید حضرت امام بر امر نظارت در کشور و حضور جنابعالی در کمیسیون اصل نود عملکرد این کمیسیون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عسکری: در قانون اساسی به نظارت توجه ویژه‌ای شده است. امام هم برای امر نظارت اهمیت زیادی قائل بودند. با توجه به مکتب سیاسی، اجتماعی و اعتقادی امام، وی بهترین نوع نظارت را نظارت اخلاقی و اعتقادی می‌دانستند. همین تبیین که عالم محضر خداست نمونة بارز نظارت انسان بر خودش می‌باشد. بر اساس آیه‌ای از قرآن خداوند همیشه انسان را رصد می‌کند یعنی ما همیشه در معرض نظارت، کنترل و رصد خداوند قرار داریم. اگر نظارت به صورت درست اجرا نشود و
در جامعه کنونی هیچکس به اندازه امام در رفتار پیامبر اکرم(ص) نیاندیشیده و هیچکس مانند امام نتوانسته شبیه پیامبر حرکت کند
با توجه به مکتب سیاسی، اجتماعی و اعتقادی امام، ایشان بهترین نوع نظارت را نظارت اخلاقی و اعتقادی می‌دانستند
در آن غفلت ایجاد شود انحراف به وجود می‌آید. یکی از دلایل ضعف نظام‌های گذشته ضعف در نظارت بوده و از مبانی اصلی خود دور شده‌اند. مثلاً در مجلس مشروطه اگر آن مجتهدان عادلی که مورد نظر قانون مشروطه بود جایگاه خودشان را به دست می‌آوردند و دستگاه حکومتی هم شانه خالی نمی‌کرد مشروطه به شکست منجر نمی‌شد. اگر نظارت جدی نباشد همانی را که خودشان عمل می‌کنند همان را اصل و مبنا قرار می‌دهند و قانون‌مداری خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و قانون‌گریزی جای قانون‌گرایی را می‌گیرد. یکی از دغدغه‌های اصلی نظام در حال حاضر دغدغه نظارت است. در ایران برای اینکه نظارت متمرکز نباشد این نظارت در سه قوه توزیع شده است. به عنوان مثال در دولت سازمان حسابرسی کار نظارت را بر عهده دارد. در نهاد ریاست جمهوری بازرسی ریاست جمهوری وجود دارد. در قوه قضائیه سازمان بازرسی یک سازمان نظارتی است، در مجلس هم دیوان محاسبات یک تشکیلات نظارتی به شمار می‌رود. به دلیل نقش مهم مجلس در کشور، قانون‌گذار یک اصل را در قانون اساسی پیش‌بینی کرد که آن اصل نود است که از مهمترین اصول قانون اساسی به شمار می‌رود. این اصل از آنجا حائز اهمیت است که شکایات مردم از طرز کار سه قوه را به عهده مجلس واگذار کرده است و برای تحقق این اصل کمیسیونی در مجلس تشکیل شده است. کمیسیون اصل نود به تناسب مجلس‌های پیشین انجام وظیفه کرده است. من اعتقاد دارم که کمیسیون اصل نود از کمیسیون‌های فعال در مجلس هفتم بوده ولی فضای سیاسی که در مجلس ششم در مورد این کمیسیون وجود داشت در حال حاضر وجود ندارد. ما، در مجلس هفتم مطالبات مردم را در دو حوزه حائز اهمیت می‌دانیم که یکی مطالبات معیشتی و دیگری مطالبات مذهبی است و آنها را در رأس کارهای خود قرار داده‌ایم مانند رسیدگی به پرونده هموفیلی‌ها که سیستم دولتی محکوم به پرداخت دیه موظف شد. پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و مفاسد اقتصادی، پرونده‌های مربوط به مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم در خصوص گرانی، پرونده‌هایی که بودجه خارج از شمول می‌پرداخت و چندین پرونده دیگر. در بودجه خارج از شمول رویه به این صورت بود که هر ساله بودجه زیادی در اختیار سران سه قوه قرار می‌گرفت که خارج از شمول دیوان محاسبات بود و این بودجه به عنوان پول توجیبی سران سه قوه بود و آنها هرگونه که دوست داشتند آن را خرج می‌کردند. کمیسیون اصل نود مجلس را مجبور کرد که در بودجه‌ریزی مبلغ این بودجه خارج از شمول را کاهش دهد و درصد زیادی از آن کاهش یافته است. به اعتقاد من بودجه خارج از شمول برای سران سه قوه در واقع یک رانت سیاسی به شمار می‌رفته است. وقتی که بودجه باید توسط مجلس تصویب شود و در اختیار دولت قرار گیرد چرا که یک بخشی از آن به صورت خارج از شمول در اختیار سران سه قوه قرار بگیرد؟ اینکه مقداری بودجه در اختیار رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس یا رئیس‌جمهور باشد اشکالی ندارد ولی اگر مبلغ آن زیاد باشد جای سؤال دارد. ما این موارد را بدون اینکه سر و صدایی ایجاد کنیم تعدیل کردیم. در حال حاضر هم یک پرونده رانت پتروشیمی را در دستور کار داریم، متأسفانه برای برخی افراد در وزارت صنایع پروانه پتروشیمی صادر شده و آنها مواد اولیه پلیمری را به نرخ دولتی دریافت می‌کنند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و پول قابل‌توجهی را به جیب می‌زنند. ما از دولت می‌خواهیم که وقتی از عدالت‌خواهی صحبت می‌کنند و شعار اصلی‌شان عدالت‌خواهی بوده چرا در دولت چنین رانت‌هایی وجود دارد؟ مهمترین کار افراد رانت‌خوار این بوده که یک کانالی در دولت زده‌اند و پروانه پتروشیمی گرفته‌اند.
مهمترین معضل و مشکل کشور در حال حاضر بیکاری جوانان است که خود ریشه بسیاری از معضلات کشور است
در مسائل مربوط به دین و فرهنگ هم ما حساسیت‌های ویژه خود را بروی دستگاههای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کرده‌ایم. از این جهت که کمیسیون اصل نود آرام، بدون دغدغه و بدون تنش عمل می‌کند. شاید در افکار عمومی این ذهنیت به وجود بیاید که در این کمیسیون کم‌کاری یا کندی کار وجود دارد در حالی که پوشش رسانه‌ای ندادن این موضوعات و بزرگ نکردن آنها نشانه کم‌کاری یا کندی کار در این کمیسیون نیست. یک مجموعه از اعضای متعهد و اصول‌گرا در کمیسیون اصل 90 جمع شده‌اند و بدون هرگونه رودربایستی با سه قوه به شکایت‌های مردم رسیدگی می‌کنند و تاکنون هزاران پرونده شخصی و گروهی بررسی شده است. به عنوان مثال از سال 71 تا الان حقوق معلمانی که به خارج اعزام شده بودند پرداخت نشده بود و ما دولت را مجبور کردیم که حقوق معلمان را پرداخت کند که رقم زیادی هم بود.
حضور: همانگونه که مستحضرید مردم ایران در 24 آذر گذشته با حضور پررنگ خود در انتخابات یک بار دیگر حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند. با توجه به نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی حال که مردم حسن نیت خودشان را یک بار دیگر نشان داده‌اند وظیفة دولت و مسؤلان نظام چیست؟
عسکری: مردم از اول انقلاب تاکنون سنگ تمام گذاشته‌اند چه در زمان جنگ و چه بعد از جنگ، در شرایط کنونی مردم ایران از همه حیث در دفاع و پاسداری از اصل نظام و انقلاب با جان و مال و احساسات پاکشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنچه مسلم است این است که در کشور مشکلات زیادی وجود دارد که به نظر من بیشتر این مشکلات مربوط به مدیران میانی نظام و بدنه کارشناسی نظام است. مجلس و دولت باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند. وقتی که کارشناسی‌ها ضعیف و غیرعلمی باشد و مدیریت‌ها هم پاسخگو نباشند مطالبات مردم بر زمین می‌ماند. مردم در انتخابات 24 آذر قدم بزرگی برداشتند به گونه‌ای که دشمن منکوب شد و دوستان شاد شدند. اکنون نوبت عمل مجلس، دولت و قوه قضائیه است. در دستگاههای قضایی باید به مردم بها داده شود و حقوق آنها از بین نرود، در مجلس به مردم بها داده شود. وقتی که مردم قدم مثبتی برمی‌دارند باید آثار مثبت این حرکت را در برخورد مسئولین مشاهده کنند. درصد قابل‌توجهی از مردم در بدترین شرایط معیشتی زندگی می‌کنند. ستون فقرات دهک‌های پایین جامعه در حال شکسته شدن است. گرانی‌ها و مسکن به مردم فشار فوق‌العاده‌ای وارد کرده که دلیل اصلی این گرانی‌ها و تورم سیاست‌های غلط دولت می‌باشد. دولت نمی‌تواند فقط شعار دهد. آن چیزی که بعد از هر سفر استانی بسیار لازم و ضروری است عمل کردن به آن شعارهایی است که در آن استان‌ها می‌دهند. ما نگران هستیم که در این سفرهای استانی مطالبات مردم تهییج شود ولی پشت سر آن یک حرکت قاطع و مشکل‌گشا در کار نباشد. بدنه کارشناسی مدیریت میانی کشور بایستی همپای مجلس و رئیس‌جمهور به مردم خدمات ارائه کند. شوراهای شهر هم باید در حل مشکلات شهری از جمله ترافیک و خدمات شهری، نقش مثبت خود را بازی کنند. حق مردمی که اینگونه در صحنة انتخابات حضور پیدا می‌کنند این نیست که با وجود گرفتاریها و مشکلات فراوان بخواهند فقط به امید آینده زندگی کنند. متأسفانه مسکن برای افراد بی‌خانمان شبیه یک رؤیا شده و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود. ما در سال گذشته 200 هزار میلیارد تومان به دولت بودجه دادیم. این پول را هرجا که بریزند بهشت برین می‌شود. نتیجه و برآیند این بودجه‌ سالانه برای مردم چه فایده‌ای داشته است؟ چه مقدار توانسته مشکلات مردم را حل کند؟ مطمئناً دولت برای بودجه سالانه سال 86 رقم بیشتری را درخواست خواهد کرد. این که کار نیست. به قول مقام معظم رهبری این کار سختی نیست که ما نفت را بفروشیم و یک بودجه هنگفتی در اختیار دولت قرار بگیرد و راه برود و حرف بزند و مشکلات مردم همچنان سر جای
امام با نظام مردم‌سالاری دینی، نظامهای غربی و شرقی را نفی کردند
ما، هرچه داریم از اندیشه‌های امام است. حیات ما بستگی به اندیشه‌های امام دارد
خودش باقی بماند. این چه نحوه مدیریتی است که وضع نامطلوب همچنان باقی است؟ ما خیلی نگران این مشکلات و این وضعیت هستیم. حرف من این است که مجلس و دولت حداقل یکی از مشکلات مردم را به صورت اساسی حل کنند. مثلاً ما از وزیر مسکن و شهرسازی حمایت کردیم و برای او رأی جمع کردیم از وی هم قول گرفتیم که انبوه‌سازی را رونق دهد و اجاره مسکن به شرط تملیک را سامان دهد ولی تا الان هیچ کاری نکرده‌اند و فقط با دادن وعده وام باعث تحریک و افزایش قیمت زمین و مسکن شده‌اند. اگر دولت و وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص برنامه‌های خود تجدیدنظر نکنند مجلس ناگزیر به استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی خواهد شد و از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد کرد. ما در حال حاضر منتظر اقدامات دولت هستیم. دولت هم فرصت‌های خوبی تا الان در اختیار داشته و تعامل مجلس و قوه قضائیه با دولت در هیچ زمانی به این اندازه نبوده و هیچ دولتی به اندازه دولت حاضر این‌قدر پول‌دار نبوده و لازم است که دولت در برنامه‌های خود تجدیدنظر کند. تیم اقتصادی دولت به یک تیم کارآمد و منسجم تبدیل شود. سفرهای استانی خوب است ولی شورای اقتصاد باید مصوبه بدهد، ما موفقیت آقای احمدی‌نژاد را موفقیت شخص ایشان نمی‌دانیم بلکه موفقیت کل نظام می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که این موفقیت عملی شود اما اگر در جایی ضعف و قصوری باشد مجلس از جایگاه نظارتی خود استفاده خواهد کرد. البته ما ترجیح می‌دهیم که بحث استیضاح مطرح نشود و چالشی بین دولت و مجلس ایجاد نشود و خود رئیس‌جمهور افرادی را که کارآمد نیستند تغییر دهد. ما دوست داریم که تعامل مجلس و دولت حفظ شود اما جاده تعامل دو سویه است و تعامل یک طرفه معنی ندارد. در تعامل تضارب آراء وجود دارد. ما باید سیگنال مثبت به مردم دهیم و اثربخشی دولت و مجلس را نسبت به گذشته افزایش دهیم. یکی از راههای اثربخشی این است که در صورت ضعف یک وزیر در دولت مجلس رودربایستی نداشته باشد و آن را کنار بگذارد.
حضور: مهمترین مصوبات مجلس شورای اسلامی را در دوره هفتم که هدف اصلی آن خدمت‌رسانی به مردم اعلام شده کدام مصوبات می‌دانید؟
عسکری: مهمترین مصوبه‌ی مجلس هفتم تصویب برنامة چهارم توسعه بود که در مجلس ششم شورای نگهبان بیش از 120 مورد بر آن ایراد گرفته بود و ما هنگام شروع به کار از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستیم که آن را به مجلس برگشت دهد. مجلس هفتم مجدداً آن را بازنگری کرد و برنامه به تصویب رسید. تصویب بودجه سالانه به نفع محرومان هم کار دیگر مجلس در دو سال گذشته بود. به عنوان مثال حقوق افراد بی‌سرپرست و افراد تحت پوشش کمیته امداد را افزایش دادیم. در خصوص روستاها هم توسعة راههای روستایی را در بودجه سالانه در اولویت قرار دادیم. در برنامه سوم آمده بود که هر روستایی که بیش از 20 خانوار دارد باید از خدمات برق بهره‌مند شود و در برنامه چهارم قرار است که روستاهای بالای 20 خانوار دارای جاده آسفالته شوند، در این زمینه 40 درصد بودجه وزارت راه و ترابری به راههای روستایی اختصاص یافته است. مصوبه مهم دیگر مجلس بحث جایگزینی انرژی هسته‌ای به جای انرژی فسیلی است که متأسفانه دولت هنوز در این خصوص کاری انجام نداده است. ما دولت را موظف کرده بودیم که به جز نیروگاه بوشهر دو نیروگاه دیگر راه‌اندازی کند. تصویب الزام دولت به استفاده از فناوری هسته‌ای هم طرح مهمی بود.
البته دولت در یکی از موارد مقداری دچار مشکل شده که آن هم تبصره 13 مربوط به کلان‌شهرها در خصوص صرفه‌جویی بنزین است. متأسفانه در حال حاضر ظلم بزرگی که بر مردم
برای حفظ اندیشه‌های امام باید مواظب دو جریان انحرافی در جامعه باشیم که یکی ریشه در مکاتب فکری بشر و اومانیسم غربی دارد و دیگری در تحجر و جمود فکری
و نظام روا داشته شده این است که بیش از 30 میلیون لیتر بنزین را دولت از طریق پول مردم خریداری می‌کند و توسط گروهی مصرف می‌شود. این بنزین در کلان‌شهرها دود شده و درون ریه مردم جای می‌گیرد. در حال حاضر بنزین در ایران از آب ارزان‌تر است که به خاطر ارزانی آن پدیده زشت قاچاق بنزین همچنان ادامه دارد. آن چیزی که ما از وزیر قبلی و وزیر کنونی رفاه و تأمین اجتماعی خواسته‌ایم هدفمند کردن یارانه‌هاست. این موضوع را مجلس تصویب کرده و در تبصره 13 بودجه 85 سعی کرده که برای پیش‌گیری از اتلاف منابع و خارج کردن ماشین‌های فرسوده که بیشترین سوخت را همین ماشین‌های فرسوده هدر می‌دهند توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد اما متأسفانه دولت نتوانسته در این مورد رضایت مردم را جلب کند و تاکنون کار مهمی انجام نداده است.
حضور: به نظر شما مهمترین معضل و مشکل کشور در حال حاضر چیست؟
عسکری: من مهمترین معضل کشور را در شرایط کنونی معضل بیکاری جوانان می‌دانم. مجلس درخصوص تصویب بودجه‌های لازم در این زمینه تا آنجا که امکان‌پذیر بوده اقدام کرده ولی در تصمیم‌سازیهای دولتی و اجرای آن متأسفانه قصورهای زیادی وجود داشته است. مثلاً افزایش حقوق کارگران، کارآفرینان را تحریک کرد که بسیاری از کارگران خود را اخراج کنند. بر اساس برنامه دولت می‌بایست تشویق‌های مالیاتی برای افزایش صادرات را در دستور کار خود قرار می‌داد تا کارآفرینان و صادرکنندگان فعالیت بهتری داشته باشند و به اشتغال‌زایی کمک کنند. کاهش نرخ سود بانکی نیز در همین راستا بود تا گرایش به کارآفرینی تشویق شود. متأسفانه بانک‌ها در خصوص پرداخت وام به بنگاههای بزرگ و بنگاههای کوچک زودبازده به صورت انقباضی برخورد کردند و وعده‌های دولت در زمینه اشتغال وعده‌هایی است که بر زمین مانده است ضمن اینکه با همان بلندپروازی‌های دولت باز هم مجلس سعی کرد که دولت را همراهی کند. مثلاً در استان خراسان رضوی بر اساس مصوبات هیئت دولت قرار شده 110 هزار فرصت شغلی در یک سال در این استان ایجاد شود ولی تسهیلات بانکی آن هماهنگ نشد و اگر دولت تا پایان سال 85 بتواند حتی به نصف آن وعده خود در زمینه اشتغال‌زایی عمل کند کار زیادی کرده است.
حضور: با توجه به اینکه بانک‌ها زیرمجموعه‌های دولت به شمار می‌آیند چرا دولت بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی نمی‌کند؟
عسکری: دکتر احمدی‌نژاد یک شبه شش نفر از مدیران بانک‌ها را تغییر داد ولی بدنه کارشناسی بانک‌ها مشکل دارد و همکاری نمی‌کنند. کارشناسان آنها می‌گویند که بیشتر این طرح‌ها غیراقتصادی است و برای متقاضیان حساب باز نمی‌کنند. کار بانک‌ها حالت شترمرغی دارد. به بنگاههای بزرگ می‌گویند که ما طبق دستور رئیس‌جمهور موظف به پرداخت تسهیلات به بنگاههای کوچک زودبازده هستیم یا می‌گویند که طرح شما اقتصادی نیست و ما مجاز نیستیم که سرمایه کشور را تلف کنیم. در نتیجه بانک‌ها هرگونه که دوست داشته باشند عمل می‌کنند و در واقع سر دولت در امر اعتبارات بی‌کلاه می‌ماند.
بلای اعتیاد هم یکی دیگر از معضلات کشور است. این بلای خانمان‌سوز مثل خوره به جان جوانان و خانواده‌ها افتاده است. این اعتیاد در ایران ناشی از یک رفتار سیاسی ظالمانه‌ای است که توسط آمریکا و انگلیس علیه ما اجرا می‌شود. آمریکا و انگلیس این پدیده زشت را در افغانستان حمایت می‌کنند. ما برای کشت جایگزین در افغانستان چند هزار تراکتور و کود شیمیایی به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دادیم که به جای خشخاش کشت جایگزین مانند گندم و
متأسفانه برخی افراد فقط شعار ساده زیستی می‌دهند که صرف تبلیغ سیاسی آنها می‌شود
باید از ریاکاری پیشگیری کنیم و اینکه این موضوع، وسیله اغفال مردم نشود
حبوبات تولید کنند اما با همان وسایل خشخاش کاشتند. وقتی که بیکاری در جامعه زیاد بشود به خودی خود گرایش به اعتیاد هم زیاد می‌شود. چون اعتیاد و بیکاری با هم تلفیق شود فقر زاده می‌شود. در واقع در حال حاضر مثلت شوم فقر، بیکاری و اعتیاد به بسیاری از خانواده‌ها فشار فوق‌العاده‌ای وارد کرده است. دولت برای افزایش اشتغال در کشور می‌توانست گروههای خوشه‌ای چین و تایلند را مبنای کار خود قرار دهد. در حال حاضر چین بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد. سؤال ما این است که شکم این جمعیت یک میلیاردی از کجا سیر می‌شود؟ فراوانی جمعیت برای چین می‌توانست یک تهدید باشد ولی الان به یک فرصت تبدیل شده است. در کشور ما هم امکان تحقق چنین شرایطی وجود دارد. از آنجا که ما دارای مواهب طبیعی زیادی هستیم مثلاً در حوزه کشاورزی می‌توان فرصت شغلی فراوانی ایجاد کرد. اگر به پروژه‌های پایین دستی سدهایی که ساخته شده توجه شود و دولت از خود تحرک نشان دهد به نظر می‌رسد که اشتغال خوبی ایجاد خواهد شد و این همه جوان بیکار که در حال حاضر برای دولت یک تهدید به شمار می‌رود به فرصت تبدیل شود. البته با وجود اینکه وظیفه مجلس نیست ولی گاهی ما حتی نوع اجرا را هم برای دولت طراحی می‌کنیم. الان در استان خراسان کمیتة امداد برای خانوارهای بی‌سرپرست یا خانوارهایی که درآمد کمی دارند با الگوگیری از چین و تایلند دستگاههایی در اختیار این خانوارها قرار گرفته که به تولید در سطح محدود می‌پردازند و درآمد خوبی نصیب آن خانواده‌ها می‌شود. پول دستگاه هم به صورت قسطی از آنها گرفته می‌شود. این طرح امکان تعمیم در کل کشور را دارد که به گروههای صنعتی خوشه‌ای معروف است. رفتن به سمت گروههای صنعتی خوشه‌ای در واقع راه میانبری است برای جلوگیری از فقر، اعتیاد و پیشگیری از بیکاری، بیکاری ریشة بسیاری از معضلات به شمار می‌رود. اگر فردی کار داشته باشد جوهره انسانی وی فعال می‌شود و در مسیر درست حرکت می‌کنند.
حضور: به نظر شما چه ضرورتی برای زنده نگه داشتن اندیشه‌های امام وجود دارد؟
عسکری: ما هر چه داریم از اندیشه‌های امام است. حیات ما بستگی به اندیشة امام دارد و به تعبیر فلاسفه علت محدثه علت مقبیه هم هست. هر پدیده‌ای باید ریشه‌یابی شود که علت ایجاد آن چه بوده است. علت بقای آن هم در همان است. اگر امام را یکی از عوامل پیدایش انقلاب بدانیم همان امام هم باعث بقای انقلاب است. امام مبدع و بنیانگذار مردم‌سالاری دینی بودند، امام با نظام مردم‌سالاری دینی، نظام‌های غربی و شرقی را نفی کردند. به تعبیر رهبر انقلاب، انقلاب اسلامی در هیچ جای جهان بی‌نام خمینی شناخته شده نیست. تا زمانی که انقلاب اسلامی که در واقع یک موهبت الهی است پابرجا باشد باید در خط سیر اندیشه امام حرکت کنیم. دو جریان روشن فکری غربی و تحجر گرایی در مقابل اندیشة امام ایستاده بود. امام در این خصوص گفت که ضربه‌ای که مقدسین بی‌خبر از خدا به اسلام زدند تاکنون هیچ‌کس به اسلام نزده است. تعبیر امام این است که آنانی که چراغ نیمه شعبان را به خاطر شاه روشن کردند و آنهایی که وقتی مرحوم مصطفی خمینی در مدرسه فیضیه از کوزه آب می‌نوشید کوزه را آب می‌کشیدند به دلیل اینکه پدرش فلسفه گفته است همیشه در خدمت طاغوت بوده‌اند و اخیراً دارند تحرک از خود نشان می‌دهند. به اعتقاد من یاران امام باید برای حفظ اندیشة امام مواظب باشند. مکتب سیاسی امام دارای ویژگیهای خاص خودش بوده است. برای حفظ اندیشه‌های امام باید مواظب دو جریان انحرافی در جامعه باشیم که یکی ریشه در مکاتب فکری بشری امروزی به خصوص اومانیسم غربی دارد و دیگری ریشه در تحجر و جمود فکری دارد.
حضور: با توجه به اینکه امام همیشه با خوی کاخ‌نشینی و زراندوزی مخالف بودند به نظر شما اگر در حال حاضر در قید حیات بودند در این زمینه چه نظر و برخوردی داشتند؟
عسکری: رفتار و منش امام به رسول اکرم(ص) و قرآن بسیار نزدیک بوده است. احساس نیاز به خدا در امام در اوج قرار داشت. در عین حال ارتباط و نوع دوستی وی با مردم هم در اوج بود. همسر یکی از مسئولین کشورهای خارجی وقتی که نزد امام می‌آید بهترین گردنبند خود را به امام هدیه می‌دهد. امام هم در اولین فرصت هنگامی که تعدادی از فرزندان شهدا را به محضر وی می‌برند آن گردنبند را به یکی از فرزندان شهدا هدیه می‌دهد. برای امام مظاهر مادی پشیزی ارزش نداشت. صاحب باغی که امام در نوفل‌لوشاتو در آن زندگی می‌کرده باغ را به امام هدیه کرده بود اما امام اسناد باغ را در اختیار سفارت ایران قرار داده بود و گفته بود که این مال نظام و انقلاب است. وصیت‌نامة مالی امام گویای این است که وی تا چه اندازه تعلقات خود به مادیات را کم کرده بود. امام سلوک پیامبرگونه داشت. وی سعی می‌کرد که این خصلت را بین مسئولین ترویج کند. متأسفانه در حال حاضر مردم در مسابقة ثروت و پول مشغول شده‌اند. این حرکت به سمت پول و ثروت از راههای مختلف انجام می‌شود. افتادن مردم در این وادی نشان می‌دهد که مسئولین این‌گونه هستند چون مردم به مسئولین نگاه می‌کنند و حرکات مسئولین بر روی مردم تأثیر شگرفی دارد. اگر امام در حال حاضر زنده بود به شدت با این خوی کاخ‌نشینی و ثروت‌اندوزی مخالفت می‌کرد. متأسفانه الان برخی افراد فقط به صورت ظاهری و ریاکارانه این کار را انجام می‌دهند و فقط شعار آن را می‌دهند و ساده‌زیستی برخی از مسئولین صرف تبلیغ سیاسی آنها می‌شود. رضاخان میرپنج هم قبل از اینکه به قدرت برسد در عزاداری‌ها شرکت می‌کرد. وی به گونه‌ای مردم را غافلگیر کرده بود که بسیاری از مردم و حتی اطرافیان خیال می‌کردند که چه فرد حزب‌اللهی خوبی به عنوان شاه مملکت انتخاب شده است. اما آن مقدمه‌ای بود برای بسط قدرت، اما هنگامی که قدرت وی تثبیت شد ساده‌زیستی مرحوم مدرس وی را آزار می‌داد و حتی قاتل مدرس شد. ابهت و عظمت امام در همان ساده‌زیستی وی بود. هنگامی که وزیر امور خارجه شوروی به محضر امام رسید بسیار متعجب شد چون منزل و اتاق امام را با کاخ کرملین مقایسه می‌کرد.
به نظر من در وهلة اول باید از ریاکاری پیشگیری کنیم و اینکه این مسئله به موضوعی برای اغفال مردم تبدیل نشود. در وهلة دوم باید تلاش کنیم که امام را با همان سلوک معنوی که ساده زیست بود درک کنیم خصوصاً علمای جامعه که وظیفة سنگین‌تری نسبت به سایر افراد دارند باید در این زمینه بیشتر مسائل را رعایت کنند.
حضور: اگر خاطره‌ای از امام دارید بفرمایید.
عسکری: من جزء 60 نفر طلبه‌ای بودم که آموزشهای نظامی و دفاع شخصی دیدیم که از امام حفاظت کنیم و همراه وی باشیم. ما در واقع جان فدای امام بودیم. در منظریه قم آموزش دیدیم، بعد از آن آموزش به خدمت امام رسیدیم. چند تا از اطرافیان امام از جمله آقای انصاری به امام گفتند که اینها افرادی هستند که بدون هیچ‌گونه چشمداشتی آموزش دیده‌اند تا در خدمت شما و محافظت از شما باشند. امام یک تبسم زیبایی زدند و گفتند این همه نیرو می‌خواهند چه کار کنند؟ بعد فرمود چند تا از این افراد را نگه دارید و بقیه بهتر است که به دنبال درس و پیشرفت علمی خود باشند.

تبلیغات