آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

متن


کتاب تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی بعد از انقلاب با هدف درون کاوی تحولات سیاسی انقلاب اسلامی توسط ستاد ترویج اندیشه های حضرت امام در اینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. این اثر که برای بهره مندی جامعه دانشجویی و دانشگاهی کشور تدوین شده به بررسی تحولات خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی کشور و توصیف آنها می پردازد تا دانشجویان بتوانند از درون آن مباحث جدیدتر متناسب با نیاز خود را استخراج نمایند. این طرح که از طرحهای اولیه پس از شکل گیری ستاد ترویج اندیشه های امام محسوب می شود دارای چهار بخش در موضوعات مختلف است که شامل مباحثی نظیر علل وقوع انقلاب، روند و سیر دوران گذار آن، نحوه تکوین نظام سیاسی جدید، روند شکل گیری قانون اساسی و تثبیت نهادهای قانونی، ناآرامی های قومی و منطقه ای و علل و ریشه های آن، بحران اشغال سفارت آمریکا و پیامدها، انگیزه ها و نتایج، انقلاب فرهنگی، جنگ و علل و ریشه های آن است. در بخش چهارم این کتاب به دوران دولت آقایان موسوی، هاشمی و خاتمی توجه شده و تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر دوره به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. تحولات سیاست خارجی نیز در هر دوره موردتوجه است.
پاسخگوئی به چالش های دوران انقلاب، توصیف تاریخی دوران انقلاب و پاسخ منطقی به نیازهای دانشجویان از برجستگی های این طرح محسوب
می شود.
این طرح پژوهشی که توسط آقای دکتر فوضی انجام گرفت در 26/9/82 دفاع شد و به زودی به چاپ خواهد رسید.
طرح پژوهشی مردمسالاری دینی از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی به زودی به چاپ می رسد. این طرح که زیر نظر ستاد ترویج اندیشه های حضرت امام است و از طرحهای نیمه بلند آن محسوب می شود از منحصر مکتوبات پژوهشی دربارة موضوع مردمسالاری دینی است که به تبیین و تحقیق درخصوص اندیشه سیاسی امام به عنوان یکی از ویژگی های گفتمان حکومت اسلامی می پردازد. طرح مردمسالاری دینی از نگاه امام خمینی که از ابتدای شکل گیری ستاد ترویج اندیشه های امام کار خود را آغاز نمود، در سه جلد مجزا به ظرفیت هر جلد پانصد صفحه به چاپ خواهد رسید. جلد اول تحت عنوان امام خمینی و مردمسالاری دینی شامل سیزده مقاله در جهت تبیین مفهومی و نیز مربوط به منتقدین مردمسالاری است، جلد دوم تحت عنوان مبانی و دلایل مردمسالاری، شامل مطالبی از امام در حوزه مباحث، مبانی و دلایل و جلد سوم با عنوان لوازم و پیامدهای مردمسالاری دینی، شامل مباحث، آزادی، نصیحت، مهار قدرت، اقلیت ها در نظام مردمسالاری دینی، حقوق ملت و... می باشد. مجموعه سه جلدی این کتاب مشتمل بر 37 مقاله در زمینه های مردمسالاری از نگاه امام خمینی است. آنچه در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است رفع تناقضات و جمع بندی کلیه مقالات به شکل روش مند و آکادمیک است به طوری که این تحقیق تا حدود زیادی مردمسالاری و ابهامات و معانی مردمسالاری از دیدگاه امام را برای خواننده تبیین می نماید. هدایت، جرح و تعدیل، تلخیص مطالب و روشمند کردن مقالات موجب انسجام و ارتباط موضوعی با چارچوب نظری طرح گردیده که سیر منطقی آن می تواند بسیاری از ابهامات در زمینه موضوع مردمسالاری را از میان بردارد.

تبلیغات