چکیده

با توجه به تحریم های گسترده بر علیه ایران، در این تحقیق اثرات اقتصادی تحریم های تجاری مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس پس از بررسی ادبیات موضوعی و مطالعات انجام شده در این ارتباط، با استفاده از اطلاعات آماری جدول داده ستانده آماری سال 1395 بانک مرکزی و روش تعادل عمومی قابل محاسبه، به بررسی اثرات قیمتی و تولیدی تحریم صادرات و واردات ایران پرداخته شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار گمز 34 و در قالب دو سناریو تحقیق، نشان می دهد که تحریم واردات، اثرات اقتصادی شدیدتری در مقایسه با تحریم صادرات بر اقتصاد ایران داشته و در سناریو اول و دوم به ترتیب 6.72 و 9.87 درصد موجب کاهش رشد اقتصادی و 23.6 و 29.46 درصد موجب افزایش سطح عمومی قیمت های طرف تولید می شود. در تحریم صادرات نیز طی دو سناریو اول و دوم، رشد اقتصادی 2.05 و 4.55 و سطح قیمت ها نیز 2.03 و 4.5 درصد کاهش می یابند. نکته قابل توجه در این بحث، کاهش سطح عمومی قیمت ها در تحریم صادرات بوده که مطابق با تحلیل نظری است.

effects of trade sanctions on Economic of Iran with approach Computable General Equilibrium

Due to extensive sanctions against Iran, in this study the economic effects of trade sanctions was investigated. Accordingly, after reviewing the thematic literature and studies conducted in this regard, using the statistical information of the Central Bank's 2016 statistical output data table and the computable general equilibrium method, the price and production effects of Iran's export and import sanctions were investigated. The results obtained using GAMS 34 software in the form of two research scenarios show that the import embargo has more severe economic effects than the export embargo on the economy. In the import embargo economic growth will reduce, respectively 6.72 and 9.87 percent and general level of production prices will increase 23.6 and 29.46 percent in the first and second scenarios. Export ban reduces economic growth of 2.05 and 4.55 and price levels 2.03 and 4.5 percent during the first two scenarios. The important point in this discussion, to reduce the general level of prices in the export ban, which is consistent with the theoretical analysis.

تبلیغات