آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی عامل های مؤثر بر قصد مشتری برای خرید از بازارهای آنلاین محصول های کشاورزی در شهر تهران می باشد. داده های مورد نیاز از طریق میدانی، با تکمیل پرسشنامه الکترونیکی به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس از 327 پاسخگو که مشتری آنلاین فروشگاه های اینترنتی محصول های کشاورزی بودند، از شهریور 1399 تا فروردین 1400 گرد آوری شد. به منظور شناسایی عامل های مؤثر بر قصد خرید آنلاین مشتریان از روش الگوی لاجیت ترتیبی که به وسیله حداکثر راست نمایی برآورد شد، در نرم افزار Stata تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، محل سکونت، هزینه های خانواده، میزان لذت بخش بودن خرید آنلاین، میزان شناخت از وب سایت، میزان خرید نهایی از وب سایت، میزان کسب اطلاعات لازم از وب سایت، میزان جستجوی اطلاعات وب سایت، میزان امنیت در خرید آنلاین پس از دیدن نماد آبی رنگ، میزان برتری و سودمندی های وعده داده شده در وب سایت، میزان قابل لمس نبودن کالا در قصد خرید آنلاین، میزان سهولت در امکان مقایسه قیمت در قصد خرید آنلاین، میزان نوآوری و خلاقیت در وب سایت دارای تأثیر منفی و معناداری در سطح های یک تا چهار بر قصد خرید آنلاین مشتری هستند و در بالاترین سطح ها یعنی سطح پنج احتمال، قرارگیری مشتریان در این سطح افزایش می یابد. متغیرهای محل سکونت، میزان لذت بخش بودن خرید آنلاین، میزان خرید نهایی از وب سایت، میزان کسب اطلاعات لازم از وب سایت، میزان امنیت در خرید آنلاین پس از دیدن نماد آبی رنگ، میزان نوآوری و خلاقیت در وب سایت دارای بیشترین اثر مثبت و در سطح های بالا به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجه گیری کلی بدین صورت است که پیوسته با مشتریان از طریق ارسال کاتالوگ، ایمیل، پیامک، گفتگوی تلفنی و معرفی کالاهای جدید ارتباط برقرار باشد. همچنین، در صورت عدم رضایت کاربر از خرید اینترنتی محصول های کشاورزی، این امکان برای کاربر فراهم باشد که کالا را به خرده فروش مرجوع و هزینه خود را دریافت کند که خود می تواند خطرپذیری (ریسک) درک شده را کاهش دهد.

.Investigating the Factors Affecting the Customer's Intention to Buy From the Online Markets of Agricultural Products (Case Study: Tehran City)

The purpose of this study is to investigate the factors affecting the customer's intention to buy agricultural products online in Tehran. The required data were collected through the field, by completing an electronic questionnaire by random sampling method available from 327 respondents who were online customers of online stores of agricultural products, from September 2020 to April 2021. In order to identify the factors affecting the intention of customers to buy online from the logit pattern method, the order, which was estimated by the maximum likelihood method, was analyzed in Stata software. The results of this study showed that the variables of enjoyable online shopping, knowledge of the website, final purchase of the website, obtaining the necessary information from the website, searching for website information, security in online shopping after seeing the blue electronic symbol, the amount of returnability of goods in online shopping, Innovation and creativity in the website, has a positive and significant effect on the intention to buy online. Based on the values of the final effects of explanatory variables, it was observed that the variables of age and the degree of returnability of goods in online shopping with a probability of 0.005% have the greatest effect on increasing the probability of intending to buy online. On the other hand, variables such as the amount of final purchase from the website with -0.010%, the amount of information required from the website with -0.008%, location and security in online shopping after seeing the blue electronic symbol with -0.007%, the degree of enjoyable online shopping and the amount of innovation and creativity in the website with -0.006%, are the most important factors in reducing the likelihood of online shopping intentions. The mentioned variables have the most impact on the online shopping intention category and the other variables have the least impact on the online shopping intention.

تبلیغات