نقش سیاست های حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ناکارآمدی نظام بازاریابی محصول های کشاورزی و شکاف قابل توجه میان قیمت های دریافتی تولیدکننده و بهای پرداختی توسط مصرف کننده ازجمله چالش های مهم بخش کشاورزی در بیشتر کشورهای درحال توسعه است که ضرورت دستیابی به وضعیت بهینه تولید و کاهش حاشیه بازار را با تدوین سیاست های حمایتی بهینه و مناسب برای بخش کشاورزی نمایان می کند. ازاین رو، در این پژوهش، اثر سیاست های حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران در قالب الگوی VECM در دوره زمانی 1397-1381 مورد بررسی قرار گرفته است که بر مبنای نتایج، هر دو شاخص، اثر مثبت و معنی داری بر حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور داشته اند، به طوری که به ازای یک درصد افزایش حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حاشیه بازار گوشت مرغ به ترتیب 75/23 و 92/19 واحد افزایش خواهد یافت. در واقع، این حمایت ها نه تنها موجب کاهش حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور نمی شوند بلکه باعث افزایش حاشیه بازار و ناکارایی بازار این محصول نیز خواهند شد. بر این مبنا پیشنهاد و تأکید می شود پیش از اجرای هرگونه سیاست مداخله ای، ازجمله سیاست های حمایتی قیمتی و بودجه ای، پیامدهای این سیاست ها مورد ارزیابی قرار گیرد و با برنامه ریزی دقیق و هدفمند، حمایت ها همسو با هدف های ترسیمی در برنامه های توسعه ای کشاورزی طراحی شود.The Role of Producer and Consumer Support Policies in the Marketing Margins of the Chicken Market in Iran
The inefficiency of the agricultural product marketing system and the significant gap between producer prices and consumer payments are the major problems of the agricultural sector in most developing countries, which illustrates the need to achieve an optimal production situation and to reduce marketing margins by developing appropriate support policies for the agricultural sector. Therefore, in this article, the effect of consumer and producer protection policies on the marketing margin of chicken meat in Iran using the VECM model in the period 2002-2018 has been studied. According to the results, both indicators have a positive and significant effect on the marketing margin of chicken meat in the country, so that for one percent increase in consumer and producer support, the marketing margin of the product will increase by 23.75 and 19.92 units, respectively. In fact, not only these supports will not reduce the marketing margin of chicken meat in the country, but they will also increase the price margin and market inefficiency of this product. Accordingly, it is suggested that before implementing any policy, including pricing and budget support policies, the effects of these policies should be evaluated and with careful and purposeful planning, support should be designed in line with the goals of agricultural development programs.