آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

کانت هناک مواجهه بین النظره التقلیدیه والحدیثه فی مجال الشعر بشکل أکثر وضوحاً من ذی قبل. سنتطرق فی هذا المقال إلی مقارنه آراء حسن وحید دستگردی (1879-1942م) کناقد للشعر التقلیدی و ید الله رؤیایی (1932م) بصفته مؤیداً للحداثه فی الشعر الفارسی، فی مجال الشعر. باستخدام المنهج الاستقرائی، یتطرق المقال الحالی لدراسه مقالات وحید دستگردی فی مجله أرمغان ومقابلات ورسائل ومقالات ید الله رؤیایی . تظهر نتائج البحث أن وحید دستگردی ، من خلال التمسک بالتقالید، یری بأن الشعر هو وسیله لنقل المفاهیم الأخلاقیه والعرفانیه الرفیعه، وهو شاعر مفکر ذو قریحه إلهیه یستخدم عناصر الشعر للتعبیر عن المفاهیم الأخلاقیه العالیه والعرفانیه. بینما یؤکد ید   الله رؤیایی علی الاستخدام الذکی للصوره واللغه والانسجام بین جمیع العناصر وانسجامها فی الشکل. الشکل فی وجهه نظره عباره عن تصمیم یوحد العناصر الأخری. بالنسبه لوحید دستگردی ، من المهم الاستمتاع بالوزن والقافیه، ولکن الأمر لیس کذلک بالنسبه لرؤیایی . وتعتبر کل منهما القصیده فناً لغویاً.

Comparison of Hassan Vahid Dastgerdi and Yadollah Royaei 's Views on the elements of contemporary poetry

There has been an old and new confrontation in the field of poetry and speech since very past to the present. The present article intends to compare Hassan Vahid Dastgerdi’s (1258-1321) Viewpoint as a pro-traditional poetry critic and Yadollah Royaei (1311) as a pro-modernist critic in Persian poetry, about poetry and poesy by applying inductive method and studies Yadollah Royaei and Vahid Dastgerdi’s articles and comments in Armaghan magazine The result of the research shows that Vahid Dastgerdi considers poetry as a medium for conveying high moral and mystical concepts by adhering to traditions. In contrast, Yadollah Royaei emphasizes the intelligent use of image, language and the coherence of poetic elements. For Vahid Dastgerdi, it is important to enjoy rhythm and rhyme, but not for a Royaei; but both poems are considered linguistic art.

تبلیغات