آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

قصه الحیوانات من أهم الطرق التی تخلق الإشتیاق والأمیال النفسیه فی مخاطبها کی یتابع حوادث القصص وتزید الفضایل والرذائل الأخلاقیه والنتائج الحاصله منها. فتنقلها إلی قارئها والدلیل علی ذلک أنّ هذه القصص خیالیه لأن فی هذه القصص توجد الشخصیات الحقیقیه وهی الوحوش والطیور وغیرها. وفی القصص الخیالیه قد ألفت کتب کثیره وأوجدوا تحقیقاتٍ ثمینه وحتی الآن هذه التحقیقات بابها مفتوحه ولکن لم یتوجهوا کثیراً إلی مظاهر الطفل فی ایران وکلما وجّهوا فی تحقیقاتهم تأثیر القصص بصوره کلاسیکیه فی ایران، وتوجهوا إلی قصص قدیمه مثل «کلیله ودمنه» وبعض آثار عطار الشاعر الإیرانی. تمکنّا فی هذا المقال أن نبحث باختصار حول قصص الحیوان خاصه فی الآثار المختاره للطفل الإیرانی فی الأربعینیات والخمسینیات والستینات والسبعینات ویبحث عن طریقه استعمالها والتحلیل النفسی حولها، ونتیجه هذه التحقیقات فی أدب الطفل للأربعینیات فی ایران توقضنا بأن نتوجه إلی الأشکال المتفاوته فی الأثار الشعریه والقصصیه النثریه فی الأربعینیات الأخیره للطفل فی ایران.

Literary Analysis of Fables in Selected works of four Decades of Iran's Children Literature

Animals' stories or fables are one of the most effective and important methods which creates more eagerness and keenness in reader to follow the story events and result and transfer the ethical evil and good better; this is because of the dreamy aspect of this type of stories. Many books have been written in fables field and vast researches have been done as well but little attention to Iran's children works paid; most of researches in the field of fable are done on Iran's classic works such as Kalila and Dimna and some of Attar's works. The present article is written with the aim of finding the reaction of fable in selected works of four decades of Iran's children literature. To achieve this, initially exact meaning of fable is analyzed. The result of the research in four decades of Iran's children literature shows that fables are manifested in those decades in different forms either in poetries or in stories.  

تبلیغات