آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

حاولت الجمعیات الأدبیه والنقدیه مثل جماعه الدیوان وآبولو فی الشرق والرابطه القلمیه والعصبه الأندلسیه فی الغرب، الوقوف أمام مظاهر الکلاسیکیه فی نتاجات اصحابها، کما أنّه قد اجتهد الکثیر من الأدباء والشعراء فی ایران للتطویر فی المضامین المتکرره داعین إلی الحریه الجدیده فی الشعر من مثل ملک الشعراء، أدیب الممالیک وغیرهما. ومن ثمّ قد ظهر نیما یوشیج بوصفه رائداً للشعر الحدیث وما فیه من المعطیات الجدیده. فالشعر فی معتقدات الشعراء الجدد منبعث عن الشخصیه المستقله فیتّسم بالوحده العضویه والتجربه الشعریه والصوره الموحیه. قد أحدثت هذه الآراء والحرکات الأدبیه والنقدیه فی البلاد العربیه وفی ایران تطوراً عظیماً فی نوعیه النظره إلی الشعر والأدب.

A Study on Persian and Arabic Contemporary Poetry

Traditionalists of European literature in the sixteenth century AD, were trying to restore that literary heritage due to technical and human theme of the ancient Greek literature since modernists began to confront the traditionalists by the the end of the seventeenth century and invited them to avoid old formats and to define literature and poetry in another way. Since then, Persian and Arabic literature experienced changes that the main parts followed the West and its literary works. Literary and critical populations such as Jamaal Diwan and Apollo in the Arabic East and Ghalam literary forum and Andolos in the west rose against traditionalists and their literary works as, in Iran, many poets like Bahar, Adibolmamalek and others invited to new themes and subsequently Nimā Yushij established   a new era in poetry. Poem from the modernists’ point of view is derived from an independent character.

تبلیغات