آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

تعتمد هذه المقاله علی دراسه مظاهر المدینه الباریسیه فی الروایه اللبنانیه و فی روایه الحی اللاتینی أنموذجا و یدرس رؤیه البطل الإدریسی إلیها بصفه مدینه غربیه جمیله و إحدی من رموز الحضاره و الثقافه فی الأدب العربی المعاصر. إن نظره إلی العالم، سواء علی أنها نموذج نفسی أو تمثل کل جماعی، أو نموذج إجرائی تفترض دوما و حسب أشکال متنوعه ضروره تفسیر سلوک الإنسان وإنتاجاته باستخدام مفهوم الکلیه. تهدف هذه المقاله إلی تقدیم معاییر نظریه لوسیان غولدمان الرومانی فی العوالم الخارجیه وتطبیقها علی رؤیه الکاتب للروایه «الحی اللاتینی»، و قد توصلنا فی هذا البحث إلی أن سهیل إدریس فی «الحی اللاتینی» ینتمی فی أدبه إلی الطبقه الإشتراکیه التقدمیه و تنعکس أدب ثوری متمرّد تتجلّی میزاتها فی شخصیه البطل طوال مسیرتها فی الروایه.  

A Goldmannian Structural Study of Al-Hayy al-LatiniNovel

The present article studies the different aspects of Paris in the Lebanese novel in general and in Suhayl Idris’s Al-Hayy al-Latini in particular as a sample. This study examines the protagonist and al-Idrisi’s views of Paris as a beautiful western city and as one of the symbols of civilization and culture in modern Arabic literature. Whether the world is considered to be a psychological model or the symbol of a collective wholeor even a behavioralexample, all these concepts rely in their different forms on the necessity of analyzing man’s behavior and outcome based on a holistic view.This article attempts to apply the Romanian Lucien Goldmann’s views of external and foreign worlds to Suhail Idris’s views in Al-Hayy al-Latini. In sum, it could be concluded that Idris in this novel belongs to progressive socialism and reflects rebellion and insurgence through the protagonist all through the novel.

تبلیغات