حــوزه علمیه و مطبـوعات
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
حوزههاى علمیه در طول تاریخ حیات خود، همواره عهدهدار تبیین و تبلیغ اندیشه دینى و پاسخگویى به سؤالهاى مطرح شده در هر زمان بودهاند. موفقیت حوزه در ایفاى این رسالت از سویى مرهون نیت پاک، پایمردى، احساس مسوولیت و تلاش روحانیان، و از سوى دیگر به خاطر شناخت و استفاده از ابزارها و روشهاى تبلیغى مناسب بوده است. این دو عامل برگرفته از سیره عملى و نظرى رسولان الهى و امامان هدایت علیهمالسلام در تبلیغ رسالت خویش است.
با نگاهى گذرا به تاریخ در مىیابیم که آن بزرگواران هریک به فراخور موقعیت زمانى و مکانى خویش، سعى کردهاند از روشها و ابزار -رایج- دوران خود بهره گیرند تا جایى که معجزات انبیا نیز مناسب با وضعیت زمانه آنان بوده است.
امروزه نیز، در آستانه ورود انسان به قرن بیست و یکم، با توجه به تحولات گوناگون فرهنگى، علمى، سیاسى و صنعتى که در جهان معاصر واقع شده است، حوزههاى علمیه در برابر آزمونى بس مهم و حساس قرار گرفتهاند. دنیاى امروز صحنه کشمکش و همآوردى مکتبها و اندیشههاى گوناگون است و پیشرفت حیرتانگیز ابزارهاى اطلاعرسانى و رسانههاى گروهى به این مسأله دامن زده است.
افزون بر این، پیروزى انقلاب اسلامى در ایران -باتوجه به نقش روحانیان و آموزههاى دینى در آن- بیش از پیش، اذهان جهانیان را به سوى حوزههاى علمیه و روحانیان متوجه کرده است، اینک همگان، از دوست و دشمن، در انتظارند تا ببینند حوزه در این میدان بزرگ چگونه عمل خواهد کرد، براى موفقیت در این مرحله دشوار و انجام این رسالت خطیر، توجه به چند مطلب ضرورى است.
اوّل: شناخت درست و دقیق شرایط حاکم بر دنیاى امروز و آشنایى با نیازهاى گوناگون انسان معاصر.
دوم: شناخت هر چه عمیقتر اندیشههاى انسانساز اسلام و برگرفتن پاسخ سؤالهاى انسان امروز از آن و بالاخره، شناخت ابزارهاى اطلاع رسانى و استفاده هرچه بهتر از آنها براى ارتباط با مخاطب.
مورد اوّل و دوم اینک مورد نظر نیست بلکه این مقاله در صدد بیان مطالبى درباره مطبوعات -به عنوان یکى از وسایل ارتباط جمعى و لزوم توجه بیش از پیش دلسوزان حوزههاى علمیه به آن است. قبل از ورود در بحث، لازم است یادآور شویم که مقصود ما از «مطبوعات حوزوى» در این نوشتار، نشریاتى است که از سوى حوزههاى علمیه و مراکز وابسته به آن عمدتا در ایران- چاپ و منتشر مىشود. لذا آن نشریاتى که دستاندرکاران آن روحانیان هستند، ولى از طرف حوزه و به عنوان یک اثر حوزوى منتشر نمىشود مورد نظر ما نیست. اینک بحث را در چند محور پىگیرى مىکنیم:
ویژگىهاى مطبوعات
براى اینکه اهمیّت فعالیّتهاى مطبوعاتى، بیشتر آشکار شود لازم است به برخى از ویژگىهاى آن اشاره شود:
1 ـ مطبوعات وسایل انتقال سریع اطلاعات هستند.
2 ـ مطالب مطبوعات -نسبت به کتاب- مختصر و کوتاه است و در نتیجه شوق افراد براى مطالعه آن بیشتر است.
3 ـ هر نشریه، ثمره همْفکرى و همکارى جمعى از افراد است و از دیدگاهها و فکرهاى متنوعى بهرهبردارى شده است.
4 ـ نشریات در مقایسه با کتاب، مخاطبین بیشترى دارند.
5 ـ نشریات حاوى مطالب متنوع و گوناگونى هستند و به همین جهت از جذابیّت بیشترى نسبت به کتاب برخوردارند.
6 ـ قیمت مناسب مطبوعات از مزایاى دیگر آن است.
7 ـ مطبوعات در ترویج فرهنگ مطالعاتى و بالا بردن سطح علمى جامعه نقش مؤثرى دارند.
8 ـ مطبوعات یکى از شاخصهاى سنجش وضعیت فرهنگ و اندیشه در یک جامعهاند.
9 ـ مطبوعات یکى از مؤثرترین ابزار انتقال فرهنگ و هنجارها و ناهنجارها و الگوها و ارزشها و ضد ارزشها به جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان هستند.
ثمرات مطبوعات براى حوزه
با توجه به آنچه گذشت، مىتوان فواید زیر را براى مطبوعات حوزوى برشمرد:
1 ـ افزایش مخاطبین؛
ابزار و شبکههاى ارتباطى چون سلسله اعصاب جامعه جهانى، قسمتهاى مختلف آن را به یکدیگر متصل کرده است هر چند سهم حوزههاى علمیه، در این شبکه زیاد نیست ولى در عین حال حوزه مىتواند به کمک مطبوعات، شعاع پیام خویش را گستردهتر نموده و از شبکه جهانى ارتباطات براى ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان خود کمک گیرد، به عبارت دیگر، یک نشریه همانند منبر خطابهاى است که داراى شنوندگان بیشمار است، به علاوه مزیّت ماندگارى مکتوبات را نیز به همراه دارد.
2 ـ بهسازى و سامان دهى به انتشار کتاب در حوزه؛
با توجه به فراوانى انتشار کتاب که گاهى با مکرر نویسى و یا احیانا ضعف محتوایى همراه است، مطبوعات حوزوى مىتوانند عامل مهمى در بهبود کتاب نویسى باشند، یک محقق یا مؤسسه تحقیقاتى مىتواند قبل از انتشار کتاب خویش، آن را به صورت مقاله در مجلات حوزوى ارائه کند و پس از نقد و بررسى و رفع نواقص، براى انتشار اقدام کند همچنین براى جلوگیرى از کارهاى مشابه، مجلات مىتوانند با معرفى کتابهاى در دست تصحیح و بررسى، یا پژوهشهاى در آستانه نشر، دیگران را مطلع کنند تا در حد امکان از اتلاف وقت، نیرو، امکانات و چاپ کتابهاى مشابه جلوگیرى شود.
3 ـ ایجاد زمینه براى فعالیّت طلاب؛
طلبه جوان نیازمند میدانى براى ارائه اندیشهها و یافتههاى علمى خود و یافتن نقاط قوت و ضعف آن است، مطبوعات حوزوى مىتوانند زمینه لازم را فراهم کرده و ضمن چاپ نوشتههاى آنها، دیدگاهها و تفکرات آنان را در معرض قضاوت و نقد و بررسى دیگران قرار دهند.
4 ـ انتقال تجربیات؛
یکى از سرمایههاى ارزشمند حوزه، وجود اساتید مبرز و برجسته است. این افراد معمولاً حامل تجربه سالیان دراز تدریس و تحقیق و تألیف هستند.
بزرگترین خسران آن است که سیره علمى و عملى اینان -که آسان وارزان به دست نیامده است- با وفاتشان به آسانى از دست برود. مطبوعات حوزه مىتوانند نقش مؤثرى در جمعآورى و ثبت دیدگاه و تجربیات نسل گذشته و انتقال آن به نسلهاى آینده ایفا کنند، تا آیندگان با استفاده از آن بتوانند راه گذشتگان را کاملتر و بهتر ادامه بدهند.
5 ـ تعامل با تفکرات برون حوزوى؛
حوزههاى علمیه مىتوانند از مطبوعات براى ارتباط دو سویه با اقشار مختلف جامعه بخصوص متفکران و دانشمندان غیر حوزوى در مراکز علمى و دانشگاهى استفاده کنند. این داد و ستد علمى و مباحثه مکتوب از طرفى دیدگاهها و نظریات حوزه را براى دیگران بیان مىکند و از طرف دیگر، حوزهها را با مسائل مطرح در عرصههاى گوناگون فکرى ، اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و ... آشنا مىکند.
6 . معرفى توان علمى حوزه؛
انتشارات یک جامعه، نمایانگر توان و بضاعت علمى و فکرى و میزان فعالیّت و کاوش اندیشهها در آن جامعه است.
مطبوعات حوزوى مىتواند تا حدودى، فعالیتهاى حوزه و کمیّت و کیفیّت آن را به دیگران معرفى کند.
نشریات تخصصى
در گذشتههاى نه چندان دور، شاید انتشار مطبوعات غیر تخصصى مفید هم بود، امّا امروزه با توجه به تخصصى شدن علوم و گسترش و تنوع اندیشهها و کثرت افراد تحصیلکرده، نمىتوان تنها به همان سبک کارهاى مطبوعاتى بسنده کرد.
تخصصى شدن مطبوعات حوزوى فواید زیر را به همراه دارد:
1 ـ جمعآورى تمامى مطالبى که درباره یک موضوع نگارش مىشود؛
2 ـ تجمع افکار و اندیشههاى مختلف. پیرامون یک موضوع .
خوشبختانه هماکنون چندین مجله تخصصى در حوزه علمیه قم منتشر مىشود. از جمله مجلات: «کلام اسلامى» در زمینه مباحث کلامى، «معرفت» در زمینه علوم انسانى، «بینات» و «پژوهشهاى قرآنى» در زمینه، قرآن پژوهى، «فقه» و «فقه اهل بیت علیهمالسلام » در زمینه مباحث فقهى و... امّا جاى نشریات تخصصى دیگرى خالى است، مطبوعاتى در زمینههاى فلسفه، اصول، تفسیر، تاریخ، تبلیغ، اقتصاد، اخلاق، علوم سیاسى، ادبیات و هنر.
ویژگىهاى مطبوعات حوزه
انتساب مطبوعات حوزوى به حوزه، باعث توقعات و انتظاراتى مىشود، لذا به نظر مىرسد نشریات حوزوى حداقل داراى ویژگىهاى زیر باشند:
1 ـ داشتن منظر دینى؛
رسالت حوزه نگهبانى از سنگرهاى عقیدتى و رفع عطش تشنگان معارف اسلامى است. لذا طبیعى است که به همه مسائل از منظر دین نگاه کند. و در صدد بیان اندیشههاى دینى و نظریات مکتبى در آن باره باشد. در عین حال بصیرت کامل و پرهیز از افراط و تفریط ضرورى است.
2 ـ فهم درست اندیشهها؛
از سنتهاى حسنه در مجامع علمى حوزه، در برخورد با آراء و دیدگاههاى دیگران، بررسى و تحقیق در زوایاى گوناگون آن است و نقد و اعلام نظر در مرحله بعدى قرار دارد. این مهم براى نشریات حوزوى نیز ضرورتى تام دارد.
3 ـ رعایت موازین نقد؛
عرصه مباحث فکرى و فرهنگى، ویژگىها و ظرافتهاى خاص خود را دارد، لذا دربرخورد با مسائل علمى، لازم است از ابزار و شیوههاى مناسب آن استفاده شود. لذا رعایت ادب نقد یکى از نکاتى است که مطبوعات حوزوى لازم است بیش از دیگران به آن توجه کنند. همانگونه که یک روحانى -به خاطر وابستگى به مکتب اهل بیت علیهمالسلام - باید الگوى دیگران باشد،مطبوعات حوزه نیز لازم است از جهات مختلفى همچون داشتن تقواى علمى، برخورد عالمانه، دورى از تعصبات صنفى، سطحى نگرى، برخوردارى از دلایل قوى و معنوى و رعایت اصول اخلاقى، سرمشقى براى دیگر مطبوعات باشند.
4 ـ فراگیرى و شمول؛
تفکرات درون حوزه، به رغم اشتراکات خود، یکدست و یکنواخت نیستند، وجود عقاید و سلیقههاى گوناگون در یک مسأله، از گذشته تا حال یکى از خصیصههاى حوزههاى علمیه بوده است.
مطبوعات حوزه آنگاه کاربرد بیشترى دارند که در حدّ توان و مقدور آینه تمام نماى تفکرات مطرح در حوزه باشند. در بیان عقاید مختلف و تضارب آراء گوناگون است که «استماع اقوال» و «اتباعاحسن» امکان مىیابد(1).
5 ـ داشتن نثر نوشتارى محکم و قابل قبول، صفحهآرایى، حروفچینى و طراحى و چاپ زیبا و جذاب.
6 ـ توجه به نیازهاى اقشار مختلف جامعه.
7 ـ انتشار نشریه به زبانهاى دیگر، بخصوص زبانهاى زنده دنیا.
8 ـ معرفى مطبوعات حوزه در سطح جامعه و توزیع مناسب آنها.
نگاهى به مطبوعات امروز حوزه
آغاز شکلگیرى مطبوعات در غرب قرن هفده میلادى است و حدود 200 سال بعد در سال 1253 ق اوّلین روزنامه در ایران به چاپ رسید(2). و از آن روز تاکنون مطبوعات ایران دوران پر فراز و نشیبى داشتهاند.
مشارکت روحانیان در فعالیتهاى مطبوعاتى سابقه نسبتا طولانى دارد(3). پیش از پیروزى انقلاب اسلامى تعداد مجلاتى که در حوزه منتشر مىشد بسیار اندک بود، ولى بعد از انقلاب، با توجه به شرایط جامعه و حوزههاى علمیه و احساس نیاز بیشتر، دامنه انتشار مجلات در حوزه گستردهتر شد، به گونهاى که در یک قضاوت منصفانه مىتوان گفت مجموع مجلات منتشره در حوزه از نظر تنوع موضوع و کیفیت ارایه مطالب از بهترین مجموعههاى مطبوعاتى در زمینه علوم اسلامى و انسانى در ایران است.
اینک در خاتمه مقاله، به معرفى اجمالى نشریات حوزوى براساس سال انتشار مىپردازیم و یادآور مىشود این معرفى شامل مطبوعاتى که پس از مرداد 1377 منتشر شده است نمىباشد و به ترتیب نام مجله، سال شروع انتشار، صاحب امتیاز، موضوع و وضعیت زمانى انتشار ذکر شده است(4).
1 ـ درسهایى از مکتب اسلام، 1337، جعفر سبحانى، مباحث مختلف دینى، ماهنامه؛
2 ـ با معارف اسلامى آشنا شویم، 1360، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، عقیدتى-آموزشى، هر شش ماه یکبار؛
3 ـ پاسدار اسلام، 1360، دفتر تبلیغات اسلامى، معارف و اخلاق و سیاست وفرهنگ و...، ماهنامه؛
4 ـ التوحید، 1402 ق، مؤسسه فکر اسلامى و مؤسسه توحید، پژوهشهاى فرهنگى اسلامى، دو ماهنامه؛
5 ـ حوزه، 1362، دفتر تبلیغاتاسلامى، مسائل مختلف علمى و حوزوى، دوماهنامه؛
6 ـ تراثنا، 1405 ق، مؤسسه آلالبیت لاحیاءالتراث، میراث علمى اهلبیت علیهمالسلام ، فصلنامه؛
7 ـ آینه پژوهش، 1368، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه نقد کتاب و کتابشناسى و اطلاع رسانى در حوزه فرهنگ اسلامى، دو ماهنامه؛
8 ـ سلام بچهها، 1368، دفتر تبلیغات اسلامى، مجله فرهنگى نوجوانان، ماهنامه؛
9 ـ پیام زن، 1370، دفتر تبلیغات اسلامى، مسائل مختلف مربوط به زنان، ماهنامه؛
10 ـ مسجد، 1370، محىالدینانوارى، ویژه مباحث دینى، فرهنگى، اجتماعى، دوماهنامه؛
11 ـ معرفت، 1370، محمدتقى مصباح یزدى، علوم انسانى، فصلنامه؛
12 ـ کلام اسلامى، 1370، جعفر سبحانى، کلام و اصول عقاید، فصلنامه؛
13 ـ پوپک، 1372، دفتر تبلیغات اسلامى، مجله فرهنگى کودکان، ماهنامه؛
14 ـ الفکرالاسلامى، 1414 ق، مجمعالفکرالاسلامى، علوم مختلف مربوط به اسلام، فصلنامه؛
15 ـ فقه، کاوشى نو در فقه اسلامى، 1373، دفتر تبلیغات اسلامى، مسائل و نگرشهاى جدید فقهى، فصلنامه؛
16 ـ بینات، 1373، مؤسسه معارف اسلامى امام رضا علیهالسلام ، ویژه پژوهشهاى قرآنى، فصلنامه؛
17 ـ پیام حوزه، 1372، شوراى عالى حوزه علمیه، مسائل مختلف حوزه علمیه، فصلنامه؛
18 ـ فیضیه، 1373، محمد دادستان، آموزشى- پژوهشى، روزنامه درسى حوزه؛
19 ـ حوزه و دانشگاه، 1373، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه، علوم انسانى، فصلنامه؛
20 ـ قضایا اسلامیه، 1415 ق، مؤسسه رسول اعظم صلىاللهعلیهوآله ، پژوهشهاى فکرى اسلامى، سالنامه؛
21 ـ نقد و نظر، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، فرهنگى، عقیدتى، اجتماعى، فصلنامه؛
22 ـ نگاه حوزه (ضمیمه مجله حوزه)، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه مسائل مختلف حوزه، ماهنامه؛
23 ـ اندیشه حوزه، 1374، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، فرهنگى، سیاسى، اجتماعى، فصلنامه؛
24 ـ پژوهشهاى قرآنى، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه علوم قرآن، فصلنامه؛
25 ـ فقه اهل بیت علیهمالسلام ، 1374، سیدمحمود هاشمى، مسائل مختلف فقهى به زبان فارسى، فصلنامه؛
26 ـ بشارت، 1376، مؤسسه معارف اسلامى امام رضا علیهالسلام ، نشریه قرآنى، ویژه جوانان، دو ماهنامه؛
27 ـ القبس، 1417 ق، جمعى از طلاب عراقى مقیم قم، مسائل مختلف دینى، اجتماعى و...؛
28 ـ حوارات فکریه، 1418 ق، جمعى از طلاب غیر ایرانى حوزه علمیه قم، مسائل مختلف فکرى؛
29 ـ قضایا اسلامیة معاصرة، 1418 ق، بررسى مسائل فکرى اسلام معاصر؛
30 ـ صدىالجواد، 1418 ق، هیئة شباب المهدىالمنتظر(عجلالله تعالى فرجهالشریف) (جمعى از طلاب عراقى حوزه علمیه قم)، مسائل فرهنگى و اسلامى.
________________________________________
1 . فَبشر عبادالذینَ یستمعونَالقول فیتبعون اَحسنه، اولئک الذین هدیهماللهُ و اولئک هم اولواالالبابِ. ( زمر 18-17).
2. علینى - محسن: «مطبوعات ایران از بدو تولد تا صدور فرمان مشروطیّت»، ویژهنامه روزنامه سلام درباره نخستین جشنوارهى مطبوعات، ص 4.
3. براى اطلاع بیشتر مىتوان به کتابهاى تاریخ مطبوعات در ایران مراجعه کرد.
4. موارد 28-31 به نقل از مجلهى «مرآةالکتب» شماره 44-46-47 مىباشد.
با نگاهى گذرا به تاریخ در مىیابیم که آن بزرگواران هریک به فراخور موقعیت زمانى و مکانى خویش، سعى کردهاند از روشها و ابزار -رایج- دوران خود بهره گیرند تا جایى که معجزات انبیا نیز مناسب با وضعیت زمانه آنان بوده است.
امروزه نیز، در آستانه ورود انسان به قرن بیست و یکم، با توجه به تحولات گوناگون فرهنگى، علمى، سیاسى و صنعتى که در جهان معاصر واقع شده است، حوزههاى علمیه در برابر آزمونى بس مهم و حساس قرار گرفتهاند. دنیاى امروز صحنه کشمکش و همآوردى مکتبها و اندیشههاى گوناگون است و پیشرفت حیرتانگیز ابزارهاى اطلاعرسانى و رسانههاى گروهى به این مسأله دامن زده است.
افزون بر این، پیروزى انقلاب اسلامى در ایران -باتوجه به نقش روحانیان و آموزههاى دینى در آن- بیش از پیش، اذهان جهانیان را به سوى حوزههاى علمیه و روحانیان متوجه کرده است، اینک همگان، از دوست و دشمن، در انتظارند تا ببینند حوزه در این میدان بزرگ چگونه عمل خواهد کرد، براى موفقیت در این مرحله دشوار و انجام این رسالت خطیر، توجه به چند مطلب ضرورى است.
اوّل: شناخت درست و دقیق شرایط حاکم بر دنیاى امروز و آشنایى با نیازهاى گوناگون انسان معاصر.
دوم: شناخت هر چه عمیقتر اندیشههاى انسانساز اسلام و برگرفتن پاسخ سؤالهاى انسان امروز از آن و بالاخره، شناخت ابزارهاى اطلاع رسانى و استفاده هرچه بهتر از آنها براى ارتباط با مخاطب.
مورد اوّل و دوم اینک مورد نظر نیست بلکه این مقاله در صدد بیان مطالبى درباره مطبوعات -به عنوان یکى از وسایل ارتباط جمعى و لزوم توجه بیش از پیش دلسوزان حوزههاى علمیه به آن است. قبل از ورود در بحث، لازم است یادآور شویم که مقصود ما از «مطبوعات حوزوى» در این نوشتار، نشریاتى است که از سوى حوزههاى علمیه و مراکز وابسته به آن عمدتا در ایران- چاپ و منتشر مىشود. لذا آن نشریاتى که دستاندرکاران آن روحانیان هستند، ولى از طرف حوزه و به عنوان یک اثر حوزوى منتشر نمىشود مورد نظر ما نیست. اینک بحث را در چند محور پىگیرى مىکنیم:
ویژگىهاى مطبوعات
براى اینکه اهمیّت فعالیّتهاى مطبوعاتى، بیشتر آشکار شود لازم است به برخى از ویژگىهاى آن اشاره شود:
1 ـ مطبوعات وسایل انتقال سریع اطلاعات هستند.
2 ـ مطالب مطبوعات -نسبت به کتاب- مختصر و کوتاه است و در نتیجه شوق افراد براى مطالعه آن بیشتر است.
3 ـ هر نشریه، ثمره همْفکرى و همکارى جمعى از افراد است و از دیدگاهها و فکرهاى متنوعى بهرهبردارى شده است.
4 ـ نشریات در مقایسه با کتاب، مخاطبین بیشترى دارند.
5 ـ نشریات حاوى مطالب متنوع و گوناگونى هستند و به همین جهت از جذابیّت بیشترى نسبت به کتاب برخوردارند.
6 ـ قیمت مناسب مطبوعات از مزایاى دیگر آن است.
7 ـ مطبوعات در ترویج فرهنگ مطالعاتى و بالا بردن سطح علمى جامعه نقش مؤثرى دارند.
8 ـ مطبوعات یکى از شاخصهاى سنجش وضعیت فرهنگ و اندیشه در یک جامعهاند.
9 ـ مطبوعات یکى از مؤثرترین ابزار انتقال فرهنگ و هنجارها و ناهنجارها و الگوها و ارزشها و ضد ارزشها به جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان هستند.
ثمرات مطبوعات براى حوزه
با توجه به آنچه گذشت، مىتوان فواید زیر را براى مطبوعات حوزوى برشمرد:
1 ـ افزایش مخاطبین؛
ابزار و شبکههاى ارتباطى چون سلسله اعصاب جامعه جهانى، قسمتهاى مختلف آن را به یکدیگر متصل کرده است هر چند سهم حوزههاى علمیه، در این شبکه زیاد نیست ولى در عین حال حوزه مىتواند به کمک مطبوعات، شعاع پیام خویش را گستردهتر نموده و از شبکه جهانى ارتباطات براى ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان خود کمک گیرد، به عبارت دیگر، یک نشریه همانند منبر خطابهاى است که داراى شنوندگان بیشمار است، به علاوه مزیّت ماندگارى مکتوبات را نیز به همراه دارد.
2 ـ بهسازى و سامان دهى به انتشار کتاب در حوزه؛
با توجه به فراوانى انتشار کتاب که گاهى با مکرر نویسى و یا احیانا ضعف محتوایى همراه است، مطبوعات حوزوى مىتوانند عامل مهمى در بهبود کتاب نویسى باشند، یک محقق یا مؤسسه تحقیقاتى مىتواند قبل از انتشار کتاب خویش، آن را به صورت مقاله در مجلات حوزوى ارائه کند و پس از نقد و بررسى و رفع نواقص، براى انتشار اقدام کند همچنین براى جلوگیرى از کارهاى مشابه، مجلات مىتوانند با معرفى کتابهاى در دست تصحیح و بررسى، یا پژوهشهاى در آستانه نشر، دیگران را مطلع کنند تا در حد امکان از اتلاف وقت، نیرو، امکانات و چاپ کتابهاى مشابه جلوگیرى شود.
3 ـ ایجاد زمینه براى فعالیّت طلاب؛
طلبه جوان نیازمند میدانى براى ارائه اندیشهها و یافتههاى علمى خود و یافتن نقاط قوت و ضعف آن است، مطبوعات حوزوى مىتوانند زمینه لازم را فراهم کرده و ضمن چاپ نوشتههاى آنها، دیدگاهها و تفکرات آنان را در معرض قضاوت و نقد و بررسى دیگران قرار دهند.
4 ـ انتقال تجربیات؛
یکى از سرمایههاى ارزشمند حوزه، وجود اساتید مبرز و برجسته است. این افراد معمولاً حامل تجربه سالیان دراز تدریس و تحقیق و تألیف هستند.
بزرگترین خسران آن است که سیره علمى و عملى اینان -که آسان وارزان به دست نیامده است- با وفاتشان به آسانى از دست برود. مطبوعات حوزه مىتوانند نقش مؤثرى در جمعآورى و ثبت دیدگاه و تجربیات نسل گذشته و انتقال آن به نسلهاى آینده ایفا کنند، تا آیندگان با استفاده از آن بتوانند راه گذشتگان را کاملتر و بهتر ادامه بدهند.
5 ـ تعامل با تفکرات برون حوزوى؛
حوزههاى علمیه مىتوانند از مطبوعات براى ارتباط دو سویه با اقشار مختلف جامعه بخصوص متفکران و دانشمندان غیر حوزوى در مراکز علمى و دانشگاهى استفاده کنند. این داد و ستد علمى و مباحثه مکتوب از طرفى دیدگاهها و نظریات حوزه را براى دیگران بیان مىکند و از طرف دیگر، حوزهها را با مسائل مطرح در عرصههاى گوناگون فکرى ، اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و ... آشنا مىکند.
6 . معرفى توان علمى حوزه؛
انتشارات یک جامعه، نمایانگر توان و بضاعت علمى و فکرى و میزان فعالیّت و کاوش اندیشهها در آن جامعه است.
مطبوعات حوزوى مىتواند تا حدودى، فعالیتهاى حوزه و کمیّت و کیفیّت آن را به دیگران معرفى کند.
نشریات تخصصى
در گذشتههاى نه چندان دور، شاید انتشار مطبوعات غیر تخصصى مفید هم بود، امّا امروزه با توجه به تخصصى شدن علوم و گسترش و تنوع اندیشهها و کثرت افراد تحصیلکرده، نمىتوان تنها به همان سبک کارهاى مطبوعاتى بسنده کرد.
تخصصى شدن مطبوعات حوزوى فواید زیر را به همراه دارد:
1 ـ جمعآورى تمامى مطالبى که درباره یک موضوع نگارش مىشود؛
2 ـ تجمع افکار و اندیشههاى مختلف. پیرامون یک موضوع .
خوشبختانه هماکنون چندین مجله تخصصى در حوزه علمیه قم منتشر مىشود. از جمله مجلات: «کلام اسلامى» در زمینه مباحث کلامى، «معرفت» در زمینه علوم انسانى، «بینات» و «پژوهشهاى قرآنى» در زمینه، قرآن پژوهى، «فقه» و «فقه اهل بیت علیهمالسلام » در زمینه مباحث فقهى و... امّا جاى نشریات تخصصى دیگرى خالى است، مطبوعاتى در زمینههاى فلسفه، اصول، تفسیر، تاریخ، تبلیغ، اقتصاد، اخلاق، علوم سیاسى، ادبیات و هنر.
ویژگىهاى مطبوعات حوزه
انتساب مطبوعات حوزوى به حوزه، باعث توقعات و انتظاراتى مىشود، لذا به نظر مىرسد نشریات حوزوى حداقل داراى ویژگىهاى زیر باشند:
1 ـ داشتن منظر دینى؛
رسالت حوزه نگهبانى از سنگرهاى عقیدتى و رفع عطش تشنگان معارف اسلامى است. لذا طبیعى است که به همه مسائل از منظر دین نگاه کند. و در صدد بیان اندیشههاى دینى و نظریات مکتبى در آن باره باشد. در عین حال بصیرت کامل و پرهیز از افراط و تفریط ضرورى است.
2 ـ فهم درست اندیشهها؛
از سنتهاى حسنه در مجامع علمى حوزه، در برخورد با آراء و دیدگاههاى دیگران، بررسى و تحقیق در زوایاى گوناگون آن است و نقد و اعلام نظر در مرحله بعدى قرار دارد. این مهم براى نشریات حوزوى نیز ضرورتى تام دارد.
3 ـ رعایت موازین نقد؛
عرصه مباحث فکرى و فرهنگى، ویژگىها و ظرافتهاى خاص خود را دارد، لذا دربرخورد با مسائل علمى، لازم است از ابزار و شیوههاى مناسب آن استفاده شود. لذا رعایت ادب نقد یکى از نکاتى است که مطبوعات حوزوى لازم است بیش از دیگران به آن توجه کنند. همانگونه که یک روحانى -به خاطر وابستگى به مکتب اهل بیت علیهمالسلام - باید الگوى دیگران باشد،مطبوعات حوزه نیز لازم است از جهات مختلفى همچون داشتن تقواى علمى، برخورد عالمانه، دورى از تعصبات صنفى، سطحى نگرى، برخوردارى از دلایل قوى و معنوى و رعایت اصول اخلاقى، سرمشقى براى دیگر مطبوعات باشند.
4 ـ فراگیرى و شمول؛
تفکرات درون حوزه، به رغم اشتراکات خود، یکدست و یکنواخت نیستند، وجود عقاید و سلیقههاى گوناگون در یک مسأله، از گذشته تا حال یکى از خصیصههاى حوزههاى علمیه بوده است.
مطبوعات حوزه آنگاه کاربرد بیشترى دارند که در حدّ توان و مقدور آینه تمام نماى تفکرات مطرح در حوزه باشند. در بیان عقاید مختلف و تضارب آراء گوناگون است که «استماع اقوال» و «اتباعاحسن» امکان مىیابد(1).
5 ـ داشتن نثر نوشتارى محکم و قابل قبول، صفحهآرایى، حروفچینى و طراحى و چاپ زیبا و جذاب.
6 ـ توجه به نیازهاى اقشار مختلف جامعه.
7 ـ انتشار نشریه به زبانهاى دیگر، بخصوص زبانهاى زنده دنیا.
8 ـ معرفى مطبوعات حوزه در سطح جامعه و توزیع مناسب آنها.
نگاهى به مطبوعات امروز حوزه
آغاز شکلگیرى مطبوعات در غرب قرن هفده میلادى است و حدود 200 سال بعد در سال 1253 ق اوّلین روزنامه در ایران به چاپ رسید(2). و از آن روز تاکنون مطبوعات ایران دوران پر فراز و نشیبى داشتهاند.
مشارکت روحانیان در فعالیتهاى مطبوعاتى سابقه نسبتا طولانى دارد(3). پیش از پیروزى انقلاب اسلامى تعداد مجلاتى که در حوزه منتشر مىشد بسیار اندک بود، ولى بعد از انقلاب، با توجه به شرایط جامعه و حوزههاى علمیه و احساس نیاز بیشتر، دامنه انتشار مجلات در حوزه گستردهتر شد، به گونهاى که در یک قضاوت منصفانه مىتوان گفت مجموع مجلات منتشره در حوزه از نظر تنوع موضوع و کیفیت ارایه مطالب از بهترین مجموعههاى مطبوعاتى در زمینه علوم اسلامى و انسانى در ایران است.
اینک در خاتمه مقاله، به معرفى اجمالى نشریات حوزوى براساس سال انتشار مىپردازیم و یادآور مىشود این معرفى شامل مطبوعاتى که پس از مرداد 1377 منتشر شده است نمىباشد و به ترتیب نام مجله، سال شروع انتشار، صاحب امتیاز، موضوع و وضعیت زمانى انتشار ذکر شده است(4).
1 ـ درسهایى از مکتب اسلام، 1337، جعفر سبحانى، مباحث مختلف دینى، ماهنامه؛
2 ـ با معارف اسلامى آشنا شویم، 1360، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، عقیدتى-آموزشى، هر شش ماه یکبار؛
3 ـ پاسدار اسلام، 1360، دفتر تبلیغات اسلامى، معارف و اخلاق و سیاست وفرهنگ و...، ماهنامه؛
4 ـ التوحید، 1402 ق، مؤسسه فکر اسلامى و مؤسسه توحید، پژوهشهاى فرهنگى اسلامى، دو ماهنامه؛
5 ـ حوزه، 1362، دفتر تبلیغاتاسلامى، مسائل مختلف علمى و حوزوى، دوماهنامه؛
6 ـ تراثنا، 1405 ق، مؤسسه آلالبیت لاحیاءالتراث، میراث علمى اهلبیت علیهمالسلام ، فصلنامه؛
7 ـ آینه پژوهش، 1368، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه نقد کتاب و کتابشناسى و اطلاع رسانى در حوزه فرهنگ اسلامى، دو ماهنامه؛
8 ـ سلام بچهها، 1368، دفتر تبلیغات اسلامى، مجله فرهنگى نوجوانان، ماهنامه؛
9 ـ پیام زن، 1370، دفتر تبلیغات اسلامى، مسائل مختلف مربوط به زنان، ماهنامه؛
10 ـ مسجد، 1370، محىالدینانوارى، ویژه مباحث دینى، فرهنگى، اجتماعى، دوماهنامه؛
11 ـ معرفت، 1370، محمدتقى مصباح یزدى، علوم انسانى، فصلنامه؛
12 ـ کلام اسلامى، 1370، جعفر سبحانى، کلام و اصول عقاید، فصلنامه؛
13 ـ پوپک، 1372، دفتر تبلیغات اسلامى، مجله فرهنگى کودکان، ماهنامه؛
14 ـ الفکرالاسلامى، 1414 ق، مجمعالفکرالاسلامى، علوم مختلف مربوط به اسلام، فصلنامه؛
15 ـ فقه، کاوشى نو در فقه اسلامى، 1373، دفتر تبلیغات اسلامى، مسائل و نگرشهاى جدید فقهى، فصلنامه؛
16 ـ بینات، 1373، مؤسسه معارف اسلامى امام رضا علیهالسلام ، ویژه پژوهشهاى قرآنى، فصلنامه؛
17 ـ پیام حوزه، 1372، شوراى عالى حوزه علمیه، مسائل مختلف حوزه علمیه، فصلنامه؛
18 ـ فیضیه، 1373، محمد دادستان، آموزشى- پژوهشى، روزنامه درسى حوزه؛
19 ـ حوزه و دانشگاه، 1373، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه، علوم انسانى، فصلنامه؛
20 ـ قضایا اسلامیه، 1415 ق، مؤسسه رسول اعظم صلىاللهعلیهوآله ، پژوهشهاى فکرى اسلامى، سالنامه؛
21 ـ نقد و نظر، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، فرهنگى، عقیدتى، اجتماعى، فصلنامه؛
22 ـ نگاه حوزه (ضمیمه مجله حوزه)، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه مسائل مختلف حوزه، ماهنامه؛
23 ـ اندیشه حوزه، 1374، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، فرهنگى، سیاسى، اجتماعى، فصلنامه؛
24 ـ پژوهشهاى قرآنى، 1374، دفتر تبلیغات اسلامى، ویژه علوم قرآن، فصلنامه؛
25 ـ فقه اهل بیت علیهمالسلام ، 1374، سیدمحمود هاشمى، مسائل مختلف فقهى به زبان فارسى، فصلنامه؛
26 ـ بشارت، 1376، مؤسسه معارف اسلامى امام رضا علیهالسلام ، نشریه قرآنى، ویژه جوانان، دو ماهنامه؛
27 ـ القبس، 1417 ق، جمعى از طلاب عراقى مقیم قم، مسائل مختلف دینى، اجتماعى و...؛
28 ـ حوارات فکریه، 1418 ق، جمعى از طلاب غیر ایرانى حوزه علمیه قم، مسائل مختلف فکرى؛
29 ـ قضایا اسلامیة معاصرة، 1418 ق، بررسى مسائل فکرى اسلام معاصر؛
30 ـ صدىالجواد، 1418 ق، هیئة شباب المهدىالمنتظر(عجلالله تعالى فرجهالشریف) (جمعى از طلاب عراقى حوزه علمیه قم)، مسائل فرهنگى و اسلامى.
________________________________________
1 . فَبشر عبادالذینَ یستمعونَالقول فیتبعون اَحسنه، اولئک الذین هدیهماللهُ و اولئک هم اولواالالبابِ. ( زمر 18-17).
2. علینى - محسن: «مطبوعات ایران از بدو تولد تا صدور فرمان مشروطیّت»، ویژهنامه روزنامه سلام درباره نخستین جشنوارهى مطبوعات، ص 4.
3. براى اطلاع بیشتر مىتوان به کتابهاى تاریخ مطبوعات در ایران مراجعه کرد.
4. موارد 28-31 به نقل از مجلهى «مرآةالکتب» شماره 44-46-47 مىباشد.