تحلیل جایگاه سرمایه های اجتماعی و فرهنگی در روند توسعه ی گردشگری در بازار کهن تبریز
آرشیو
چکیده
صنعت گردشگری، به دلیل ماهیتش، ارتباطات بسیاری با جامعه و فرهنگ های مبدأ و مقصد گردشگری دارد که مدیریت این تفاوت های فرهنگی و رفتاری نقش مهمی در توسعه ی این صنعت خواهد داشت. سرمایه های اجتماعی و فرهنگی دو مفهوم مهم در این زمینه هستند و امروزه نقش بنیادینی در توسعه ی پایدار کشورها دارند. در این پژوهش، تلاش بر این بوده تا نقش و جایگاه این دو نوع از سرمایه در مجموعه ی میراث جهانی بازار تاریخی تبریز به منظور توسعه ی صنعت گردشگری بررسی شود که، با توجه به سرمایه های اجتماعی و فرهنگی نهفته در بازار تاریخی تبریز، ابتدا مفاهیم سرمایه های اجتماعی و فرهنگی تبیین و پس از بیان کارکردهای گوناگون مجموعه بازار کهن، ساختار و ارتباطات مؤلفه های آن ها تحلیل و مدلی نظری - کاربردی ارائه شده است. سپس، برای شناخت وضعیت این دو نوع از سرمایه و مؤلفه های آن ها در مجموعه ی بازار کهن، داده های اولیه، که از طریق مصاحبه با اهالی بازار گردآوری شده بودند، در محیط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. براساس نتایج حاصله، مؤلفه ی اعتماد به نهادهای دولتی در بین بازاریان در سطح پایین و همچنین برخی محافظه کاری ها در مقابل دگرگونی ها و مسائل فرهنگی وجود دارد که با رفع این موارد، از طریق به کارگیری سرمایه های اجتماعی، می توان از پتانسیل های عظیم نهفته در بازار کهن تبریز برای توسعه ی پایدار گردشگری استفاده کرد.Analysis of the Social and Cultural Capital Roles in the Process of Tourism Development in the Tabriz Old Bazaar
The tourism industry, due to its nature, has many connections with the society and cultures of the origin and destination of tourism, and the management of these connections will play an essential role in the development of this industry. Social and cultural capitals are two critical concepts in this field, and today they play a fundamental role in the sustainable development of countries. This research attempts to investigate the role and position of these two types of capital in the “World Heritage” complex of the historical Bazaar of Tabriz in line with the development of the tourism industry. In this regard, the concepts of social and cultural capital are explained. After explaining the various functions of the old Bazaar complex, the structure and connections of their components are analyzed, and a theoretical-practical model is presented. Then, to understand the status of these two types of capital and their components in the old Bazaar complex, the primary data collected through interviews with the Bazaar residents were analyzed in the SPSS software. Based on the results, the component of trust in governmental institutions is at a low level among the Bazaars; Also, there are some conservatism attitudes towards transformations and cultural issues; by eliminating these issues through the use of social capital, it is possible to use the vast potential hidden in the Tabriz old Bazaar for the sustainable development of tourism.