آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

توسعه روز افزون شهرها و افزایش وابستگی و تمایل شهروندان به خودروی شخصی و به طبع آن اثرات نامطلوب زیست محیطی و اجتماعی آن، به یک چالش جدی برای برنامه ریزان شهری تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر نگرش های ذهنی شهروندان بر استفاده آن ها از حمل و نقل عمومی در شهر تهران صورت گرفته است و از نوع توصیفی-کمی است. در این پژوهش تعداد 443 پرسشنامه توسط شهروندان تهرانی تکمیل گردید که جهت تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزارهای 22 SPSS  و Smart PLS3 استفاده شده است. میانگین شاخص های نگرش زیست محیطی، نگرش اجتماعی، نگرش اقتصادی و استفاده از حمل و نقل عمومی به ترتیب، 69/3، 58/3، 20/3 و 94/2 بدست آمد. در بررسی تأثیر هر یک از معیارها، شاخص نگرش اقتصادی با ضریب مسیر 475/0 در رتبه اول قرار گرفت و بنابر تأثیر بالای این شاخص، می بایست سیاست های استفاده از حمل و نقل در این قسمت متمرکزتر اعمال گردد. سپس شاخص های نگرش زیست محیطی و نگرش اجتماعی به ترتیب با ضرایب مسیر 145/0، و ، 080/0 در رتبه های بعدی جای گرفتند. از دیگر نتایج پژوهش، رابطه مشخصات فردی و جنسیت با استفاده از حمل و نقل عمومی است و این عدد برابر 110/0- بدست آمدند، بنابراین نمی توان از تأثیر آن ها چشم پوشی کرد. همچنین، برازش کلی پژوهش نیز 391/0 محاسبه گردید که نشان از برازش مطلوب و قوی مدل ساختاری است.

Investigating the Impact of Citizens’ Attitudes on Public Transportation Use (Case Study: Tehran Metropolis)

In the recent decade, the views of planners and theorists have changed from simple physical aspects to social, environment and interactive aspects. Considering the increasing development of cities and the tendency of citizens to use private vehicle, serious challenges for urban planners have emerged. The study of people's behaviors and attitudes is important because knowing these attitudes can make changes in related policies. The data of the descriptive-quantitative study was done through documentary and survey studies. In order to study the attitude of citizens and its impact on the use of public transportation system, questions were designed in the form of a questionnaire with a five-level Likert scale. Considering the population of Tehran, the size of the sample was calculated to be 384 people using the Cochran's formula. Due to the epidemic of Covid-19 and in order to observe the health protocols, an online questionnaire was used. To increase the reliability, 443 questionnaires were distributed online among the residents of Tehran. Data analysis of this study showed that the "environmental attitude" index was ranked as the first with an average of 3.69 and the following were "social attitudes", "economic attitudes" and "use public transportation" with an average of 3.58, 3.20 and 2.94, respectively. According to the modeling results, the economic attitude of citizens with a path coefficient of 0.475 has the main and most significant impact on the use of public transport.

تبلیغات