ابعاد عملی در عرفان امام خمینی(س)
آرشیو
چکیده
متن
گریز از خود، در عین خودباوری، پراکندگی در عین جمعیت، سرگرانی و سرگشتگی در شکل آرامش، بیپروائی در پوشش متانت، هیاهو و غوغای درون، پنهان در ظاهر آرام، تسلیم در غربت عصیان درون و پیامدهای بیمارگونه حرکت در سکون، همه و همه رهآورد جدال بیسرانجام انسان با رویدادهای اندوهبار تاریخ است.
اگر انسان در بدر افقهای گشوده بر فطرت خویش را با حجابهای نفسانی نمیاندود و صدای ضربههای مکرر بر دریچههای ادارک خود را میشنید و ندای جان شیدا را پاسخ میداد. چشم دل میگشود و اندیشه سیال او آوای ملکوت را پذیرا میشد، سلاح ایمان برمیگرفت و ریشه ستم را برمیانداخت و تارو پود تسلیم را میگسست، کرانههای بیکران منزلت انسانی در برابرش پدیدار میگشت، ادارک فطرت، او را به منادی ایمان راهبر میشد و میتوانست بر همه ناتوانیها چیره گردد، بر پای بایستد و عوالم ملک و ملکوت را بجای این پهنه زمین پست و ستمآبادی که گوهرش مجهول و حقیقتش پنهان است بنگرد و دریابد که جهان خاکی پنهان در پوشش تعینهاست، درک اسفل و شهر مردگان است.
از وجه و جمال حضرت ربوبی چندان مشاهده میکرد که عوالم ملکوت نیز دیده جوینده او را بمنزله حجابهای نورانی و ظلمانی بود و از آن نیز تجرد میخواست، زیرا:
«آنانکه از هیأت عالم ملکوت و تعلفاتش و تنگنای عالم خیال و مثال مجرد شدهاند در بلد علیت و مقام مقدس و طهارت اقامت گزیدهاند، از بهاء و جمال و وجه باقی ذوالجلال آن مشاهده کنند که هیچ ندیده و هیچ گوشی نشنیده.»[137]
انسان مسلمان روزگار ما که میباید اسوه درخشان آزادگی و بلوغ فکری باشد که: «کمال آدمی، بلوغ و حریت است»[138] ، با گریز از خود و پذیرش تسلیم و سرگرانی و بیپروائی و غربت درون، موجود مومیائی است.
اما فیض پیوسته حضرت ربوبی و رحمت واسعه رحمنالرحیم پیر فرزانهای را از تبار آنکه چون به معراج میرفت محمد(ص) بود و چون بازمیگشت رحمت بود، واسطه بیداری کرد که ندای فطرت خلایق گشت و همگان پاسخ این فریاد حجاب در را فریاد زدند. «ربّنا انّنا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوا بربّکم فآمنّا»[139]
این نه ایمان تازه بلکه بیاد آوردن ایمان و عهد استوار آنان بود با پیامآوری که وجودش رحمت و هدایت را بر بشریت تمام کرده بود.
دیدگاههای نوین امام در عرفان و تطبیق آن با تفکر جامعه شناسانه، خورشید دیگری بود که مردمان بنور آن از وحشت ظلمتهای نفسانی بدر آمدند و رسم و آئین نو گزیدند که سازگار جامعیت آنان در مراتب عینی و مثالی و حسی بود زیرا: «تمام عوالم غیب و شهادت و هرچه در آنهاست در وجود انسان پیچیده و نهان است»[140]
اگر همه جامعهشناسان روزگار در کار این جاذبه ناگهانی فروماندند و اگر همه تحلیلگران و اصولگرایان و برنامهریزان سیاست جهانی که اساس کارشان شاخصهای جامعهشناسی از طرق و شیوههای علمی است، در حیرت این پدیده نوین مات و مبهوت شدند، بدان جهت است که ندانستند بیداری فطرت الهی در انسان اصل تحرک و تنها انگیزه نجات او از تارو پود سیاستهای فریبکارانه و صحنه آرائیهای فریبنده است.
امام راحل که انسان کامل و بمثابه قلب مردمان صمیمی و آئینه گیتی نمای است»[141] از روند بیداری و آگاهی فطری بهره جست و جامعه اسلامی را با ترسیم عوالم درون و نشاندادن صحنههایی از آنچه در پرده دلهایشان نقش ازلی داشت از پراکندگی به وحدت رسانید. چرا که: «راهها پراکنده است و راه حق یکی است، اما روشها پراکنده است بواسطه آنکه حال روندگان پراکنده است.»[142]
«عاکف در گه آن پرده نشینم شب و روز
که بیک غمزه او قطره شود، دریائی»[143]
بدینگونه این راهبر کامل سرخیل عاشقان، انگیزه عشق آدمی را به ضربهای بیدار کرد، رهروان به خود تکانی دادند و تکاپو گرفتند و به چپ و راست درنگریستند و بخود بازگشتند و جوهر هستی را در خود یافتند و قدر و قیمت خود را شناختند و چنان شد که پنداری در جولانگاه شیدایی مردمان «عشق باریده بود و زمین تر شده، چنانکه پای به برف فرو شود به عشق فرو میشد»[144]
مخموری ازلی روی نمود و گم شده عصر آشوب و سرگردانی و غربت بناگاه خودی خود را یافت و از شراب عشق لایزال سرمست شد.
پیش از آن کاندر جهان باغ و میو انگور بود
از شراب لایزالی جان ما مخمور بود[145]
امام با کیاست ایمان و فراست اندیشه الهی و به تاب و توان عشق، نیک میدانست که انسان عصر ما در تب و تاب خود پیوندها را گسسته و از عهد الست رسته، و فرصت نمییابد با بخود نیک بنگرد و بشره آدمیت و شرافت انسانی خود را نیک بشناسد. هرکسی از دوش کسان نردبانی میخواهد تا بر پلّههای ترقی دنیوی فراتر رود و این خودخواستن و از دیگران رستن آتش درون را چنان شعلهور ساخته که هر کس هم خود را در آن میسوزاند و هم آتش به وجود جامعه میکشاند. پس به جمع نگریستن و ارزشهای جمعیت انسانی رهنمون شد و راه ترقی بر باهای آسمان را نشان داد و اهمیت وحدت را در عالم کثرت یادآورد تا گروندگان به حق اینهای شدند که هر کس دیگران را در خود دید و اسباب تنازع و جدال بیامان در نظرها حقیر گشت پس به ریسمان محکم الهی متمسک شدند و عروج آغازیدند.
چون شدی بر بامهای آسمان
سرد آمد جستجوی نردبان[146]
در آستانه سومین سالگرد ارتحال جانسوز امام عاشقان واحد انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س» تعداد دیگری از آثار حضرت امام خمینی«س» را به شیفتگان راه آن عزیز تقدیم میکند. همچنین تعداد دیگری از آثار نایاب آن حضرت بار دیگر تجدید چاپ شده و در اختیار علاقمندان گذاشته خواهد شد.
در کنار انتشار آثار ارزشمند حضرت امام، آثار دیگر از ادیبان و نونهالان که در ارتباط با شخصیت والای آن حضرت نگاشته شده است نیز به صورت مجموعههایی نفیس به دست چاپ سپرده شده است.
کوثر (جلد1و2)
شامل کلیه پیامها و سخنرانیهای حضرت امام از شروع نهضت اسلامی (سال 1342) تا ورود حضرت امام به ایران (10بهمن 1357).
تفاوتهایی که این مجموعه با مجموعه صحیفه نور دارد:
1- هر سخنرانی نمایهای دارد که شأن و نزول سخنرانی را مشخص میکند و در واقع شناسنامهای است بین 3-4 صفحه تا 15صفحه که تحلیلی از شرایط سیاسی، اجتماعی زمان سخنرانی راشامل میشود و تصویری روشن از اوضاع زمانه را بدست میدهد.
2- آنچه در این مجموعه آمده است متن کامل و منقح سخنرانیهاست که قبلاً برخی از آنها در صحیفه نور نیامده و یا اگر بصورتی ناقص ارائه شده است.
3- در این مجموعه با آوردن پاورقیهایی موضوعاتی را که حضرت امام بدان اشارتی داشتهاند از جمله نام افراد-کنایات-احادیث- ایات و ضربالمثلها با استفاده از مراجع و مآخذ و اسناد معتبر توضیح داده شده است.
به این ترتیب «کوثر» یک فرهنگ ادواری تاریخ انقلاب اسلامی است که با جامعیتی که دارد میتواند مورد استفاده کلیه محققان و اندیشمندان قرار گیرد.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س» با تلاش و جدیت در صدد آماده سازی جلدهای دیگر «کوثر» برای تقدیم به علاقمندان است.
محتوی این دفترها همچنان گشوده است و در 15 خرداد 1368به پایان میرسد. که بخش اول آن همچنانکه گفتیم از شروع نهضت تا ورود حضرت امام به ایران در دو جلد منتشر شده است.
تیراژ هر جلد 5000نسخه/جلد گالینکور لفاف دار/قطع وزیری/هر جلد 660صفحه.
در خلوت خورشید
برگزیده 32 عکس از عکاسان معاصر ایران با طراحی و گرافیک سهراب هادی قطع آن رحلی است و جلد چاپ شده سیلک مزین به تصویر درب منزل حضرت امام در خمین میباشد که با لفاف گلاسه همراه است.
تیراژ 10هزار نسخه/40صفحه /کاغذ 128گرمی گلاسه
گلبرگ شکوفهها (جلد 1و2)
هر جلد مشتمل بر ده نامه انتخاب شده از میان نامههایی است که کودکان عزیز برای حضرت امام در زمان حیات ایشان به جماران ارسال کردهاند. در کنار هر نامه یک نقاشی جالب به همراه دارد که اثر نقاشان معاصر محمّد علی بنیاسدی و اکبر نیکانپور میباشد که با توجه به خط بصری نقاشیها و محتوی صادقانه نامهها، اثری زیبا و دلپذیر برای نونهالان رقم خورده است.
هر جلد 28صفحه/قطع خشتی22x22 سانتیمتر/تیراژ20هزار نسخه در هر جلد/.
تازههای انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)
سررسیدنامه 1371
پس از استقبال گسترده مردم از انتشار سررسیدنامه 1371 مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س» واحد انتشارات چاپ دوم این سررسیدنامه را پس از رفع اشکالات چاپی به انجام رسانده همچنین تغییر ماههای قمری در سالجاری نیز رعایت شده است. این سررسیدنامه شامل عکسهای منتشر نشده تاریخ انقلاب اسلامی و مزین به دیدگاههای حضرت امام خمینی«س» در موضوعات و مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و... میباشد.
464صفحه/جلد کالینگور طلاکوب/تیراژ15 هزار جلد/250تومان.
چهل حدیث
متن کامل حدیث اثری دیگر از حضرت امام خمینی«س» با تصحیح و مقابله با چاپ مجدّد و در شکلی نفیس.
تیراژ 10هزار جلد/600صفحه/قطع وزیری/جلد کالینگور.
سبوی عشق
شامل اولین سری از غزلیات عرفانی حضرت امام که علیرغم تیراژ بالایی که داشت مدتی در بازار نایاب شده بود بدون تغییرات و در شکل و کیفیت جالب قبلی تجدید چاپ گردیده است.
تیراژ 25 هزار نسخه/32صفحه/قطع وزیری/چاپ دوم
محرم راز
بخشی دیگر از اشعار عرفانی حضرت امام که بدلیل استقبال گسترده مردم و نایاب شدن آن بار دیگر با خط استاد جلیل رسولی مزین به ابروباد با جلد طراحی تمیز متفاوت با چاپ اول منتشر میشود.
تیراژ 25هزار نسخه/96 صفحه/جلد شومیز
سوگنامه (جلد دوم)
شامل سوگسرودههای شاعران معاصر در سوگ حضرت امام.
286 صفحه/قطع رقعی/تیراژ 3 هزار نسخه/چاپ اول
سوگنامه (جلد سوم)
شامل بخشی دیگر از سوگسرودههای شاعران معاصر در سوگ حضرت امام.
تیراژ 3هزار نسخه /588صفحه/قطع رقعی/جلد شومیز/چاپ اول
وصیتنامه الهی- سیاست حضرت امام خمینی«س» به زبان عربی
متن کامل وصیتنامه الهی- سیاسی حضرت امام خمینی«س» که برای استفاده علاقمندان خارج از کشور ترجمه و چاپ گردیده است.
تیراژ 5 هزار نسخه/278 صفحه/جلد شومیز/چاپ اول.
وصیتنامه الهی- سیاسی حضرت امام خمینی«س» به زبان اردو
با مشخصات بالا
وصیتنامه الهی-سیاسی حضرت امام خمینی«س» به زبان ترکی استانبولی
با همین مشخصات.
وصیتنامه الهی- سیاسی حضرت امام خمینی«س» به زبان آلمانی
با همین مشخصات.
وصیتنامه الهی- سیاسی حضرت امام خمینی«س» به زبان روسی
با همین مشخصات.