کلید واژه ها: description Narration pause ve structuralisme Marie Ndiaye

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۷۲ - ۱۸۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

Le structuralisme et le formalisme ont tendance à décomposer les textes afin d’en étudier les constituants. Ce fait aboutit à la séparation de la forme et le contenu et donc à la séparation du temps et de l’espace, l’aspect narratif et l’aspect descriptif du texte. Ainsi, la description se définit-elle comme un mode de la représentation qui arrête la succession temporelle des évènements dans le récit et y exerce une pause temporelle. Pourtant, nous savons que les rôles attribués aux constituants du texte ne sont pas définitifs. Nous connaissons aussi certains types narratifs qui s’introduisent dans le récit, comme un récit enchâssé et y font la pause temporelle. Ceux-ci se trouvent dans un autre niveau temporel que celui où sont narrés les évènements du récit principal. Dans deux romans de Marie NDiaye, La Sorcière et Rosie Carpe, nous observons les récits de rêve qui se trouvent au même niveau narratif où sont rapportés les actions et les évènements principaux et y produisent une pause.

توقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ

روش های ساختارگرایی و فرم گرایی، متن را به اجزای تشکیل دهنده اش تجزیه می کنند. چنین رویکردی منجر به جدایی مفهوم ساختار از فحوا، زمان از مکان و در نتیجه جدایی بخش های روایی از بخش های توصیفی می شود. به این ترتیب، توصیف به عنوان شکلی از بازنمایی تعریف می شود که در روند روایت وقایع توقف زمانی ایجاد می کند. البته انواع روایی ای را نیز می شناسیم که با افزوده شدن به روایت اصلی در آن توقف ایجاد می کنند. اما این دست روایات در لایه زمانی متفاوتی از روایت اصلی قرار می گیرند، مانند تعریف خاطره ای در گذشته یا پیش بینی یا آرزویی در آینده. در دو رمان ماری اندیای، جادوگر و رزی کارپ، روایت خواب هایی را بررسی می کنیم که در خط زمانی وقایع روایت اصلی، توقف زمانی ایجاد می کنند. هدف این تحقیق نشان دادن ویژگی خاص روایت خواب هایی است که در همان لایه زمانی روایت اصلی قرار می گیرند و چنان با آن درآمیخته اند که خواننده در مورد خواب یا واقعی بودن آنچه می خواند دچار تردید می شود. این ویژگی با درون مایه سرگردانی در آثار اندیای تعریف می شود و معنا پیدا می کند.

تبلیغات