کلید واژه ها: miologie signe culture paradigme la femme La Maison paternelle

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۶ - ۱۱۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۰۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

La sémiologie, c’est l’analyse des systèmes de signes qui lient les éléments d’un contexte entre eux. Elle étudie les signes verbaux ou non verbaux et leur signification. Autrement dit, cette étude vise à comprendre comment les signes font sens.Cette discipline scientifique est inspirée de la linguistique et peut étre appliquée à de nombreux champs d’étude comme la littérature, la publicité, le cinéma, la politique. Dans cet article, nous visons à faire une étude sémiologique des signes émis dans La Maison Paternelle, film iranien mis en écran en 2010. En effet, c’est la condition féminine ianienne dans une famille au cours de plusieurs années qui a été mise en question. Et nous sommes penchés a l’analyser en nous occupant des signes verbaux, des signes gestuels-culturels et enfin des signes architectureux. Nous avons essayé d’étudier le sens et ses manifestations à travers les multiples registres de signes qui existent dans la culture.

زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*

نشانه شناسی تجزیه و تحلیل سیستم های نشانه ای و ساختارهای ضمنی است که عناصر یک مجموعه را به یکدیگر پیوند می دهند. این علم، نشانه های کلامی یا غیرکلامی و معنای آنها را مطالعه می کند. به عبارت دیگر، هدف مطالعات نشانه شناختی کشف این نکته است که نشانه ها چگونه معنا می یابند. این علم از زبان شناسی الهام گرفته است و می تواند در بسیاری از زمینه ها و علوم مانند ادبیات، تبلیغات، سینما و یا حتی سیاست کاربرد داشته باشد. دراین مقاله قصد داریم به بررسی نشانه شناختی نشانه های موجود در فیلم ایرانی «خانه پدری»، که در سال 1389 اکران شده، بپردازیم. در واقع، ما وضعیت زنان یک خانواده ایرانی در طول چندین دهه را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و با پرداختن به نشانه های کلامی، نشانه های حرکتی-فرهنگی و در نهایت نشانه های معماری به تحلیل این مسئله خواهیم پرداخت. ما سعی کرده ایم معنا و مظاهر آن را از طریق ثبت نشانه هایی که در فرهنگ وجود دارد بررسی کنیم.

تبلیغات