چکیده

نسل جدیدی که امروزه سازمان ها با آن روبه رو شده اند و باید خودشان را برای ورودشان آماده کنند نسل Z است. مدیران باید هم ویژگی های فردی این نسل را درک کنند و هم بدانند چگونه آنها را مدیریت کنند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مناسب مدیریت منابع انسانی برای نسل نوی کارکنان در سازمان های حوزه IT با استفاده از نظریه داده بنیاد است. گردآوری داده ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 مدیر منابع انسانی و 20 کارمند نسل Z انجام شد. در پژوهش حاضر پس از مصاحبه با گروه های هدف، نتایج در قالب مدل استراوس و کوربین در شش دسته اصلی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر (میانجی)، مقوله محوری، استراتژی ها (راهبرد) و پیامدهای به کارگیری مدل منابع انسانی نسل نو کارکنان طبقه بندی شدند. در همین راستا سه عامل زمینه ای از جمله؛ فراهم بودن زیرساخت ها، ترجیحات آموزشی و توسعه ای و محیط کاری حمایت کننده شناسایی شدند. همچنین برای عوامل علی پنج عامل اصلی؛ فرهنگ (پذیرش فرهنگ سازمانی)، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی، ساختار مشوق خلاقیت و نوآوری رهبری شناسایی شدند. راهبردها شامل: سیاست های جبران خدمات و سیاست های جذب و استخدام هستند. برای عوامل مداخله گر نیز دو عامل اصلی عوامل مربوط به کارکنان و عوامل مربوط به سازمان شناسایی شدند. و در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در صورت به کارگیری مدل منابع انسانی برای نسل نو کارکنان، این امر سه پیامد اصلی در پی خواهد داشت که شامل؛ پیامدهای مالی و اقتصادی، پیامدهای مدیریتی و پیامدهای فراسازمانی هستند.

Designing a human resource management model for Z generation employees using the GT approach..

The new generation that organizations are facing today and must prepare themselves for their entry is Z Generation. Managers must both understand the individual characteristics of this generation and know how to manage them. The current research seeks to provide a suitable model of human resource management for Z generation employees in IT organizations. Data collection was done by using the snowball sampling method to select experts and through semi-structured interviews with 15 human resource managers and 20 employees of Z generation to analyze the qualitative data collected from the interviews with managers of IT companies. In the framework of the grounded theory strategy, the method of continuous comparison analysis is used. The results were classified in the form of Strauss and Corbin's model in six main categories of causal factors, contextual factors, intervening (mediating), central category, strategies (strategy) and the consequences of applying the human resources model of the new generation of employees. Finally, the results of the research showed that if the human resources model is used for the new generation of employees, this will have three main consequences, which include; Financial and economic consequences are management consequences and extra-organizational consequences.

تبلیغات