چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر، تسهیل یادگیری درس«برگی از تاریخ زمین» کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی است. این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 12 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان باران شهرستان جوانرود ( روستا زلان) در استان کرمانشاه هستند. داده های این پژوهش به کمک مصاحبه نیمه ساختارمند و مشاهده توسط اعضای تیم درس پژوهی در دو مرحله، نقد، بررسی و جمع آوری گردید تا داده ها به اشباع نظری برسند.اعضای تیم در دو مرحله در قالب دو تدریس اوّل و دوم به بررسی طرح درس و اجرای آن پرداختند. در ابتدای کار اعضای گروه ، درس برگی از تاریخ زمین را انتخاب نمودند و در طیّ جلسات متعدّد به ارزیابی طرح درس اوّلیّه و اجرای آن پرداختند، سپس با توجّه به نقد تدریس اوّل به تبیین طرح درس دوم و اجرای آن اقدام نمودند. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. 122 کدباز حاصل شد که در مرحلهدوم پس از حذف و ادغام این کدها، 15 کد محوری حاصل و در نهایت با دسته بندی کدهای محوری در مقوله های کلی تر 3 کد گزینشی با عنوان های: مدیریت فضا و ابزار آموزشی، دانش پداگوژی، مهارت های روانشناختی حاصل شد.نتایج حاصل از کدگذاری های باز و دسته بندی آنها در کدهای محوری نشان داد، عوامل مختلفی چون : روش تدریس فعّال، مشارکت و تعامل، ،مهارت برقراری ارتباط، ، خلاقیّت و نوآوری و ...در تسهیل یادگیری درس تاثیر گذار هستند.

The application of lesson research in the book of experimental sciences, a case study of the lesson (a leaf from the history of the earth) in the 5th grade of elementary school

Using a collaborative approach, this qualitative research aimed to facilitate the learning of the history of the earth in the fifth grade of elementary science with a lesson study approach. The statistical population of the present study included 12 female students of the fifth grade of Baran Primary School, Javanroud City, Zelan Village, Kermanshah Province. The data were collected through semi-structured interview and observation made by the members of the research team in two stages to reach theoretical saturation. The team reviewed the lesson plan and its implementation in two stages in the form of the first and second teaching sessions. At the beginning of the work, the members of the group chose a lesson from the history of the earth and evaluated the initial lesson plan and its implementation during several meetings. According to the evaluation of the first teaching, they explained the plan for the second lesson and implemented it. The process of data analysis was done by open coding, axial coding and selective coding schemes. 122 open codes were obtained, and the second stage after removing and merging, the codes resulted in 15 main codes and finally by categorizing the main codes in more general categories, 3 selective codes of space management and educational tools, knowledge of pedagogy and psychological skills were obtained. The results of open coding and their classification in core codes showed various factors such as active teaching method, participation and interaction, communication skills, creativity and innovation. They are effective in facilitating the learning of a lesson on the history of the earth.

تبلیغات