شاخصه های دانشجویی و دانش پژوهی از منظر شهید ثانی با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
آرشیو
چکیده
علم و دانش در مقابل جهل و نادانی چراغ راه انسان بوده و از مهمترین زیرساختهای سعادت انسان بلکه تعالی همه جانبه کشور است و از همین رو به تعبیر مقام معظم رهبری مسأله فرهنگ و تعلیم و تربیت، مسأله اوّل در نظام ما است. خیر دنیا و آخرت با علم و دانش قرین بوده، لذا در اسلام دانش پژوهی، البته همواره با ترسیم آداب آن مورد تأکید بوده است. نوشتار پیش رو تحقیقی است با مطالعه اسنادی و به روش توصیفی که به شاخصه های دانشجویی و دانش پژوهی براساس کتاب منیه المرید شهید ثانی(م965ق) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان راهبردی ترین سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش اختصاص یافته است. از مهمترین شاخصه های دانشجویی و دانش پژوهی می توان به این موارد اشاره کرد: نیت ناب و پالودن دل از بدی ها؛ استفاده از فرصتهای پیش رو برای تحصیل؛ زدودن موانع تحصیل و دلبستگی های مادی؛ اجتناب از افراد سطحی نگر و معاشرتهای ناسالم؛ جدیت، پویایی، بلند همتی و اولویت بندی در دانش پژوهی.Student and scientific research characteristics from the perspective of Shahid Sani with emphasis on the document of fundamental transformation of education
Science and knowledge are the light on the human path against ignorance and imbecility, and it is one of the most important substructures of human happiness, but also the all-round excellence of the country. According to the Supreme Leader, the issue of culture and education is the first issue in our system. The good of this world and the hereafter is associated with science and knowledge, therefore, in Islam, scientific research, of course, has always been emphasized according to its etiquette. The present research has used documentaries and a descriptive method to examine students’ scholarly characteristics based on the book of Maniyeh Al-Morid and the document on the fundamental transformation of education as the most strategic upstream document of the Islamic Republic of Iran in education. Among the most important characteristics of students and scholars, we can mention pure intention and purifying the heart from evils, using upcoming opportunities for education, removing education obstacles and material attachments, avoiding superficial people and unhealthy associations, seriousness, dynamism, ambitious and prioritization in scholarship.