نقد دیدگاه آلوسی در تفسیر آیه ولایت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از آیات بحث برانگیز قرآن که دیدگاه های گوناگونی را از سوی اندیشمندان فریقین به خود معطوف کرده، آیه 55 سوره مائده می باشد. این آیه که به «آیه ولایت» مشهور می باشد، به اعتقاد شیعه یکی از مهم ترین آیاتی است که بر ولایت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) تأکید دارد. بر اساس این آیه، پیامبر(ص) به واسطه ی وحی، علی(ع) را ولیّ خود دانسته که به طور واضح، نشانه ی حقانیت ولایت ایشان است. با این وجود، برخی از مفسّران اهل سنت همچون آلوسی در تطبیق این آیه بر ولایت علی(ع) مناقشه کرده، اشکالاتی را به اعتقادات شیعه وارد ساخته و چنین نتیجه می گیرد که آیه ولایت نمی تواند در مورد ولایت علی(ع) صادق باشد. او معتقد است که آیه ولایت به لحاظ شأن نزول، بُعد ادبی، بُعد فقهی و بُعد کلامی با جانشینی علی(ع) مغایرت دارد. نوشتار پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته؛ به بررسی و نقد شبهات آلوسی پیرامون آیه ولایت می پردازد. ایشان ولیّ را به معنای «محب و ناصر» و رکوع را به معنای «خشوع و تذلل» گرفته و شأن نزول آیه را نیز مهاجرین و انصار معرفی می کند، امّا طبق تصریح علمای شیعه واژه ولیّ به معنای «اولی به تصرف و سرپرستی»، و رکوع همان «رکوع در حال نماز» است و آیه به طور اختصاصی در شأن علی(ع) نازل شده است.Examining and criticizing Alousi's point of view in interpreting the verse of Velayat
One of the controversial verses of the Qur'an, which has attracted various views from the thinkers of the two sects, is verse 55 of Surah Ma'idah. This verse, which is known as the "verse of guardianship", is considered by the Shiites to be one of the most important verses that emphasizes the guardianship of Ali (AS) after the Prophet (PBUH). According to this verse, the Prophet (PBUH) considered Ali (AS) as his guardian through revelation, which is clearly a sign of the legitimacy of his guardianship. However, some Sunni commentators, such as Alusi, have argued in applying this verse to the guardianship of Ali (as), adding objections to the Shiite beliefs and concluding that the verse of guardianship cannot be applied to the guardianship of Ali (as). AS) be honest.He believes that the verse of Wilayah contradicts the succession of Ali (as) in terms of the status of revelation, literary dimension, jurisprudential dimension and theological dimension. Leading article organized by descriptive-analytical method; Examines and critiques Alusi's suspicions about the verse of Velayat. He takes Wali as "lover and Nasser" and Ruku as "humility and humiliation" and introduces the dignity of the revelation of the verse as Muhajireen and Ansar, but according to Shiite scholars, the word Wali means "first to "Possession and supervision", and bowing is the same as "bowing while praying" and the verse has been revealed specifically in the honor of Ali