آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

تلاش در پی فهم اسم اعظم خداوند یکی از دغدغه های انسان ها بوده که همواره اندیشمندان به آن توجه داشته اند. این پژوهش از روش کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی_ تاریخی کوشیده سیر اسم اعظم در تفاسیر عرفانی را مورد بررسی قرار دهد. سهل بن عبد اللّه تستری اولین مفسری است که از اسم اعظم سخن گفته است. بیشتر مفسران در باب اسم اعظم اظهار نظر نکرده و به نقل روایات بسنده کرده اند. پس از ظهور ابن عربی در قرن هفتم و توجه ویژه وی به اسم اعظم، پرداختن به این موضوع در تفاسیر بعد از قرن هفتم چشمگیر است. اسم اعظم خداوند در قرآن وجود دارد. اسم «الله» اسم لفظی اسم اعظم خداوند است که برهمه اسماء برتری دارد و اسمی جامع تر و کاملتر از آن برای ذات خداوند وجود ندارد. برخی از مفسران فقط به اعظم بودن اسم «الله» بسنده نکرده و اسامی دیگری از جمله «الْحَیُّ الْقَیُّومُ»، «ربّ»، «ذوالجلال و الاکرام»، «حروف مقطعه قرآن»، «روح القدس»، «مالک الملک»، آیات ابتدای سوره «الحدید» و آیات آخر سوره «الحشر» را از مصادیق اسم اعظم معرفی کرده اند. هر کدام از اسماءالهی در خارج صورتی دارد که مظهر آن اسم می باشد، و آن اسم صاحبان آن مظاهر وجلوه ها هستند، از این روی انسان کامل مظهر اسم اعظم خداوند است و منظور از انسان کامل پیامبر خاتم(ص) و ائمه اطهار(ع) و در عصر حاضر حضرت صاحب الزمان(عج) است.

The historical course of the great name in the mystical interpretations of the Qur'an

Trying to understand the great name of God has been one of the concerns of human beings that thinkers have always paid attention to. This research uses a library method with an analytical-historical approach to try to examine the attention of mystical interpretations to the great name. Testari is the first commentator to mention the great name. Most commentators have not commented on the great name and have only quoted narrations. After the emergence of Ibn Arabi and his special attention to the great name, addressing this issue in commentaries is significant. The name "Allah" is the literal name of the great name of God, which is superior to all other names, and there is no more comprehensive and complete name for the essence of God.Some commentators other names such as "Al-Hayy Al-Qayyum","God","Dhu al-Jalal and Al-Ikram","Quranic letters","Holy Spirit","Malik Al-Mulk",verses The beginning of Surah Al-Hadid and the last verses of Surah Al-Hashr have been introduced as examples of the great name. Each of the names of God has a form outside which is the manifestation of that name, and that name is the owners of those manifestations and manifestations, therefore the perfect man is the manifestation of the great name of God and the perfect man means the Prophet Khatam (PBUH) and the Imams Athar (pbuh) and in the present age is, Hazrat Sahib al-Zaman.

تبلیغات