Experiences of a Group of Faculty Members in University of Sistan and Baluchestan on Decreased Fraud Solutions for e-tests
آرشیو
چکیده
The present paper is a comprehensive empirical program of a group of faculty members in University of Sistan and Baluchestan on decreased fraud solutions for e-tests. The group views and experiences were reviewed and shared on a dedicated online platform. In early 2020, shortly after the epidemic of Covid-19 and almost simultaneously with the opening of universities, this platform was established to share the experiences related to applying e-learning methods for courses that were mainly in person so far. This is a qualitative interpretative phenomenology study. Materials, views, measures, and recommendations of a group of faculty members for decreased cheating in online tests were classified under some headings. In addition to the literature review, the most effective solutions to increase awareness and enhance students’ continence and honesty against the tendency to cheat and practical suggestions to reduce students’ fraud in online tests were provided. Research samples included faculty members of basic sciences, education and psychology, and engineering. Hence, however, some proposed strategies and approaches are widely used in a particular educational field and may be less practical in some other specialized areas.تجربه نگاری جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون راهکارهای کاهش تقلب در آزمون های الکترونیکی
این مقاله، حاصل تجربه نگاری جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره ی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراک گذاری و بررسی دیدگاه ها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکه ی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همه گیری بیماری کووید19 و تقریباً هم زمان با شروع فعالیت های دانشگاه با هدف تبادل تجربیات مرتبط با به کارگیری شیوه های آموزش الکترونیکی دروسی که تا آن زمان عمدتاً به صورت حضوری در دانشگاه ارائه می شد؛ تشکیل گردید. شیوه ی پژوهشی انجام این تجربه-نگاری، روش پدیدار شناختی تفسیری با رویکرد کیفی است. مطالب، نظرات، اقدامات و راهکارهای پیشنهادشده توسط جمع فوق الذکر، برای کاهش تقلب در آزمون های برخط، تحت چند عنوان اصلی، دسته بندی شده و مصادیق مرتبط با هریک از آنها، تک به تک بیان گردیده است. مهمترین این موارد، شامل اقدامات مؤثر جهت کمک به افزایش آگاهی ها و تقویت توان درستکاری و خویشتن داری دانشجویان در برابر تمایل به تقلب، آشنانمودن دانشجویان با امکانات و ابزارهای مفید و مجاز کمکی به عنوان ابزارهای مشروع جایگزین تقلب، استفاده از امکانات ویطه ی سامانه آموزش مجازی در راستای کاهش انگیزه و شانس انجام یا کسب نتیجه ی مطلوب از ارتکاب تقلب (همچون ایجاد تنوع و تفاوت در ترتیب و محتوای سؤالات آزمون، استفاده از سؤالات تحلیلی و غیرحفظی)، تقسیم و توزیع امتحانات، ایجاد تغییر و تنوع در شیوه های ارزیابی و عدم اکتفا به امتحان و نیز توجه به اهمیت و جایگاه سایر جنبه های روان شناختی دانشجویان و همراهی نمودن و ارائه ی راهنمایی و مشورت به ایشان در هنگام اجرای آزمون های برخط است. در این تجربه نگاری، اساتیدی از دانشکده های علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی شرکت داشتند؛ ازاین رو، بعضی از راهبردهای ارائه شده برای کاهش تقلب، ممکن است در یک زمینه ی تخصصی آموزشی، پرکاربردتر باشد؛ ولی در برخی زمینه های تخصصی دیگر، کمتر قابل استفاده باشد.