ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مرکز بوشهر
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف : امروزه حضور زنان در اجتماع و در نقش های مختلف بیش از گذشته بوده و ثابت کرده اند که می توانند در پیشبرد اهداف بسیار تاثیر گذار باشند. در این میان حضور آنان در محیط های عموما مردانه چشمگیر شده است و در کنار محدودیت هایی که با آن مواجه هستند توانسته اند به خوبی از پس نقش های خود برآیند. هدف اصلی این پژوهش، ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی به عنوان یک محیط آموزشی تک جنسیتی می باشد. روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با راهبرد مورد پژوهی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شده است . جامعه پژوهش همه اساتید زن موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مرکز بوشهر، شامل 12 نفر بود. در این راستا مصاحبه عمیق نیمه ساختمند در ارتباط با ادراک آن ها از حضور در این مجموعه به عمل آمد. یافته ها : بر اساس یافته های به دست آمده، شبکه مضامین ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی،شامل پنج بُعد روانشناختی، سیستم و سازمان، بار فرهنگی، مالی واقتصادی و تاثیرگذاری بر جامعه بانوان می باشد که هر یک نیز دارای مؤلفه های گوناگون بودند. بحث و نتیجه گیری : یافته های این مطالعه می تواند در کاهش چالش های پیش روی اساتید زن در موسسه آموزشی کشتیرانی و سایر مراکز تک جنسیتی موثر باشد. فراهم کردن بستر مناسب وفرهنگ سازی در کنار اعتماد به نفس و انگیزه بالای زنان می تواند محیط مناسبی را برای پذیرش و فعالیت آنان مهیا کند.The Perception of Female Faculty Members about Attending the Islamic Republic of Iran Shipping Training Institute in Bushehr center
Introduction : The main purpose of this research was to investigate the perception of female faculty members about attending a shipping educational institution as a single-gender educational environment. research methodology : The current research was conducted using a qualitative method with the research strategy and using thematic analysis. The participants in the research are all female faculty members of Islamic Republic of Iran Shipping Training Institute in Bushehr center, including 12 pesson. In this regard, an in-depth semi-structured interview was conducted in connection with their perception of being in this collection. Findings : Based on the findings, perceptions of female faculty members attending the shipping training institution includes five branches which are psychological dimensions, System and organization, cultural, financial and economic burden, and the influence of women's community leaders which each branch had various components. Conclusion: The findings of this study can be effective in reducing the challenges faced by female faculty members in shipping institute and other single-gender centers. Providing a suitable platform and culturalization along with self-confidence and high motivation of women can provide a suitable environment for their acceptance and activity.