چکیده

عمل قانونى اما غیردوستانه کشورى علیه کشور دیگر را که به تلافى یک عمل غیردوستانه اما قانونى و به منظور وادار کردن آن کشور به تغییر رفتار غیردوستانه خود انجام می گیرد «اقدام متقابل» می گویند. تصمیم گیری دولت صدمه دیده جهت انتخاب نوع اقدام یک جانبه خود یک مسئله چالش برانگیز است زیرا اقدام متقابل او واکنش دولت مسئول و جوامع بین الملل را به همراه دارد. در این مقاله به کمک بازی های حاصل جمع صفر موقعیت تصمیم گیری را مدلسازی می کنیم. در واقع شرایط اقدام متقابل دولت صدمه دیده را با مدل بازی   متناظر می کنیم که در آن  مجموعه اقدامات متقابل احتمالی دولت صدمه دیده (بازیکن دوست) بر علیه دولت مسئول و  مجموعه واکنش های احتمالی دولت مسئول (بازیکن دشمن) پس از اقدام متقابل دولت صدمه دیده می باشد، همچنین  ماتریس سودمندی دولت صدمه دیده است.  مدل را به روش ماکسی مین حل می کنیم، در این راستا از تئوری کاهش بازی به یک مسئله برنامه ریزی خطی و حل آن در نرم افزار متلب   کمک می گیریم.

Deciding on a reciprocal action with the help of game theory

A legal but unfriendly act of a country against another country in retaliation for an unfriendly but legal act and in order to force that country to change its unfriendly behavior is called "reciprocal action". The decision of the aggrieved government to choose the type of unilateral action is a challenging one, because its reciprocal action provokes the reaction of the responsible government and the international community. In this article, we model the decision-making situation with the help of zero-sum games. In fact, we correspond the conditions of reciprocal action of the injured government with the game model (X, Y, A) in which X is a set of possible reciprocal actions of the injured government (friend player) against the responsible government, Y is a set of possible reactions of the responsible government (enemy player) and A is the utility matrix of the injured government. We solve the model by Maximin method, in this regard we use the theory of game reduction to a linear programming problem and solve it in MATLAB software.

تبلیغات