تحلیل نیازمندی ها و انتظارهای بیمه گذاران صندوق بیمه کشاورزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صندوق بیمه کشاورزی در نظام کشاورزی کشور نقش کلیدی داشته، خطرات این بخش را تحت پوشش قرار داده و خسارات وارده را جبران می کند. به منظور ارتقای عملکرد و بهبود در ارائه خدمات به جامعه بیمه گذاران، نوسازی راهبردی صندوق ضروری میباشد. هدف این مطالعه شناخت و تحلیل نیازها و انتظارات بیمه گذاران به عنوان ذی نفع اصلی صندوق میباشد. حصول به این شناخت با رویکرد آسیب شناسانه، از طریق نظرسنجی از کشاورزان بیمه گذار انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ داده توصیفی و از لحاظ هدف، کاربردی است. ابزار تحقیق، پرسش نامه بوده و از روش های تحلیل آماری برای تحلیل داده های پرسش نامه ای استفاده شده است. در مجموع، 134 پرسشنامه معتبر دریافت و تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از شکاف های قابل توجه در زمینه های مختلف بین نیازها و انتظارات بیمه گذاران و وضعیت موجود صندوق است. همچنین، رضایت از خدمات ارائه شده توسط صندوق در حد متوسط می باشد. در نهایت، راهکارها و پیشنهاداتی جهت رفع شکاف های شناسایی شده و درنتیجه، افزایش رضایت مندی بیمه گذاران ارائه شده که جنبه های مختلفی اعم از طراحی محصول، تسویه خسارت، فرهنگ سازی، مدیریت ارتباط با مشتری، ارتقای توانمندی بازاریابی کارگزاران و دیجیتال سازی فرایندها را شامل می شود. نتایج این تحقیق می تواند در تدوین برنامه نوسازی صندوق مورد استفاده قرار گیرد.Analysis of the needs and expectations of the policyholders of the Agricultural Insurance Fund
Considering the key role of the Agricultural Insurance Fund in the Iranian agricultural system by covering the risks and compensating the damages, in order to improve the performance and improve in providing services to the community of policyholders, strategic modernization of the Fund is necessary. The purpose of this study is to identify and analyze the needs and expectations of policyholders as the main beneficiary of the Fund. Achieving this knowledge with a pathological approach has been done through a survey of insured farmers. The research method is descriptive in terms of data and applied in terms of purpose. The research tool was a questionnaire and statistical analysis methods were used to analyze the questionnaire data. In total, 134 valid questionnaires were received and analyzed. The results of the study indicate significant gaps in various fields between the needs and expectations of policyholders and the current state of the Fund. Also, satisfaction with the services provided by the Fund is moderate. Finally, solutions and suggestions are provided to eliminate the identified gaps and, as a result, increase the satisfaction of policyholders, which include various aspects such as product design, compensation, culture building, customer relationship management, enhancing brokers' marketing capabilities, and process digitization. The results of this research can be used in developing a Fund renewal program