آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

جنبش شهر آرام رویکردی است که برای محیطی بهتر و زندگی اجتماعی پدید آمده است. احیای هویت محلی، توجه به چگونگی صرف غذا، توجه به مسائل زیست محیطی و معرفی و بازاریابی مقاصد گردشگری از برجسته ترین ویژگی های آرام شهرها به شمار می رود. گردشگری آرام نیز درپی احیای محیط زیست طبیعی، مصرف محصولات محلی و توجه به فرهنگ و آثار فرهنگی و تاریخی گذشته شکل گرفته است؛ بنابراین گفتنی است وظایف رویکرد شهر آرام و گردشگری آرام با هم گره خورده است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت شاخص های شهر آرام در شهر یاسوج به منظور شکل گیری گردشگری آرام است. پژوهش از نظر ماهیت، نظری کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی   تحلیلی است. همچنین از دو شیوه کتابخانه ای و میدانی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده و تعداد 6 شاخص و 35 متغیر به صورت عملیاتی سازی استخراج شده است. در مرحله بعد، براساس شاخص های استخراج شده، پرسش نامه ای طراحی و در اختیار کارشناسان و مدیران شهری، که جامعه آماری آنان متشکل از 45 نفر بود، توزیع شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از تکنیک دیمتل و روش میانگین و آزمون تی در محیط اس پی اس اس استفاده شد. نتایج حاصل از تکنیک دیمتل نشان داد که شاخص آگاهی و اطلاع رسانی، حمایت از تولیدات داخلی، مهمان نوازی و کیفیت شهری بیشترین اثرگذاری در شهر آرام و گردشگری آرام و اثرپذیری از آن را دارند و شاخص آگاهی و اطلاع رسانی، حمایت از تولیدات داخلی و مهمان نوازی بیشترین ارتباط را با سایر شاخص ها برقرار می کنند. شاخص مهمان نوازی و آگاهی و اطلاع رسانی علّی و دیگر شاخص ها معلول به شمار می روند. همچنین نتایج آزمون تی برای سنجش وضعیت شاخص های شهر آرام در شهر یاسوج نشان داد که کیفیت شهری، حمایت از تولیدات محلی، مدیریت شهری، حفاظت از محیط زیست شهری، مهمان نوازی و آگاهی و اطلاع رسانی به ترتیب در جایگاه اول تا ششم قرار گرفته اند. گفتنی است براساس اهمیت شاخص ها به روش دیمتل و نتایج وضعیت این شاخص ها در شهر یاسوج، فقط وضعیت شاخص آگاهی و اطلاع رسانی مناسب نیست و برای تحقق یافتن جنبش شهر آرام نیاز است که به این شاخص توجه ویژه ای شود

Analysis of the Status of Indicators of the Formation of Slow City and Slow Tourism (Case Study: Yasuj City)

The Slow City Movement is an approach designed to create a better environment and social life. Revitalizing local identity, paying attention to food, paying attention to environmental issues, and introducing and marketing tourism destinations are among the most prominent features of slow cities. Slow tourism has also evolved following the revival of the natural environment, consumption of local products, and attention to the past’s culture and cultural and historical monuments. So, the slow city’s approach and slow tourism are intertwined. This study aimed to analyze the Status of Indicators of the slow city in Yasuj for the Formation of Slow Tourism. The present study is theoretical-applied and descriptive-analytical in terms of methodology and has used two methods: library and field data collection. Six indices and 35 variables were extracted as operationalization. Next, based on the extracted indices, a questionnaire was designed and distributed to experts and urban managers whose statistical population was estimated to be 45. Data have been analyzed using by DEMATEL technique, mean, and t-test using the SPSS software.The results of the DEMATEL technique showed that the Index of awareness and information, support of domestic products, hospitality, and urban quality have the most impact and effectiveness on the slow city and slow tourism; And the index of awareness and information, support of domestic products, and hospitality showed the most relations with other indicators. The indicators of hospitality and awareness and information are causal, and other indicators are considered effective. The measure of the status of slow cities in Yasuj showing by t-test. The T-test results showed that urban quality, domestic product support, urban management, urban environmental protection, hospitality, and awareness and information were placed the first to sixth, respectively. In general, it can be said that due to the importance of indices by the DEMATEL method and the results of these indices in Yasuj, only the status of information and awareness index is not appropriate, and to achieve a slow city movement, this index needs special attention.

تبلیغات