آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

یکی از موضوعات مهم و کاربردی در آموزش زبان فارسی، آموزش حروف، بویژه حروف اضافه است. پژوهش حاضر به بررسی خطاهای پربسامد حروف اضافه در بین فارسی آموزان استانبولی زبانِ مقیم شهر قم در کاربرد و یادگیری زبان فارسی می پردازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف به عوامل خطاها در کاربرد حروف اضافه پربسامد و همچنین آسان کردن یادگیری زبان فارسی است. روش انجام این تحقیق توصیفی تحلیلی و میدانی بوده و داده های آن از طریق برگه های املا، انشا، گفتگو، پایان نامه، امتحان کتبی و نوارهای امتحان شفاهی جمع آوری شده است. این خطاها در بین فارسی آموزان ترک زبان متأثر از زبان مادری و زبان فارسی و شیوه های آموزشی آنهاست. این خطاها به سه دسته درون زبانی، بین زبانی و آموزشی تقسیم می شوند. یافته های تحقیق نشان می دهد که هرچه زبان آموز بر زبان مقصد (فارسی) تسلط بیشتری پیدا کند، از تعداد خطاهای وی کاسته می شود. از آنجا که تسلط بیشتر به زبان فارسی از راه شناخت خطاها صورت می گیرد، مطالعه خطاها امری اجتناب ناپذیر است. همچنین در فرایند یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم، مطالعه انواع خطاهای زبانی، انتخاب روش های تدریس، تهیه و تدوین مطالب درسی و دوره های آموزشی مناسب و نیز انجام تحقیقات مفصل دیگر در این زمینه لازم است.

Investigating High-frequency Errors of Istanbul Speakers in Learning and Using Prepositions of Persian Language (Study and Analysis)

One of the most important and practical topics in teaching Persian language is teaching letters, especially prepositions. The present study aims at investigating the frequent errors of prepositions among Istanbul Persian language learners living in Qom city in the use and learning of Persian language. The aim of this research is to scrutinize and describe the causes of errors in the use of high-frequency additional letters and also to facilitate the learning of the Persian language. The method of conducting this research is descriptive, analytical and field, and its data has been collected through papers of spelling, essays, conversations, theses, written exams, and oral exam tapes. These errors among Persian learners of Turkish language are influenced by their mother tongue and Persian language and their teaching methods. These errors are divided into three categories: intra-language, inter-language and educational. The findings of the study indicate that the more a learner gains mastery of the target language (Persian), the number of his errors decreases. Since mastering the Persian language is done by recognizing errors, studying the errors is inevitable. Furthermore, in the process of learning Farsi as a second language, it is necessary to study all kinds of language errors, select teaching methods, develop and compile course materials and appropriate training courses, and conduct other detailed research in this domain.

تبلیغات