آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

کتاب های تاریخ و آگاهی طبقاتی از جورج لوکاچ و آئینه ای برای صداها و هزاره دوم آهوی کوهی از شفیعی کدکنی اگر چه از لحاظ صوری  متفاوت و در قالب های غیر همگون به نظر می رسند، امّا در باطن دارای بنیانی همسان فکری هستند که حاصل تشابه دیدگاه های دو متفکّر غربی و شرقی در تبیین عدالت اجتماعی برای جامعه ای پویا است. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی این آثار در جهت نشان دادن وحدت نیازهای انسان و جامه عمل پوشاندن به آرزو های انسان آرمانی با کرامت اجتماعی است که علی رغم تفاوت های مکانی به علّت همسانی مسائل زندگی در عصر حاضر است. روش انجام این پژوهش توصیفی– تحلیلی با بهره گیری از یاد داشت های کتابخانه ای است. هدف در پژوهش حاضر این است که با تکیه بر اساس نظریّه آگاهی طبقاتی فردی، واکنش عقلانی، ایجاد نیروی محرّکه و کاهش نابرابری ها برای توسعه اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روند شکل گیری آگاهی های اجتماعی با محتوای اجتماعی و فلسفی روشن بینانه این آثار از سه مرحله برخوردار است. مرحله آگاهی که به شکل شئ وارگی آشکار می گردد. در مرحله دوم اعتراض وارد شکل های نمادین می شود و در نهایت بر مرحله تثبیت می انجامد که هدف متعالی دو متفکّر آزادمنش است.

The Analysis of Social Justice Based on History and Class Consciousness by Georg Lukacs, and A Mirror for the Sounds and the Second Millennium of the Mountain Deer by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani

Although it seems that the books, History and class consciousness by George Lukacs and a mirror for the voices and the second millennium of the mountain deer by Shafi'i Kadkani, are completely different in the term of form and they are written in non-homogeneous formats, they profoundly enjoy the same ideological premises which are the outcome of the similar views of two Western and Eastern thinkers in explaining social justice in a dynamic society. The objective of the current study is to comparatively analyze the literary works to represent the unity of human needs and fulfill the aspirations of an ideal humankind with social dignity, which despite the spatial differences, has some conformity due to the similarity of life issues in the present age.   The study has been conducted by the statistical method of descriptive-analytics, using library notes. The study is aiming to explore the rational response, the creation of driving force and the reduction of inequalities in order to create social and cultural development based on the theory of individual class consciousness. The results indicate that the process of social awareness formation using the enlightening social and philosophical content of these works consists of three different stages; the consciousness stage that reveals itself in the form of objectification, the second stage, during which the protest enters into symbolic forms and finally the third stage, which leads to consolidation. It is the supreme goal of the two liberal thinkers.

تبلیغات