آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

شمس الدین محمّد کوسج از شاعران قرن هشتم، سراینده برزونامه کهن است شاعر در این منظومه به شرح رویدادهای مربوط به برزو فرزند سهراب و اطرافیان او پرداخته است. در این مقاله به بررسی عناصر انسجام متن در منظومه برزونامه کهن بر اساس نظریه هالیدی و حسن پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و داده های تحقیق از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و یادداشت برداری به دست آمده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، بخش کهن برزونامه، اثر«شمس الدین محمد کوسج» با تصحیح و تحقیق اکبر نحوی  است. بخش اول منظومه، داستانی به تمام معنا حماسی است که در گذشته بسیار مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفته بود؛ اما در میان محققان ایرانی و خاورشناسان چنان که باید و شاید، شناخته نشد و سخنان ضدّ و نقیض درباره آن از دیگر منظومه های حماسی بیشتر گردید. بخش قدیمی کتاب برزونامه در بین دیگر منظومه هایی که به تقلید از شاهنامه سروده شده ، موفّق تر بوده است، به گونه ای که از زمان گذشته، بخشی از آن را وارد نسخه ای از شاهنامه کرده اند. طرح داستانی ساده و عامه پسند، زبان روان و خ الی از آرایه های دشوار بیانی و بدیعی، زودیاب بودن موقعیت های داستانی، بافت حماسی و سرگرم کننده و... سبب شده است، این داستان بیش از دیگر حماسه های ملی و تاریخی پس از شاهنامه در اندیشه مردم باقی بماند. با بررسی عناصر انسجام متن در برزونامه می توان شمس الدین محمّد کوسج را به عنوان یکی از سرایندگان خوش قریحه قرن هشتم در پیروی از شاعران حماسه سرای گذشته دانست و موفقیّت وی را در انعکاس ساختار فکری، زبانی و ادبی آن ها در اشعار خود مورد تأیید قرار داد.

Examining the elements of text coherence in the Borzoonameh system of Shamsuddin Mohammad Kosaj based on the theory of Hallidi and Hassan

Shamsuddin Mohammad Kosaj, one of the poets of the 8th century, is the author of the old Borzoonameh. In this article, the elements of text coherence in the ancient Borzoonameh system have been investigated based on Halliday and Hassan's theory. The descriptive-analytical research method and the research data were obtained through the use of library resources and note-taking. The scope and community under study is the ancient part of Borzoonameh, by "Shamsuddin Mohammad Kosaj" with correction and research by Akbar Nahawi. The first part of the poem is an epic story in every sense of the word, which was very well received and noticed by people in the past. But among Iranian researchers and orientalists, it was not known as it should and maybe, and there were more contradictory words about it than other epic poems. The old part of Borzoonameh book has been more successful among other poems written in imitation of Shahnameh, so that part of it has been included in a copy of Shahnameh since time immemorial. Simple and popular plot, fluent language and free of difficult to express and novel arrays, immediacy of story situations, epic and entertaining texture, etc. have caused this story to remain in people's thoughts more than other national and historical epics after the Shahnameh. to stay By examining the elements of text coherence in Borzoonameh, it is possible to consider Shamsuddin Mohammad Kosaj as one of the most beautiful composers of the 8th century following the epic poets of the past, and his success in reflecting their intellectual, linguistic and literary structure in his poems can be confirmed.

تبلیغات