چکیده

در سال های اخیر حوزه مطالعاتی نوینی در میان تلمودپژوهان پدید آمده است که روایت های تلمودی را در بستر متون ایرانی (به ویژه متون فارسی میانه) بررسی می نماید. این شیوه پژوهش منجر به پدید آمدن یک شاخه مطالعاتی ویژه به نام مطالعات ایرانی-تلمودی[1] شده است. در این میان البته جای ایران شناسان بسیار خالی است، ایران شناسانی که می توانند با دیدگاهی متفاوت از تلمودپژوهانِ عموماً یهودی غربی وارد این حوزه شوند. در همین راستا این مقاله به بررسی تطبیقی یک روایت از تلمود بابلی یعنی رساله گیتین 56ب و 57 الف با ارداویراف نامه می پردازد. رویکرد این مقاله برخلاف رویکرد عمومی موجود میان پژوهشگران مطالعات ایرانی-تلمودی -که بررسی روایت های تلمودی در بستر فارسی میانه است- بررسی احتمال تأثیر گرفتن ارداویراف نامه از روایت تلمودی مورد اشاره است. بی گمان جا دارد که پژوهشگران حوزه مطالعات ایرانی-تلمودی به این روش نوین نیز روی آورده و به تاثیر روایت های تلمودی -و یا به طور عام یهودی- بر متون فارسی میانه دوران ساسانی نیز بپردازند.

Comparing a Talmudic narrative with Arda-Viraz-Namag

In recent years a new realm of studies has emerged among the Talmudists that examines Talmud in its Iranian context. This area of research leads to the emergence of a rather new field called Irano-Talmudica. However, Iranian Studies scholars- especially Scholars from Iran- are somehow absent in this new field. Even though, Iranologists would contribute to the field from a point of view that is surely different from the Western Talmudists' perspective. This article is a comparative study between Gittin 56b-57a and Arda-Viraz-Namag . The present article's approach unlike the common approach among Irano-Talmudica scholars -that is examining Talmudic narratives in their Iranian context- is to look at the possibility of the composition of Arda-Viraz-Namag based on the Talmudic narrative from Gittin. This new approach needs to find its way into Irano-Talmudica Studies as well, and the influence of Talmudic- or even Jewish- narratives on Middle Persian source materials need to be examined by Irano-Talmudica scholars.

تبلیغات