آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

This qualitative study aims to investigate the sources of burnout from Iranian EFL teachers’ perspectives. To this end, thirty-four Iranian male and female EFL teachers participated in the semi-structured interview to comment on the burnout sources and then rank them in terms of priority. Also, one hundred teachers responded to an online open-ended questionnaire. The coding scheme revealed two external and internal nodes, five themes, and fifteen subthemes. Under the external node lay financial, organizational, and teacher training problems. The internal node involved teachers’ psycho-affective traits and personal life affairs. The results showed that external sources outweighed the internal ones. Among the external sources, teachers’ low pay, the supervisor’s maltreatment, and workload, and among the internal ones, teachers’ low problem-solving abilities, low motivation and self-efficacy held high ranks. No one attributed burnout to teachers’ gender and age, and almost all participants unanimously criticized the educational administration system of Iran for not providing teachers with the necessary means of burnout recognition and prevention. The study has implications for educational policymakers and practitioners.

ادراک معلمان زبان انگلیسی ایرانی از فرسودگی شغلی: مطالعه کیفی

این مطالعه کیفی با هدف بررسی منابع فرسودگی شغلی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی انجام شده است. برای این منظور، سی و چهار معلم زبان انگلیسی مرد و زن ایرانی در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند تا در مورد منابع فرسودگی شغلی نظر دهند و سپس آنها را از نظر اولویت رتبه بندی کنند. همچنین 100 معلم به یک پرسشنامه باز و برخط در مورد علل فرسودگی پاسخ دادند. بر اساس کدگذاری، پاسخهابه دو گره بیرونی و درونی، پنج شاخه اصلی و پانزده موضوع فرعی تقسیم بندی شدند. گره بیرونی شامل مشکلات مالی، سازمانی وموضوعات مربوط به تربیت معلم وگره درونی شامل ویژگی های روانی-عاطفی معلمان و مشکلات زندگی شخصی این افراد بود. طبق نتایج بدست آمده، شرکت کنندگان فرسودگی معلمین زبان انگلیسی را بیشتر به عوامل خارجی نسبت دادند تا عوامل درونی. ازعوامل بیرونی، دستمزد پایین معلمان، بدرفتاری سرپرست و حجم کار، واز عوامل درونی، پایین بودن توانایی حل مسئله، انگیزه پایین و کمبود حس خودکارآمدی معلمان در رتبه های بالایی قرار داشت. هیچیک از شرکت کنندگان فرسودگی شغلی را به جنسیت و سن معلمان نسبت نداد و تقریباً همه شرکت کنندگان به اتفاق آراء از سیستم مدیریت آموزشی ایران به دلیل عدم ارائه ابزار لازم برای تشخیص و پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان انتقاد کردند. این مطالعه تلویحات آموزشی برای سیاستگذاران و دست اندرکاران مسایل آموزشی دارد.

تبلیغات