پژوهش در حوزه، نگاه از بیرون
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
از نگاه بیرونى که به فرآیند پژوهش نظر افکنده شود، این نکته به خوبى ملموس و قابل احساس است که مقوله پژوهش نیازمند صبر و تحمّلى ژرف براى پژوهشگران و دیگر دست اندرکاران امر پژوهش است. پژوهش داراى افت و خیز و مقولهاى دیربازده است. کسى که در این عرصه گام مىنهد، نیازمند استعداد، خلاّقیت و تجربه کافى در موضوعى است که وارد آن مىشود، به علاوه باید عنصرى صبور و پرتوان باشد بهگونهاى که خود را براى هر مشکل و سختى و حتى شکست آماده کند. پژوهش هم چون گمانهزنىهایى است که براى کشف معدن طلا یا نفت انجام مىگیرد. این گمانهزنى ممکن است، دهها و صدهابار، با استفاده از تمامى ابزارهاى لازم، متخصصین فن و فنّآورىهاى موجود انجام پذیرد و هر بار با شکست مواجه شود و یا نتیجهاى چشمگیر به همراه نداشته باشد؛ ولى اگر از میان صد بار آزمون و خطا، یک مورد آن به نتیجه برسد، ارزشِ صرف آن همه بودجه و امکانات را دارد، چون پیروزى و دستیابى به نتیجه مطلوب، مىتواند صد مورد شکستهاى پیشین را جبران کند.
به فرموده بزرگى: «تحقیق و کار عالمانه، با مژه، کوه کندن است و کسى که در عرصه پژوهش گام مىگذارد، باید با لحاظ تمامى مشکلات و دشوراىها کار را آغاز کند.» به هر روى مخاطب این سخن تنها، فرد محقق و پژوهشگر نیست؛ بلکه آن چه بیشتر در این مجال مورد نظر این قلم است، جلب توجه مسؤولان، بانیان و مجریان امر تحقیق در حوزه است. اکنون که بحمداللّه و المنّة و تحت توجهات حضرت ولى عصر(عج) و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى، دهها مرکز تحقیقى با بهرهگیرى از نیروهاى جوان متعهد، فاضل و خوشفکر در حوزه مقدس قم دائر شده و در زمینههاى گوناگون دانشهاى اسلامى و انسانى، اعم از فقهى، تفسیرى، فلسفى، کلامى، حدیثى، سیاسى و غیره به این امر مهم پرداختهاند؛ نیل به پژوهش عالمانه، محققانه و درخور حوزههاى علمیه بایستنىهاى فراوانى مىطلبد که رعایت آنها در ارائه تحقیقات، اجتنابناپذیر است. البته تهیه لیست کامل از این بایدها و اجراى آنها، نیازمند تمرکز در امر پژوهش و سیاستگذارى دقیق و علمى از سوى یک مرکز تصمیمگیرى پویا، مشرف به همه نیازها، جوشیده از متن حوزه و داراى قدرت و توان اجرایى بالا مىباشد که این مطلب، در جاى خود باید مورد توجه قرار گیرد و نیازمند فرصت دیگرى است.
آن چه فعلاً در نظر است که به ارباب پژوهش حوزوى منتقل شود و مشمول عنایت آن عزیزان قرار گیرد، آن است که با توجه به مشکلات طاقتفرساى امر تحقیق، براى عرضه کارهاى نو، ایجاد خلاّقیت، نظریهپرورى و تولید اندیشههاى نوین، با استفاده از منابع غنى معارف دینى تکیه بر گنجینه ارزشمند سلف صالح و به کارگرفتن نیروهاى مبتکر و خلاّق، باید تدبیرى اندیشید و راهکارهایى یافت که از کارهاى کممحتوا، تکرارى و کمارزش اجتناب شود و امکانات و پژوهشهاى حوزوى به سوى پاسخگویى به نیازهاى عصر کنونى، حلّ مشکلات نظام اسلامى در ابعاد نظریهپردازى، بازکردن گرههاى مختلف اجتماعى و حل شبهات بسیج گردد. بلکه با سلاح زبان روز به سوى اندیشههاى باطل رایج در غرب و جهان سرمایهدارى شامل: سکولار، لیبرال دموکرات و نگاههاى مختلف سیاسى، اجتماعى، تربیتى، حقوقى، اقتصادى و غیراسلامى هجوم آورد.
براى تحقق وعینیّت یافتن شعارهاى بالا، که اهداف عالیه حوزههاى علمیه و مراکز پژوهشى آن است، راهکارهایى وجود دارد. آن چه راقم این سطور که سالیان متمادى با بسیارى از مراکز پژوهشى حوزوى ارتباط یا همکارى داشته است، به خاطر فاترش خطور مىکند، نگاهى بیرونى به شیوه پژوهشى است که اکنون در غالب مراکز پذیرفته شده و در حال اجرا است و شاید ریشه آن هم کپىبردارى از شیوه رایج در مراکز دانشگاهى و آموزش عالى داخل کشور باشد.
مراحل پژوهش کنونى نوعا در فرآیند کارى عبارتاند از: تعیین موضوع تحقیق، تصویب موضوع (در صورتى که از سوى پژوهشگر ارائه شود)، نوشتن طرح نامه، تصویب طرح نامه، نظارت و ارزیابى و مراحل اجراى تحقیق و تصویب آن. این روشى است که به عنوان شیوه برتر واستاندارد در جریان است. اگرچه در این روش محاسن و مزایایى همانند: نظم و نسق یافتن کار تحقیق، انجام طرحهاى مورد نظر و سفارش در مدت زمان قابل پیشبینى نهفته است؛ سؤال اصلى آن است که این روش چقدر به کشف و خلاّقیت مىانجامد؟ و با اعمال و تداوم آن تا جه میزان شاهد عرضه تولیدات نوین و جهش و نظریهپردازى جدید در عرضه معارف دینى خواهیم بود؟
چنین روشىنظیر کارهایى است که دولتها در برنامههاى کوتاهمدت و درازمدت خود پیشبینى مىکنند و در چارچوب آن با پیمانکاران مختلف قرارداد مىبندند و در نتیجه سمت و سوى سیاستگذارى دولت در بخشهاى مختلف اقتصادى، فرهنگى، سیاسى مشخص مىشود و معلوم مىشود که این پروژه در چه مدّت و با چه هزینهاى به بهرهبردارى مىرسد؛ ولى آیا مقوله پژوهش و تحقیق را تنها در این شیوه مىتوان محدود و خلاصه کرد؟ آیا با پافشارى بر این روش به عنوان سنّتى لایتغیر و غیر قابل اغماض، مىتوان شاهد خلاّقیت و نوآورى بود؟ البته روشن است که منظور از نوآورى، پشتپا زدن به گنجینه پرافتخار گذشته و روشهاى سلف صالح که امام خمینى(ره) به آن «فقه جواهرى» مىگفتند، نیست؛ بلکه منظور نوآورى در عرضه جواهر امروز است.
آیا مبتکران و نظریهپردازان صالح گذشته هم چون: شیخ انصارى، وحید بهبهانى، علاّمه حلّى، ملاّصدرا و علاّمه طباطبایى در عرصه فقه، اصول، فلسفه و تفسیر با چنین مدلى، موفق به خلق آثار نو و پرارزش گشتند؟ البته غرض آن نیست که شیوه کنونى به کلّى نسخ شود و از گردونه پژوهش بیرون افکنده شود؛ بلکه منظور تأمّل در کلیّت این شیوه است؛ یعنى اگر در مواردى مشاهده مىشود که این روش از کارایى لازم برخوردار نیست، بدون آن که اصل کار پژوهش کنار گذاشته شود، این روش اصلاح شود و به مقتضاى مصلحت بهینه گردد.
بسیارى از نیروهاى فاضل، متعهّد و خلاّق در حوزه هستند که با تکیه بر این روش، خلاقیت آنها گرفته مىشود و مراحل تحقیق پیشگفته همانند قفل و زنجیرى بر پاى عقل، اندیشه و ابتکار آنها تنیده مىشود و نمىگذارد در عرصه تفکر به حرکت در آید و آثار نو عرضه کند. در چنین جایى است که مىتوان محقّق را آزاد گذاشت. از او پشتیبانى کرد، امکانات لازم را در اختیار او نهاد و او را از قفس شیوه گذشته رها نموده و با حسن ظنّ به قوه خلاق و ابتکار او و با توجه به تجربیات گذشتهاش، به او میدان عمل داد تا کار کند، فکر خود را به کار اندازد و با تأمّل و تحقیق طرحهایى نو دراندازد. حتى مىتوان نارسایىها، گرهها و نیازهاى امروز را به او گوشزد نمود و از او راه حلّ خواست و طرح مطالبه نمود. در این صورت است که پژوهشگر خلاق و متدیّن و دلسوز، مىتواند با دلگرمى به میدان تأمّل و تحقیق درآید و از آن پس شاهد زایش اندیشههایى نو و کارآمد بود. البته این بدان معنا نیست که در این صورت هر چه تولید مىشود، چون دُرّى گرانبها است؛ زیرا چنان که در ابتداى این مقال بیان گردید، این کار افت و خیز و فراز و نشیب فراوان دارد. و میدان آزمون و خطا است و هر چند شکست فراوان در آن به چشم مىخورد؛ آن چه ارزش دارد، پیروزىهایى است که پس از شکستهاى مختلف قابل مشاهده است.
اگرچه امروزه در مراکز آموزش عالى داخل کشور همچنان از این شیوه پیروى مىشود، در مراکز دانشگاهى و پژوهشى معتبر دنیا، این روش منسوخ شده است. امروزه به جاى پُرکردن صفحات از انبوه مطالب پیشگفته و گاه کهنه و به جاى افزایش حجم تحقیقات و بالابردن آمار عرضه کتاب، مقاله و نشریه باید به کیفیّت اندیشید و در فکر کارهایى نو، کمحجم و محدود ولى محکم و متقن بود.
سرّ آن که بزرگان حوزه با آن همه محدودیت در زمانهاى پیشین موفق به خلق آثار گرانبها شدند و توانستند با آن همه فشار و ظلم، میراث گرانبهاى اهلبیت(ع) را نسل به نسل و سینه به سینه، به عصر امروز برسانند، این بود که با ایمان و توکّل نیاز و کمبود را تشخیص مىدادند و با تمام تلاش و همّت خود به چارهجویى و حلّ آن مىپرداختند. آنان دست از جهاد علمى خود نمىشستند تا آن که گرههاى موجود را در پرتو قرآن و معارف اهلبیت(ع) حلّ کنند. اکنون که به برکت انقلاب پرشکوه اسلامى، ابزار تحقیق و پژوهش گسترده و کارآمد شده و امکانات و شرایط لازم فراهم آمده است، باید زمینهاى فراهم کرد تا نسلهاى جدیدى از شیخ انصارىها، وحید بهبهانىها، شیخ مفیدها، ملاّصدراها، علامه طباطبایىها و امام خمینىها، به وفور متولد گردند و تشنگان معارف آل محمد(ع) را از زلال معرفت وحیانى اهلبیت(ع) سیراب کنند. ان شاء اللّه.
به فرموده بزرگى: «تحقیق و کار عالمانه، با مژه، کوه کندن است و کسى که در عرصه پژوهش گام مىگذارد، باید با لحاظ تمامى مشکلات و دشوراىها کار را آغاز کند.» به هر روى مخاطب این سخن تنها، فرد محقق و پژوهشگر نیست؛ بلکه آن چه بیشتر در این مجال مورد نظر این قلم است، جلب توجه مسؤولان، بانیان و مجریان امر تحقیق در حوزه است. اکنون که بحمداللّه و المنّة و تحت توجهات حضرت ولى عصر(عج) و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى، دهها مرکز تحقیقى با بهرهگیرى از نیروهاى جوان متعهد، فاضل و خوشفکر در حوزه مقدس قم دائر شده و در زمینههاى گوناگون دانشهاى اسلامى و انسانى، اعم از فقهى، تفسیرى، فلسفى، کلامى، حدیثى، سیاسى و غیره به این امر مهم پرداختهاند؛ نیل به پژوهش عالمانه، محققانه و درخور حوزههاى علمیه بایستنىهاى فراوانى مىطلبد که رعایت آنها در ارائه تحقیقات، اجتنابناپذیر است. البته تهیه لیست کامل از این بایدها و اجراى آنها، نیازمند تمرکز در امر پژوهش و سیاستگذارى دقیق و علمى از سوى یک مرکز تصمیمگیرى پویا، مشرف به همه نیازها، جوشیده از متن حوزه و داراى قدرت و توان اجرایى بالا مىباشد که این مطلب، در جاى خود باید مورد توجه قرار گیرد و نیازمند فرصت دیگرى است.
آن چه فعلاً در نظر است که به ارباب پژوهش حوزوى منتقل شود و مشمول عنایت آن عزیزان قرار گیرد، آن است که با توجه به مشکلات طاقتفرساى امر تحقیق، براى عرضه کارهاى نو، ایجاد خلاّقیت، نظریهپرورى و تولید اندیشههاى نوین، با استفاده از منابع غنى معارف دینى تکیه بر گنجینه ارزشمند سلف صالح و به کارگرفتن نیروهاى مبتکر و خلاّق، باید تدبیرى اندیشید و راهکارهایى یافت که از کارهاى کممحتوا، تکرارى و کمارزش اجتناب شود و امکانات و پژوهشهاى حوزوى به سوى پاسخگویى به نیازهاى عصر کنونى، حلّ مشکلات نظام اسلامى در ابعاد نظریهپردازى، بازکردن گرههاى مختلف اجتماعى و حل شبهات بسیج گردد. بلکه با سلاح زبان روز به سوى اندیشههاى باطل رایج در غرب و جهان سرمایهدارى شامل: سکولار، لیبرال دموکرات و نگاههاى مختلف سیاسى، اجتماعى، تربیتى، حقوقى، اقتصادى و غیراسلامى هجوم آورد.
براى تحقق وعینیّت یافتن شعارهاى بالا، که اهداف عالیه حوزههاى علمیه و مراکز پژوهشى آن است، راهکارهایى وجود دارد. آن چه راقم این سطور که سالیان متمادى با بسیارى از مراکز پژوهشى حوزوى ارتباط یا همکارى داشته است، به خاطر فاترش خطور مىکند، نگاهى بیرونى به شیوه پژوهشى است که اکنون در غالب مراکز پذیرفته شده و در حال اجرا است و شاید ریشه آن هم کپىبردارى از شیوه رایج در مراکز دانشگاهى و آموزش عالى داخل کشور باشد.
مراحل پژوهش کنونى نوعا در فرآیند کارى عبارتاند از: تعیین موضوع تحقیق، تصویب موضوع (در صورتى که از سوى پژوهشگر ارائه شود)، نوشتن طرح نامه، تصویب طرح نامه، نظارت و ارزیابى و مراحل اجراى تحقیق و تصویب آن. این روشى است که به عنوان شیوه برتر واستاندارد در جریان است. اگرچه در این روش محاسن و مزایایى همانند: نظم و نسق یافتن کار تحقیق، انجام طرحهاى مورد نظر و سفارش در مدت زمان قابل پیشبینى نهفته است؛ سؤال اصلى آن است که این روش چقدر به کشف و خلاّقیت مىانجامد؟ و با اعمال و تداوم آن تا جه میزان شاهد عرضه تولیدات نوین و جهش و نظریهپردازى جدید در عرضه معارف دینى خواهیم بود؟
چنین روشىنظیر کارهایى است که دولتها در برنامههاى کوتاهمدت و درازمدت خود پیشبینى مىکنند و در چارچوب آن با پیمانکاران مختلف قرارداد مىبندند و در نتیجه سمت و سوى سیاستگذارى دولت در بخشهاى مختلف اقتصادى، فرهنگى، سیاسى مشخص مىشود و معلوم مىشود که این پروژه در چه مدّت و با چه هزینهاى به بهرهبردارى مىرسد؛ ولى آیا مقوله پژوهش و تحقیق را تنها در این شیوه مىتوان محدود و خلاصه کرد؟ آیا با پافشارى بر این روش به عنوان سنّتى لایتغیر و غیر قابل اغماض، مىتوان شاهد خلاّقیت و نوآورى بود؟ البته روشن است که منظور از نوآورى، پشتپا زدن به گنجینه پرافتخار گذشته و روشهاى سلف صالح که امام خمینى(ره) به آن «فقه جواهرى» مىگفتند، نیست؛ بلکه منظور نوآورى در عرضه جواهر امروز است.
آیا مبتکران و نظریهپردازان صالح گذشته هم چون: شیخ انصارى، وحید بهبهانى، علاّمه حلّى، ملاّصدرا و علاّمه طباطبایى در عرصه فقه، اصول، فلسفه و تفسیر با چنین مدلى، موفق به خلق آثار نو و پرارزش گشتند؟ البته غرض آن نیست که شیوه کنونى به کلّى نسخ شود و از گردونه پژوهش بیرون افکنده شود؛ بلکه منظور تأمّل در کلیّت این شیوه است؛ یعنى اگر در مواردى مشاهده مىشود که این روش از کارایى لازم برخوردار نیست، بدون آن که اصل کار پژوهش کنار گذاشته شود، این روش اصلاح شود و به مقتضاى مصلحت بهینه گردد.
بسیارى از نیروهاى فاضل، متعهّد و خلاّق در حوزه هستند که با تکیه بر این روش، خلاقیت آنها گرفته مىشود و مراحل تحقیق پیشگفته همانند قفل و زنجیرى بر پاى عقل، اندیشه و ابتکار آنها تنیده مىشود و نمىگذارد در عرصه تفکر به حرکت در آید و آثار نو عرضه کند. در چنین جایى است که مىتوان محقّق را آزاد گذاشت. از او پشتیبانى کرد، امکانات لازم را در اختیار او نهاد و او را از قفس شیوه گذشته رها نموده و با حسن ظنّ به قوه خلاق و ابتکار او و با توجه به تجربیات گذشتهاش، به او میدان عمل داد تا کار کند، فکر خود را به کار اندازد و با تأمّل و تحقیق طرحهایى نو دراندازد. حتى مىتوان نارسایىها، گرهها و نیازهاى امروز را به او گوشزد نمود و از او راه حلّ خواست و طرح مطالبه نمود. در این صورت است که پژوهشگر خلاق و متدیّن و دلسوز، مىتواند با دلگرمى به میدان تأمّل و تحقیق درآید و از آن پس شاهد زایش اندیشههایى نو و کارآمد بود. البته این بدان معنا نیست که در این صورت هر چه تولید مىشود، چون دُرّى گرانبها است؛ زیرا چنان که در ابتداى این مقال بیان گردید، این کار افت و خیز و فراز و نشیب فراوان دارد. و میدان آزمون و خطا است و هر چند شکست فراوان در آن به چشم مىخورد؛ آن چه ارزش دارد، پیروزىهایى است که پس از شکستهاى مختلف قابل مشاهده است.
اگرچه امروزه در مراکز آموزش عالى داخل کشور همچنان از این شیوه پیروى مىشود، در مراکز دانشگاهى و پژوهشى معتبر دنیا، این روش منسوخ شده است. امروزه به جاى پُرکردن صفحات از انبوه مطالب پیشگفته و گاه کهنه و به جاى افزایش حجم تحقیقات و بالابردن آمار عرضه کتاب، مقاله و نشریه باید به کیفیّت اندیشید و در فکر کارهایى نو، کمحجم و محدود ولى محکم و متقن بود.
سرّ آن که بزرگان حوزه با آن همه محدودیت در زمانهاى پیشین موفق به خلق آثار گرانبها شدند و توانستند با آن همه فشار و ظلم، میراث گرانبهاى اهلبیت(ع) را نسل به نسل و سینه به سینه، به عصر امروز برسانند، این بود که با ایمان و توکّل نیاز و کمبود را تشخیص مىدادند و با تمام تلاش و همّت خود به چارهجویى و حلّ آن مىپرداختند. آنان دست از جهاد علمى خود نمىشستند تا آن که گرههاى موجود را در پرتو قرآن و معارف اهلبیت(ع) حلّ کنند. اکنون که به برکت انقلاب پرشکوه اسلامى، ابزار تحقیق و پژوهش گسترده و کارآمد شده و امکانات و شرایط لازم فراهم آمده است، باید زمینهاى فراهم کرد تا نسلهاى جدیدى از شیخ انصارىها، وحید بهبهانىها، شیخ مفیدها، ملاّصدراها، علامه طباطبایىها و امام خمینىها، به وفور متولد گردند و تشنگان معارف آل محمد(ع) را از زلال معرفت وحیانى اهلبیت(ع) سیراب کنند. ان شاء اللّه.