آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

قرآن ارزنده ترین موهبت الهی و گوهری با ارزشی است که سرچشمه سعادت انسان میباشد و در پرتو آن،می توان از چنگال عفریت «جهل »رها گردید و به کمال مطلوب دنیا و آخرت رسید.
قرآن فرشته نجاتی است که این چنین خود را معرفی میکند:
)انّ هذا القرآن یهدی للّتی هی اقوم…)؛همانا قرآن (مردم را) به استوارترین آئین هدایت میکند….( سوره اسراء،ایه 9)
قرآن سیر زندگی را از نظر عقیده و عمل،قوانین اجتماعی،اقتصادی و نظام های سیاسی، برنامههای اخلاقی،عبادی و دینی که بر جامعه انسانی حکمفرما است،بیان میکند که به راستی، روش هدایت قرآن مستقیم وثابت است.
)…و انّه لکتاب عزیز لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه تنزیل من حکیم حمید)؛…این قرآن قطعاً شک ناپذیر است که نه اکنون و نه اینده،هیچ گونه باطلی در آن راه نمییابد؛چرا که از سوی حکیمی ستوده که کارهایش همه استوار و نیکوست،نازل شده است. (فصلت/ 41-42)
کتابی بینظیر است که هیچ کس نمیتواند مانند آن را بیاورد یا بر آن چیره شود،استدلالش قوی و نیرومند،تعابیرش منسجم و عمیق،تعلیماتش ریشه دار و پرمایه و احکام و دستوراتش هماهنگ با نیازهای واقعی انسان ها درتمام ابعاد زندگی است؛زیرا از سوی خداوند حکیم و حمید نازل شده است؛خداوندی که افعالش حکیمانه و در نهایت کمال و درستی است.)ان هو الّا ذکر للعالمین)؛این قرآن برای همه جهانیان مایه; تذکر و بیداری است.(سوره ص،ایه 87)
آری! مهم آن است که مردم هشیار شوند و به تفکر و اندیشه بپردازند؛زیرا راه،روشن و نشانههای آن آشکار است،در درون جان انسان فطرت پاکی به ودیعه نهاده شده که به او جهت میدهد و او را به خط توحید و تقوا میکشاند،اما مهم بیداری و رسالت اصلی پیامبران و کتب آسمانی نیزهمین (بیدار کردن مردم)بوده است.)ولقد ضربنا للنّاس فی هذا القرآن من کلّ مثل لعلّهم یتذکّرون)؛ما برای مردم،در این قرآن از هر نوع مثلی زده ایم،شاید متذکر شوند!(سوره زمر،ایه 27)
سرگذشت دردناک ستمگران و سرکشان،سرانجام هولناک گناه و نافرمانی،انواع پندها و اندرزها،اسرار خلقت و نظام آفرینش،احکام دین،قوانین و هر چه را برای هدایت انسان ها لازم است،در لباس مثل برای آنها شرح دادهایم.
)قرآنا عربیاً غیر ذی عوج لعلّهم یتّقون)؛قرآنی فصیح و خالی از هرگونه کجی و نادرستی،انحراف،تضاد و تناقض است،شاید آنها پرهیزگاری پیشه کنند! (سوره زمر،ایه 28)
در قرآن هیچ گونه کژی راه ندارد،ایاتش هماهنگ،تعابیرش گویا و عباراتش مفسّر یکدیگرند.
)قل لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیراً )(سوره اسراء،ایه 88)
به آنها بگو:اگر تمام انسان ها و پریان گردهم ایند تا همانند این قرآن را بیاورند،نخواهد توانست،هر چند به یکدیگر کمک کنند.
این ایه،تمام جهانیان را،ازکوچک و بزرگ،عرب و عجم و انسن و جن،آشکارا به مقابله با قرآن دعوت کرده است و میگوید:اگر فکر میکنید که این قرآن سخن خدا نیست و ساخته ذهن بشر است،شما مانند آن را بیاورید و حتی در این راه از یکدیگر کمک بگیرید.البته نمیتوانید!
)و لقد صرفنا للنّاس فی هذا القرآن من کلّ مثل فأبی اکثر النّاس الّا کفور)؛ما برای مردم،در این قرآن از هر نمونهای،حقایقی بیان کردیم،با این حال،بیشتر مردم واکنشی جز انکار حق و نادیده انگاشتن دلایل هدایت نشان ندادند.(سوره اسراء،ایه 89)

تبلیغات