چکیده

تاریخ‏نگارى شفاهى یکى از گونه‏هاى تاریخ‏نگارى است که در دهه‏هاى اخیر، رونق یافته و مانند بسیارى از مقوله‏هاى دیگر، تعریفى مورد وفاق ندارد. توجه به ثبت شفاهى حوادث تاریخى را در دیار غرب به یونان باستان نسبت داده‏اند، اما پیوند تاریخ‏نگارى با سنت نقل شفاهى حدیث در دوره اسلامى، میراثى شایسته ژرف‏کاوى براى پیشینه این‏گونه تاریخ‏نگارى پدید آورده است. تاریخ‏نگارى شفاهى به مفهوم امروزى آن، در سال‏هاى نزدیک به جنگ دوم جهانى با انگیزه‏اى غیر تاریخى در محیط‏هاى نظامى غرب آغاز شد، ولى به سرعت، رونقى در خور یافت و به دیگر کشورها از جمله سرزمین ما نیز راه یافت. در این مقاله پس از مرورى بر تعریف و پیشینه تاریخ‏نگارى شفاهى و فرایند آن، نقش و جایگاه مصاحبه کننده و مصاحبه شونده در تاریخ‏نگارى شفاهى و نیز تعامل تاریخ‏نگارى مکتوب و تاریخ‏نگارى شفاهى اجمالاً بررسى شده، سپس ویژگى‏هاى تاریخ‏نگارى شفاهى در دوازده بند شمرده شده است. بخش پایانى مقاله در درنگى کوتاه به یکى از پیوندهاى تاریخ‏نگارى شفاهى با ارزش‏ها و هنجارهاى دینى و فرهنگى توجه کرده است.

متن

مقدمه

    تاریخ شفاهى یکى از گونه‏هاى تاریخ‏نگارى است که در دهه‏هاى اخیر، مورد توجه تاریخ‏نگاران و تاریخ پژوهان قرار گرفته است. شاید یکى از بایسته‏هاى پژوهش تاریخ‏نگارى در زمان حاضر، سنجش روش و ساز و کار تدوین این‏گونه تاریخ‏نگارى و درجه اعتبار آن است. تاریخ‏نگارى شفاهى در کشور ما پیش از تدوین و تنقیح مبانى و روش آن، پدید آمده است و اکنون پس از تولید حجم قابل توجهى کتاب ذیل این عنوان، ضرورت واکاوى در آن‏ها و رسیدن به تحلیلى روشن درباره میانى و روش‏هاى این شیوه نوین تاریخ‏نگارى کاملاً احساس مى‏شود. در نگاهى بیرونى به این شاخه جدید تاریخ‏نگارى، مى‏توان به محورها و پرسش‏هایى توجه کرد که شاید در متون و منابع غربى بتوان اطلاعاتى کافى درباره این پرسش‏ها یافت، ولى تردیدى نیست که هنوز متون و منابع تولید شده و حتى موجود در کشور ما بدان گستردگى نیست که بتواند برآورنده چنین نیازى باشد. بنابراین، قلم زدن درباره چنین حیطه‏هایى لاجرم کارى مقدماتى و به مثابه گام نخست است. این مقاله نیز تنها با چنین انگیزه‏اى تدوین یافته و هدف آن، صرفا کوشش براى گشودن فضایى جدید در ذهن پژوهشگران نسبت به این موضوع است. بر این اساس، روشن است که این نوشته کوتاه نه در پى ارائه گزارشى کامل و انتقادى از کارهاى انجام شده با عنوان تاریخ شفاهى است و نه بحثى همه جانبه درباره مبانى و ابعاد و معیارهاى تاریخ‏نگارى شفاهى. سزاست هنگام مطالعه مقاله به این نکته مهم توجه شود.


تعریف تاریخ‏نگارى شفاهى

    تاریخ شفاهى را به گونه‏هاى مختلف تعریف کرده‏اند. برخى از این تعریف‏ها به فرایند تولید گزارش تاریخى در تاریخ شفاهى ناظر است و برخى دیگر به تمایز این‏گونه از تاریخ‏نگارى با دیگر گونه‏ها معطوف است و برخى دیگر بازگو کننده دغدغه‏ها و اولویت‏هاى ذهن تعریف کننده درباره تاریخى شفاهى. در یکى از تعریف‏ها تاریخ شفاهى، گردآورى نظام‏مند اظهارات انسان‏هاى زنده درباره تجربیات مشخص آن‏ها دانسته شده که با فرهنگ عمومى، شایعه و سخنان بى‏اساس تفاوت دارد، زیرا مورخانِ تاریخ شفاهى مى‏کوشند یافته‏هاى خود را بازبینى، بررسى و تحلیل کنند و آن‏ها را در یک زمینه مفهومى دقیق و

(4)

--------------------------------------------------------------------------------
صحیح قرار دهند و نیز آن‏ها را به گونه‏اى ذخیره سازند که تاریخ‏نگاران بعدى نیز از آن بهره ببرند.(1) از نظر استفان اِوِرِت، تاریخ شفاهى، ثبت خاطراتِ مردم و تاریخ زنده تجربیات زندگى منحصر به فرد هر کسى است که روى نوار ویدئو یا کاست ضبط مى‏شود. به عبارت دیگر، تاریخ شفاهى، مصاحبه با شرکت کنندگان یا صاحب‏نظران در یک موضوع یا عمل مشخص، و ثبت داورى‏ها و تجدید خاطره‏هاى آن‏هاست.(2) مرور همه تعاریف تاریخ شفاهى(3) و نقد و ارزیابى آن‏ها را باید به فرصتى دیگر وانهاد. در تلاش براى ارائه نگاهى همه جانبه‏نگر، شاید بتوان تاریخ‏نگارى شفاهى را به صورت زیر تعریف کرد:

تاریخ نگارى شفاهى شیوه‏اى از تاریخ‏نگارى معاصر است که در آن، افراد آگاه به مدد پرسش‏هاى یک مصاحبه کننده، خاطرات و دیدگاه‏هاى خود را درباره یک حادثه یا موضوع به صورت شفاهى بیان مى‏کنند.

    در این‏جا تذکر این نکته سودمند به نظر مى‏رسد که شاید بهتر باشد به جاى تاریخ شفاهى،(4) از تعبیر تاریخ‏نگارى شفاهى(5) بهره بگیریم؛ یعنى چون تاریخ شفاهى شیوه‏اى براى ثبت اطلاعات است که سرانجام به تولید یک متن یا منبع تاریخى مى‏انجامد پس در حقیقت، نوعى تاریخ‏نگارى صورت گرفته است. در این نگاه، فرایند تاریخ شفاهى بیش از آن که خودِ تاریخ باشد نوعى تاریخ‏نگارى به حساب آمده است. البته شاید بتوان گفت منظور از ترکیب تاریخ شفاهى، باز سازى تاریخ به صورت شفاهى آن است و هدف آن تنها خلق سند درباره یک حادثه تاریخى است و از آن فراتر نمى‏رود. به عبارت دیگر در تاریخ شفاهى پردازش اطلاعات و اسناد تاریخى صورت نمى‏گیرد، در حالى که تاریخ‏نگارى، یعنى پردازش اسناد تاریخى؛ خواه مکتوب و خواه شفاهى. اما آیا براستى مى‏توان مرزى روشن بین خلق سند تاریخى و پردازش آن قائل شد؟ آیا خلق سند بدون پردازش ممکن است؟ مگر نه این که

 

--------------------------------------------------------------------------------


     1 . Judith Moyer, step - by - step Guide to oral History.


     2 . Stephen Everett , oral History; Techniques and procedures, p 3.

3 . براى تعاریفى دیگر در این زمینه ر.ک:

     Michael Frisch, A shared Authority : Essays on the craft and Meaning of Oral and public History. Ronald Grele , Envelopes of sound: six practitioners Discuss the Method , Theory, and practice of oral History and oral Testimony.

    Paul Thompson, The Voice of the past: oral History.


     4 . Oral History.


     5 . Oral Historiography.

(5)

--------------------------------------------------------------------------------
خلق سند مرحله‏اى پسینى در مقایسه با گزینش داده‏هاى تاریخى است؟ و مگر نه این که گزینش بدون پردازش صورت نمى‏گیرد؟ البته ترکیب تاریخ‏نگارى شفاهى، ترکیبى متناقض‏نما به نظر مى‏آید، ولى با توجه به این که تاریخ شفاهى سرانجام به صورت نوشتارى و مکتوب عرضه خواهد شد، به نظر مى‏رسد استفاده از این تعبیر، درست‏تر است به هر حال، در این نوشته، هر گاه فرایند این شیوه تاریخ‏نویسى مورد نظر بوده از ترکیب تاریخ‏نگارى شفاهى بهره برده شده است.


پیشینه تاریخ‏نگارى شفاهى

    با توجه به پیشینه ارتباط گفتارى انسان‏ها، مى‏توان گفت که شکل اولیه تاریخ‏نگارى شفاهى، پیش از تاریخ‏نگارى نوشتارى رواج داشته است. آغاز تاریخ‏نگارى شفاهى را به توسیدید، مورخ قرن پنجم قبل از میلاد آتن نسبت داده‏اند،(1) ولى این سخن را مادام که تحقیقاتى وسیع درباره پیشینه تاریخ‏نگارى در جوامع شرقى صورت نبسته است، به آسانى نمى‏توان پذیرفت و به نظر مى‏رسد این ادعا نیز یکى از تجلیات ادعایى دیگر است که منشأ همه علوم را غرب و یونان مى‏داند، حال آن که شاید بتوان نمونه‏هاى جلوتر از توسیدید را در جوامع شرقى یافت.

    در جوامع اسلامى نیز تا پیش از دوران معاصر، نمونه‏اى که بتوان آن را یک نمونه کامل از تاریخ‏نگارى شفاهى نامید در دست نیست، اما پیوند تاریخ‏نگارى در دوره اسلامى با سنت نقل شفاهىِ گزارش‏هاى مربوط به عهد نبوى و روایات منقول از معصومان علیهم‏السلام ، به‏ویژه در دوران نخستین شکل‏گیرى دانش حدیث و نیز موارد متعدد استناد مورخان مسلمان به منابع شفاهى، موردى قابل توجه و تحلیل نشده از نمونه‏اى از تاریخ‏نگارى شفاهى در دوران اسلامى را فراروى ما قرار داده است که بررسى آن را باید به مجالى دیگر وانهاد. طبیعى است مراد از این سخن، ادعاى پیوند بین تاریخ‏نگارى شفاهى به مفهوم و صورت کنونى آن با سنت شفاهىِ نقل حدیث در دوره‏هاى نخستین اسلامى نیست، بلکه تأکید بر ضرورت شناخت میراثى است که مى‏تواند امروز براى تاریخ‏نگارى شفاهى، کارایى داشته باشد.

    به هر حال، این شیوه ثبت حوادث، به صورت نظام‏مند در دهه‏هاى اخیر شکل گرفته

 

--------------------------------------------------------------------------------


     1 . stephen Everett , Ibid, p 3.

(6)

--------------------------------------------------------------------------------
است. ظاهرا نقطه شروع این فعالیت به سال‏هاى نزدیک به جنگ دوم جهانى و به محیط‏هاى نظامى باز مى‏گردد. البته توجه به ثبت مشاهدات افراد در خلال جنگ، انگیزه صرفا تاریخى نداشته است، بلکه حل مشکلات روانى و عاطفى برخى جنگ‏جویان را هم تعقیب مى‏کرد.(1) این روش بعدها رنگ و بوى تاریخى بیشترى به خود گرفت و به شیوه‏اى شناخته شده براى تولید گزارش‏هاى تاریخى تبدیل شد.

    شیوه کنونى تاریخ‏نگارى شفاهى در کشور ما که در یکى دو دهه اخیر به آن توجه شده است، بسان بسیارى دیگر از روش‏هاى علوم انسانى، وامدار حرکتى است که پیش از این در غرب آغاز شده است. مؤسساتى مانند «مرکز اسناد انقلاب اسلامى» و «مرکز اسناد ملى جمهورى اسلامى ایران» در سطحى بالنسبه وسیع، و نهادهایى مسئول ثبت خاطرات ایام دفاع مقدس در سطحى قابل قبول، و مؤسساتى مانند «بنیاد تنظیم و نشر آثار شهید بهشتى» در سطحى محدود، به تاریخ‏نگارى شفاهى روى آورده و از طریق مصاحبه با افراد مطلع، اطلاعات مربوط به حوادث دهه‏هاى اخیر و اغلب مرتبط با انقلاب اسلامى و شخصیت‏هاى آن را گردآورى و ثبت کرده‏اند. انگیزه اصلى تاریخ‏نگارى شفاهى، مانند هر نوع دیگر از تاریخ‏نگارى، دست‏یابى به حقیقت است، اما گاه انگیزه‏هایى دیگر مانند پوشاندن حقایق تاریخى و موجه جلوه‏دادن پاره‏اى حوادث نکوهیده، در وراى تاریخ‏نگارى شفاهى به چشم مى‏خورد. این انگیزه در برخى آثار که با عنوان تاریخ‏نگارى شفاهى و از طریق مصاحبه با دولت‏مردان حکومت پهلوى در سال‏هاى اخیر با حمایت دانشگاه هاروارد آمریکا فراهم آمده، براى کسانى که به محیط ایران و انقلاب اسلامى آشنایى دارند، کاملاً هویداست.


فرآیند تاریخ نگارى شفاهى

    گزارش تاریخى در تاریخ‏نگارى شفاهى، محصول فرآیندى تقریبا ساده است که در نگاهى ابتدایى مى‏توان آن را در مدل‏واره زیر چنین بیان کرد:

        حادثه ــá مصاحبه ــá مصاحبه کننده ــá ثبت تاریخى .(2)

 

--------------------------------------------------------------------------------


     1 . Stephen Everett , Ibid, p 3.

2 . براى آشنایى با بحثى در این زمینه، ر.ک:

    http://www.dohistory.org/on your own/toolkit/oralHistory. htm1#WHATIS.

(7)

--------------------------------------------------------------------------------
    جودیث مایر در کتاب راهنماى گام به گام تاریخ شفاهى گام‏هاى هشت‏گانه زیر را براى نگارش و تدوین تاریخ شفاهى معرفى کرده است:

    1ـ تنظیم یک موضوع یا پرسش محورى؛

    2ـ طراحى پروژه با در نظر گرفتن چیزهایى مانند خروجى نهایى، بودجه، تبلیغات، ارزیابى، نیروى انسانى، تجهیزات و زمان بندى؛

    3ـ اجراى تحقیقات پیش زمینه‏اى؛

    4ـ مصاحبه؛

    5ـ پردازش مصاحبه؛

    6 ـ ارزیابى تحقیق و مصاحبه‏ها و در نتیجه بازگشت به گام نخست یا ادامه مسیر به گام هفتم؛

    7ـ سامان‏دهى و ارائه دستاوردهاى و نتایج؛

    8 ـ ذخیره سازى آرشیوى داده‏ها.(1)

شاید بتوان این مراحل را به صورت زیر و با بسط بیشترى بیان کرد:

    1ـ وقوع حادثه؛

    2ـ احساس نیاز مصاحبه‏گر یا مؤسسه حمایت کننده او به انجام مصاحبه؛

    3ـ انتخاب مصاحبه شونده؛

    4ـ طراحى فرایند کار: تدوین پرسش‏ها، زمان‏بندى برآورد امکانات مورد نیاز و مانند آن؛

    5ـ مصاحبه اولیه با ابزارهاى ثبت مصاحبه، مانند کاست، ویدئو و مانند آن؛

    6ـ تبدیل مصاحبه شفاهى به متن کتبى؛

    7ـ ویرایش و آماده سازى؛

    8 ـ تولید نهایى متن کتبى.


نقش و جایگاه مصاحبه کننده و مصاحبه شونده در تاریخ‏نگارى شفاهى

    بى‏تردید در تاریخ‏نگارى شفاهى مصاحبه‏گر و مصاحبه شونده هر دو سهمى تعیین کننده دارند و آگاهى این دو از روش‏ها و آداب مصاحبه و گفت و گوى علمى ـ علاوه بر سرمایه علمى و آگاهى تاریخى ـ در ارائه اثرى شایسته‏تر مؤثر خواهد بود. در این‏باره، باز هم سخن

 

--------------------------------------------------------------------------------


     1 . Jodith Moyer, Ibid.

(8)

--------------------------------------------------------------------------------
خواهیم گفت، اما از جنبه شکلى، مصاحبه شونده یکى از سه نقش زیر را ایفا مى‏کند:

    1ـ بیان مشاهدات خود از یک حادثه یا مقطع تاریخى که در آن نقشى نداشته است؛

    2ـ بیان نقش خود در یک حادثه یا برهه تاریخى؛

    3ـ تلفیقى از حالت اول و دوم.

    انتخاب هر یک از این نقش‏ها، نتیجه عوامل مختلفى مانند انگیزه مصاحبه، نوع نیاز مصاحبه‏گر، انواع مصلحت‏اندیشى‏ها و مواردى از این دست است.

    از زاویه‏اى دیگر، مصاحبه‏گر یا پژوهش‏گرِ تاریخ‏نگارى شفاهى نیز معمولاً در انتخاب مصاحبه شونده یکى از سه روش زیر را پیش مى‏گیرد:

    1ـ انتخاب یکى مصاحبه شونده و متمرکز و محدود کردن خود به آن چه او بر زبان مى‏آورد. بیشتر کتاب‏هاى تاریخ شفاهى موجود در بازار از این نوع هستند؛

    2ـ انتخاب چند مصاحبه شونده و درهم کرد مصاحبه با آن‏ها و ارائه نتیجه کار به صورت موضوعى. در این روش، مصاحبه‏گر بیش از دیگر روش‏ها به پردازش داده‏هاى تاریخى مى‏پردازد. کتاب‏هایى معدود مانند تاریخ شفاهى گروه ابوذر(1) و یا تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى (از مرجعیت امام خمینى تا تبعید)(2) با این روش فراهم آمده است؛

    3ـ انتخاب مصاحبه شوندگانى که خود با آن‏ها مصاحبه نکرده است. در این روش، پژوهش‏گر تاریخ‏نگارى شفاهى از میانه راه به این فرآیند مى‏پیوندد و نقش وى در این فرآیند در مقایسه با دیگر روش‏ها، نقش کم‏رنگ‏ترى است، زیرا در مهم‏ترین مرحله تاریخ‏نگارى شفاهى که مرحله مصاحبه است، نقش نداشته است. در این روش، پژوهش‏گر تاریخ‏نگارى شفاهى به فعالیت‏هایى مانند پیاده‏کردن مصاحبه‏هایى که مستقل از اراده و تصمیم و مبنا و نیازهاى او انجام شده مى‏پردازد، مانند تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى که از مصاحبه‏هاى انجام شده از سوى رادیوى بى‏بى‏سى فراهم آمده است.


تعامل تاریخ‏نگارى مکتوب و تاریخ‏نگارى شفاهى

    برخى تاریخ‏نگاران، هم با منابع مکتوب تاریخى سر و کار دارند و هم خود را از منابع شفاهى محروم نمى‏سازند. تعامل بین تاریخ‏نگارى شفاهى و تاریخ‏نگارى مکتوب به دو شکل قابل تصور است:


--------------------------------------------------------------------------------

1 . رزا ناظم، تاریخ شفاهى گروه ابوذر.

2 . عبدالوهاب فراتى، تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى.

(9)

--------------------------------------------------------------------------------

    1ـ استفاده از منابع مکتوب براى تکمیل یا نقد تاریخ‏نگارى شفاهى: در این حالت، اگر مصاحبه‏گر، توان، فرصت و انگیزه علمى بالاترى داشته باشد، مى‏کوشد از منابع مکتوب هم براى بالا بردن غناى کار خود بهره گیرد؛(1)

    2ـ بهره‏گیرى از منابع شفاهى در فرآیند فراهم آوردن یک اثر مکتوب تاریخى: در این حالت، روش اصلى مورخ، بهره‏گیرى از روش اسنادى و گردآورى اطلاعات کتابخانه‏اى است، اما فراخور موضوع، به منابع شفاهى هم مراجعه مى‏کند و به آن‏ها ارجاع و استناد مى‏دهد.


ویژگى‏هاى تاریخ نگارى شفاهى

    ویژگى‏هاى تاریخ‏نگارى شفاهى که بیشترین کمک را به فهم ابعاد مختلف این گونه از تاریخ‏نگارى مى‏کند، مى‏توان اینگونه شمرد:

    1 . پیوند با تاریخ معاصر: حیطه عمل تاریخ‏نگارى شفاهى، تاریخ معاصر است و طبیعى است راهى براى گفت‏وگو با کسانى که در حوادث تاریخى دور حضور داشته‏اند وجود ندارد. برهمین اساس، برخى نظریه‏پردازان، تاریخ‏نگارى شفاهى را ابزارى حیاتى براى فهم ما از گذشته‏هاى نزدیک شمرده‏اند.

    2 . ارزش واقع‏نمایى تاریخ‏نگارى شفاهى: موضوع توان حقیقت‏نمایى تاریخ یکى از مهم‏ترین مباحث فلسفه علم تاریخ است. خاستگاه این پرسش، فاصله زمانى بین ما و حادثه تاریخى است. این پرسش همواره ذهن نظریه‏پردازان تاریخ را به خود مشغول داشته است که آیا به راستى مى‏توان با استفاده از روش‏هاى تاریخ‏نگارى به تصویرى روشن از گذشته‏اى که اکنون در دست‏رس ما نیست دست یافت؟

    تاریخ‏نگارى شفاهى به دلیل پیوند با تاریخ معاصر و سخن گفتن مصاحبه شونده از گذشته‏اى که خود آن را مستقیما درک کرده است، توان حقیقت‏نمایى بسیار بیشترى در مقایسه با تاریخ‏نگارى کتبى مربوط به گذشته‏هاى دور دارد. البته روشن است که این روشِ تاریخ‏نگارى، آفات و آسیب‏هاى خاص خود را هم دارد که از آن جمله مى‏توان به حب و بغض‏ها و کینه و حسادت‏ها (به اقتضاى المعاصرة حجاب(2)) و عجب و خودپسندى‏ها اشاره

 

--------------------------------------------------------------------------------

1 . رزا ناظم، همان، ص 13-14.

2 . آئینه‏وند، علم تاریخ در گستره تمدن اسلامى، ج 1، ص 327.

(10)

--------------------------------------------------------------------------------
کرد که پژوهشگر تاریخ در استناد به منابع تاریخ‏نگارى شفاهى نباید از این‏ها غفلت ورزد.

    3 . منحصر نماندن حیطه تولید گزارش تاریخى به صاحبان اندیشه و قلم : مصاحبه‏شوندگان را از نظر توان بیان و نوشتن مى‏توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول، کسانى که از توان علمى مناسب برخوردارند و اگر به جاى سخن گفتن فرصت قلم به دست گرفتن بیابند گزارشى بالنسبه یکسان تولید مى‏کنند، و دسته دوم، کسانى که بهره‏اى کافى از علوم نبرده‏اند و لذا توان قلم به دست گرفتن ندارند یا اگر چنین کنند توان نگارش مناسب و پردازش موضوع را ندارند. از مهم‏ترین مزیت‏هاى تاریخ‏نگارى شفاهى این است که میدان تولید گزاره‏هاى تاریخى را از انحصار صاحب‏نظران قلم به دست بیرون مى‏آورد و مجالى مناسب، هم براى صاحب‏نظران غیرقلم به دست و هم براى توده‏هاى مردم فراهم مى‏آورد. جودیث مایور(1) در این زمینه مى‏گوید: در تاریخ‏نگارى شفاهى، تنها نگاه و دیدگاه ثروت‏مندان و قدرت‏مندان، ارزش تاریخى ندارد، بلکه آحاد مردم از چنین خصلت و ارزشى برخوردارند.(2)

    4 . آسان‏تر کردن فهم تاریخ : بیان ساده و روان تاریخ در روش تاریخ‏نگارى شفاهى و فاصله گرفتن از شیوه‏هاى متعارف تاریخ‏نگارى موجب آسان‏تر شدن فهم تاریخ و افزایش تعداد افرادى است که به مطالعه تاریخ روى مى‏آورند. یک متن مکتوبِ تاریخى که در دوران معاصر نوشته شده است، حجم قابل توجهى ارجاع و پاورقى و نمودار و مانند آن دارد که معمولاً براى خوانندگانى که پژوهشگر یا دانشجوى تاریخ نیستند جاذبه‏اى ندارد، ولى متن تاریخى تولید شده در فرآیند تاریخ‏نگارى شفاهى از بسیارى از این اضافات به دور است و به همین دلیل، از آن بیشتر استقبال مى‏شود. تاریخ‏نگارى شفاهى از این نظر تا حد زیادى به کتاب‏هاى خاطرات شباهت مى‏یابد.

    5 . آسان کردن گفت‏وگوى بین نسلى : این که در قریب به اتفاق مصاحبه‏هاى تاریخ‏نگارى شفاهى، مصاحبه کننده متعلق به نسلى متأخر از نسلى است که مصاحبه شونده به آن تعلق دارد، امرى کم اهمیت نیست. این نکته سبب مى‏شود بتوان از تاریخ‏نگارى شفاهى به عنوان یکى از ابزارهاى هموار کننده گفت‏وگوى بین نسلى بهره گرفت.

    6 . تکیه و ابتنا بر حافظه : در مطالعات رایج تاریخ‏نگارى، مورخ براى نگارش، سراغ منابع مختلف مى‏رود و حتى در حال نگارشِ خاطرات هم با تأمل و تعمق بیشترى قلم مى‏زند، ولى

 

--------------------------------------------------------------------------------


     1 . Judith Mayor.


     2 . http://www.dohistory.org/on your own/toolkit/oralHistory. htm1#WHATIS.

(11)

--------------------------------------------------------------------------------
در تاریخ‏نگارى شفاهى، مصاحبه شونده ـ در بیشتر موارد ـ فارغ از این تأملات و خارج از این فرایند تنها به محفوظات ذهنى خویش بسنده مى‏کند و کلیه عوامل مؤثر بر استفاده بهینه از حافظه در این‏جا ایفاى نقش مى‏کند. بنابراین، طبیعى است مصاحبه شونده‏اى که حافظه‏اى قوى داشته باشد توان تولید گزاره‏هاى تاریخى بیشتر و معتبرتر را دارد و برعکس، مصاحبه شونده‏اى که چنین حافظه‏اى ندارد یا گزارشى کامل از یک حادثه به دست نمى‏دهد و بخش‏هایى از آن را وامى گذارد و یا مطالبى نادرست را در گزارش خود بیان مى‏کند.

    7 . تکیه برمنطق و سبک گفتار : سبک گزاره‏هاى تاریخى در تاریخ‏نگارى شفاهى، سبک گفتار است و به همین دلیل از قواعد و ضوابط منطق نوشتار تبعیت نمى‏کند. یکى از مزیت‏هاى این سبک، امکان پرورش موضوع و بیان تفصیلى مطلب است که آن را بر نوشتن برترى مى‏دهد، به‏ویژه براى کسانى که اندوخته و تجربه علمى مناسب ندارند. بیان سلیس و روان موضوع و پرهیز از پیچیدگى‏هاى کلامى نیز از دیگر ویژگى‏هاى سبک گفتارى به جاى سبک نوشتارى است. برخى صاحب‏نظران تاریخ‏نگارى شفاهى به وجه نگارشىِ سخن شفاهى توجه کرده‏اند.

    8 . پیوند با فرهنگ عامه : به دلیل ویژگى‏هاى پیش گفته، آن هنگام که در تاریخ‏نگارى شفاهى با توده‏هاى مردم مصاحبه مى‏شود، شیوه پاسخ دادن و محورهاى مورد توجه مردم، پلى است به سوى شناخت بیشتر فرهنگ عامه، به همین دلیل در متن‏هاى تاریخىِ برآمده از روش تاریخ‏نگارى شفاهى، نمونه‏ها و شواهد بیشترى براى زندگى اجتماعى مى‏توان یافت، و برهمین اساس براى ثبت داده‏ها در تاریخ‏نگارى شفاهى مى‏توان از تجربیات و رهنمودهاى ثبت سنت‏هاى گفتارى شفاهى هم بهره گرفت.(1)

    9 . وابسته بودن غناى گزارش تاریخى به چگونگى ایفاى نقش مصاحبه‏گر : تولید یک متن ارزش‏مند تاریخ شفاهى، به‏ویژه آن‏گاه که مصاحبه شونده فردى معمولى است، با میزان معلومات، مهارت‏ها، بینش تاریخى و توان‏مندى‏هاى مصاحبه‏گر، پیوندى عمیق دارد. مصاحبه شونده در تاریخ‏نگارى شفاهى، نقش مورخ را ایفا مى‏کند، ولى نقش مصاحبه‏گر نیز بسیار تعیین کننده است و از این نظر، متن تاریخ شفاهى را مى‏توان محصول مشترک

--------------------------------------------------------------------------------

1 . براى نمونه‏اى از این مشابهت در زمینه ابزار کار، ر.ک: محمد طیب عثمان، راهنماى گردآورى سنت‏هاى شفاهى، ص 34-38. و به‏ویژه براى توصیه‏ها و شیوه‏هایى براى انجام مصاحبه، فصل پنجم با عنوان روش تهیه اسناد سنت‏هاى شفاهى.

(12)

--------------------------------------------------------------------------------
مصاحبه کننده و مصاحبه شونده دانست. از نظر حقوقى نیز حقوق متعلق به چنین اثرى، نه یک‏سره به مصاحبه کننده اختصاص دارد و نه به مصاحبه شونده، و مصاحبه‏گر بدون اجازه مصاحبه شونده، حق چاپ و انتشار مصاحبه را ندارد. از سویى دیگر، مصاحبه شونده، امکان مدیریت مصاحبه و فرآیند تولید گزارش تاریخى را دارد. در این‏گونه تاریخ‏نگارى، مصاحبه‏گر به مثابه نخستین مطالعه‏گر تاریخى که از سوى مصاحبه شونده (در نقش مورخ) ارائه مى‏شود، در گفت‏وگویى چهره به چهره، مورخ را وامى‏دارد تا آن‏چه مورد نیاز اوست به زبان آورد و مورخ عملاً در چارچوب پرسش‏هاى مطرح شده در مصاحبه، حرکت مى‏کند و نمى‏تواند هر آن‏چه خود مى‏خواهد بیان کند. یکى از تفاوت‏هاى کتاب‏هاى خاطرات با تاریخ‏نگارى شفاهى در همین نکته نهفته است که برخلاف تاریخ شفاهى، نویسنده خاطرات، محدودیت یا چارچوبى از پیش تعیین شده براى بیان گزارش تاریخى خود ندارد.

    10 . کارکردهاى سیاسى ـ امنیتى تاریخ‏نگارى شفاهى: گاه ممکن است از اطلاعات ارائه شده در تاریخ‏نگارى شفاهى ـ هر چه به زمان تولید گزارش تاریخى نزدیک‏تر باشد ـ در حوزه سیاسى و امنیت ملى سوء استفاده شود.

    11 . فراهم آوردن ماده خام براى بهره‏مندى‏هاى بعدى : به دلیل تعدّد افرادى که در روى‏داد تاریخى حضور داشته‏اند، متن برآمده از تاریخ‏نگارى شفاهى به مثابه تنها یک سند در کنار چندین سند ممکنِ تاریخى است، لذا مى‏تواند و حتى باید تنها به عنوان یک ماده خام ذخیره شود تا با دیگر مواد تاریخى سنجیده شود. تاریخ‏نگارى کتبى ـ جز در مورد نگارش خاطرات ـ پس از پردازش داده‏هاى تاریخى صورت مى‏بندد و تاریخ‏نگارى شفاهى تنها به مثابه تولید داده‏هاى پردازش نشده تاریخى است.

    12 . قابلیت برنامه‏سازى رسانه‏اى : همان گونه که در مراحل تاریخ‏نگارى شفاهى ذکر شد، یکى از مراحل تاریخ‏نگارى شفاهى، ثبت مصاحبه روى نوار کاست یا نوار ویدیویى است. این مسئله به داده‏هاى تاریخ‏نگارى شفاهى قابلیت استفاده در برنامه‏سازى رسانه‏اى مى‏دهد. بدیهى است که در عصر رسانه‏ها و ارتباطات نمى‏توان از اهمیت این ویژگى چشم پوشید.


تاریخ‏نگارى شفاهى و ارزش‏ها و هنجارهاى دینى ـ فرهنگى

    درباره شایستگى این شیوه ثبت حوادث تاریخى در یک جامعه دینى، تأملاتى وجود دارد

(13)

--------------------------------------------------------------------------------
که در فرصتى دیگر باید به آن پرداخت، اما اشاره به یکى از مهم‏ترین پرسش‏هاى موجود در این زمینه، ضرورى به نظر مى‏رسد. گاه افراد متدین و داراى رویکرد اخلاقى از بیم آلوده شدن به شائبه ریا و خودستانى، تمایلى به سخن گفتن از پیشینه خود و نقش خود در حوادث نشان نمى‏دهند. شاید یکى از عوامل کم بودن تعداد شرح حال‏هاى خود نگاشت(1) در گذشته تمدنى ما همین نکته باشد. کتاب الاعتبار اسامة بن منقذ (م 584ق) را نخستین خود شرح حال نگارى در اسلام شمرده‏اند،(2) و پس از آن نیز تعداد این گونه منابع بسیار اندک و انگشت شمار است. شاید با توجه به فراوانى نسبى خاطراتى که به‏ویژه از سوى روحانیان در سال‏هاى اخیر روانه بازار شده است، دیگر زمینه تردید در این باره از بین رفته باشد، اما در عمل هنوز این شبهه یا این روحیه مصاحبه‏گریزى در قشرى قابل توجه از شخصیت‏هاى مذهبى در جامعه ما وجود دارد. به نظر مى‏رسد این روحیه به‏رغم ارزش اخلاقى آن، با فرهنگ و آموزه‏هاى اسلامى در زمینه بیان حقایق و پرهیز از کتمان آن، و با سیره بزرگان دین سازگارى ندارد. مرحوم طبرسى در مجمع البیان ذیل آیه شریفه 159 سوره مبارکه بقره، روایتى را به نقل از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم این چنین بیان کرده است :

من سئل عن علم یعلمه فکتمه ألجم یوم القیامه بلجام من نار؛(3) هر که از دانشى پرسیده شود و آن را پنهان کند، روز قیامت با افسار آتش به لگام بست خواهد شد.

    این موضوع، به‏ویژه آن گاه که اظهار علم به جلوگیرى از انحراف و بدعت مى‏انجامد، اهمیتى بیشتر مى‏یابد. در روایتى از صادقین علیهماالسلام نقل شده‏است:

إذا ظهرت البدع فعلى العالم أن یظهر علمه فإن لم یفعل سلب منه نور الإیمان؛(4) وقتى بدعت‏ها آشکار شود، بر عالم است که علم خویش را آشکار سازد و اگر چنین نکند نور ایمان از او گرفته خواهد شد.

    یونس بن عبدالرحمن، راوى این حدیث در ماجراى سرباز زدن عده‏اى از یاران امام هفتم علیه‏السلام از تبعیت امام هشتم علیه‏السلام که به پیدایش واقفیه انجامید و ضمن اشاره به مبارزه خود با آن‏ها، به این حدیث استناد مى‏کند.


--------------------------------------------------------------------------------


     1 . Auto Biography.

2 . آئینه‏وند، همان، ص 325.

3 . طبرسى، مجمع البیان، ج 1، ص 241.

4 . صدوق، علل الشرائع،، ص 235-236.

(14)

--------------------------------------------------------------------------------

    با توجه به اطلاق آشکار ساختن علم در این روایات و نکوهش پنهان نگاه داشتن آن، به‏روشنى مى‏توان شکل‏هاى مختلف آشکار ساختن اطلاعات تاریخى را هم ـ به‏ویژه در شرایطى که در آن مصلحتى نهفته باشد ـ در زمره مصادیق اظهار علم قرار داد. شاهدى دیگر در این زمینه، بیان فضایل و پیشینه امیرالمؤمنین على علیه‏السلام از زبان و قلم خود آن حضرت است که در چندین خطبه(1) و نامه(2) در نهج البلاغه منعکس شده‏است.


جمع‏بندى

    تاریخ‏نگارى شفاهى به عنوان گونه‏اى نو از تاریخ‏نگارى، به‏تدریج منزلتى در خور به‏دست آورده و اکنون به عنوان روشى سودمند مورد استفاده و اقبال تاریخ‏پژوهان است. شناخت مبانى، ابعاد و قابلیت‏هاى این شیوه تاریخ‏نگارى مى‏تواند بهره‏گیرى بهینه از آن را قوت بخشد. به نظر مى‏رسد استفاده از این روش مى‏تواند در برطرف کردن پاره‏اى خلأهاى پژوهش تاریخى در کشورمان نقشى مؤثر ایفا کند. به عنوان مثال شاید گردآورى داده‏هاى لازم براى حیطه پژوهشى تحول دهه‏هاى اخیر در تاریخ تشیع با تأکید برفضاى نهادهاى آموزشى شیعى جز به مدد بهره جستن از این روش میسور نباشد. هم‏چنین کاوش در تاریخ اجتماعى دوران معاصر و عبور پژوهشگران از لایه‏هاى سطحى تاریخ و رخنه به لایه‏هاى زیرین آن نیز سخت نیازمند بهره‏گیرى از شیوه تاریخ‏نگارى شفاهى است.

 

--------------------------------------------------------------------------------

1 . نهج البلاغه، خطبه‏هاى 56، 67، 74، 172 و 192.

2 . همان، نامه‏هاى 6، 9، 10، 17، 28 و 64.

(15)

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

فهرست منابع

    1 . قرآن کریم.

    2 . نهج‏البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ مکرر.

    3 .آئینه‏وند، صادق، علم تاریخ در گستره تمدن اسلامى، ج 1، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1377 .

    4 . صدوق، ابوجعفر محمدبن على، علل الشرائع، قم، مکتبه الداورى، [بى‏تا] .

    5 . طبرسى، ابوعلى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 1، قم، کتابخانه آیت‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى، 1403ق .

    6 . عثمان، محمد طیب، راهنماى گردآورى سنتهاى شفاهى، ترجمه عطاء اللّه‏ رهبر، تهران، آناهیتا (به سفارش سازمان میراث فرهنگى کشور)، 1371 .

    7 . فراتى، عبدالوهاب، تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى (از مرجعیت امام خمینى تا تبعید)، چاپ اول: تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، 1379 .

    8 . ناظم، رزا، تاریخ شفاهى گروه ابوذر، چاپ اول: تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، 1382 .

    9. Baum, Willa K, Transcribing and Editing Oral History. Walnut Creek, Cal.: Alta Mira Press, 1991.

    10. Ericson, Stacy. A Field Notebook for Oral History. 4th ed. Rev. by Troy Reeves. Boise: Idaho Oral History Center, 2001 To order, phone 208/334-3863.

    11. Everett, Stephen , Oral History; Techniques and procedures; (Center of Military History, 1992.

    12. Frisch, Michael, A Shared Authority; Essays on the Craft and Meaning of Oral

(16)

--------------------------------------------------------------------------------
and public History, Albany, State University of New York Press 1990.

    13. Gluck, Sherna Berger, and Daphne Patal. Women's Words: The Feminist Practice of Oral History. New York: Routledge, 1991.

    14. Grele, Ronald J., ed, Envelopes of Sound: Six Practitioners Discuss the Method, Theory, and Practice of Oral History and Oral Testimony. 2d ed. Chicago: Precedent Publishing , 1985.

    15. Moyer, Judith, Step-by-Step Guide to Oral History, 1993, Revised 1999.

    16. Ritchie, Donald A. Doing Oral History. New York: Twayne Publishers, 1994.

    17. Sitton, Thad, O. L. Davis, Jr., and George Mehaffy . Oral History: A Guide for Teachers (and Others). Austin: University of Texas Press, 1983.

    18. Thompson, Paul. The Voice of the Past: Oral History , 3d ed. Oxford: Oxford University Press, 2000.

    19. Yow, Valerie Raleigh. Recording Oral History: A Practical Guide for Social Scientists. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publicaticns, 1994.

    20. http:// www.baylor.edu/Oral History/Bibliography.htm.

    21. http:// www.dickjnson.eduloha.

پایگاه خبرى براى اطلاع رسانى همایش‏ها، طرح‏ها، تازه‏هاى نشر و مانند آن در حوزه تاریخ‏نگارى شفاهى .

    ـ یادآور مى‏شود تاریخ استفاده از پایگاه‏هاى اطلاع‏رسانى، فروردین ماه 1384 مى‏باشد.

 

(17)

تبلیغات