Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
علل ضعف دانش آموزان در درس ادبیات فارسی (مطالعۀ موردی)
نویسندگان:
مرتضی قمبری
منبع:
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم پاییز و زمستان 1398شماره 9
کلید واژه ها:
ادبیات فارسی
ضعف دانش آموزان
پایه هفتم
عادات مطالعه
پیشرفت تحصیلی
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
ادبیات
حوزه های ویژه
آموزش و گسترش زبان،خط و ادبیات فارسی
شماره صفحات:
۸۹ - ۱۰۴
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۷۸۴
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۱۳
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال 8 بهار و تابستان 1402 شماره 13
سال ۱۴۰۱ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال هفتم پاییز و زمستان 1401 شماره 12
سال ۱۳۹۹ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال ششم پاییز و زمستان 1399شماره 11
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم بهار و تابستان 1399شماره 10
سال ۱۳۹۸ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم پاییز و زمستان 1398شماره 9
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال چهارم بهار و تابستان 1398 شماره 8
سال ۱۳۹۷ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال چهارم پاییز و زمستان 1397شماره 7
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال سوم بهار و تابستان 1397شماره 6
سال ۱۳۹۶ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال سوم پاییز و زمستان 1396شماره 5
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال دوم بهار و تابستان 1396شماره 4
سال ۱۳۹۵ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال دوم پاییز و زمستان 1395شماره 3
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال اول بهار و تابستان 1395شماره 2
سال ۱۳۹۴ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال اول پاییز و زمستان 1394شماره 1
چکیده
مقالـه حاضـر بـه بررسـی علـل ضعـف دانـش آمـوزان در درس ادبیـات فارسـی پایـه هفتــم شهرسـتان یــزد میپــردازد. بدیـن منظــور جامعــه آمــاری در هفــت مدرسـه ایــن شهرسـتان شـامل: مدیـران ( 10نفـر،) معلمـان پایـه هفتـم ( 8نفـر) و هـم چنیـن 50نفـر از اولیــای دانــش آمــوزان مقطــع هفتــم میباشــد کــه بــه صــورت روش نمونــه گیــری تصادفــی انتخــاب شــدهاند. در ایــن پژوهــش از پرسشــنامه 32گویــۀ محقــق ســاخته اســتفاده شــده اســت. روش آمــاری مــورد اســتفادۀ پژوهــش درصــد فراوانــی و روش امتیـاز دهـی بـه گویههـای پرسشـنامه اسـت. پـس از محاسـبۀ امتیـازات، مـواردی کـه امتیـاز بـالای 190را کسـب کردنـد، بـه عنـوان موثرتریـن عوامـل ضعـف دانـش آمـوزان در نظـر گرفتـه شـدند کـه بـه ترتیـب عبارتنـد از: عـدم تسـلط بعضـی از آمـوزگاران پایـه هفتـم در تفهیـم و تسـهیل درس ادبیـات فارسـی ( ،)229کیفـی بـودن نمـرات در دوره ّ ابتدایـی و کمـی شـدن آن در کلاس هفتـم ( ،)222کـم توجهـی بـه ادبیـات فارسـی در رسـانه ملـی ( ،)216تخصصـی نبـودن آمـوزگاران در دوره ابتدایـی ( ،)206عـدم رغبـت دانـش آمـوزان بـه درس ادبیـات فارسـی بـه علـت ندانسـتن چگونگـی روش خوانـدن ( ،)203عـدم اهمیـت بـه درس ادبیـات فارسـی در جامعـه ( ،)200عـدم وجـود مشـاور تحصیلـی در مـدارس ( ،)195عـدم آ گاهـی اولیـا از اهمیـت درس ادبیـات در زندگـی ( )194و عـدم توجـه اولیـاء بـه درس ادبیـات فارسـی (.)191
تبلیغات