Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
نقد کتاب فارسی به فارسی بر مبنای چارچوب الیس (2003)
نویسندگان:
اعظم رستمی
منبع:
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم پاییز و زمستان 1398شماره 9
کلید واژه ها:
آموزش زبان فارسی
منابع آموزشی
نقد و بررسی
کتاب فارسی به فارسی
چارچوب الیس (2003)
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
ادبیات
حوزه های ویژه
آموزش و گسترش زبان،خط و ادبیات فارسی
شماره صفحات:
۱۱ - ۳۰
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۱۰۱
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۱۳
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال 8 بهار و تابستان 1402 شماره 13
سال ۱۴۰۱ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال هفتم پاییز و زمستان 1401 شماره 12
سال ۱۳۹۹ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال ششم پاییز و زمستان 1399شماره 11
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم بهار و تابستان 1399شماره 10
سال ۱۳۹۸ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال پنجم پاییز و زمستان 1398شماره 9
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال چهارم بهار و تابستان 1398 شماره 8
سال ۱۳۹۷ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال چهارم پاییز و زمستان 1397شماره 7
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال سوم بهار و تابستان 1397شماره 6
سال ۱۳۹۶ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال سوم پاییز و زمستان 1396شماره 5
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال دوم بهار و تابستان 1396شماره 4
سال ۱۳۹۵ (۲)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال دوم پاییز و زمستان 1395شماره 3
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال اول بهار و تابستان 1395شماره 2
سال ۱۳۹۴ (۱)
-
مطالعات آموزش زبان فارسی سال اول پاییز و زمستان 1394شماره 1
چکیده
تحقیـق حاضـر بـه بررسـی و نقـد کتـاب فارسـی بـه فارسـی اثـر شـکوفه شـهیدی میپـردازد. ایـن کتـاب بـا هـدف تدریـس بـه کسـانی کـه هیـچ گونـه آشـنایی بـا زبـان فارسـی ندارنـد، نوشـته شـده اسـت. درسهـای آن از آمـوزش الفبـا شـروع شـده و بـه آمـوزش چهـار زمـان میپـردازد. ایـن کتـاب بـرای یـک دوره 90سـاعته طراحـی شـده اسـت. در ایـن کتـاب 85تمریـن وجـود دارد. 35تمریـن اولیــۀ کتــاب در درس اول بــرای آمــوزش الفبــا بــه کار رفتهانــد و تمرینهــای 36تــا 85کتــاب از درس دوم تــا چهاردهــم کتــاب آورده شــدهاند. دو درس آخــر کتــاب فاقــد تمریــن اســت. در ایــن پژوهـش برآنیـم کـه بـا تکیـه بـر چارچـوب الیـس ( )2003بـه نقـد ایـن کتـاب بپردازیـم. باتوجـه بـه تحلیلهـای انجـام شـده در قالـب ایـن چارچـوب، میتـوان دریافـت کـه در بیشـتر تمرینهـای ایـن کتـاب شـکل طراحـی تمریـن بـه صـورت تمریـن نوشـتاری اسـت کـه در طـی آن همـۀ زبانآمـوزان یــک فعالیــت مشــترک را انجــام میدهنــد. در ایــن قالــب، تعامــل زبانآمــوزان بــه صــورت کامــا یکطرفــه اســت؛ یعنــی «زبانآمــوز معلــم.» در ایــن راســتا نتایــج ایــن بررســی حاکــی از آن اســت کـه باتوجـه بـه نـوع تمرینهـای طراحـی شـده در ایـن کتـاب کـه برپایـۀ آمـوزش دسـتور و بـا انجـام مکانیکــی فعالیتهایــی کــه گاهــی نوشــتاری هســتند، شــکل گرفتــه، نمیتــوان ایــن کتــاب را در چارچـوب الیـس ( ،)2003کتابـی تلکیفمحـور دانسـت و نویسـندگان ایـن کتـاب بـا توجـه بـه شـکل و قالـب آمـوزش طراحـی شـدۀ خـود بیشـتر از روش دسـتورترجمه اسـتفاده کردهانـد تـا یـک روش ارتباطـی.
تبلیغات