آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

کتابت کلام کریم بدست هنرمند خوشنویسان مسلمان ایرانی در طی چندین قرن پس از نزول کلام کریم همواره زینت افزای آثار هنرهای اسلامی بوده است.در سده حاضر نیز عده‌ای از کاتبان وحی به نگارشگری این آخرین اعجاز الهی دست یازیده‌اند و نشانه‌های نور و معرفت را بر لوح دل و جان خوشنویسی نموده‌اند.در این مقال نیز به آثار این نورنگاران عصر حاضر می‌پردازیم.
کاتبان قرآن‌های نستعلیق
استاد غلامحسین امیرخانی(1318 ش) ایشان علاوه بر آفرینش آثار برتر در خوشنویسی،اثری ارزشمند با عنوان «چند برگی از قرآن حکیم مجید» دارد که با تذهیبی چشم نواز نیز مزین است.
استاد سید حسین سخاوت(1304 ش ـ 1376 ش):
استاد زنده یاد دو بار کار کتابت قرآن را با معنی فارسی اتمام نمود و این اثر ارزنده هنوز منتشر نشده است.
استاد شیخ عباس مصباح زاده(1309 ش):
این روحانی هنرمند،قرآنی به امر آیت الله سید محمد حجت کوه کمره‌ای(ره) خوشنویسی و منتشر نمود.همچنین از وی قرآنی با خطی ممتاز در دست است.
استاد فریبا مقصودی کرمانشاهی(1340 ش):
نخستین زن کاتب قرآن در کشورهای اسلامی که مصحف شریف را دو بار و بر اساس نسخه عثمان طه در سومین بار به نگارش درآورده است؛که طی یک دهه به سرانجام رسیده است.
استاد سید حسین میرخانی(1284 ش ـ 1361 ش):
استاد فقید دو بار قرآن را به صورت کامل با خطی ممتاز کتابت نمود.اولین قرآن همراه با ترجمه استاد الهی قمشه‌ای در 1323 انتشار یافت و هفت بار نیز تجدید چاپ شد.دومین قرآن نیز پس از شش سال در 1344 به اتمام رسید و برای سومین بار نیز تا جزء 18 کتابت نمود،اما به سبب بیماری چشم قادر به اتمام کار نشد.
استاد سیف اله یزدانی(1310 ش ـ 1362 ش):
استاد در گذشته کتابت قرآن را در مدت پنج سال تا مراحل پایانی انجام داد،اما انتشار این اثر سترگ در سال 1376 روی داد.
از دیگر قرآن نویسان نستعلیق به مجید فدایی منش هنرمند جوان و صادق احدپور می‌توان اشاره کرد.
کاتبان قرآن‌های نسخ
استاد میرزا ابوالقاسم خوشنویس(1296 ق ـ 1334 ش):
از این استاد خوشنویس کتابت قرآنی به خط زیبای نسخ در دست است.
استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی (1267 ش ـ 1355 ش):
نسخ نویس برجسته روزگار ما به دفعات مکرر قرآن را تحریر نمود.از قرآن‌های ماندگار وقرآن عظیم با ترجمه وخلاصه تفسیر فیض الاسلام است که متن نسخ وترجمه نستعلیق است.
استاد حبیب الله فضائلی(1301 ش ـ 1376 ش):
از آثار این روحانی محقق در خطوط اسلامی و کاتب قرآن مصحف شریفی به خط نسخ و همچنین در ضریح مطهر امام رضا(ع) بر روی صفحاتی از طلا سوره شریفه یس به خط ثلث تحریر شده است.
استاد احمد نجفی زنجانی معصومی(1287 ش ـ 1361 ش):
این روحانی هنرمند در گذشته پنج بار به کتابت کلام وحی،که از جمله آنها قرآن رحلی مذهب چاپ هفت رنگ تهران و تحریر جزوه قرآن برای مدارس است.همچنین از آثار شگفت‌انگیز وی چهار بار نگارش سوره اخلاص روی چهار دانه برنج با امضا و تاریخ است.این دانه‌ها دو دانه در کتابخانه حضرت امیر(ع) در نجف و دو دانه دیگر در تهران است.از دیگر آثار کتیبه نگاری آیات قرآنی در اماکن متبرکه عتبات عالیات، سوریه و ایران است.
از دیگر اساتید قرآن نویس نسخ به موسوی مراغه‌ای و رضا سنگی که قرآنی به خط و تذهیب وی بر اساس نسخه‌های عثمان طه می‌توان اشاره داشت.
کاتبان قرآن‌های ریحان و محقق
استاد بهرام سالکی:
از جمله قرآن‌های زیبا و ماندگار به خط ریحان که مزین به خط و تذهیب این هنرمند استاد است.
استاد سید محمد احصایی (1318 ش):
استاد علاوه بر قطعات متنوع زیبای خوشنویسی و نقاشی خط با آیات قرآنی،به تحریر قرآن به خط محقّق نیز پرداخته‌اند.
سایر قرآن نویسان معاصر
علی اکبر اسماعیلی قوچانی،حاج محمود اشرفی تبریزی،جلال الدین اعتضادی ملقب به صدر الکتاب(تفسیر قرآن مشهور به چاپ اخگر)،حاج عبدالکریم افشار زنجانی،محمد خالقی،ابوالقاسم خوانساری،محمد صادق خوانساری، محمد رضوان(کتیبه خطوط ثلث و کوفی سوره نور در سقف حرم امام رضا(ع))،سعید شمس انصاری (کتابت کامل قرآن)،محمد حسین شهریار (شاعر شهیر)،میر حبیب شهلافر،کاظم صادق نجفی،فخرالکتاب صفیاری (حاشیه قرآن به خط نستعلیق)،محمد علی عطارهروی (کتیبه نگار قرآنی)،میرزا عبدالحسین قدسی (قرآن معروف به قرآن چاپ صمصامی که مشتمل بر صفت عجیب اتحاد حرف اول قرینه‌های سطور و از یادگارهای نسخ و ثلث و دیگر اثر ارزشمندی نگارش سوره توحید بروی یک دانه برنج است)،آیت اللّه سید مرتضی نجومی (قطعات مختلف از آیات قرآنی به خطوط نسخ و ثلث)،محمد باقر نیرومند و حسن هریسی از کاتبان شهیر عصر معاصرند.

تبلیغات