اوصاف کعبه
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
کعبه مقدسترین نقطه در سراسر زمین است و ویژگیها و مزیتهایى دارد که هیچ مسجد و معبدى در جهان ندارد .
کعبه در وسط مسجدالحرام واقع شده است و با پارچه سیاه رنگى پوشانده شده و با نوار پهنى که آیههاى قرآن با خط طلایى بر آن نوشته شده، تزیین یافته است . اطراف کعبه محل مستطیل شکلى است که از مرمر مفروش شده و 250 یارد طول و 200 یارد عرض دارد . و مسلمانان در یک خط بیضى شکل این محل را هفتبار طواف مىکنند و دور کعبه مىگردند . در بخش شمال شرقى گوشه کعبه، پنج فوت بالاتر از سطح زمین، سنگ سیاه بزرگى قرار دارد که به «حجرالاسود» معروف است . در روایات وارد شده است که این سنگ از آسمان فرود آمده و جبرئیل آن را به حضرت ابراهیم علیه السلام داده است تا آنرا جزء کعبه قرار دهد . این سنگ مبدا شروع طواف است، لذا مورد احترام بوده و از طواف کنندگان لمس شده و بوسیده مىشود . در برابر «حجرالاسود» تقریبى، و در سمتشمال غربى و در حدود سى و هشت فوت دور از آن، محفظهاى با گنبد کوچک وجود دارد که «مقام ابراهیم» نام دارد، به یاد بود تجدید بناى کعبه به دست ابراهیم، در این محفظه، سنگى قرار دارد که مىگویند ابراهیم علیه السلام در موقع ساختن کعبه بر روى آن مىایستاد تا بتواند دیوار کعبه را بالا ببرد . اهمیت این سنگ به لحاظ جاى پاى حضرت ابراهیم علیه السلام مىباشد که به صورت فرو رفتگى در سطح آن نمایان است . مقدس بودن مقام ابراهیم علیه السلام به این علت است که این نقطه به عنوان نشانه و سمبل اطاعت ابراهیم علیه السلام از دستور و فرمان خداست (1) .
امتیازات کعبه
خانه خدا را امتیازاتى است که هیچ معبد و مکان مقدسى صاحب چنین ویژگیها نیست و این امتیازات مبین فضیلت و برترى آن نسبتبه سایر مکانهاست:
1 . نخستین عبادتگاه مردم است . «ان اول بیت وضع للناس ...» (2) .
اولین چیزى که خدا از زمین آفرید، جاى کعبه معظمه بود . سپس زمین از زیر آن گسترده شد (3) .
2 . مبارک و مایه خیر و برکت است; زیرا در یکى از پر برکتترین سرزمینهاى جهان قرار دارد .
3 . از نظر موقعیت جغرافیایى را سرزمینى واقع شده است (مکه) که مادر سایر سرزمینها (ام القرى) نامیده مىشود .
4 . مایه هدایت جهانیان است و مردم از نقاط دور و نزدیک، صفحات خشکى و دریا را زیر پاى مىگذارند و مجذوب این مکان مقدس مىشوند و در مراسم باشکوه حج که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام همچنان رایجبوده است، شرکت مىکنند .
5 . قبل از ظهور اسلام مورد عنایت و توجه اعراب جاهلى بوده و از قدیم پرستشگاه و مطاف آنها به شمار مىآمد و بعضى از بتهاى بزرگ و مقدسى را در کنار یا درون آن قرار داده بودند . حتى نصارى هم آنجا بر روى ستونها و دیوارها در درون کعبه صورت حضرت مریم و عیسى علیهما السلام و تصویر فرشتگان و داستان حضرت ابراهیم علیه السلام را نقش کرده بودند . از نظر بت پرستان، «الله» خدایى بزرگ به شمار مىآمد; اما نه یکتا بود و نه بى همتا، و خدایان دیگر را به عنوان شریک او پرستش مىکردند . مراسم حج را با عنوان اینکه آئین حضرت ابراهیم علیه السلام است، با اینکه با خرافات آمیخته شده بود، انجام مىدادند .
6 . در این خانه نشانههاى روشنى از خداپرستى، توحید و معنویتبه چشم مىخورد که در هیچ مکان دیگرى بدین شکل به چشم نمىخورد و دوام و بقاى آن در طول تاریخ در برابر دشمنان نیرومندى که قصد نابود ساختن آنرا داشتند یکى از این نشانههاست .
7 . جاذبه معنوى این خانه مقدس به گونهاى است که همگان را بىاختیار تحت تاثیر خود قرار مىدهد .
8 . کعبه یک مامن و پناهگاه عمومى استبراى تمام انسانها، حیوانات و سایر موجودات زنده .
9 . طاعات و عبادات در آن دائمى و همیشگى است و هیچگاه از «طائفین»
و «عاکفین» و «الرکع السجود» خالى نیست (4) .
10 . کعبه «مثابة للناس» است (5) . مثابه به معناى بازگشت چیزى به حالت نخستین است و از آنجا که خانه کعبه مرکزى استبراى موحدان که همه ساله به سوى آن روى آورند، با طواف به دور آن نه تنها از نظر جسمانى، بلکه از نظر روحانى نیز بازگشتبه توحید و فطرت نخستین مىکنند از اینرو به عنوان «مثابه» معرفى شده است .
11 . به خاطر تقدس و شرافت، ارزش اقتصادى و تجارى به شهر مکه داده است .
12 . کعبه ضامن بقاى دین است . امام صادق علیه السلام فرمودند: «همیشه دین برپاست تا وقتى که کعبه معظمه برپا باشد» (6) .
13 . کعبه رمز وحدت میان مسلمانان است که در شبانه روز حداقل 5 نوبتبه سوى آن رو مىکنند .
14 . کعبه نسبتبه بیت المقدس فضیلت و برترى دارد; برترى مکانى، زمانى و مقامى .
15 . محل تولد اولین امام و وصى آخرین پیامبر خدا، یعنى حضرت على علیه السلام است که رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله را تداوم بخشید .
16 . مبدا معراج پیامبر استبه سوى مسجدالاقصى .
17 . به استناد بعضى از احادیث و روایات محل ظهور منجى عالم بشریت است که انقلاب جهانى خود را از کنار آن آغاز مىکند . چنانکه مفضل از حضرت صادق علیه السلام پرسید: اى آقاى من، حضرت مهدى (عج) از کجا و چگونه ظهور مىکند؟ حضرت فرمودند: «اى مفضل! او به تنهائى ظهور مىکند و به تنهائى کنار خانه کعبه مىآید و به تنهائى شب را در آنجا مىگذراند» (7) .
امنیت تکوینى و تشریعى
حضرت ابراهیم علیه السلام پس از ورود به مکه، نخستین تقاضایى را که از خداوند کرد، تقاضاى امنیتبود و خداوند هم تقاضاى او را درباره امنیت این مکان مقدس اجابت کرد و خانه کعبه و اطراف آن (تا شعاع معینى که حرم نامیده مىشود) از طرف پروردگار به عنوان یک پناهگاه امن اعلام شد و به آنجا هم امنیت تکوینى داد، زیرا شهرى شد که در طول تاریخ، حوادث نا امن کننده کمتر به خود دیده، و هم امنیت تشریعى; یعنى خداوند فرمان داد که نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هرگونه شرایط باید در آنجا در امنیتباشند، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در آنجا در امن و امان بسر برند و هیچکس حق ندارد مزاحم آنها شود . صید کردن حیوانات آن ممنوع و حتى تعقیب مجرمانى که به این حرم و خانه پناه برند، جایز نیست . تنها مىتوان براى اجراى عدالت در حق چنین مجرمانى آذوقه را بر آنها بست تا بیرون آیند و تسلیم شوند (8) .
همچنین امن بودن این خانه در این منطقه سبب مىشود که مسلمانان با تمام اختلافاتى که دارند، به هنگام حج در جوار آن در کنار هم بنشینند و به مذاکره بپردازند و با استفاده از قداست و امنیت این سرزمین و از معنویت این مکان مقدس که نورانیت و روحانیتخاصى در دل ایجاد مىکند از حال یکدیگر مطلع شوند به رفع اختلافات خود بپردازند .
پىنوشت:
1) نقش کتابخانههاى مساجد، ص 55 .
2) آل عمران، 96 .
3) مجمعالبیان، ج2، ص 477 .
4) و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلى و عهدنا الى ابراهیم و اسمعیل ان طهرا بیتى للطائفین و العاکفین و الرکع السجود» (بقره/125) .
5) همان .
6) بحارالانوار، ج96، ص 57 .
7) بحارالانوار، ج53، ص 7 .
8) تفسیر نمونه، ج10، ص 366 .
کعبه در وسط مسجدالحرام واقع شده است و با پارچه سیاه رنگى پوشانده شده و با نوار پهنى که آیههاى قرآن با خط طلایى بر آن نوشته شده، تزیین یافته است . اطراف کعبه محل مستطیل شکلى است که از مرمر مفروش شده و 250 یارد طول و 200 یارد عرض دارد . و مسلمانان در یک خط بیضى شکل این محل را هفتبار طواف مىکنند و دور کعبه مىگردند . در بخش شمال شرقى گوشه کعبه، پنج فوت بالاتر از سطح زمین، سنگ سیاه بزرگى قرار دارد که به «حجرالاسود» معروف است . در روایات وارد شده است که این سنگ از آسمان فرود آمده و جبرئیل آن را به حضرت ابراهیم علیه السلام داده است تا آنرا جزء کعبه قرار دهد . این سنگ مبدا شروع طواف است، لذا مورد احترام بوده و از طواف کنندگان لمس شده و بوسیده مىشود . در برابر «حجرالاسود» تقریبى، و در سمتشمال غربى و در حدود سى و هشت فوت دور از آن، محفظهاى با گنبد کوچک وجود دارد که «مقام ابراهیم» نام دارد، به یاد بود تجدید بناى کعبه به دست ابراهیم، در این محفظه، سنگى قرار دارد که مىگویند ابراهیم علیه السلام در موقع ساختن کعبه بر روى آن مىایستاد تا بتواند دیوار کعبه را بالا ببرد . اهمیت این سنگ به لحاظ جاى پاى حضرت ابراهیم علیه السلام مىباشد که به صورت فرو رفتگى در سطح آن نمایان است . مقدس بودن مقام ابراهیم علیه السلام به این علت است که این نقطه به عنوان نشانه و سمبل اطاعت ابراهیم علیه السلام از دستور و فرمان خداست (1) .
امتیازات کعبه
خانه خدا را امتیازاتى است که هیچ معبد و مکان مقدسى صاحب چنین ویژگیها نیست و این امتیازات مبین فضیلت و برترى آن نسبتبه سایر مکانهاست:
1 . نخستین عبادتگاه مردم است . «ان اول بیت وضع للناس ...» (2) .
اولین چیزى که خدا از زمین آفرید، جاى کعبه معظمه بود . سپس زمین از زیر آن گسترده شد (3) .
2 . مبارک و مایه خیر و برکت است; زیرا در یکى از پر برکتترین سرزمینهاى جهان قرار دارد .
3 . از نظر موقعیت جغرافیایى را سرزمینى واقع شده است (مکه) که مادر سایر سرزمینها (ام القرى) نامیده مىشود .
4 . مایه هدایت جهانیان است و مردم از نقاط دور و نزدیک، صفحات خشکى و دریا را زیر پاى مىگذارند و مجذوب این مکان مقدس مىشوند و در مراسم باشکوه حج که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام همچنان رایجبوده است، شرکت مىکنند .
5 . قبل از ظهور اسلام مورد عنایت و توجه اعراب جاهلى بوده و از قدیم پرستشگاه و مطاف آنها به شمار مىآمد و بعضى از بتهاى بزرگ و مقدسى را در کنار یا درون آن قرار داده بودند . حتى نصارى هم آنجا بر روى ستونها و دیوارها در درون کعبه صورت حضرت مریم و عیسى علیهما السلام و تصویر فرشتگان و داستان حضرت ابراهیم علیه السلام را نقش کرده بودند . از نظر بت پرستان، «الله» خدایى بزرگ به شمار مىآمد; اما نه یکتا بود و نه بى همتا، و خدایان دیگر را به عنوان شریک او پرستش مىکردند . مراسم حج را با عنوان اینکه آئین حضرت ابراهیم علیه السلام است، با اینکه با خرافات آمیخته شده بود، انجام مىدادند .
6 . در این خانه نشانههاى روشنى از خداپرستى، توحید و معنویتبه چشم مىخورد که در هیچ مکان دیگرى بدین شکل به چشم نمىخورد و دوام و بقاى آن در طول تاریخ در برابر دشمنان نیرومندى که قصد نابود ساختن آنرا داشتند یکى از این نشانههاست .
7 . جاذبه معنوى این خانه مقدس به گونهاى است که همگان را بىاختیار تحت تاثیر خود قرار مىدهد .
8 . کعبه یک مامن و پناهگاه عمومى استبراى تمام انسانها، حیوانات و سایر موجودات زنده .
9 . طاعات و عبادات در آن دائمى و همیشگى است و هیچگاه از «طائفین»
و «عاکفین» و «الرکع السجود» خالى نیست (4) .
10 . کعبه «مثابة للناس» است (5) . مثابه به معناى بازگشت چیزى به حالت نخستین است و از آنجا که خانه کعبه مرکزى استبراى موحدان که همه ساله به سوى آن روى آورند، با طواف به دور آن نه تنها از نظر جسمانى، بلکه از نظر روحانى نیز بازگشتبه توحید و فطرت نخستین مىکنند از اینرو به عنوان «مثابه» معرفى شده است .
11 . به خاطر تقدس و شرافت، ارزش اقتصادى و تجارى به شهر مکه داده است .
12 . کعبه ضامن بقاى دین است . امام صادق علیه السلام فرمودند: «همیشه دین برپاست تا وقتى که کعبه معظمه برپا باشد» (6) .
13 . کعبه رمز وحدت میان مسلمانان است که در شبانه روز حداقل 5 نوبتبه سوى آن رو مىکنند .
14 . کعبه نسبتبه بیت المقدس فضیلت و برترى دارد; برترى مکانى، زمانى و مقامى .
15 . محل تولد اولین امام و وصى آخرین پیامبر خدا، یعنى حضرت على علیه السلام است که رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله را تداوم بخشید .
16 . مبدا معراج پیامبر استبه سوى مسجدالاقصى .
17 . به استناد بعضى از احادیث و روایات محل ظهور منجى عالم بشریت است که انقلاب جهانى خود را از کنار آن آغاز مىکند . چنانکه مفضل از حضرت صادق علیه السلام پرسید: اى آقاى من، حضرت مهدى (عج) از کجا و چگونه ظهور مىکند؟ حضرت فرمودند: «اى مفضل! او به تنهائى ظهور مىکند و به تنهائى کنار خانه کعبه مىآید و به تنهائى شب را در آنجا مىگذراند» (7) .
امنیت تکوینى و تشریعى
حضرت ابراهیم علیه السلام پس از ورود به مکه، نخستین تقاضایى را که از خداوند کرد، تقاضاى امنیتبود و خداوند هم تقاضاى او را درباره امنیت این مکان مقدس اجابت کرد و خانه کعبه و اطراف آن (تا شعاع معینى که حرم نامیده مىشود) از طرف پروردگار به عنوان یک پناهگاه امن اعلام شد و به آنجا هم امنیت تکوینى داد، زیرا شهرى شد که در طول تاریخ، حوادث نا امن کننده کمتر به خود دیده، و هم امنیت تشریعى; یعنى خداوند فرمان داد که نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هرگونه شرایط باید در آنجا در امنیتباشند، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در آنجا در امن و امان بسر برند و هیچکس حق ندارد مزاحم آنها شود . صید کردن حیوانات آن ممنوع و حتى تعقیب مجرمانى که به این حرم و خانه پناه برند، جایز نیست . تنها مىتوان براى اجراى عدالت در حق چنین مجرمانى آذوقه را بر آنها بست تا بیرون آیند و تسلیم شوند (8) .
همچنین امن بودن این خانه در این منطقه سبب مىشود که مسلمانان با تمام اختلافاتى که دارند، به هنگام حج در جوار آن در کنار هم بنشینند و به مذاکره بپردازند و با استفاده از قداست و امنیت این سرزمین و از معنویت این مکان مقدس که نورانیت و روحانیتخاصى در دل ایجاد مىکند از حال یکدیگر مطلع شوند به رفع اختلافات خود بپردازند .
پىنوشت:
1) نقش کتابخانههاى مساجد، ص 55 .
2) آل عمران، 96 .
3) مجمعالبیان، ج2، ص 477 .
4) و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلى و عهدنا الى ابراهیم و اسمعیل ان طهرا بیتى للطائفین و العاکفین و الرکع السجود» (بقره/125) .
5) همان .
6) بحارالانوار، ج96، ص 57 .
7) بحارالانوار، ج53، ص 7 .
8) تفسیر نمونه، ج10، ص 366 .