امر به معروف و نهی از منکر یا...
آرشیو
چکیده
متن
بر هیچکس پوشیدهنیست که وجوب این قانون حیاتبخش، از ضروریات و مسلمات آئین اسلام و از طریق کتاب«قرآن، سنت، عقل و اجماع» ثابت مىباشد تا آنجا که در برخى از مذاهب اسلامى، آنرا از اصول دین شمردهاند (1) و بیشتر از آن که در کتب فقهى، اخلاقى و اجتماعى مطرحشده، در کتب «کلامى» مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
آیات و روایات و نصوص مصرحه بر وجوب، در حدى از کثرت و شمول است که بحثپیرامون آن از گنجایش این مقال خارج است (2) .
در کتب فقه و حدیث، بیشتر در کیفیت وجوب، شرائط و مراتب بحثشده است کهمحققان ارجمند مطلع بوده مراجعه نیز خواهند کرد.
اما کیفیت وجوب، در نظام حکومتى اسلام که با عنایات الهى، امروز در اختیارمسلمانان ایران قرار گرفته و هماکنون رسول رسولان و پیامآور پیامآوران شده، امامو پیشواى حقجویان و حقطلبان گشتهایم چگونه است؟
خلافت مومنان و صالحان
خداىمتعال وعده داده است که مومنان و صالحان، وارثان زمین و حاکمان قدرتمند و خلیفهاو خواهند بود که نتیجه و عکسالعمل طبیعى ایمان و عمل صالح، به دستآوردن تمکن وقدرت و ریاست و خلافت معرفى شده است:
(وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض کما استخلفالذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهامنا) (3) .
«به کسانى از شما که مومن بوده عمل صالح انجام دادهاند، خدا وعده داده استکه آنان را جانشین و خلیفه خود و وارثان زمین گرداند، همچنان که پیشینیان آنانرا خلیفه قرار داد و دینشان را که براى آنان پسندیده وانتخاب کرده است، بىتردیدبه نفع آنان تمکن و قدرت خواهد بخشید و ترس و خوفشان را به امن و آرامش مبدلخواهد ساخت و...».
آنگاه در ادامه آیه شریفه حقیقتى را خاطرنشان مىفرماید که براى هر انسانمسلمانى قابل تعمق و توجه ویژه و بخصوص براى مسوولان نظام و حکومت اسلامى ومومنان و صالحان، اخطارى تکاندهنده و جدى است. آنجا که مىفرماید:
(...یعبدوننى و لا یشرکون بى شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون) (4) .
«... آنان مرا پرستش مىکنند و بر من شریک و انبازى قائل نمىشوند و هرکس پساز این کفر ورزد، پس آنان افرادى فاسق و تبهکارند».
و در مورد دیگرى مىفرماید:
(الذین ان مکناهم فى الارض اقامواالصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف ونهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور) (5) .
«مومنان و صالحاانى که مظلوم گشته و برخى از آنان کشته شده از خانه ودیارشان اخراج شده بودند و خدا از آنان دفاع نمود و یاریشان کرد (6) کسانى هستندکه اگر قدرت و مکنت در روى زمین به آنان بدهیم، قیام به نماز کنند(نماز را برپادارند) و به اتیان و پرداخت زکات و مالیات اسلامى اقدام کنند و امر به معروف ونهى از منکر را احیاء نمایند و سرانجام همه امور براى خدا است».
در هر دو آیه کریمه به واژه «مکنت» و قدرت تصریح گشته و در هر دو مورد،شکرانه این قدرت را توجه بیشتر به خداى متعال و عبادت او دانسته و کفران ایننعمتبزرگ را موجب فسق و تبهکارى معرفى کرده است و در آیه دوم توجه و عبادت خدارا در اقامه و احیاى نماز، زکات و امر به معروف و نهى از منکر، خلاصه و مشخصنموده است.
رسول اکرم(ص) مىفرمایند:
«من امر بالمعروف و نهى عن المنکر فهو خلیفه الله فى ارضه و خلیفه رسوله وخلیفه کتابه» (7) .
«کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند، پس او خلیفه خدا در زمین و خلیفهرسول خدا و خلیفه کتاب خدا است».
قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران
خوشبختانه در اصل هفتم قانون اساسى جمهورىاسلامى ایران (که نتیجه عمل صالح مومنان و صالحان و ایثار و فداکارى شاهدان وشهیدان است) به این جهت توجه ویژه و تاکید و تصریح گشته است.
«در جمهورى اسلامى ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهى از منکر، وظیفهاىاست همگانى و متفاوت بر عهده مردم نسبتبه یکدیگر، دولت نسبتبه مردم و مردمنسبتبه دولت، شرائط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین مىکند».
(والمومنون بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر) (8) .
از وظائف دولت اسلامى
با توجه به نکات فوق و اصل هفتم از قانون اساسى جمهورىاسلامى ایران، لازم به یادآورى است که نظام اسلامى باید وزارتخانه، سازمان، مرکز وگروهى را با هر نام مناسب تشکیل دهد که وظیفه این گروه، همان اجراى صحیح قانونزندگىساز امر به معروف و نهى از منکر باشد که وجوب انجام این وظیفه، کاملا ازکتاب و سنت معلوم و خود پشتوانهاى محکم و شکستناپذیر براى قدرتمندى نظام و براىحفظ مصالح آحاد مردم و جامعه انسانى اسلامى است.
خداى متعال، پس از آن که دستور اکید مىفرماید بر این که وحدت و برادرى واتحاد در پرتو توحید را مستحکم سازید و همواره از تفرق و پراکندگى دورى جوئید وبا این که قبلا متفرق و دشمنان یکدیگر بودید، امروز با نعمت اسلام قدر نعمت اخوتو وحدت را بدانید (9) مىافزاید:
(ولتکن منکم امه یدعون الى الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر واولئک هم المفلحون) (10) .
«و باید از میان شما گروهى و امتى باشند که به خیر و نیکى دعوت نمایند، وامر به معروف و نهى از منکر کنند و اینان همان رستگارانند».
بر هر دانشمند آگاه به معارف قرآنى پوشیده نیست که این آیه کریمه با صراحتتمام و بدون استعاره و کنایه و بدون نیاز به تاویل و تفسیر، امر مىفرماید که«باید» گروه و امتى باشند امر به معروف و نهى از منکر نمایند. و هیچ مطلب وسخن دیگرى نمىتواند توجیه دیگرى بنماید و کسى نمىتواند معناى دیگرى از آن ادعاکند، بنابراین تشکیل چنین گروهى بر مسلمانان واجب استبخصوص نظامى مانند جمهورىاسلامى ایران که با الطاف خاص الهى حکومتى اسلامى دارد و بنیانگذار عظیم و فقیدشتاکید کرده است که جمهورى اسلامى نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و امروز رهبرمعظم انقلاب و مسوولان محترم نظام، آرمان و ایدهاى جز تعقیب اهداف الهى اسلام وپیاده کردن تمام ابعاد اسلام را ندارند. و خون پاک شهیدان جز براى این منظورجارى نگشته و فرزندان رشید و عزیز اسلام و برادران و خواهران افتخارآفرین ایران،آرزوئى جز این نداشته و ندارند. خداى متعال در آیه 14 سوره یونس مىفرمایند: (ثمجعلناکم خلائف فى الارض من بعدهم لننظر کیف تعملون) «ما شما را خلفاى زمین قراردادیم تا ببینیم چگونه عمل مىکنید؟».
واجب عینى و واجب کفائى
با عنایتبه این که از برخى از آیات کریمه قرآنى وروایات و نصوص معصومین علیهم السلام وجوب عینى امر به معروف و نهى از منکر، استفاده مىشود وبر فرد فرد مسلمانان واجب است، چگونه ما به ضرورت و وجوب تشکیل گروه امر بهمعروف و نهى از منکر تاکید مىکنیم؟ در صورتى که از هیچ فرد مسلمان ساقط نمىشود.
چند آیه بعد از این آیه در سوره آل عمران مىخوانیم: (کنتم خیر امه اخرجتللناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) (11) «شما برترین و بهترین امتىهستید که به نفع و صلاح مردم برانگیخته شدید. امر به معروف مىکنید و نهى از منکرمىنمائید».
و روایات بسیارى که مضمونشان چنین است: «امر به عروف و نهى از منکر نمائید ویا آماده بلا و هلاکتباشید که در این صورت اشرار مردم بر شما مسلط خواهد شد و هرچه دعا کنید مستجاب نخواهد گشت» (12) .
اینگونه روایات و آیات قرآن که اصولا دلیل داشتن ایمان را اجراى این قانوندانستهاند، مىرسانند که بر همه مسلمانان واجب است ولى از آیه مورد بحث مااستفاده مىشود که بر امت و گروه خاصى واجب مىباشد؟
اجراى یک واجب به دو صورت
بدیهى است که در مورد اصل وجوب، بحثى نیست اما علاوهبر این که آیات و روایات عموما موید وجوب اجراى این حکم به صورت گروهى نیزهستند و تضادى با آن ندارند مىرسانند که: بر همه مسلمانان فرض است که این حکمرا رعایت و اجرا نمایند و با وجود شرائط که در جاى خود مشخص است، نمىتوانند اززیربار مسوولیتشانه خالى کنند و بر فرد فرد مسلمانان لازم است اما این نوعواجب، مانع آن نیست که به صورت دیگرى نیز باشد، براى اهمیت این قانون و ارزشحیاتى که براى جامعه بشرى دربر دارد، قرآن مجید راههاى مختلفى را براى حسناجراى آن پیشنهاد داده و مقرر کرده است که مسلمانان بتوانند به طور کامل آن رااجرا نمایند.
نظر به این که ممکن است در بعضى از موارد، اجراى آن با تکتک افراد، ممکننباشد و به قدرت و توان بیشتر و تشکل و سازماندهى منظمترى نیاز باشد، دستورداده است که باید گروهى واجد شرائط، این وظیفه را بر عهده داشته باشند تاهیچگونه ضعف و نقیصهاى به وجود نیاید و مصالح مردم به خطر نیفتد و مفاسد درجامعه ریشه ندواند و احکام الهى از پشتوانه محکمى برخوردار باشد.
ادامه دارد
پىنوشتها:
1- قاضى عبدالجبار، از دانشمندان و رهبران بنام معتزله، امر بهمعروف و نهى از منکر را اصل پنجم از اصول دین دانسته است. به کتابهاى«المغنى» و «اصولالخمسه» تحقیق عبدالکریم عثمان، طبع مکتبهالوحده، ص 741مراجعه شود.
2- علاوه بر قرآن مجید به منابع: وسائل الشیعه شیخ حر عاملى و کافى کلینى، ص328، من لا یحضرهالفقیه صدوق، ص 381، تهذیب الاحکام شیخ طوسى 460ه و سایر کتبحدیث و منابع فقهى مثل: المقنع شیخ مفید و رسائل مرحوم سید مرتضى، المواسم،نهایه شیخ الطائفه، الاقتصاد، المهذب، جواهر، سرائر ابن ادریس، شرایع الاسلام و المختصر النافع محقق على الاطلاق 476، فقه الرموز، تذکرهالفقهاء، قواعد علامه،مختلف الشیعه، تحریرالاحکام علامه حلى 726، الارشاد شیخ مفید413ه، تبصره المتعلمین علامه حلى، ایضاح الفوائد، الدروس شهید اول 186، اللمعه الدمشقیه،جلداول، 786، المهذب البارع احمد بن فهد حلى 841ه، الروضه البهیه شهید ثانى966ه، مجمع الفائده والبرهان، جامع عباسى شیخ بهائى، کفایهالاحکام، جامعالمدارکمرحوم آیهالله سید احمد خوانسارى، مباحث فقه مرحوم امام خمینى(ره).
3- سوره نور، آیه 55.
4- سوره نور، آیه 55.
5- حج، 41.
6- این جملهها مربوط به آیات قبل است مراجعه شود.
7- مجمع البیان، ذیل آیه 104 سوره آل عمران.
8- سوره توبه، آیه71 «مومنان، ولى و دوستدار یکدیگرند، اممر به معروفمىکنند و نهى از منکر مىنمایند».
9- به آیات قبل از آیه 104 سوره آل عمران مراجعه شود.
10- آل عمران، 104.
11- آل عمران، 110.
12- به ابواب امر به معروف در کتب حدیث مثل کافى و وسائل الشیعه و ...مراجعه شود.
آیات و روایات و نصوص مصرحه بر وجوب، در حدى از کثرت و شمول است که بحثپیرامون آن از گنجایش این مقال خارج است (2) .
در کتب فقه و حدیث، بیشتر در کیفیت وجوب، شرائط و مراتب بحثشده است کهمحققان ارجمند مطلع بوده مراجعه نیز خواهند کرد.
اما کیفیت وجوب، در نظام حکومتى اسلام که با عنایات الهى، امروز در اختیارمسلمانان ایران قرار گرفته و هماکنون رسول رسولان و پیامآور پیامآوران شده، امامو پیشواى حقجویان و حقطلبان گشتهایم چگونه است؟
خلافت مومنان و صالحان
خداىمتعال وعده داده است که مومنان و صالحان، وارثان زمین و حاکمان قدرتمند و خلیفهاو خواهند بود که نتیجه و عکسالعمل طبیعى ایمان و عمل صالح، به دستآوردن تمکن وقدرت و ریاست و خلافت معرفى شده است:
(وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض کما استخلفالذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهامنا) (3) .
«به کسانى از شما که مومن بوده عمل صالح انجام دادهاند، خدا وعده داده استکه آنان را جانشین و خلیفه خود و وارثان زمین گرداند، همچنان که پیشینیان آنانرا خلیفه قرار داد و دینشان را که براى آنان پسندیده وانتخاب کرده است، بىتردیدبه نفع آنان تمکن و قدرت خواهد بخشید و ترس و خوفشان را به امن و آرامش مبدلخواهد ساخت و...».
آنگاه در ادامه آیه شریفه حقیقتى را خاطرنشان مىفرماید که براى هر انسانمسلمانى قابل تعمق و توجه ویژه و بخصوص براى مسوولان نظام و حکومت اسلامى ومومنان و صالحان، اخطارى تکاندهنده و جدى است. آنجا که مىفرماید:
(...یعبدوننى و لا یشرکون بى شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون) (4) .
«... آنان مرا پرستش مىکنند و بر من شریک و انبازى قائل نمىشوند و هرکس پساز این کفر ورزد، پس آنان افرادى فاسق و تبهکارند».
و در مورد دیگرى مىفرماید:
(الذین ان مکناهم فى الارض اقامواالصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف ونهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور) (5) .
«مومنان و صالحاانى که مظلوم گشته و برخى از آنان کشته شده از خانه ودیارشان اخراج شده بودند و خدا از آنان دفاع نمود و یاریشان کرد (6) کسانى هستندکه اگر قدرت و مکنت در روى زمین به آنان بدهیم، قیام به نماز کنند(نماز را برپادارند) و به اتیان و پرداخت زکات و مالیات اسلامى اقدام کنند و امر به معروف ونهى از منکر را احیاء نمایند و سرانجام همه امور براى خدا است».
در هر دو آیه کریمه به واژه «مکنت» و قدرت تصریح گشته و در هر دو مورد،شکرانه این قدرت را توجه بیشتر به خداى متعال و عبادت او دانسته و کفران ایننعمتبزرگ را موجب فسق و تبهکارى معرفى کرده است و در آیه دوم توجه و عبادت خدارا در اقامه و احیاى نماز، زکات و امر به معروف و نهى از منکر، خلاصه و مشخصنموده است.
رسول اکرم(ص) مىفرمایند:
«من امر بالمعروف و نهى عن المنکر فهو خلیفه الله فى ارضه و خلیفه رسوله وخلیفه کتابه» (7) .
«کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند، پس او خلیفه خدا در زمین و خلیفهرسول خدا و خلیفه کتاب خدا است».
قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران
خوشبختانه در اصل هفتم قانون اساسى جمهورىاسلامى ایران (که نتیجه عمل صالح مومنان و صالحان و ایثار و فداکارى شاهدان وشهیدان است) به این جهت توجه ویژه و تاکید و تصریح گشته است.
«در جمهورى اسلامى ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهى از منکر، وظیفهاىاست همگانى و متفاوت بر عهده مردم نسبتبه یکدیگر، دولت نسبتبه مردم و مردمنسبتبه دولت، شرائط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین مىکند».
(والمومنون بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر) (8) .
از وظائف دولت اسلامى
با توجه به نکات فوق و اصل هفتم از قانون اساسى جمهورىاسلامى ایران، لازم به یادآورى است که نظام اسلامى باید وزارتخانه، سازمان، مرکز وگروهى را با هر نام مناسب تشکیل دهد که وظیفه این گروه، همان اجراى صحیح قانونزندگىساز امر به معروف و نهى از منکر باشد که وجوب انجام این وظیفه، کاملا ازکتاب و سنت معلوم و خود پشتوانهاى محکم و شکستناپذیر براى قدرتمندى نظام و براىحفظ مصالح آحاد مردم و جامعه انسانى اسلامى است.
خداى متعال، پس از آن که دستور اکید مىفرماید بر این که وحدت و برادرى واتحاد در پرتو توحید را مستحکم سازید و همواره از تفرق و پراکندگى دورى جوئید وبا این که قبلا متفرق و دشمنان یکدیگر بودید، امروز با نعمت اسلام قدر نعمت اخوتو وحدت را بدانید (9) مىافزاید:
(ولتکن منکم امه یدعون الى الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر واولئک هم المفلحون) (10) .
«و باید از میان شما گروهى و امتى باشند که به خیر و نیکى دعوت نمایند، وامر به معروف و نهى از منکر کنند و اینان همان رستگارانند».
بر هر دانشمند آگاه به معارف قرآنى پوشیده نیست که این آیه کریمه با صراحتتمام و بدون استعاره و کنایه و بدون نیاز به تاویل و تفسیر، امر مىفرماید که«باید» گروه و امتى باشند امر به معروف و نهى از منکر نمایند. و هیچ مطلب وسخن دیگرى نمىتواند توجیه دیگرى بنماید و کسى نمىتواند معناى دیگرى از آن ادعاکند، بنابراین تشکیل چنین گروهى بر مسلمانان واجب استبخصوص نظامى مانند جمهورىاسلامى ایران که با الطاف خاص الهى حکومتى اسلامى دارد و بنیانگذار عظیم و فقیدشتاکید کرده است که جمهورى اسلامى نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و امروز رهبرمعظم انقلاب و مسوولان محترم نظام، آرمان و ایدهاى جز تعقیب اهداف الهى اسلام وپیاده کردن تمام ابعاد اسلام را ندارند. و خون پاک شهیدان جز براى این منظورجارى نگشته و فرزندان رشید و عزیز اسلام و برادران و خواهران افتخارآفرین ایران،آرزوئى جز این نداشته و ندارند. خداى متعال در آیه 14 سوره یونس مىفرمایند: (ثمجعلناکم خلائف فى الارض من بعدهم لننظر کیف تعملون) «ما شما را خلفاى زمین قراردادیم تا ببینیم چگونه عمل مىکنید؟».
واجب عینى و واجب کفائى
با عنایتبه این که از برخى از آیات کریمه قرآنى وروایات و نصوص معصومین علیهم السلام وجوب عینى امر به معروف و نهى از منکر، استفاده مىشود وبر فرد فرد مسلمانان واجب است، چگونه ما به ضرورت و وجوب تشکیل گروه امر بهمعروف و نهى از منکر تاکید مىکنیم؟ در صورتى که از هیچ فرد مسلمان ساقط نمىشود.
چند آیه بعد از این آیه در سوره آل عمران مىخوانیم: (کنتم خیر امه اخرجتللناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) (11) «شما برترین و بهترین امتىهستید که به نفع و صلاح مردم برانگیخته شدید. امر به معروف مىکنید و نهى از منکرمىنمائید».
و روایات بسیارى که مضمونشان چنین است: «امر به عروف و نهى از منکر نمائید ویا آماده بلا و هلاکتباشید که در این صورت اشرار مردم بر شما مسلط خواهد شد و هرچه دعا کنید مستجاب نخواهد گشت» (12) .
اینگونه روایات و آیات قرآن که اصولا دلیل داشتن ایمان را اجراى این قانوندانستهاند، مىرسانند که بر همه مسلمانان واجب است ولى از آیه مورد بحث مااستفاده مىشود که بر امت و گروه خاصى واجب مىباشد؟
اجراى یک واجب به دو صورت
بدیهى است که در مورد اصل وجوب، بحثى نیست اما علاوهبر این که آیات و روایات عموما موید وجوب اجراى این حکم به صورت گروهى نیزهستند و تضادى با آن ندارند مىرسانند که: بر همه مسلمانان فرض است که این حکمرا رعایت و اجرا نمایند و با وجود شرائط که در جاى خود مشخص است، نمىتوانند اززیربار مسوولیتشانه خالى کنند و بر فرد فرد مسلمانان لازم است اما این نوعواجب، مانع آن نیست که به صورت دیگرى نیز باشد، براى اهمیت این قانون و ارزشحیاتى که براى جامعه بشرى دربر دارد، قرآن مجید راههاى مختلفى را براى حسناجراى آن پیشنهاد داده و مقرر کرده است که مسلمانان بتوانند به طور کامل آن رااجرا نمایند.
نظر به این که ممکن است در بعضى از موارد، اجراى آن با تکتک افراد، ممکننباشد و به قدرت و توان بیشتر و تشکل و سازماندهى منظمترى نیاز باشد، دستورداده است که باید گروهى واجد شرائط، این وظیفه را بر عهده داشته باشند تاهیچگونه ضعف و نقیصهاى به وجود نیاید و مصالح مردم به خطر نیفتد و مفاسد درجامعه ریشه ندواند و احکام الهى از پشتوانه محکمى برخوردار باشد.
ادامه دارد
پىنوشتها:
1- قاضى عبدالجبار، از دانشمندان و رهبران بنام معتزله، امر بهمعروف و نهى از منکر را اصل پنجم از اصول دین دانسته است. به کتابهاى«المغنى» و «اصولالخمسه» تحقیق عبدالکریم عثمان، طبع مکتبهالوحده، ص 741مراجعه شود.
2- علاوه بر قرآن مجید به منابع: وسائل الشیعه شیخ حر عاملى و کافى کلینى، ص328، من لا یحضرهالفقیه صدوق، ص 381، تهذیب الاحکام شیخ طوسى 460ه و سایر کتبحدیث و منابع فقهى مثل: المقنع شیخ مفید و رسائل مرحوم سید مرتضى، المواسم،نهایه شیخ الطائفه، الاقتصاد، المهذب، جواهر، سرائر ابن ادریس، شرایع الاسلام و المختصر النافع محقق على الاطلاق 476، فقه الرموز، تذکرهالفقهاء، قواعد علامه،مختلف الشیعه، تحریرالاحکام علامه حلى 726، الارشاد شیخ مفید413ه، تبصره المتعلمین علامه حلى، ایضاح الفوائد، الدروس شهید اول 186، اللمعه الدمشقیه،جلداول، 786، المهذب البارع احمد بن فهد حلى 841ه، الروضه البهیه شهید ثانى966ه، مجمع الفائده والبرهان، جامع عباسى شیخ بهائى، کفایهالاحکام، جامعالمدارکمرحوم آیهالله سید احمد خوانسارى، مباحث فقه مرحوم امام خمینى(ره).
3- سوره نور، آیه 55.
4- سوره نور، آیه 55.
5- حج، 41.
6- این جملهها مربوط به آیات قبل است مراجعه شود.
7- مجمع البیان، ذیل آیه 104 سوره آل عمران.
8- سوره توبه، آیه71 «مومنان، ولى و دوستدار یکدیگرند، اممر به معروفمىکنند و نهى از منکر مىنمایند».
9- به آیات قبل از آیه 104 سوره آل عمران مراجعه شود.
10- آل عمران، 104.
11- آل عمران، 110.
12- به ابواب امر به معروف در کتب حدیث مثل کافى و وسائل الشیعه و ...مراجعه شود.